וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל ספרי הבישול החדשים לראש השנה תשע"ה

18.9.2014 / 16:04

מה היתרון של בלוגרים על פני כותבי ספרי הבישול הוותיקים? איזה ספר חייבים להביא למשפחה הייקית? ובני סיידא מכה בפעם המי יודע כמה. כל ספרי הבישול החדשים לראש השנה תשע"ה

מנה עיקרית. מאת: לימור לניאדו – תירוש. צילום מנות: לימור לניאדו תירוש.הוצאת מטר. 232 עמ'. 98 שקלים. כשר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ניכר שהיא יודעת טוב מכולם מה זווית הצילום הכי מחמיאה לאוכל

דבר המו"ל: לימור לניאדו-תירוש, בלוגרית ומתכונאית, כתבה את הספר מתוך שיחותיה עם תלמידים, אורחים וקוראים, בשלנים מתחילים וותיקים כאחד, שהתוודו על החשש לחדש ולהצליח עם מנה עיקרית. במשך שלוש שנים פיתחה לימור עשרות מנות עיקריות ואיגדה אותן בספר.

צילום, עריכה וסגנון: חיפשנו אבל התקשינו למצוא עמוד בלי תמונה מגרה ומעוצבת. כשדווקא בלוגרית ובשלנית ביתית עם חוש אסתטי מפותח כותבת ספר בישול, ניכר שהיא יודעת טוב מכולם מה זווית הצילום הכי מחמיאה לאוכל. המתכונים באמת מעניקים השראה לפתרון דילמת המנה העיקרית הנצחית. הם כתובים בצורה שנוח לעבוד אתה ומחולקים לרובריקות מדויקות כמו סלט גדול או ערב משפחתי. הסיפורים מאחורי המתכונים, החיבור לשורשים והמתכונים הלא בנאליים עושים חשק לרוץ למטבח ולפצוח בבישול בסגנון חאלבי וגרוזיני. נספח חומרי הגלם בסוף מוסבר ככה גם למי שמתחיל לרעוד בכניסה למטבח להתעשת ולהוציא תחת ידיו מנות שנראות כמו במסעדה.

מה שכן: חבל שאין קישור בין המתכונים לנספחים המעולים שבסוף הספר, שנראו מעט תלושים ממבט ראשון, ואפשר היה בקלות לפספס את האינפורמציה המועילה שבהם.

מתכונים שעושים חשק: סלט מש, קינואה שחורה וכתומים (עמ'' 23), כרוב גרוזיני ממולא (עמ'' 157), עופיונים בקוניאק ודבש (עמ'' 178).

למי קונים: בשלנים מתחילים, חובבים, אנשים שתמיד מחפשים רעיונות מקוריים לאירוח ויש פה גם לא מעט מתכונים שמפלרטטים עם שלל הז'אנרים של המטבח הבריא.

בני סיידא – מתוקות ונפלאות.. צילום: דניאל לילה, הוצאת מודן. 189 עמ'. 84 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"זה לא היה חג אמיתי אם ספר חדש של בני סיידא לא היה על המדף"

דבר המו"ל: בני סיידא מגיש מבחר מתוק של עוגות. תוכלו למצוא כאן הכל: עוגות לקפה, עוגות חגיגיות ועוגות שאפשר להביא כמתנה. העוגות קלות להכנה וממוצרים זמינים.

צילום, עריכה וסגנון: מההקדשה בתחילת הספר ניכר כי בתקופה לא פשוטה של חייו הוציא בני סיידא את הספר. יחד עם זאת, זה לא היה חג אמיתי אם ספר חדש של בני סיידא לא היה על המדף, בטח ספר שמוקדש לאהבה הישראלית הכי גדולה - העוגות. הספר מתמקד בעוגות בדרגת הקושי הקלה ביותר עם כמות מרכיבים מצומצמת וגם ההכנה בהתאם, פשוטה יחסית. גם מתכונים שלרוב סבוכים יותר מצליח סיידא להקליל. למשל, יש כאן מיני קיצורי דרך נחמדים כמו הכנת קרואסון שקדים צרפתי על בסיס קרואסון קנוי. מאידך כשצריך יש גם הסברים מדוקדקים כמו במתכון לבצק שמרים שמשמש כבסיס לפרק מסוים בספר. העיצוב של ספר הבישול מזכיר את הספרים של פעם, אבל לא מרגיש מיושן, כי אם נוסטלגי.

מה שכן: חבל שלחלק מהמתכונים אין תמונות, כי לאלה שיש התמונות מפעילות את בלוטות הטעם בצורה מעולה. חוץ מזה, לא מעט מהכיתוב מתחת לכותרת המתכון לעתים מאולץ וחוזר על משפטים קודמים או על מה שכבר נאמר בכותרת המתכון. לפעמים כדאי לוותר כשאין מה לומר.

מתכונים שעושים חשק: עוגת משמשים (עמ' 68) קרנץ אגוזים וקינמון (עמ' 133 ) עוגת גבינה של הקרנגי דלי (עמ' 113).

למי קונים: למי שלא יודע לאפות בכלל זו התחלה מעולה, אמהות עסוקות שרוצות לפנק את המשפחה בעוגות מנחמות ולעדת המעריצים הסיידאית.

עוד באותו נושא

מתכונים מתוך "מנה עיקרית"

לכתבה המלאה

הספר המתוק. מאת: נטלי לוין ואפרת ליכטנשטט. צילום: אפרת ליכטנשטט. הוצאת כתר. 216 עמ'". מחיר מומלץ: 84 שקלים. כשר

הספר המתוק. אפרת ליכטנשטט,
הספר המתוק/אפרת ליכטנשטט
"ניכר שבאמת חשובה לכותבות ההצלחה של הקוראים במטבח."

דבר המו"ל: ספר חדש של שתי בלוגריות אוכל מצליחת שאיגדו כוחות. עשרות מתכונים מגוונים של עוגות, טארטים, קאפקייקס, קינוחים אישיים, עוגות מרשימות וגם מתכונים טבעוניים ונטולי גלוטן.

צילום עריכה וסגנון: אינספור יתרונות יש לספר בישול של שתי בלוגריות שלהם אתרים פופולרים ודו שיח צמוד עם הקוראים. הן יודעות בדיוק איך הקוראים חושבים ונראה שהסנכרון בין שתי הנפשות הפועלות הוא מושלם. החלוקה נכונה מאוד לחומרי גלם, וטיפים מדויקים. המתכונים מפורטים וניכר שהטיפים בכל מתכון מגיעים מתוך צבירת שעות של נסיון במטבח. העיצוב והגרפיקה עדכני, פופי, ולא מקובע. כך למשל תקבלו הרחבה למתכון עם 10 כללי זהב למקרונים, וגרפיקה משתנה תספר לכם כל מה שתמיד נבלע בין השורות ומבאס באמצע ההכנה - למשל שנדרש ברנר או מדחום. מעל לכל - ניכר שבאמת חשובה לכותבות ההצלחה של הקוראים במטבח. ספר חובה למכורים לאפייה.

מה שכן: הבעיה עיקרית שלנו עם הספר שבמתכוני אפייה בעיקר מרובי שלבים, מומלץ למספר את המתכונים. קרה לא אחת שהלכנו לאיבוד בשלב כלשהו בתהליך ולקח לנו הרבה זמן להבין איפה אנחנו נמצאים.

מתכונים שעושים חשק: שושני שמרים ( עמ' 80) פיננסייר תפוח וקינמון (עמ' 120) עוגת גבינה דאבל שוקולד (עמ' 199).

למי קונים: לחובבי אפייה, אימהות שרוצות להרחיב את הרפרטואר וגם לאלה שרוצים להעמיק את מערכת היחסים עם התנור ולעלות רמה באפייה שלהם.

בית ספר לאפייה, האוסף החדש של "לאישה". ספרי חמד. עמ' 141. 78 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית ספר לאפייה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"רק השימוש התכוף בתואר "מושלם" בפרק השמרים של הספר יכול להוציא אדם מן השורה מהדעת"

דבר המו"ל: הספר מציע לאופים מתחילים ומתקדמים את השילוב המושלם לעוגות משובחות: מקבץ מתכונים מעולים ולצדם מדריכים מצולמים, שלב אחר שלב, לטכניקות שכל אופה צריך להכיר, מהכנת בצק פריך ועד הקצפת חלבונים וג'לטין.

צילום, עריכה וסגנון: ספר מלא בטיפים, מה שכבר כובש אותנו. למרות שאת המתכונים תרמו לא מעט בשלניות שונות נראה כי עריכה טובה יצרה מצב בו הוא מצליח לשמור על רמה אחידה הן מבחינת אורך וקושי המתכונים. התמונות מפתות, והסרגל הימני שמפרט על משך ההכנה נחוץ ומבורך.

מה שכן: התיאור בשורה אחת שיש מימין לכל מתכון, מאולץ וטורדני במיוחד. רק השימוש התכוף בתואר "מושלם" בפרק השמרים של הספר יכול להוציא אדם מן השורה מהדעת.

מתכונים שעושים חשק: פאי ריקוטה עם קונפיטורת משמש ופיסטוקים (עמ' 36) עוגת גבינה, שוקולד וקפה (עמ' 62) גלילות אגוזים ומחית ערמונים (עמ' 108).

למי קונים? עקרות בית נואשות, אנשים שאוהבים להעמיק בתהליכים מאפס, ולהבין לעומק איך מכינים כל מנה.

לא על המתוק לבדו. קינוחים משולחן החג של עמותת בית ההשנטי. בהוצאת בית השנטי. 168 עמ'. 92 שקלים. כשר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"המתכונים עצמם מספקים יציאות מקוריות מגניבות שעושות חשק להיכנס למטבח ולאפות"

דבר המו"ל: בספר מאוגדים כ-60 מתכוני מתוקים של מיטב השפים השיראליים והוא משובץ בסיפורים מרגשים משולחן החג של בית השנטי. ההכנסות מספר הן קודש לתמיכה בהמשך קיומו של בית השנטי, אשר נשען על תרומות.

צילום, עריכה וסגנון: ההתגייסות של בכירי הקונדיטורים לנושא מחממת את הלב וניכר מהתמונות בהם מופיעים גם חלק מכותבי המתכונים שזה נעשה מכל הלב. גם המנות נראות מיליון דולר. המתכונים עצמם מספקים יציאות מקוריות מגניבות שעושות חשק להיכנס למטבח ולאפות. מדפי הספר עולה ניחוח איכותי, עדכני ורלבנטי עם שמות כמו עוגיות תחרה, סולת חלב ודבש במהדורה או ממתק שומשום שחור. בגלל הסידור של המתכונים לצד מיני טקסטים של ילדי בית השנטי "ילדים משתפים", קשה מאוד להבין לפי מה מאורגנים המתכונים וזה עשה לנו יותר מדי בלאגן בעיניים.

מה שכן: במקבץ מתכונים שכזה חוסר אחידות בין רמות המתכונים והז'אנרים הוא פשוט בלתי נמנע. יש עוגיות הכי פשוטות ויש טרייפל מורכב עם 15 שלבי הכנה. אם כבר מחליטים ליישר קו אז מוטב היה בספר כזה להתייחס קצת יותר למאפיינים של כל מתכון כמו דרגת קושי, כדי לעשות סדר למי שבא באמת לבשל ממנו.

מתכונים שעושים חשק: טישפישטי – עוגת סולת ואגוזים (עמ' 34), עוגת שקדים בציפוי קרם שוקולד עמ' 102), עוגת קרפ צרפתי עם גבינה ושוקולד (עמ' 160).

למי קונים: קודם כל אם בא לכם לעשת מצווה, לאנשים שאוהבים לתרום חברתית, ומתאים מאוד לכל רמות האפייה. יש פה את נדברים הכי פשוטים עד מורכבים ורבי רושם, של קונדיטורים בדרגות קושי משתנות.

ספר הגריל של גיא פרץ. צילום: בן יוסטר. הוצאת קוראים. 154 עמ'. 79 שקלים. כשר

ספר הבשר של גיא פרץ. בן יוסטר,
ספר הבשר של גיא פרץ/בן יוסטר
"פרץ ממש מוציא מהגריל את המקסימום"

דבר המו"ל: בספר הזה מגלה השף גיא פרץ את סודותיו לגריל המושלם. ספר חובה לאוהבי הגריל.

צילום, עריכה וסגנון: יש משהו יומרני בספר. השילוב של הצילומים שנמרחים על דף שלם בצורה לא מחמיאה ואולי המתכונים הקצרים בפונטים ענקיים. המתכונים עצמם בסיסיים ופונים באמת לקהל של על האש. אם כבר פרץ בוחר להיכנס לזווית של טיפים בכל נושא, היה אפשר להעמיק יותר מעבר להנחיות הכלליות מדי שהוא נותן. חסרים הסברים למשל לאיך בוחרים דג טוב או העמקה בנושא של בחירת נתחים לגריל וטיפול בהם מעבר ל"אני מאוד אוהב את הנתח הזה". נחמד שיש כאן מבחר וריאציות, פרץ ממש מוציא מהגריל את המקסימום. יש מתכונים צמחוניים, מתכון לפיתה על הגריל שהוא ממש הברקה ופרק קינוחים חביב.

מה שכן: תמונת השער מאוד מבאסת ואף מרתיעה. יש לאורך הספר צילומים הרבה יותר טובים.

מתכונים שעושים חשק: קבב ערבי על מקל קינמון (עמ' 56) פריים רים על העצם ברוזמרין ( עמ' 114) מוח טלה בלימון כבוש (עמ' 128).

למי קונים? מכורים לעל האש, קרניבורים בנשמה, פליאוליתים או גברים שלא יודעים אף פעם מה לקנות להם.

טעים וטוב. מאת: איילת הירשמן. צילום: יוסי סליס, הוצאת ידיעות אחרונות. 160 ע"מ. 98 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת ספרה של איילת הירשמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבר המו"ל: הספר כולו הוא על מה שאיילת מבשלת ואוכלת כדי להרגיש ולהיראות טוב. טעים וטוב הוא אוסף של מתכונים קלים שמשמחים את הגוף ואת הנפש. איך מבשלים עם פחות שומן, מה מכינים בימים שבהם אתם רוצים להחזיר לעצמכם את האנרגיה ובכלל, איך מכניסים לתפריט יותר מרכיבים בריאים כמו קטניות ועוד.

צילום, עריכה וסגנון: תענוג לדפדף בספר הזה. הצילום הצבעוני עושה מלאכתו נאמנה ומשגע את בלוטות הטעם. חבל שלא נתנו לאוכל לדבר בעד עצמו ועל כריכת הספר התעקשו לשים תמונה ניינטיזית של הירשמן מדגמנת. שהרי המסר שמתקבל בין דפי הספר הוא, "גם אני אנושית, רק שלמדתי איך שומרים על איזון בתזונה, בואו תדעו גם אתם" והכריכה גורמת לנו להרגיש קצת מרומים בשל יופיה של הירשמן. בספר היא מנדבת טיפים יעילים מחייה על תזונה נכונה או סודות קטנים מהמטבח כמו ניקוי תחתיות ארטישוק ואיך לגרום לילדים לאכול ירקות. בניגוד לספרי בישול בריאים אחרים, המתכונים כאן מגוונים מאד, ולא מכריחים לוותר על כל הסמים המזיקים שאוהבים: בשר, סוכר, שמנת מתוקה ושוקולד מככבים כאן, רק במינונים שפויים יותר.

מה שכן: יש פה המון מתכונים שכבר ראינו בכל כך הרבה מקומות, וחסרות הברקות או איזה טאץ' אישי באמת. חוץ מזה, חלק מההקדמות למתכונים ארוכות מדי ומלאות.

מתכונים שעושים חשק: לחם ביתי מהיר ללא גלוטן (עמ' 26), טאבולה כרובית עם שקדים (עמ' 53), כדורי בשר עם ארטישוק, אפונה ולימון (עמ' 98).

למי קונים: כאלה שתמיד בדיאטה, מי שמת כבר להתחיל לאכול בריא יותר, ואמהות מתוקתקות שרוצות להפסיק לחוש אשמה כשהן מבשלות לילדים שלהן.

מטבח וינאי . מאת: תמר ויקס לרר. צילום: מורן זית. הוצאה עצמית. עמ' 197. 160 שקלים

ספר הבישול מטבח וינאי. תמר ויקס לרר, מערכת וואלה! NEWS
ספר הבישול מטבח וינאי/מערכת וואלה! NEWS, תמר ויקס לרר
"זהו אוגדן שמוקדש לזכרון של אוכל ומלים שמבטיחות גדולות ונצורות כמו שטרודל, קייזרשמרן ושפצלי"

דבר המו"ל: הספר הזה אמנם יצא לאור לפני שנתיים, אבל בתור היותו אלבום מזכרת יפהפה ומוצלח, בחרנו להביאו כאן כעוד אופציה לספר מתנה. תמר ויקס לרר החליטה לאגד את המתכונים בסגנון אוסטרי/וינאי של משפחת אביה. בספר יש פרק על התרבות וינאית, ו-110 מתכונים אותנטיים, שמטרתו שימור התרבות הנכחדת. אפשר להשיגו דרך תמר.

צילום, עריכה וסגנון: במקרה של הספר השלם עולה על סך חלקיו. יותר משזה ספר על אוכל ובישול, זהו אוגדן שמוקדש לזכרון של אוכל ומלים שמבטיחות גדולות ונצורות כמו שטרודל, קייזרשמרן ושפצלי. את הספר מזמינים דרך תמר והוא מצליח לפתות עם שמות אקזוטיים מתקופת פאר בהיסטוריה של האוכל, ומציתה את הדמיון הקולינרי. הספר יצא והופק כולו בכוחותיה של אישה אחת עם חזון והמאמץ והאהבה שהושקעו בו ניכרים בכל עמוד.

מה שכן: היות ומדובר בספר בהוצאה עצמית יש שתי נקודות בעייתיות. האחת היא התמונות שלא תמיד עובדות חזק על הליבידו ולא עושות חסד עם המנות המפוארות, והמחיר שלו שיקר משמעותית מספר רגיל.

מתכונים שעושים חשק: שניצל וינאי אמיתי (עמ' 58) סופלה זלצבורגר בתנור (עמ' 126) זאכר טורט (עמ' 174).

למי קונים? למי שלא בהכרח מתחבר לאוכל אבל מתחבר לבישול והיסטוריה, אנשים עם זכרונות ילדות אפופי ניחוחות של עוגה טרייה מהסבתא הייקית.

סיקור מיוחד: כל המתכונים לראש השנה בוואלה! אוכל
ספרי הבישול הכי מומלצים ברשת
פסטייה מרוקאית של אבי ביטון
ניחוח עוגה: עוגת הדבש החגיגית של חמותי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully