וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעיין הבירה: סטארופרמן ומילר, עכשיו בישראל

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 16:34

הבירה הצ'כית האהובה חוזרת לברזים ולמקררים. כתף אל כתף עם אחת הבירות האמריקאיות הנמכרות ביותר בעולם

ירח מלא בלילה של פראג. ShutterStock
ירח מלא בלילה של פראג/ShutterStock

קשה להגיד בדיוק מתי הופיעה הבירה בפעם הראשונה על במת ההיסטוריה. הבירות הראשונות נוצרו ככל הנראה באזור מסופוטמיה במאה השביעית לפני הספירה, אך האזכור הראשון לייצור בירה היה בשנת 933 לספירה במנזר ברבנוב , בבוהמיה, צ'כיה.

מאותו אזור, חוזרת אלינו הבירה של סטארופרמן שמיובאת על ידי יקבי כרמל, כתף אל כתף עם הבירה של מילר. שתיהן שייכות לתאגיד הבינלאומי הענק מולסון קורס.

בירות הלאגר הבהירות, שאנחנו כל כך אוהבים, החלו את דרכן בעיר פילזן שבצ'כיה, ובשל הפופולריות שלהן הועתקו ברחבי העולם כולו ונקראו במקומות רבים פילזנר.

העיר פילזן נוסדה בשנת 1295 והבירה יוצרה ב-250 בתי תושבים שקיבלו את הזכות לייצר אותה ע"י בית המלוכה. הבירה הפכה יותר ויותר פופולארית עם השנים והחל מהמאה ה-14 כמעט בכל בית אפשר היה למצוא יצרן בירה.

מכיוון שלא היו חוקים כתובים, כל בירה הייתה שונה מחברתה באותה תקופה, ולא כולן היו מוצלחות במיוחד. ההיסטוריה קיבלה מפנה בשנת 1838 כשיצרנים קטנים נדרשו לשפוך מאות ליטרים של בירה לא מוצלחת אל הביבים שלפני בניין העיריה.

המקרה העצוב כל כך ציער את התושבים, עד שהם החליטו להתאגד יחדיו ולהקים, שנה מאוחר יותר מבשלה מודרנית שתקבל אישור חוקתי רשמי.

יקבי כרמל, השקת סטארופרמן ומילר. רפאל בן סימון,
יקבי כרמל, השקת סטארופרמן ומילר/רפאל בן סימון

האמא של הבירות הבהירות

המבשלה נבנתה על ידי הארכיטקט מרטין סטלצר שלמד על מבשלות בעולם במהלך טיוליו הרבים. הוא פגש בבוואריה את ג'וזף גרול, שנחשב לגאון מבשלות וייצור בירה, ושידל אותו להגיע לבוהמיה.

גרול התחיל לייצר בירה במבשלה החדשה ועשה נפלאות. באוקטובר 1842 הוא ייצר את הבירה הבהירה הראשונה בתסיסה תחתית, בירה שהיוותה דוגמא לכל שאר הבירות הבהירות בעולם כולו. שלוש שנים לאחר מכן הוא גורש מהמבשלה בשל אופיו הגרוע, אך זה הספיק לו כדי להיכנס להיסטוריה.

עוד בוואלה!

בירה בחצר: ביקור במבשלת שריגים

לכתבה המלאה
כיכר ואצלב פראג. ShutterStock
כיכר ואצלב פראג/ShutterStock

אל המעיין

מבשלת סטארופרמן (בצ'כית (Pivovary Staropramen sro היא המבשלה השנייה בגודלה בצ'כיה והבירה המובילה בפראג. היא נוסדה בשנת 1869 ושמה, שפירושו המילולי 'מעיינות ותיקים', נרשם בשנת 1911.

המבשלה הראשית של סטארופרמן נמצאת בשכונת סמיכוב בפראג, והוקמה כאשר טכנאי בשם גוסטב נובאק הצטרף לשני בעלי מניות יאן קוהוט ווילם פיקק עם תוכניות בנייה מוגמרות של המבשלה.

הבירה הראשונה יצאה לאור במאי והמכירה החלה באמצע יולי. הקיסר פרנץ יוזף שביקר במבשלה בשנת 1876 הכריז עליה כעל: "Excellent beer, excellent indeed!", חתם את שמו בספר המבשלה בצ'כית ומאותו רגע החלה הבירה החלה להימכר ברחבי העולם.

בשנת 1997 המבשלה התחדשה המבשלה ושילשה את עצמה. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לה כיום לייצר כ-10 אלפים בקבוקים כל רבע שעה.

השקת בירה סטארופרמן בישראל. רפאל בן סימון,
השקת בירה סטארופרמן בישראל/רפאל בן סימון

סטארופרמן. הבירה של פראג

לפני מספר שנים ביקרתי בבית המבשלה הענק בפראג, שבו מצאתי מרכז מבקרים יפה שחודש בשנת 2005, ושבו אפשר ללמוד על ההיסטוריה של המבשלה ועל המבשלה כיום.

הסיור במבשלה העתיקה, שבו משתתפים יותר משלושים אלף מבקרים בשנה, כולל הסברים על תהליך ייצור הבירה, מזיגה נכונה וכמובן טעימות. רצוי להזמין סיור מראש, אם כי לא הכרחי.

סטארופרמן, בירה בסגנון פילזנר צ'כי מסורתי, נעשית תוך שימוש בכשות צ'כית, שתורמת לארומה נעימה, מעט פירותית וטעם מאוזן מרענן. (5% אלכוהול)

המחיר:
מארז שישייה, 330 מ"ל: 40 שקלים
בקבוק 500 מ"ל: 12 שקלים
פחית 500 מ"ל: 12 שקלים

שישיית סטארופרמן. אייל קרן,
מאוזנת ומרעננת/אייל קרן

זה הזמן של מילר

מילר Miller Genuine Draft (MGD) היא בירה אמריקנית מהנמכרות ביותר בעולם, המיוצרת ע"י מבשלת מילר, הנחשבת למותג השני בגודלו בארה"ב.

החברה נוסדה על ידי פרדריק מילר בשנת 1855 והמבשלה הראשית שלה נמצאת במילווקי. מבשלות נוספות פזורות ברחבי ארצות הברית. מדובר בבירה קלילה, מרעננת ואחת הפופולריות בארה"ב.

בירה מילר, שישייה. אייל קרן,
אחת הפופולאריות בארצות הברית/אייל קרן

המבשלה מתגאה ביכולת שלה להעביר בבקבוק את טעמה של בירה טרייה מהחבית. מילר עוברת סינון קר על ידי לוחות קרמיים בטמפרטורה של °4C-, שחוסך את הפסטור בחום, שפוגע בטעם וברעננות.

בדרך זו מתקבל טעם של בירה מהחבית גם בבקבוק. (4.7% אלכוהול).

המחיר:
שישייה 330 מ"ל: 40 שקלים
פחית 500 מ"ל: 12 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully