וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן סוכר: הרום אגריקול הנמכר בעולם חוזר לישראל

עודד ויס

19.6.2022 / 14:12

עודד ויס מביא את סיפורו של הרום הנמכר ביותר בקטגוריה שלו, טועם לעומק לא פחות משבע גרסאות ומסביר על הדרך מה כל כך מיוחד ברום אגריקול

באמצע המאה ה-18 רום היה השמן על גלגלי העולם החדש. במושבות האמריקניות, אז עדיין חלק מהכתר האנגלי, הביקוש לרום היה כל כך גבוה עד שתשלום ברום החליף במקרים מסוימים כסף מזומן ואפילו שטרות חוב. מכיוון שרום מזוקק מקנה סוכר ותוצריו, הדרישה לגידול גברה אף היא והאיים הקריביים, תחת שליטת המעצמות הקולוניאליות, התמלאו שטחים חקלאיים - אותם עיבדו עבדים שהובאו לשם כך מיבשת אפריקה. שיעור ההיסטוריה הזה ממשיך מכאן לסוגיות מרתקות כמו מיסוי המולסה והקשר שלה למהפכה האמריקנית, אבל עוד לא שתינו מספיק רום בשביל זה.

רום סנט ג'יימס, קני סוכר. יח"צ,
קנה סוכר, שלם ברום/יח"צ

סנסציה מיידית כמעט

למרות הפיתוח המואץ של התעשייה, מזקקות הרום שקמו ברחבי ניו-אינגלנד לא הצליחו להרוות את צימאונם של של המקומיים, מה שיצר עבור מזקקות נוספות מעולם החדש הזדמנות להיכנס לשוק. ב-1765 נחת על המדפים בבוסטון רום חדש הנושא את השם 'סיינט ג'יימס' - והפך לסנסציה באופן כמעט מידי. טעמו הייחודי, כמו גם איכותו הגבוהה, זיכו אותו בהצלחה גדולה.

למרות השם בעל הצליל האנגלי, רום סיינט ג'יימס הגיע למושבות מהאי הצרפתי מרטיניק. המזקקה העניקה לרום את השם האנגלי, הנעים יותר לעין האמריקנית במהלך שיווקי חכם, אך הקלף החזק היה דווקא התהליך; המזקק הראשי, איש כמורה בעל ידע נרחב בבוטניקה, הביא במיוחד מצרפת מזקקה חדשנית לתקופתה ובעיקר השתמש במיץ קני סוכר בלבד - סגנון שמוגן כיום חוקית תחת השם: רום אגריקול (Rhum Agricole).

עוד בוואלה!

נשיקה לדוד: ביקור אצל יצרן השרי הפופולרי בעולם

לכתבה המלאה
רום סנט ג'יימס, תסיסה. יח"צ,
מכלי תסיסה במזקקת סנט ג'יימס, מרטיניק/יח"צ

הרום אגריקול הנמכר בעולם

הרום של סיינט ג'יימס המשיך ללוות את ההיסטוריה האלכוהולית של העולם, כאשר המזקקה נשארת נאמנה לעקרונות של זיקוק קפדני ומקצועי ושימוש במיץ קנה סוכר באיכות הגבוהה ביותר - אך ורק ממטעים על האי מרטיניק עצמו, טרואר הלכה למעשה. כיום, סיינט ג'יימס הוא הרום אגריקול הנמכר ביותר בעולם ואחד מעשרת מותגי הרום הנמכרים בעולם. למרות המעמד, סיינט ג'יימס גם במהדורות הבסיס הוא רום יוצא-דופן שמצליח להפתיע גם שתיינים ותיקים. אחרי הפסקה קצרה, סיינט ג'יימס חוזר למדפים גם אצלנו בישראל בדיוק בזמן לקיץ, עם שלל מהדורות שנותנות הרגשה של חופשה בקאריביים.

רום סנט ג'יימס, חביות. יח"צ,
חביות רום, מזקקת סנט ג'יימס, מרטיניק/יח"צ

סיינט ג'יימס אימפריאל בלאנק

מהדורת הבסיס של סיינט ג'יימס, היא דוגמא מציינת לאופן שבו רום אגריקול שונה מרום סטנדרטי. עם פתיחת הבקבוק מציפים את האף ריחות של קנה סוכר טרי, עשבי תבלין כמו תימין ומרווה ואפילו ארומה Fאנקית של כמהין. בפה מתגלה מרקם מלא יחסית ל-40% אלכוהול וטעם עשיר, עם פיקנטיות של פלפל אנגלי לצד פירות טרופיים ומי קוקוס.

'אימפריאל בלאנק' מיועד בעיקר לקוקטיילים מבוססי רום, כמו מוחיטו ומאי תאי, אך בניגוד לרום לבן סטנדרטי הוא יעניק הרבה מהאופי של התזקיק עצמו למשקה, ישתלב היטב עם טעמים חמוצים וייתן קונטרה מתובלת למתוקים. המחיר: 80 שקלים

רום סנט ג'יימס אמפריאל בלנק. יח"צ,
יעניק אופי לכל קוקטייל/יח"צ

סיינט ג'יימס בלאנק 55%

לפני הכל, המהדורה הזאת היא הצהרה. הבחירה לבקבק את הרום הלבן, למעשה 'אימפריאל בלאנק', ב-55% אלכוהול, מקרבת את התזקיק לנקודת המקור כפי שיצא מדוד הזיקוק, כאשר מלבד אחוזי האלכוהול הגבוהים, יש כאן בנוסף, ריכוז גבוה יותר של ריחות וטעמים. באחוז אלכוהול כזה יכולות לבלוט, מטבע הדברים, גם מעלותיו וגם מגרעותיו של כל תזקיק - כך שמדובר במהלך אמיץ, שבמקרה של סיינט ג'יימס משתלם מאוד.

באף בולטים מלון כתום בשל ואגוז מוסקט, כאשר בפה מובילים מקל קינמון ובננה ירוקה, עם גוף קרמי ויציב. למרות שהבאלנק 55% מיועד להיות טוויסט מתוחכם יותר על קוקטיילים (נסו אותו בדאקירי!), האיכויות שלו באות לידי ביטוי גם בלגימה נקייה או עם קוביית קרח. המחיר: 114 שקלים

סיינט ג'יימס VO

הרום מיושן מינימום 3 שנים בחביות עץ אלון, כאשר במהדורת ה-VO משולבות חביות חדשות יחד עם חביות אקס-ברבן. שילוב סוגי החביות, יוצר שילוב בין טעמי עץ ש"מעגלים" את התזקיק באדיבות החביות החדשות, לצד מתיקות ותיבול מצד חביות האקס-ברבן. האף עמוק ואדמתי עם רמזים של כוכב אניס ופרחים מיובשים, הפה לעומת זאת מפתיע עם שפע של וניל, מחית בננה וטעמי אלון עדינים.

הפער לכאורה בין הרצינות של הארומה לבין הטעמים המתוקים יוצר כאן ריגוש ועניין, שמעניקים לרום ורסטיליות שנעה בין קוקטייל משובח (מישהו אמר דארק אנד סטורמי?) ללגימה איטית בשמש של אחה"צ. המחיר: 180 שקלים

סיינט ג'יימס VSOP

את הרום הזה מגדירים במזקקה כזה שמייצג את מהות המותג בצורה הטובה ביותר, עם עוצמה לצד קסם של רום שמזוקק ומיושן במומחיות. החביות שמרכיבות את הסיינט ג'יימס VSOP מתיישנות במשך 4-6 שנים, כאשר ההרכב בדומה ל-VO הוא חביות אלון חדשות לצד אקס-ברבן. בעוד שעל מילה כמו "מהות" אפשר להתווכח, לא ניתן לחמוק מכמה שה-VSOP שונה בנוף, אפילו במונחים של הקטגוריה המצומצמת יותר של רום אגריקול.

באף בולטים מיד רשמים של פלפל שחור שנגרס זה עתה ואגוזיות שמזכירה שקדים קלויים, בפה טעמים עמוקים ורב-גוניים עם מתיקות-מרירה של קרמל כהה, טבק טרי ומלח סלרי. מדובר בהחלט על רום מורכב, שכבר מאתגר את הקטגוריה ומציע משהו גם לשתיינים המנוסים יותר. המחיר: 201 ₪

רום סנט ג'יימס VSOP. יח"צ,
לא ניתן לחמוק מכמה שהוא שונה בנוף/יח"צ

סיינט ג'יימס XO

כאשר נכנסים לעולם הרום המיושן, ככל שמהדורה בוגרת יותר, גדל מספר המשתנים המשפיעים על הטעם, בכלל זה: סוג החביות המעורבות, תנאי היישון וכמות החימצון של התזקיק - כאשר לאחרון תפקיד מכריע במורכבות של הרום הסופי. סיינט ג'יימס XO מיושן 6-10 שנים ומשלב חביות אלון צרפתי מלימוזן - אותן חביות בהן נהוג ליישן קוניאק.

הרום לא מתמסר לחלוטין לאופי הקינוחי יותר של חביות הלימוזן ולוקח מהן רק את מה שהוא צריך, כאשר באף לצד רשמים מתוקים יותר כמו מולסה ולחם קלוי מופיעים גם פרחי חרדל וזרעי שומר, ובפה טעמים כמו שזיף מיובש ומייפל משתלבים עם מרירות של קפה ועור מעובד. מרשים, מרתק ומסוגנן. המחיר: 265 שקלים.

רום סנט ג'יימס XO. יח"צ,
מרשים, מרתק ומסוגנן/יח"צ

סיינט ג'יימס 12

סיינט ג'יימס 12 כבר מהווה קפיצה קדימה, עם מינימום 12 שנות יישון לכל חבית. בהתאמה, הרשמים מגובשים מאוד והחביות תופסות יותר מקום מבחינת ביטוי ונוכחות. השילוב בין משך היישון לבין סוגי החביות יוצר טווח של טעמי האלון, מטעמים עציים ממש דרך טעמים מתוקים-וניליים וכלה בטעמים מתובים והעדינים, כאשר התזקיק של סיינט ג'יימס עדיין מצליח לצבוע את התמונה בצבעים עזים.

באף בולט מאוד עץ האלון עצמו עם ניחוחות שרף, טחב רענן וציפורן כאשר טעימה חושפת גוף עשיר מתוק-חמצמץ של קונפיטורת פטל מתובלת בזרעי כוסברה כתושים. כאן כבר מדובר על רום ללגימה איטית עם איכויות קולינריות של ממש. המחיר: 375 שקלים

סיינט ג'יימס 15

זו המהדורה הגבוהה ביותר מתוך קו המוצרים הסדיר של רום סיינט ג'יימס, עם מינימום יישון של 15 שנים בחביות עץ אלון. סיינט ג'יימס 15 הוא בעיקר עמוק, כאשר דרגת החריכה הגבוהה של חביות הרום במהדורה זו מביאה לתזקיק טעמים מכל שכבות העץ נוסף על טעמי הקלייה כתוצאה מחמצון הסוכרים והונילין הטבעיים בעץ האלון.

באף ארומות יציבות ומנחמות של בצק אפוי ושוקולד מריר, כאשר בפה מתגלה הרמוניה של הטעם עם הריח עם רשמים של פרלין ממולא בדובדבן, דבש וצ'ילי יבש. גם הסיומת כאן ממושכת ומעודדת לגימה איטית, עם תוספת של כמה טיפות ממים אחת לכמה לגימות, בכדי לפתוח את התזקיק ולגלות עם שכבה מרגשת ברום הזה, שלחלוטין ראוי להקדיש לו זמן ראוי. המחיר: 463 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully