וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משהו טוב קורה בשוק תלפיות בחיפה

22.5.2016 / 10:26

השוק המנומנם של חיפה, שלא רבים מחוץ לעיר יודעים כלל על קיומו, התעורר ממש לאחרונה מתנומתו בזכות דוכנים צבעוניים, רוח צעירה וחדשה ומאכלים שכבר תור ארוך משתרך כדי לזכות להתענג על טעמם

שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
פריחה מחודשת במקום שפעם שימש לאורוות ומחסנים/אפיק גבאי

בבירת הצפון יש שני שווקי אוכל גדולים, אחד מוכר ומתויר, הלא הוא שוק ואדי ניסנאס, והשני נכנס עכשיו להילוך: שוק תלפיות, הממוקם בשכונת הדר. מי שמגיע לשוק תלפיות בפעם הראשונה, מגלה רחובות עמוסים בדוכנים צבעוניים, מעדניות, מאפיות, וכל מה שאפשר לבקש בשוק. אבל הם לא הגיעו לשם סתם ככה. העוגן שמילא בסוחרים את משולש הרחובות סירקין, יחיאל ולונץ הוא מבנה השוק, שכיום פעיל רק בקומתו התחתונה.

כשנכנסתי למבנה השוק עם תום, טבח במסעדת תלפיות, ומי שהעביר לנו את הסיור, היה לי קצת קשה להבין את העובדה שיש בבניין מעלינו עוד שלוש קומות נטושות. ידידה חיפאית דאגה לקשר אותי עם שתי סטודנטיות לאדריכלות נוף שלומדות איתה וחקרו את הנושא, ניצן רקדזון ועדי גינסברג, ובעזרתן אני יכול לספר את סיפור השוק.

שוק תלפיות נוסד בשנת 1940, בתקופה בה היחסים בין התושבים היהודים והערבים היו פחות טובים מאשר הם היום. מטרת הקמתו הייתה ליצור לתושבי העיר היהודים מקום בטוח לקנות בו. עיריית חיפה השקיעה ובנתה בניין מופתי בהשראת שווקים מחו"ל. האדריכל משה גרסטל, שחתום עליו, תכנן מבנה בן שש קומות, שקומותיו העליונות מוארות באור טבעי על ידי חלון תקרה גדול. באותן קומות מוארות, פעלו הדוכנים והסוחרים, בעוד קומתו התחתונה, זו שפעילה היום, שימשה כאורווה ומחסנים.

בשנים לאחר פתיחתו, הדוכנים היקרים פעלו בקומות העליונות ומשכו קהל אליטיסטי. בקומת המרתף נפתחו אט אט עוד ועוד דוכנים שמכרו סחורה זולה יותר. במקביל, שכונת הדר נהפכה לפחות פופולרית, מקומות אחרים לרכוש בהם חומרי גלם נפתחו, הדוכנים היקרים יותר סגרו את הבסטות, הקומות העליונות ננטשו בהדרגה, ורק הדוכנים הזולים המשיכו למשוך קהל וקונים. במקביל לתהליכים שעברו על הדוכנים במבנה, בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת, הרחובות הסמוכים אליו החלו להתמלא בדוכנים ורוכלים. תחילה נתקלו אלו בהתנגדות העירייה, שבשנים האחרונות החלה להכיר בהם.

למרות שבעשור האחרון נחשב שוק תלפיות מנומנם, ממש בימים אלו הוא עובר התעוררות מחודשת שמושכת לאזור קהל צעיר ורענן. אילן פרון, ממסעדת תלפיות (מיד עליה) מספר על שלושה מקומות חדשים שנמצאים בהקמה וצפויים להיפתח בשבועות הקרובים: מאפיית בוטיק ללחמי מחמצת, מבשלת בירה שתציע גם בר וטאפאסים, וחמארה קטנה שתוקדש למנות עם דגים טריים. מתחילים בסיור.

מבנה השוק

שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
במבנה הזה הכל התחיל/אפיק גבאי

במבנה השוק פועלים המון דוכנים של פרי וירק, ובעת הסיור כבר הייתה בהם נוכחות מרשימה לפירות הקיץ הישראלים, מדובדבנים ומשמשים ועד לראשונות התאנים של העונה. עוד יש פה, מעדניות, קצביה ודוכני תבלינים.

סירקין 35

דגי כאמל עודה

האחים מהדי ורביע, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
דגים טריים המגיעים כל בוקר מהנמל/אפיק גבאי

דוכן הדגים של משפחת עודה הוא מהוותיקים בשוק. כבר יותר מ-60 שנה שמוכרים פה מגוון דגים טריים, שמגיעים מדי בוקר מנמל חיפה. היום הוא מנוהל על ידי שני אחים, דור שלישי בעסק, מהדי ורביע שמם (למשפחה יש גם מסעדת דגים בשפרעם). הסחורה טרייה ומתחלפת מדי יום בהתאם למה שעלה ברשת ולצד דגי הים יש גם מגוון רחב של דגים מחקלאות ימית. מוסר ים (60-56 שקלים לק"ג), לוקוס ( 100-130 שקלים לק"ג), דניס (50-65 שקלים לק"ג), לברק (60-75 שקלים לק"ג).

רחוב סירקין, מול מבנה השוק

עוד באותו נושא

מגלים מחדש את שוק הכרמל

לכתבה המלאה

ירק אצל רחמים מזרחי

פרחי שמיר של רמי מזרחי, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
פריחת שמיר ריחנית/אפיק גבאי

דוכן הירק של רחמים (רמי) מזרחי פועל בשוק כבר 50 שנה, ואליו מתקבלים מכל רחבי הארץ העלים הרעננים והיפים ביותר שצומחים פה. תמצאו כאן את כל סוגי הירק ועשבי התיבול, כולל טימין לימוני, מנטה, כרוב ערבי, בזיליקום סגול ומנגולד יפה. עוד איתרנו סלק צהוב, עירית שום ופרחי שמיר, שנותנים את הטעם הסודי למלפפונים חמוצים בנוסח רומני. בחורף תפגשו פה בעשבים עונתיים כמו סרפד וחובזה.

סירקין 36

מאפים ולחמים במאפיית אריאל

מאפיית אריאל, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
מאפיית אריאל, שוק תלפיות חיפה/אפיק גבאי

מאפיית אריאל, שהיום מונה 30 סניפים שונים בכל רחבי הארץ, החלה לפעול בשוק תלפיות לפני יותר מ-30 שנה. במאפייה שבשוק נאפים לחמי מחמצת נהדרים בעבודה ארטיזנלית, כולל לחם שיפון מלא (16 שקלים לכיכר), לחמי פרנה, באגט איטלקי, בורקס, רוגלך, לחמים עם תוספות ועוד מגוון סוגי פחמימות עם ריח מטריף.

סירקין 36

דוכן החמוצים של משפחת עודה

עלי גפן בדוכן החמוצים, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
עלי גפן בדוכן החמוצים, שוק תלפיות חיפה/אפיק גבאי

לפני 40 שנה פתחה משפחת עו?ד?ה את דוכן החמוצים המרשים שלה, ובו עשרות סוגים של ירקות ופירות מוחמצים, שכוללים בין היתר:מלפפונים, סלקים, חצילים ושלושים סוגים שונים של זיתים. עוד תמצאו כאן, מגוון סוגי גבינות כולל לאבנה איכותית, עלי גפן ממולאים ומוחמצים, שמן זית גלילי מהכפר ראמה וגם זעתר.

לונץ 1

פירושקי חם בבית המאפייה

פירושקי, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
סופגניה ממולאת מהמטבח הרוסי/אפיק גבאי

בית המאפייה הוא דוכן קטן שקשה לפספס (תמיד יש תור), ובו מטגנים מדי יום מאות יחידות של פירושקי - סופגניה ממולאת מהמטבח הרוסי, שמגיעה במילויים של תפוחי אדמה, פטריות, כרוב או בשר 5) שקלים ליח') . המקום פועל למעלה מ-20 שנה ומציע גם מגוון סלטים תוצרת בית.

יחיאל 10

חומרי גלם מיוחדים בארטישוק

ענבל מעדניית ארטישוק, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
ענבל מעדניית ארטישוק, שוק תלפיות חיפה/אפיק גבאי

ארטישוק היא מעדנייה טבעונית מקסימה וחדשה בשוק. את המקום מנהלת ומתפעלת ענבל, פעילה חברתית שראתה כי יש ביקוש לחומרי גלם איכותיים וטבעוניים בעיר והרימה את הכפפה. בין המדפים שלה תמצאו חמוצים, רטבים, קמחים (כולל קמח לטורטיות, לא מוצר נפוץ כלל), שמנים, פסטות, טופו, צ'אי ועוד. בנוסף, מכינים במקום כריכים, שייקים טוסטים וסלטים.

סירקין 27

קטניות ותבלינים אצל איציק

קטניות אצל איציק, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
קטניות אצל איציק, שוק תלפיות חיפה/אפיק גבאי

איציק הוא סוחר ותיק, ולחנות שלו למעלה מ-30 שנות פז"ם בשוק. אצלו תוכלו לצייד את המזווה בקטניות, פירות יבשים, אגוזים, ותבלינים, ולקבל גם פרג שנטחן לפי בקשתכם. חלק מהתערובות פה הן תוצרת בית, כולל תבלין לקציצות וסחוג אדום מצוין, מגוון סוגי טחינה ושמנים וגם את הגבינה הידועה של מחלבת קדוש שמגיעה מצפת.


סירקין 27

אוכל טוב באווירה טובה במסעדת תלפיות

חינקלי גבינות במסעד תלפיות, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
חינקלי גבינות במסעדת תלפיות/אפיק גבאי

מסעדת תלפיות היא הסנונית הראשונה ברוח ההתחדשות שנושבת בתלפיות. מי שהקים אותה הוא אילן פרון, יוצא מסעדת ננוצ'קה ותל אביבי במקור, שהתאהב בשוק והחליט להקים בו מסעדה מודרנית ועדכנית, אשר מתבססת על סוחרי השוק כמקור להשראה וחומרי גלם.

התפריט פה משתנה מדי שבוע, ומושפע ממטבחים אתניים מכל העולם, עם קריצה בולטת לכיוון המטבח הגיאורגי (עם מנות כמו חצ'פורי פריך ונהדר במילוי גבינות או שעועית, בדריג'ני חצילים וחינקלי). בנוסף בתפריט מנות דגים טריות כמו סביצ'ה, שמשתנה בהתאם לעונה, וגם הרבה אלכוהול הכולל בירות, ערק ויינות מיקבי בוטיק ( 25-50 שקלים למנה).

סירקין 28

ירקות טריים אצל מאיר הירקן

פירות ים אצל מאיר, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
פירות ים אצל מאיר, שוק תלפיות חיפה/אפיק גבאי

כשנגמרים הירקות במטבח במסעדת תלפיות, כל מה שהם צריכים לעשות כדי למלא את המלאי הוא ללכת לדוכן של מאיר, הירקן הצמוד. מאיר קיבל את המפתחות מאביו, נמצא בשוק יותר מ-25 שנה. הוא דואג להביא תוצרת יפה במחירים שווים. בביקורי שם נצפו בין היתר: שסק, עגבניות, קולרבי, חציל יפה ומבריק, עגבניות ומשמשים יפים של העונה.

סירקין 28


סיורי שווקים נוספים:
מגלים מחדש את שוק הכרמל
יש סיבה להגיע לפתח תקווה
מגלים את שוק אשדוד

פירות העונה מציפים את הדוכנים

דובדבנים,שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
דובדבנים,שוק תלפיות חיפה/אפיק גבאי

בקרוב השוק יזכה לעוד מקומות דומים, מסעדת תלפיות בשוק

מסעדת תלפיות, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
מסעדת תלפיות, שוק תלפיות חיפה/אפיק גבאי

לחמים בעבודה ארטזנלית, מאפיית אריאל

מאפיית אריאל, שוק תלפיות חיפה. אפיק גבאי,
מאפיית אריאל, שוק תלפיות חיפה/אפיק גבאי
עז תלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully