וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלאסיקה מודרנית: היינות של משפחת גאיה

יאיר גת

עודכן לאחרונה: 18.5.2022 / 20:20

גאיה, משפחת היין הידועה ביותר בפיאמונטה, מתרחבת לאזורים נוספים באיטליה, מתמודדת עם התחממות הגלובאלית ומציגה יינות שאי אפשר שלא להתרשם מהם

עולם היין, עבר לא מעט שינויים בשנים האחרונות. למי שמתבונן מהצד נדמה שהמוקד עבר מאזורי היין הקלאסיים של צרפת, איטליה וספרד, למדינות יין צנועות יותר ומיינות גדולים, מורכבים ובעלי יכולת התיישנות ליינות קלילים ויום יומיים. אבל מסורות בנות מאות שנים לא נעלמות כל כך מהר.

קחו לדוגמא את משפחת גאיה מפיאמונטה, הכוכבת הגדולה של היין האיטלקי, שאחד מבניה, ג'ובאני, ביקר לאחרונה בישראל. ג'ובאני, נצר לשושלת ארוכה של יצרנים, עובד לצד שתי אחיותיו גאיה ורוסנה, ביקב המשפחתי שהוקם לפני קצת יותר ממאה ושישים שנה. אביו, אנג'לו גאיה, האיש שאחראי להצלחה של היקב בעולם, ממשיך, בגיל 82 להגיע ראשון ליקב, לצאת אחרון ולפתח פרויקטים שישמרו את מעמדו של היקב.

משפחת גאיה, יקב גאיה. יח"צ,
גאיה. אחת ממשפחות היין הידועות בעולם/יח"צ

תחת ידיו של האב, התרחבה העשייה של גאיה מאזור פיאמונטה לאזורים נוספים באיטליה כמו ברונלו די מונטלצ'ינו, ובולגרי, ובשנת 2017 הקימו בני המשפחה, פרויקט לייצור יין בסיציליה. אחד האתגרים הגדולים ביותר של היקב, מספר ג'ובאני, הוא ההתחממות הגלובאלית. "או שיש פחות מדי גשם, או שיש שיטפונות שסוחפים את האדמה", וההתרחבות לאזורים גבוהים וקרירים יותר היא הדרך של גאיה להתמודד עם המצב. היינות שטעמנו, מעידים על כך שהם עושים את זה לא רע בכלל.

עוד בוואלה!

הכל חוץ משרדונה: הזנים הלבנים שירעננו לכם את הקיץ

לכתבה המלאה
יקב גאיה. יח"צ,
יקב גאיה/יח"צ

גאיה, קא'מרקנדה, ויסטמרה 2020

משמעות השם 'ויסטמארה' היא 'נוף לים' והיין נעשה ביקב של משפחת גאיה באזור בולגרי שבטוסקנה, לא רחוק מהחוף. מדובר בבלנד של ענבי ורמנטינו, זן איטלקי שנפוץ בסיציליה וסרדיניה, ויונייה, שמזוהה בעיקר עם עמק הרון בצרפת ופיאנו, שגדל בעיקר בדרום איטליה וסיציליה.

השילוב בין שלושת הזנים הלבנים שחלקם התיישן בעץ, יוצר יין מורכב ועשיר, עם ריחות של פרי לבן בשל ומינרלים, מרקם שמנוני, חמיצות טובה וסיומת מרירה מלוחה. הוא נעשה לראשונה בשנת 2009 כניסיון של משפחת גאיה להוכיח שאפשר לעשות יינות לבנים בטוסקנה, אזור שידוע ביינות האדומים שלו, ואין ספק שמדובר בהצלחה. המחיר: 230 שקלים

גאיה ויסטמארה לבן. יח"צ,
גאיה ויסטמארה לבן/יח"צ

גאיה, אידה אתנה, לבן 2020

אידה, או באיטלקית 'היא', הוא אחד השמות שבהם מכנים תושבי סיציליה את הר הגעש אתנה וכך נקרא גם הפרויקט המשותף של משפחת גאיה ואלברטו גראצ'י, מהיצרנים המובילים של האי.

ליין, שנעשה מענבי קאריקנטה - זן שגדל על המורדות הוולקניים של האתנה כאלף שנים לפחות, והתיישן שמונה חודשים במכלי בטון, יש ריחות של הדרים ופירות לבנים, עם נגיעות פרחוניות. המגע שלו עם החך נעים, הטעמים רעננים, מורכבים ומלאי חיים והסיומת חדה ומינראלית. יין טהור ועוצמתי שלרגעים יכול להזכיר שרדונה איכותי ויחד עם זאת שומר על אופי מקורי והמון עניין. המחיר: 240 שקלים.

הר הגעש אתנה, סיציליה, איטליה. ShutterStock
הר הגעש אתנה, סיציליה, איטליה/ShutterStock

גאיה, אידה אתנה, אדום 2020

החבר האדום במשפחת אידה נעשה מענבי נרולו מסקאלסה, שגדלים אף הם על המדרונות הוולקניים של האתנה. הוא התבגר שנתיים במכלי בטון ועץ ומציע צבע אדמדם חיוור וריחות של תות שדה דובדבן והדרים, משולבים בניחוחות אדמה ותבלינים, מאפיינים שאפשר למצוא גם ביינות האדומים של בורגון.

המגע שלו עם החך נעים, החמיצות טובה מאוד, הטעמים מעודנים ומאוזנים והסיומת היא מהסוג שעושה חשק לעוד. נכון לא מדובר ביין מרגש במיוחד ולא בטוח שהוא מצדיק את מחירו, אבל אם אתם אוהבים את היינות שלכם מתונים ויכולים להרשות לעצמכם להתנסות במשהו מעט שונה, הוא יכול להיות בחירה נהדרת. המחיר: 240 שקלים

גאיה אידה, אדום. יח"צ,
גאיה אידה, אדום/יח"צ

גאיה, קא'מרקנדה, מגארי 2018

הרכב הזנים המקורי של היין הזה, כלל בעבר לא מעט מרלו, אבל בבצירים האחרונים הוא פינה את מקומו והקברנה פרנק הירקרק שבתחילת הדרך היווה כעשרים וחמישה אחוז מהיין, תפס את מרכז הבמה. היין שהתיישן שמונה עשר חודשים בחביות צרפתיות, הוא 'סופר טוסקן' שנעשה על פי הספר עם ריחות מלוטשים של פרי שחור, שוקולד ועשבי תיבול, מבנה מרוכז, טעמים עשירים ומאוזנים וסיומת ארוכה במיוחד.

למי שמאוהב בסגנון לא תהיה מילה רעה להגיד עליו, וגם מי שפחות מתרגש מהשימוש האיטלקי בזני ענבים מבורדו, יהיה חייב להודות שמדובר ביין מרשים. מצד שני, הוא חסר לטעמי את הייחודיות שתהפוך אותו ליין גדול באמת. המחיר: 300 שקלים

גאיה, ברולו ד'גרומיס 2017

אזור היין ברולו שבפיאמונטה, הוא אחד מאזורי היין הידועים והמוערכים באיטליה ובעולם כולו, בעיקר הודות למורכבות וליכולת ההתיישנות של היינות שנעשים בו מענבי נביולו. היין הזה, מפגין את כל המאפיינים הנדרשים. הוא נעשה מענבי שני כרמים שתססו והתיישנו בנפרד בחביות עץ כשנה ולאחר שנקבע הבלנד הסופי, התיישנו שנה וחצי נוספות בחביות.

למרות שלדברי גאיה, ההתחממות הגלובאלית גורמת ליינות מהאזור להיות נגישים מוקדם יותר מאשר בעבר, היין מרגיש סגור מאוד, עם מבנה קשוח, חמיצות גבוהה וריחות מאופקים של פרי אדום, אדמה ותבלינים, אבל תנו לו עוד כמה שנים והוא יענה על כל הציפיות שלכם. המחיר: 430 שקלים.

גאיה, ברברסקו 2017

ענבים מארבע עשרה חלקות נביולו מאזור ברברסקו, אזור יין איטלקי אגדי נוסף, מרכיבים את היין הזה. מכל חלקה נעשה יין נפרד שהתיישן 12 חודשים ולאחר קביעת הבלנד הסופי, זכה היין לעוד שנה של התבגרות בחביות. זהו יין מורכב ועצמתי עם ריחות פרחים, פרי אדום טרי, מינראלים ותבלינים.

גאיה, ברבקסקו. יח"צ,
גאיה, ברבקסקו/יח"צ

הוא מתפוצץ על החך עם מרקם קשוח וחמיצות גבוהה ובכל זאת אי אפשר להפסיק לשתות אותו, בעיקר הודות למורכבות הגבוהה ולאיזון הנדיר שלו. יין גדול שבתנאים הנכונים ימשיך להתפתח בבקבוק עוד עשרות שנים. כל מה שנשאר זה לחכות לאירוע שיצדיק פתיחה של יין כזה. בתנאי כמובן שאתם יכולים להרשות אותו לעצמכם. המחיר: 1390 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully