וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנגד ארבעה לבנים

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 10:32

ארבע סיבות לשתות יינות לבנים בליל הסדר הקרוב וארבעה יינות שאסור לכם להחמיץ

הרומן של הישראלים עם יינות לבנים ידע עליות ומורדות במרוצת השנים. זכורים לכולנו הייטב ימי הזוהר של אמרלד ריזלינג, הכלאה בין ריזלינג למוסקט שפותחה באוניברסיטת דיוויס בקליפורניה בשנת 1936 במטרה ליצר זן ענבים לבן עמיד בתנאי אקלים חם, עם יכולת להניב כמויות גדולות של פרי. הזן החדש הפיק איכות פרי בסיסית ונחל כישלון בעולם מלבד בישראל. בארצנו החמה הזן נקלט יפה ותפס את משבצת היין הלבן שהייתה פנויה עד הגעתו. התוצאה הייתה יין דלוח ולא מעניין אך כמויות סוכר גבוהות חיפו על מגרעותיו. הוא היה מתוק, נגיש והתאים לחיך הישראלי של שנות ה-80. זה מה שהיה וזה מה ששתו.

סנהדרינק, טעימת יינות לפסח 2020. המצטיינים/צילום: דייב שחר, במאי: בן רייזר, הפקה: חגית ברק ושי ורקר, עורך וידאו: ניר חן

המופע של שנות התשעים

בתחילת שנות ה- 90, לאחר שידורה של התוכנית "60 דקות" שעסקה בפרדוקס הצרפתי עלתה קרנו של היין האדום כמשקה בריא המונע מחלות דם ולב. קהל שותי היין העדיף אותו על פני הלבן. הביקוש ליין לבן ירד, כרמים נעקרו ובמקומם ניטעו זנים אדומים ולאורך שנות ה-90 ייצור יינות לבנים בארץ היה נמוך.

עוד בוואלה!

השווים, היקרים, האהובים והמצטיינים. היינות הנכונים לפסח 2022

לכתבה המלאה
דון יואיט. AP
דון יואיט, יוצר התוכנית 60 דקות/AP

בחזרה למיינסטרים

לאט ובזהירות החלו יקבים מקומיים לחפש אחר זנים לבנים איכותיים ושרדונה, זן ענבים קל יחסית לגידול שתפס תאוצה בארה"ב ובעולם היה זמין והניב תוצאות נהדרות. "שרדונה קצרין" של יקב רמת הגולן שמתכתב עם יינות קליפורניה עמוסי עץ ושמרים ו"שרדונה C" של יקב קסטל שמדבר בורגונית שוטפת היו תחילתו של תהליך ארוך ומרתק בו יינות לבנים חזרו למיינסטרים במלוא תפארתם.

מאז ועד היום יעידו כורמים, יצרנים ויבואנים שהמהפכה הלבנה כבר כאן והיא כאן כדי להישאר. בזכותה צרכני היין זוכים לקבל היום מגוון אדיר של סגנונות מהארץ ומהעולם - יינות קלי גוף רעננים שכיף לשתות ביום קיץ חם, יינות שמנים מלאי גוף ליום סגרירי, יינות בסיס יומיומיים ויינות היי אנד גדולים וחגיגיים, יבשים ומתוקים, שקטים ומבעבעים, טבעיים, אורגנים, נקיים או פאנקים, עולם ישן, עולם חדש, כולם כבר אצלנו. זוהי תקופה מרתקת עבור כל מי שסקרן ורוצה לטעום ולגלות טעמים לבנים חדשים מקרוב ומרחוק.

לעיתים אני עדיין שומעת מפי חובבי יין את האמרה "לבן זה לא יין" ואני, במאמצי שכנוע של חסיד חב"ד פוצחת במונולוג נלהב ומסבירה שביינות לבנים קשה יותר להסתיר פגמים, הם מבטאים באופן טהור את זני הענבים ומשקפים נאמנה את אופי המקום בו גדלו ואת תהליכי הייצור השונים ביקב.

יין לבן וגבינות. ShutterStock, ShutterStock
המהפכה הלבנה כבר כאן/ShutterStock, ShutterStock

יקב הרי גליל השיק לאחרונה יינות לבנים מבציר 2021 ולכבוד חג היין (או בשמו הפחות מוכר "חג הפסח") וכאישה ששותה המון יין לבן אציין ארבע סיבות טובות לבחירת ארבעה יינות שיעזרו להפוך את לילי הסדר לנסבל עד מוצלח.

סיבה ראשונה: יין לבן מתאים לשרב שהגיע

גל הקור האחרון גרם לחלקנו לחשוב שישראל היא מדינה צפונית, קרה עם אנשים מנומסים אבל אל תתבלבלו, פה זה לא אירופה. בדיוק בזמן וכדי שנוכל להתלונן מגיע לאזורנו גל שרב מלווה באבק וחולות מדבר נודדים הישר לסלון ביתי רגע אחרי שסיימתי את כל ניקיונות הפסח. ומה מתאים יותר מכל לשתות ביום שרבי? נכון, יין לבן רענן וצונן. גם מתאים למזג האויר וגם מתאים להרגעת עצבים רופפים.

אביב לבן 2021: סדרת "אביב" בעלת תווית יפיפייה, 72% סוביניון בלאן, 28% ויונייה. צבע בהיר וארומות של אשכולית אדומה, אגס, אפרסק ופרחים לבנים. יין יבש, מרענן וקליל עם טעמי פירות בשלים וסמבוק לבן אופייני לסוביניון בלאן. קייצי, מתאים לכוס ראשונה כולל ריפיל עד לסיום הבקבוק כי פשוט אי אפשר להפסיק לשתות ממנו.

יקב הרי גליל, אביב לבן. יח"צ,
אי אפשר להפסיק לשתות ממנו/יח"צ

סיבה שנייה: אפשר לשתות יותר

בליל הסדר מצווה עלינו לשתות ארבע כוסות יין ובואו נודה שרובנו שותות יותר. על מנת לפסוח השנה על סצינות שכרות מוכרות בהן מי מאיתנו מוצאת את עצמה אומרת לחמותה דברים שתצטער עליהם בבוקר (אף פעם לא קרה לי...) או נרדמת בסלון עם שמלה חגיגית ואיפור לפני שכל האורחים עזבו (חברה מספרת...), כדאי ומומלץ לשתות יין עם אחוז אלכוהול נמוך באופן יחסי. כך תוכלי לשתות הרבה יותר מארבע כוסות ולסיים את הערב בדיוק באותו המצב.

גליל, אלון לבן: 70% ויונייה, 30% שרדונה. צבע לימון בינוני, ריח אינטנסיבי ויוצא דופן של פריחת הדרים ואביב, מלון, תפוח בשל ומעט וניל. בפה היין יבש עם חומצה טובה וגוף בינוני, טעמים חזקים של פרי בשל וטקסטורה מעט שמנונית. יתאים לכוס שנייה בליל הסדר ואפילו לעוד אחת מפני שיש בו רק 13% אלכוהול וכי הוא מאוד טעים. המחיר: 65 שקלים

סיבה שלישית : יין לבן משאיר פחות כתמים

במקרה ובכל זאת שתית קצת יותר מידי יין ומעט ממנו נשפך על השמלה החדשה והיפה שלך או שקרה והילד החמוד של גיסתך הפיל בתחילת הערב כוס יין מלאה על מפת השולחן הכי חגיגית בבית - עם יין לבן זה פחות נורא. עדיף כתם לבן צהבהב על פני כתם אדום בוהק שיסתכל עליך כל הערב ויזכיר את רגעי האימה.

יראון, סוביניון בלאן: סדרת הדגל של הרי גליל "יראון", 100% סוביניון בלאן מכרם משגב עם שבגליל העליון. צבע לימוני בהיר, ארומה גבוהה של פריחת תפוז, יסמין, מעט דשא קצוץ, פרחים לבנים וריכוז פרי גבוה. יבש, חומצי עם מינרליות עדינה. יין איכותי וטעים שמעניק חווית שתייה "קרה" (ללא סימני פרי טרופי המאפיין סוביניון בלאן מאזור חם). כוס שלישית שתוכל להעצים טעמים של מנות אהובות וגם להאפיל על מאכלי חג דלוחים. המחיר: 110 ₪

יקב הרי גליל, יראון, סוביניון בלאן. יח"צ,
יין איכותי וטעים שמעניק חווית שתייה "קרה"/יח"צ

סיבה רביעית: יין לבן זה הכי טעים בעולם

גם ככה העולם לא לטובתנו, גם ככה קשה יותר בפסח לכן מגיע לנו ליהנות באמת, להסתכל על כל הטוב שהיקום מעניק לנו, על חצי הכוס המלאה ביין לבן איכותי. יין הדוניסטי, מורכב, מעניין וטעים. יין שיצדיק את המאמץ ויעזור לנו להעריך כל רגע שמח למרות משפטים שנאמרו ועליהם נתחרט בבוקר, למרות הכתמים על השמלה החדשה.

יראון שרדונה: 100% ענבי שרדונה שהותססו והתישנו על השמרים בחביות עץ אלון. צבע זהוב וארומטיות גבוהה של תפוח בשל, קליפת תפוז, מעט טוסט וניל ובריוש. שרדונה קלאסי ומהנה שיסגור באופן מושלם את ארוחת החג המאתגרת. המחיר: 110 ₪

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully