וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכאים לדרכון: היינות מפורטוגל שכבשו את תל-אביב

מירה איתן

2.7.2023 / 10:24

נציגים של שלושה עשר יקבים מפורטוגל ביקרו לאחרונה בישראל. מירה איתן שפגשה אותם, חושבת שחלק גדול מהיינות שהם עושים ראויים להתאזרח בישראל

עמק דוארו פורטוגל. ShutterStock
עמק דו'אורו, פורטוגל/ShutterStock

ענף היין של פורטוגל נמצא היום בנקודת זמן מרתקת. ייננים צעירים מאמצים מסורות עתיקות יומין, חוקרים אותן ומשלבים אותן בטכנולוגיה בת זמננו. לי הופמן-אגיב ושירה גרנות, 'פיות יין', יצרו את הקשרים הדרושים, והפיקו טעימת יין בהשתתפות נציגי יקבים שלושה עשר יקבים מפורטוגל שהגיעו עם מיטב יינותיהם. את חלק מהם כנראה נפגוש בקרוב במסעדות וברי יין מקומיים.

פיות היין, לי הופמן-אגיב ושירה גרנות. טל ווינברום-אלקבס,
פיות היין, לי הופמן-אגיב ושירה גרנות/טל ווינברום-אלקבס

עולם הפיות

לי הופמן-אגיב ושירה גרנות, בעלות המותג The Wine Fairy, פועלות מול שגרירויות, חברות יבוא יין ויקבים כדי לחשוף יינות מהעולם בפני צרכנים בישראל ולהפיץ את יינות ישראל בעולם, באמצעות חיבורים, קשרי מסחר וטעימות יין מקצועיות.

בשיתוף עם קונפדרציית החקלאים הפורטוגלית CAP, שאחת ממטרותיה העיקריות היא לארגן ולתחזק שירותים בעלי עניין לעסקים חקלאיים, ועם Wines of Portugal, הפיקו השתיים, בפעם השניה בישראל, אירוע בו נכחו נציגי יקבים מפורטוגל, ייננים, בעלי יקבים ואנשי שיווק, שהביאו איתם לא מעט יינות לטעימה.

ההיכרות עם הפרוטפוליו של היקבים נערכה בגלריה דובנוב, אליה הגיעו בעלי חנויות, סומליירים, מסעדנים ואחרים. "כבוד גדול עבור הפיות שהן בחרו בנו במכרז. זכות גדולה לעשות את הדבר הזה", אומרת שירה גרנות. "עשינו את זה בעבר עם איטליה ואוסטרליה ועכשיו, בפעם השנייה, עם פורטוגל. אנחנו יוצרות קשרי סחר עולמיים, גם עם מדינות שרוצות דריסת רגל בארץ."

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
יינות פורטוגל בגלריה דובנוב. מירה איתן, מערכת וואלה!
יינות פורטוגל בגלריה דובנוב/מערכת וואלה!, מירה איתן

פורטוגל: ארץ של יין

על מנת להגיע לביקור ביקבים בפורטוגל לא צריך להתאמץ יותר מדי. בין אם טסים לליסבון במרכז המדינה או לפורטו בצפונה, מאות יקבים נמצאים במרחק קטן מכל נקודה, וכל אזור מתמחה ביינות מגוונים, החל מיינות מבעבעים וארומטיים, דרך יינות אדומים מורכבים וכלה ביינות הקינוח המפורסמים ביותר בעולם.

בטיול בפורטוגל, חשים את ההיסטוריה הסוערת של המקום בכל עיר, כפר, מבנה עתיק, כוס יין או מנה במסעדה. בעברה הרחוק יצאו מפורטוגל לכל העולם מגלי ארצות, חוקרים וסוחרים. עם השנים המדינה ירדה ממעמד של אימפריה זוהרת ושופעת, אך דבר אחד אי אפשר לקחת ממנה, את עולם היין המגוון שלה. כיום מתאמצת המדינה להרחיב את התדמית שלה מכזו שמייצרת רק פורט למדינה עם מגוון אזורי יין, שלכל אחד מהם זני ענבים המייחדים אותו וייצור יינות בסגנונות שונים.

יינות פורטוגל בגלריה דובנוב. מירה איתן, מערכת וואלה!
יינות פורטוגל בגלריה דובנוב/מערכת וואלה!, מירה איתן

כשלוש מאות וארבעים זני ענבים מקומיים

נוסף לזנים הקלאסיים הבינלאומיים, בפורטוגל גדלים כשלוש מאות וארבעים זני ענבים מקומיים, וכיום יקבים רבים מתמקדים בהם. אזורי היין הבולטים ביותר הם וינו ורדה בצפון מערב המדינה, בו מייצרים יינות לבנים ויינות רוזה רעננים ועדינים. דו'אורו, אזור היין החשוב והמוכר ביותר, הממוקם בצפון מרכז המדינה, בו מייצרים את יינות הפורט המפורסמים, וגם הרבה יינות שולחניים אדומים מורכבים.

אזור באירדה נמצא צפונית לליסבון. שם מייצרים בעיקר יינות מבעבעים, לבנים ואדומים קלים מזן הענבים המקומי באגה. דאו הוא אזור יין קטן דרומי לדו'אורו עם ייצור של יינות אדומים מורכבים, לרוב מזני הענבים המקומיים והמפורסמים ביותר: טוריגה נסיונאל וטינטה רוריז.

אלנטג'ו הוא אזור היין הגדול ביותר, החולש על כשליש מחלקה הדרומי של המדינה, עם אקלים חם ויבש, וייצור של יינות לבנים ואדומים בועטים ומפולפלים, אם כי יותר קלים באופיים מהאזורים הצפוניים של פורטוגל ומתאימים למנות המקומיות. הפריחה באזור משמעותית ובכל שנה נפתחים יקבים חדשים המייצרים יינות מרשימים. ממש בדרום המדינה נמצא עוד אזור, Algrave וגם האי הקסום מדירה, שבו מייצרים גם ברנדי.

יינות פורטוגל בגלריה דובנוב. מירה איתן, מערכת וואלה!
יינות פורטוגל בגלריה דובנוב/מערכת וואלה!, מירה איתן

החוקים והתקנות

מערכת חוקים מקומית מסדירה את יינות פורטוגל השולחניים:

Doc - Denominacao De Origem Controlada: המקבילה ל- Aoc בצרפת, מגדיר את היינות הטובים בפורטוגל עם חוקים ברורים לגבי המקור הגיאוגרפי, הזנים ושיטות הייצור

Ipr- Indicao De Proveniencia Regulamentada: אזורים שהוכרזו כאיכותיים ובעתיד יעלו כנראה בדרגה ויהפכו ל- Doc

Vr - Vinho Regional: כאן הגמישות רבה יותר וניתן להשתמש בזנים בינלאומיים בבלנדים

Vinho De Mesa: יינות שולחניים

יינות פורטוגל בגלריה דובנוב. מירה איתן, מערכת וואלה!
יינות פורטוגל בגלריה דובנוב/מערכת וואלה!, מירה איתן

יקבים שפגשנו

Barcos Wines | Adega Ponte Da Barca: יינות הידועים בארומה פירותית ופרחוניות, מינרליות ורעננות. מתאימים לאוכל.

Adega Da Vermelha: ליקב מספר מותגים, אבל המוביל מביניהם הוא Mundus.

Adega Do Cartaxo: יקב שנוסד בשנת 1954 ממוקם בגדה הימנית של נהר Tejo באזור שבו מיוצרים יינות מהמאה העשירית לספירה.

Adega Ponte De Lima: אחד מהיקבים המייצרים את יינות וינו ורדה הצפוניים. יינות פירותיים ורעננים במיוחד, לרוב מהזן המקומי Loureiro.

Campelo: יקב משפחתי המייצר יינות שולחניים ממספר אזורי יין בפורטוגל, בעיקר מווינו ורדה ואלנטג'ו.

Casa Relvas: יקב משפחתי בן חמישה דורות. המוטו שלו בעשייה הוא להיצמד לפשטות של החיים, וליהנות עם יין המתאים לכל חוויה וארוחה.

יינות פורטוגל בגלריה דובנוב. מירה איתן, מערכת וואלה!
יינות פורטוגל בגלריה דובנוב/מערכת וואלה!, מירה איתן

Casa Santos Lima: חברה משפחתית בעלת יקבים ברוב אזורי היין של פורטוגל.

Herdade Paco Do Conde: יקב שממוקם באזור אלנטג'ו, פועל מתוך התחשבות בסביבה החקלאית ובבעלי החיים ומייצר יינות פירותיים ואלגנטיים.

J. Portugal Ramos Wines: ג'או פורטוגל ראמוס החל דרכו בשנת 1980 כיינן באלנטג'ו, והיום היקבים של המשפחה פועלים בארבעה אזורים במדינה.

Manuel Costa & Filhos: שלושה דורות של ייננים מייצרים ביקב יינות וינו ורדה צעירים, פירותיים ורעננים.

Ravasqueira: אחוזה משפחתית המייצרת יינות באזור אלנטג'ו כחלק מהקבוצה הפרטית הגדולה ביותר בפורטוגל.

Rocim: היקב ממוקם באזור הנמוך של אלנטג'ו, בו מגדלים ענבים וזיתים. לכל הדעות, היקב עם היינות המעניינים ביותר בהקבוצה שהגיעה לארץ, מורגש שהם מיוצרים מתוך תשוקה, הבנה ואהבה.

Segur Estates: נוסד על ידי צאצא של המרקיז של סגור, ניקולא אלכסנדר, שכונה "הנסיך דה ויגנס" על ידי המלך לואי ה-15, והבעלים המקורי של שאטו לאטור ושאטו לאפיט האייקוניים. מייצרים יינות בסגנון העולם הישן, המכבדים את המורשת המשפחתית.

יינות פורטוגל בגלריה דובנוב. מירה איתן, מערכת וואלה!
יינות פורטוגל בגלריה דובנוב/מערכת וואלה!, מירה איתן

על המדף בישראל

מספר יינות פורטוגל שניתן כבר למצוא בארץ לאחר שני הפסטיבלים:

Barcos Wines Bus 9 Branco 2022: יין לבן קליל מענבים מקומיים, לוריירו, ארינטו וטרג'דורה. ניחוחות הדרים, פירותיים ופרחוניים, יין צעיר ורענן. לשתות כמו שהוא או עם מנות קלות, ראשונות וסלטים.

Adega de Vermelha Mundus Rose Leve 2022: רוזה נעים המיוצר באזור ליסבון מענבים מקומיים, ארגונז וקסטלאו. ניחוחות של פרי אדום רענן ורך. אידיאלי עם דגים ופירות ים.

Rotas de Portugal vinho Verde DOC 2022: וינו ורדה רענן עם ניחוחות הדרים ומעט טרופיים ופרחוניים, מאוזן, חמצמץ וטעים. ילווה היטב מנות קלות ומנות מתובלות.

Santos & Seixo Perspectiva Reserva Douro 2019: יין מרשים ואלגנטי שמגיע מעמק הדו'אורו. זני הענבים: טוריגה נסיונל, טוריגה פרנקה, טינטה רוריז וסונסאו. ניחוחות שזיפים שחורים, מורכבות והמשכיות בשלה ונעימה עם סיומת עמוקה ואלגנטית.

יינות פורטוגל בגלריה דובנוב. מירה איתן, מערכת וואלה!
יינות פורטוגל בגלריה דובנוב/מערכת וואלה!, מירה איתן

יין אחד מיקב שהרשים במיוחד עם רוב היינות שהציג, וסביר להניח שבעתיד נראה יינות שלו גם בארץ:
Herdade Do Rocim, Rocim Clay Aged 2021: ענבי אליקנטה בושה, טרינקדיירה וטוריגה פרנקה. עשייה מסורתית ידנית. יישון של 16 חודשים במכלי חרס ו-4 חודשים בבקבוק. פרי יער כהה, שוקולד מריר, עור ופלפל שחור. חמיצות יפה ומאוזנת. יין אלגנטי ומהנה. נראה שכוחו יהיה במותניו עוד כמה שנים טובות.

!Saúde

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully