וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק לא קברנה: פורטוגלים עם דרכון ישראלי

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 18:04

קברנה סוביניון. קל יחסית לגדל אותו כמעט בכל מקום, אפשר לעשות ממנו יינות איכותיים בכל רמות המחיר. אבל עושים כאן יופי של יינות אדומים גם מזנים אחרים. והפעם: מה קרה לשני זני ענבים מפורטוגל כשנחתו ברמת הגולן

אם ראיתם בתפריט יין בקבוק שהשם שלו נשמע כמו "טוטי" אתם עלולים לחשוב שמדובר ביין קליל, פשוט ונעים שמדבר בשפת העולם החדש, תיתכן גם תווית מגניבה אולי אפילו מאוירת. אז זהו, שלא. מדובר ביין של יקב רמת הגולן הנקרא T2 ,קיצור שמם של שני זני ענבים פורטוגזים ממנו הוא עשוי - טוריגה נסיונל וטינטה קאו, יין מסדרת ירדן. אינני אשת שיווק אך לדעתי "טוטי" זהו שם נפלא וקליט ליין שמורכב משני זנים שאינם מוכרים לכל שותי ושותות היין בארץ. עדיין. אבל לפני הכל, בוא נצא לסיור קצר בעמק הדורו שבפורטוגל.

העיר פורטו, פורטוגל. ShutterStock
פורטו, פורטוגל/ShutterStock

זורמים עם הדורו

אין צורך במזוודה, תו ירוק או נעלי הליכה. אתם מוזמנים למזוג לעצמכם כוס 2T, לשבת מול האח או הרדיאטור ולעצום עיניים. נהר הדורו מתחיל את מסלולו הארוך בספרד סמוך לעיר סוריה שבמחוז קסטייה אי לאון, זורם דרום מערבה, חוצה את גבול ספרד פורטוגל ומסיים את דרכו בעיר הנמל פורטו, שם הוא נשפך לאוקיינוס האטלנטי. בשנת 2001 אונסקו הכריזו על עמק הדורו כאתר לשימור בשל מסורת ארוכת שנים של גידול כרמים וייצור יין ובזכות ערכם התרבותי של יינות הפורט לפורטוגל עצמה ולעולם כולו.

כפרים ציוריים וטרסות עתיקות ומרהיבות מעטרות מדרונות תלולים, במרכז העמק נהר מפותל שבימים עברו שימש דרך גישה להעברת חביות יין מלאות לעיר הנמל פורטו, שם יושן באזור מחסנים גדול ב-וילה נובה דה גאיה. יין הפורט המפורסם, יין אדום, מתוק ומחוזק מיוצר בבתי יין (קינטה Quinta) הפרוסים לאורכו של העמק. זני הענבים העיקריים המרכיבים את הבלנד הסופי הם חמשת ה- Ts': טוריגה נסיונל, טוריגה פרנקה, טינטה בארוקה, טינטה קאו וטינטה רוריז (טמפרניו בספרד). חמישה זני ענבים שאינם קרובי משפחה אך אומצו וגודלו באותם כרמים ובאותן שורות, נבצרו והותססו יחדיו (מה שמכונה field Blend), לכל אחד מהם תכונות ייחודיות השמורות לו אותן הוא מוסיף ליין הפורט.

אמנם מקורם של חמשת ה- Ts' בפורטוגל אבל בשנים האחרונות היגרו מבית גידולם הטבעי לרחבי העולם בשל יכולתם להניב ענבי יין איכותיים בתנאי אקלים חמים. כיום ניתן למצוא בעיקר טוריגה נסיונל, הזן האיכותי והאציל מבין החמישה, בקליפורניה, אוסטרליה, דרום אפריקה ואפילו בבורדו שם אושר לנטיעה ב 2019 בעקבות חיפושם של הצרפתים אחר זנים חדשים מתאימים לתנאי אקלים משתנים.

עוד בסדרה

רק לא קברנה: פינו נואר ישראלי, יש דבר כזה?

לכתבה המלאה
כרם יונתן של יקב רמת הגולן. יעל גיא,
כרם יונתן, יקב רמת הגולן/יעל גיא

לא ארץ ליינות בסגנון פורט

בשנת 1995 נטעו ברמת הגולן שניים מהזנים הפורטוגזים - טינטה קאו וטוריגה נסיונל, במטרה ליצר יין מתוק ומחוזק בסגנון פורט. יין כזה אכן יוצר והושק ב- 2008. איכותו לא עמדה בספק אבל כשמדובר ביין, איכות לבדה אינה מספיקה וצריך לקחת בחשבון גם את תנאי השוק. ומה לעשות שבישראל, כמו במקומות רבים בעולם, יינות מתוקים ויינות מחוזקים הם נישה קטנה, שהולכת ומצטמצמת משנה לשנה. לכן, הוחלט להשתמש בשני הזנים הפורטוגזים ליצור יין יבש, החלטה מתבקשת ומצוינת מפני שהתוצאה לא פחות מנפלאה. יין מלא אבל לא עמוס, אלגנטי, פירותי ומתובל, כזה שיתקבל באהבה על ידי חובבי.ות הקלאסיקה קברנה-מרלו.

יקב רמת הגולן ירדן 2T. יח"צ,
לעיס וטעים. רמת הגולן, ירדן 2T/יח"צ

יקב רמת הגולן, ירדן 2T, בציר 2018

צבע בורדו עמוק ובאף נותן מורכבות משמחת של תות בשל, שזיפים מיובשים עם המון תבלינים כמו ציפורן, ווניל, קינמון והל כולל ניחוח עישון עדין שאוסף את כל החגיגה. אותה מורכבות גם מורגשת בפה עם מבנה טאני וחומצה טובה שתומכים בעושר הטעמים. בהחלט יין שיכול להתפתח ולהתיישן עוד מספר שנים בבקבוק. איזה יין לעיס וטעים. המחיר: 98 ₪

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully