וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפה לך: הלוק החדש של מותג הבירה הוותיק

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 28.12.2023 / 12:30

לרגל השקת הנראות החדשה, קובי קלייטמן מביא את סיפורה של קרלסברג, המבשלה ששינתה את עולם הבירה לנצח. מסתבר שזו לא רק הבירה הטובה בעולם

קרלסברג. יח"צ,
המראה החדש של קרלסברג/יח"צ

קרלסברג השיקה מראה חדש, הזדמנות מצוינת להתייחס לאחד ממותגי הבירה פורצי הדרך והמשמעותיים בעולם. סביב תעשיית הבירה התפתחה תרבות ענפה ומשגשגת ובה מותגים רבים, אבל יש משהו בקרלסברג שהוא חדשני, מהפכני ומאוד חריג. החברה הוקמה בשנת 1847 על ידי יאקוב כריסטיאן יקובסון, אדם תאב ידע שצפה באביו מנסה בעקשנות לבשל בירה טובה ולאחר לימודיו הפך לשולייה שלו. הוא החל את דרכו כמו שאומרים "מלמטה".

כשאביו נפטר ב-1835 הוא ירש את המבשלה בקופנהגן והפך למבשל בירה עצמאי, אבל זה לא הספיק לו והוא נסע למינכן להשיג שמרים, כדי לייצר בירה כפי שהוא ראה בחזונו. הוא נחל הצלחה אבל כדי לייצר אפילו עוד יותר טוב הוא הקים את מבשלת קרלסברג על גבעה בשם Valby ליד קופנהגן. השם החדש שנתן לה הוא שילוב בין קרל (שמו של בנו בן ה-5) והמילה הר (ברג) כלומר: ההר של קרל.

יאקוב חולל שינויים פורצי דרך בעולם הבירה, הוא תרם את המבשלה לארגון ע"ש קרלסברג, לא לפני שהחליט שהמעבדה שלו תשתף את הידע שלה עם שאר העולם. כך למשל בשנת 1883 המדען אמיל הנסן בודד במעבדה שלו את השמרים האחראים על התסיסה, ובשנת 1909 הגה בה סורנסון את מדד החומציות PH שאם לומר את האמת אינני מבין איך הבינו כימיה בלעדיו. המעבדה הפכה מוקד עליה לרגל ומוקד ידע בינלאומי. אתם מבינים למה קרלסברג כל כך ידועה בעולם וכל כך נגישה?

גם לישראל יש חלק בגישה החדשנית של קרלסברג. קרלסברג לומה, בירת הלאגר הלא מסוננת, שמבושלת בשיטת Dry Hopping המעניקה לה טעמים וארומות עמוקים וייחודיים, פותחה בהובלה של אנשי בירה ישראלים, וכאשר קרלסברג ישראל הייתה הראשונה בעולם להשיק אותה.

קופנהאגן. ShutterStock
קופנהאגן, הבית של קרלסברג/ShutterStock

ההייטק של הבירה

ככלל, רעיונות שהיום אנחנו פוגשים בתחומי ההייטק ונחשבים חדשים ופורצי דרך יושמו בקרלסברג כבר לפני עשרות שנים. בשנת 1953 בעיתון דבר סופר כך: "...במפעל מצויים חדרי אוכל ומנוחה מוארים ומאוררים כהלכה. חדרי קריאה, משחק, שירותים ועזרה ראשונה. מתוך רצון לאפשר התקדמות והשתלמות העובדים, דאגה ההנהלה לסידור בתי מלאכה וחדרי ציור בהם יכולים המעוניינים לעסוק בעיסוקים שונים האהובים עליהם מחוץ לשעות העבודה...משמגיע עובד המפעל - ללא הבדל מעמד ותפקיד - לגיל חמישים, מזמינים לו פורטרט אצל אחד מטובי הציירים בדניה, וקובעים אותו בחדר הכבוד של המפעל."

בשנת 1975 עלה חשש רציני ממחסור צפוי בבירה בדנמרק בגלל - שימו לב - מאבק העובדים הגברים על השוואת השכר שלהם לזה של הנשים במפעל. הגברים והנשים היו מאוגדים באיגודים נפרדים והנשים אף הואשמו במהלך המאבק בחוסר סולידריות. (מעריב 8.75).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הלוגו שהפך לאייקון

גם הנראות הפכה לאייקונית. הלוגו המפורסם של הבירה עוצב עבור תווית לקרלסברג בסגנון פילזנר והשימוש בו החל ב-1931. בין אם הוא מתנוסס על בירה בבקבוק או מארז בירה,הלוגו מחבר את קרלסברג לא רק לקהל הרחב אלא גם למשפחת המלוכה הדנית בצבעיו ובכתר שהוא נושא בגאווה.

בירה קרלסברג 1897. יח"צ,
בקבוק קלרסברג, 1897/יח"צ
בירה קרלסברג 1947. יח"צ,
בקבוק קרלסברג, 1947/יח"צ
בירה קרלסברג 1991. יח"צ,
בקבוק קלרסברג, 1991/יח"צ
בירה קרלסברג הבקבוק שהוחלף. יח"צ,
בקבוק קרלסברג, הגרסה הקודמת/יח"צ
בירה קרלסברג בבקבוק חדש. יח"צ,
בקבוק קרלסברג, 2023/יח"צ

לאורך השנים, עבר העיצוב מתיחות פנים כאלו ואחרות, האחרונה שבהן הייתה לפני 3-4 שנים ומאז יושמה ברוב השווקים בעולם. לדברי ניסן אפללו ונועם חזות, צוות קרלסברג ישראל, ישראל היא אחד משווקים האחרונים שערכו את המעבר לעיצוב החדש, כאשר השינוי בעיתוי הנוכחי נובע מהשקעה ויכולת טכנולוגית במבשלה הישראלית (שזכתה בשנה שעברה בפרס הצטיינות לאיכות מבין 85 מבשלות קרלסברג בעולם), המאפשרות לעבוד עם הבקבוק החדש וליישר קו עם שאר השווקים. עוד הוסיפו, שתזמון המעבר מאתגר מאוד מאחר והמותג נמצא בנקודת שיא.

"קרלסברג הוא מותג מיינסטרים שפונה לכולם והנראות החדשה, שמאוד מאפיינת את עולם העיצוב הדני (מינימליסטי ופונקציונלי), יכולה בעיקר לפנות ולגייס קהל חדש וצעיר למותג."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully