וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותה בפולנית: הטעות החמורה של מי שמזמין זוברובקה

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 29.4.2022 / 9:23

אם אתם מבקשים מהברמן שלכם זוברובקה אתם עושים טעות חמורה. קובי קלייטמן מבקש להעמיד את דברים על דיוקם ולהגן על הכבוד הפולני

בשפה הפולנית ישנן ארבע צורות לכתוב ולבטא ז' וכדי להבין את ההבדל באופן הביטוי (ויש הבדל) צריך אחד משניים: להיוולד בפולין, או לשתות ז'וברובקה עד שכבר לא אכפת אם אתה מבטא את האות נכון או לא. בין אם אתם משם או מכאן, רצוי שפעם אחת ולתמיד יילמדו הברמנים בישראל שצריך לומר ז'ו‎ברובקה (באנגלית מבטאים Żubruvka) ולא זוברובקה. בפולנית יש חן לאות Z כשהיא מגיעה עם הנקודה מעליה או בשילובים אחרים. בנוגע לאות Z, אנחנו לא מאוד בררניים אבל לגבי הוודקה דווקא כן.

בישראל מכירים את וודקה ז'וברובקה הצהבהבה עם הקש בתוכה וציור החיה שהיא הכלאה בין ביזון אירופי ובקר הבית, או בפולנית Żubr. כשהייתי ילד, הכרתי את ה- Żubr מספרי הילדות כדמות מעט מאיימת אם כי מנומסת (פולני, או לא?).

עם השנים הכרתי את צדו השני של המטבע, הוודקה והעשב אותו הוא רועה. בביקורי האחרון בפולין גם גיליתי שישנן וורסיות מעניינות מאוד של הוודקה שאיננו מכירים בארץ: זו הלבנה, חלקלקה וללא כל תיבול שהיא וודקה פר אקסלנס, ואלו האחרות עם טעמי היער שהן אמנם מבוססות וודקה אבל בחזקת ליקר מעניין מאוד! לא בכדי סיסמת המותג בתרגום חופשי מפולנית היא "טעמו של היער, לכוד בבקבוק" (Smak puszczy zaklęty w butelce).

ביזון. מתוך ספר ילדים של הסופר הפולני יאן בז'אחווה. קובי קלייטמן,
אין ילד פולני שלא מכיר אותו/קובי קלייטמן

הוודקה של המבינים

מקורה של הוודקה במסורת בת למעלה מ-500 שנים שנולדה ביער אדיר הממדים ביאלוויז'ה (Białowieża), יער עתיק ומוגן החוצץ כיום בין פולין ובלארוס. ביער זה חיים כ-800 ביזונים, בעל החיים היבשתי הכבד ביותר באירופה (כיום) שהפך לסמלה של הוודקה ומתנוסס על בקבוקיה בגאון. העשב (Trawa żubra) הנטוע בתוך סוג הז'וברובקה המוכר בישראל הוא העשב ממנו ניזון הביזון והוא זה המשווה לוודקה את צבעה הצהבהב ואת טעמה הייחודי. המים בהם משתמשים לייצור הוודקה על סוגיה נובעים ממעיינות היער והחיטה אותה מזקקים נקצרת על ידי חוואים פולנים בלבד.

ז'וברובקה מופצת בלמעלה מ-85 מדינות ברחבי העולם, אולם דווקא בארץ נחשבת ה"וודקה של המבינים", זו שהברמנים נותנים ליודעי החן וחבריהם בבר. היא עלתה לאחרונה לכותרות בפולין בפרט, אבל גם בעולם בכלל, בהקשר של הסנקציות הכלכליות שהוטלו ומוטלות על רוסיה.

הוודקה, הכל כך מזוהה עם פולין משך מאות בשנים, הייתה משך תקופה ארוכה בידיים רוסיות וחזרה זה עתה למולדתה פולין. בתחילת מרץ 2022, זעקה כותרת באתר הכלכלה הפולני Coparic: "ז'וברובקה שוב שלנו! (חברת) MASPEX קיבלה לידיה את (חברת) CEDC ואת מותגי האלכוהול הרבים שלה". ההקשר אינו רק קשור למסורת אלא גם שמחה לאיד על הרוסים המתבוססים בימים אלו בבוץ האוקראיני שפליטיו צובאים על גבולות פולין בהמוניהם.

עוד בוואלה!

קיץ 2022: הנה זה מתחיל

לכתבה המלאה
זוברובקה במסעדת פופינה. אנטולי קריניצקי,
זוברובקה במסעדת פופינה/אנטולי קריניצקי

מקום שלישי במצעד המכירות העולמי

חברת MASPEX (חברת מזון ומשקאות עצומה בגודלה) השתלטה מחדש על ה"נכסים" הפולנים שהיו בידי תאגיד ROUST הרוסי, ורכשה מחדש את המפיץ הבינ"ל CEDC (Central European Distribution Corp.) ואת חברת הבת ליין ואלכוהול יחד עם המותגים שבבעלותו. כל זאת בעלות של כ-1 מיליארד דולר. תאגיד ROUST היה עד לאחרונה יצרן הוודקה השני בגודלו בעולם ככל הנראה בשל העובדה שבשנת 2013 רכש את CEDC, מובילת שוק הוודקה בפולין (47% מהשוק) ויבואנית הוודקה הגדולה ביותר לפולין.

על פי נתונים שהתפרסמו ב-2021 על ידי המגזין Shanken's IMPACT בשנת 2020 הייתה וודקה ז'וברובקה המותג השלישי הנמכר בעולם (סמירנוף היה במקום הראשון, טיטוס בשני ואבסולוט היה רביעי). ניתן לומר שהעולם שתה כ-90 מיליון ליטר וודקה ז'וברובקה בשנת 2020, או לפחות קנה אותם.

תרגלו את ה- ז'

לז'וברובקה מספר סוגים, מהנקי ועד לזה עם התמציות השונות. אלו המלווים בטעמי יער שונים, משתלבים עם האלכוהול אם כי לעיתים נוטים להיות מתוקים מדי:

הגרסה הצלולה או הוודקה הנקיה (מכונה וודקה לבנה): וודקה ללא כל תוספים.

ז'וברובקה לבנה עם רמזים של ערער: זה לא ג'ין אבל יכול להזכיר ממש מעט ברמיזה העדינה לצמח הערער.

ז'וברובקה לבנה עם רמזים של מנטה: שילוב של וודקה עם מנטה/נענע הם שילוב טוב תמיד, אז למה לא לאחד אותם בבקבוק?!

פר מסוג ביזון התקיף צעירה בת 22 בפארק האנטילופות הלאומי שביוטה, ארצות הברית. 30 בספטמבר 2019. רויטרס
ביזון/רויטרס

ז'וברובקה עם קליפות עץ אלון: לעצי האלון סיפור של ממש ביער ביאלוויז'ה שכן חלקם אדירי מימדים ואף זכו לכינויים ספרותיים או מלכותיים של ממש, למשל: העץ שקוטרו הגדול ביותר (690 ס"מ) מכונה "מממושי הגדול" בהשראת הקומדיה "גם הוא באצילים" של מולייר, או העץ שקוטרו 605 ס"מ מכונה "קיסר הדרום" וכולי. הוודקה מכילה תמצית של קליפת עץ אלון, פירות יער ועשבי תיבול עם גימור של וניל-קינמון. בניגוד למשקאות אחרים ששמים בחביות אלון, כאן הכניסו את האלון ישר לוריד. אם תשאלו אותי, יצא להם מתוק מדי וכבד, אבל בחורף הפולני למי אכפת... העיקר שזה מחמם.

ז'וברובקה עם עלי מייפל: גרסה חדשה יחסית עם טעמים הנעים בין החמצמץ והמתוק. וודקה המכילה תמצית מעלי מייפל הגדלים ביער ביאלוויז'ה.

ז'וברובקה שחורה: טוב, היא לא באמת שחורה, אבל משתמשים באחד הליכי הסינון שלה בפחם פעיל (מקורו בעצי האלון של היער) שמסיר ממנה את צבעה ומשאיר אותה שקופה ויפה. הבקבוק לעומת זאת בצבע פחם מרהיב והביזון על גביו זהוב. ישנם תתי סוגים שונים של הוודקה השחורה, למשל זו המיושנת בחביות עץ אלון.

כל שנותר לכם ולי לעשות כעת הוא ליטול כוסית שקופה ליד, ללגום ז'וברובקה ולתרגל את ה- ז'. מוכנים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully