וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניתם יין לחג? כך תוציאו ממנו את המקסימום

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 13.4.2022 / 12:01

בחירה של יין לקראת חג עלולה להיות עסק די מבלבל. מה לקנות? איך להגיש? באיזו טמפרטורה? היינן קובי ארביב עושה לכם סדר, כדי שתוכלו להפיק את מירב ההנאה מהיין שלכם

פסח בפתח ושוב רבים מחפשים מורה נבוכים בגובה העיניים לענייני יין בחג. לבן, רוזה, אדום? יבש, חצי יבש, מתוק? מה לקנות, איך להגיש, באיזו טמפרטורה? ואיך בוחרים מתוך השפע בחנויות? התייעצנו עם קובי ארביב, יינן יקב רקנאטי שמציע גישה פשוטה ועניינית, "לכו הפעם על סגנון ולא על התאמת צבעים וטעמים".

"הסדר והכוסות על שולחן החג מכניסים אותנו כבר לאווירת שתיית יין. לא סתם פסח הוא אחד מהחגים עם מכר היין הגדול ביותר" אומר ארביב. "כשמדברים על יינות לבנים, ורודים או אדומים, משרעת הטעמים אדירה, לכן לא נכון להתייחס בכלליות להגדרה על פי צבע היין. ישנם יינות לבנים רעננים, ארומטיים וקלילים ומולם עומדים יינות לבנים בעלי גוף מלא יותר, עשירים ומורכבים לא פחות.

מצב דומה קיים גם בעולם היינות האדומים. ולכן אני מעדיף לדבר על שני סגנונות בולטים, הסגנון 'הצעיר והרענן' והסגנון 'המורכב'. יינות הסגנון הראשון יתאימו יותר לשתי הכוסות הראשונות שלפני האוכל ויחזיקו אותנו שמחים וקלילים, ויינות הסגנון השני ילוו נהדר את ארוחת החג. ויש עוד כמה טיפים שיעשו סדר ויעזרו להאיר כמה פינות חשוכות".

סנהדרינק, טעימת יינות לפסח 2020. המצטיינים/צילום: דייב שחר, במאי: בן רייזר, הפקה: חגית ברק ושי ורקר, עורך וידאו: ניר חן

עניין של טמפרטורה

"חשוב מאוד להקפיד על טמפרטורת ההגשה שתחמיא מאוד לתחושה, תחדד את הארומטיות ותקנה את הרעננות הדרושה ליינות. יינות לבנים, ורודים ואדומים קלים ורעננים כדאי להגיש צוננים מהמקרר. את האדומים נוציא קודם כדי שלא יהיו קרים מדי.

המבחן יהיה בפתיחת הבקבוקים, אם תחוו את אותה רעננות, ארומטיות ופריכות שייחלתם לה, פגעתם בול. אם היין מרגיש סגור, ולא משחרר את מה שמצופה ממנו, הוא כנראה קר מדי וכדאי להמתין כמה דקות עד שיתחמם קצת. אפשר לנסות ולחמם את הכוס עם כפות הידיים לטובת העלאת הטמפרטורה. עכשיו תטעמו שוב. אם היין מרגיש כבד ואלכוהולי, כנראה שלא קיררתם אותו מספיק והטמפרטורה הגבוהה שלו הורסת את החוויה. תמיד תוכלו להיעזר בכלי עם קרח על השולחן לידכם ולהניח בו את היין לעוד זמן מה".

עוד בוואלה!

השווים, היקרים, האהובים והמצטיינים. היינות הנכונים לפסח 2022

לכתבה המלאה
מקרר מלא ומסודר. ShutterStock
תעשו מקום במקרר/ShutterStock

בלי חוקים ובלי מצוות

"החוק הוא שאין חוק" מסביר קובי, "לא חייבים לבן לדגים ואדום לבשר, כי יש גם יינות אדומים קלים שיתאימו לדגים ויש לבנים עשירים וכבדים שיתאימו יותר למנות עיקריות מאשר למנות הפתיחה. היינות המורכבים והאלגנטיים מתאפיינים לרוב במשרעת ארומטית גדולה יותר, שילוב של טעמים שנעים מפרי אדום ופרי שחור לא בשל מדי, ועד לעשבי תיבול ים תיכוניים שמתאימים לאקלים ולמטבח הארצישראלי. את היינות המורכבים יותר, ובפרט את האדום שביניהם כדאי לפתוח בתחילת קריאת ההגדה וליהנות מהם יותר שעה אחרי עם בוא הארוחה".

דגים בתנור עם ירקות. אלון מסיקה
דגים לא חייבים יין לבן/אלון מסיקה

הצעירים והרעננים

רקנאטי סוביניון בלאן גליל 2021: ענבי הסוביניון בלאן הגיעו מהגליל העליון. ניחוחות אופייניים לזן של אשכוליות לבנות, פירות טרופיים, עשבוניות ירקרקה ופרחוניות, ובפה רעננות וחמיצות נהדרת. טמפרטורת הגשה מומלצת: 8 - 10 מעלות.

רקנאטי רוזה 2021: ענבי סירה ופטיט סירה שהגיעו מחלקות קטנות במרכז רמת הגולן. רוזה רענן ועדין עם שפע ניחוחות, תותים, אשכוליות ופרחוניות הדרית, חומציות רעננה ומאוזנת. טמפרטורת הגשה מומלצת: 8 - 10 מעלות.

רקנאטי יונתן אדום 2021: ענבי קברנה סוביניון ושיראז מכרמים בגליל. יין קליל ונגיש, ניחוחות פרי כמו שזיפים ודובדבנים ופלפליות נעימה, מרקם רך ועדין וחמיצות מאוזנת. טמפרטורת הגשה מומלצת: 14 - 18 מעלות.

ניו יורק סטייק, מעדניות קולינאריק. אנטולי מיכאלו,
סטייקים לא חייבים יין אדום/אנטולי מיכאלו

המורכבים

רקנאטי, שרדונה מנרה 2019: ענבי השרדונה מגיעים מכרם מנרה שבגליל. יין לבן יבש, עם ניחוחות פירות קיץ בשלים, אפרסק ושזיף צהוב, גוף עשיר ואלגנטי, חמיצות רעננה ומאוזנת, טעמי אשכולית לבנה ועץ במינון הנכון, וסיומת מינרלית ארוכה. לאוהבי היינות האלגנטיים. טמפרטורת הגשה מומלצת: 12 - 14 מעלות.

רקנאטי מראווי 2019: מראווי הוא זן ענבים מקומי, עתיק ויוצא דופן שגדל ושרד באדמת המקום. יין לבן יבש שענביו נבצרו מכרם בעל באזור הרי יהודה. ניחוחות פרי הדר, לימון וליים, חמיצות טובה ומרעננת וסיומת מינרלית נעימה. יין לנועזים ואוהבי הרפתקאות. טמפרטורת הגשה מומלצת: 12 - 14 מעלות.

רקנאטי, קריניאן פרא 2018: ענבי הקריניאן נבצרו מגפנים הגדלות פרא בכרמים בני 30 שנים הממוקמים על מורדות הרי יהודה. יין עוצמתי, מרוכז ומחוספס מצד אחד ואלגנטי ומאופק מאידך, מעין דואליות יוצאת דופן. הרבה פרי, פלפל ירוק רענן, אדמתיות ורעננות. יתאים למשרעת גדולה של טעמים שיהיו על שולחן החג. טמפרטורת הגשה מומלצת: 16 - 20 מעלות.

רקנאטי, רזרב, קריניאן פרא 2016. עמרי מירון,
רקנאטי, רזרב, קריניאן פרא 2016/עמרי מירון

כוס חמישית לקינוח

רקנאטי, פרנץ' בלנד 2021: יין חצי יבש עם שפע ניחוחות וטעמים שיתאים לקינוח הסעודה. ענבי קולומבר מגפנים ותיקות בגליל התחתון בתוספת של מעט סוביניון בלאן ומוסקט. יין עסיסי ורענן, ארומטי ומאוזן, עם מתקתקות עדינה וניחוחות וטעמים של פירות קיץ. טמפרטורת הגשה מומלצת: 6 - 10 מעלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully