וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרינק קליפות התפוזים: ביקור במזקקת קוואנטרו

קובי קלייטמן, אנז'ה, עמק הלואר, צרפת

עודכן לאחרונה: 6.6.2022 / 10:30

איך מכניסים עיגול לריבוע מושלם? הפתרון לחידה מצוי בליקר התפוזים שהבקבוק שלו יכול, כך התברר, לעמוד על הצד

ביקור במזקקת קוואנטרו השוכנת בפרברי העיר אנז'ה (Angres), בעמק הלואר, צרפת הוא לא פחות מביקור בפנינה תיירותית שמשקפת את רוח העמק. אם אתם כבר בעמק המלכים הצרפתי, למה לא לטעום משהו שטעמו מלכותי? אה! אם תרצו לחוות קורס ברמנים מזורז לסיום, אפילו זה אפשרי.

המזקקה שבאנז'ה מייצרת את כל תצרוכת הקוואנטרו העולמית, כ-19 מיליון בקבוקים בשנה. כן, גם עבור קוקטייל הקוסמופוליטן של בנות "סקס והעיר הגדולה" וגם בשביל קוקטייל המרגריטה שקנה את שמו באקפולקו. ככלל הליקר הוא חלק מלמעלה מ-350 קוקטיילים שונים ברחבי העולם.

מזקקת קוואנטרו. עמי הוכנר,
המזקקה באנז'ה. כאן מייצרים את כל הקוואנטרו שבעולם/עמי הוכנר

מה כל כך מיוחד במשקה הזה? ומי מתחרה בו?

התשובה גלומה בעשרות הבקבוקים המוצגים במזקקה על קיר אחד, כולם ניסיונות כושלים יותר או פחות לחקות את המותג. הליקר הוא פיתוח ייחודי של אדוארד קוואנטרו, דור שני למייסדי המזקקה, שהחליט לרקוח ליקר דווקא מתפוזים או נכון יותר לומר תמהיל של זיקוק קליפות תפוזים מרים ומתוקים יחד עם מיצוי כהלי של קליפות תפוז מתוק.

כיוון שהתקופה המדוברת היא המאה ה-19, התפוז נתפס כפרי אקזוטי, נדיר בצרפת. לעיתים ניתן הפרי כמתנה לחג המולד בשל הזוהר שיוחס לו. אדוארד קוואנטרו שטעם את ליקר ה-קירסאו ההולנדי, רצה לשפר את טעמו נטול העידון לדעתו ויוצר תוך שימוש בקליפת תפוזים מרים בלבד. אם אתם שואלים את עצמכם ומה לגבי המתחרה, ליקר גרנד מרניה המפורסם לא פחות, הוא אכן היה נוכח באותה התקופה אולם היה עשוי גם הוא מקליפות מרות ובתוספת קוניאק בשונה מהמתכון של אדוארד משנת 1885.

עוד בוואלה!

שותה בפולנית: הטעות החמורה של מי שמזמין זוברובקה

לכתבה המלאה
מזקקת קוואנטרו. עמי הוכנר,
מזקקת קוואנטרו/עמי הוכנר

תפוזים מהעולם

החיפוש של אדוארד קוואנטרו אחר צלילות, תשוקה ואיזון בין מר ומתוק הביאה להתחקות אחר תפוזים בעולם. המזקקה משתמשת כיום בפרי שמגיע מתוניסיה וברזיל (מר) ומספרד, מרוקו וגאנה (מתוק). החשיבה האקולוגית והחברתית סביב המטעים ניכרת. המיץ נסחט במדינות היעד ומשמש לשתייה, הקליפות משמשות את המזקקה ושאריותיהן משמשות לקומפוסט ולאחרונה גם ליצירת אמנות מחומרים ממוחזרים. בצד החברתי, המזקקה מקפידה על כך שהמטעים לא יפגעו ביערות הגשם למשל ואולי חשוב מכך לא יעסיקו וינצלו קטינים לעבודה. בעוד כשלוש שנים צפוי סיומו של מהלך בו כל הפרדסים יוכרו כאורגנים.

המזקקה מייצרת ליקר לפי דרישה ומקפידה שלא לשמור מלאי. תקופת מגפת הקורונה עצרה כמו במקומות אחרים גם את עבודת המזקקה, אלא שבהמשך היצירתיות הביאה לטוויסט. המזקקה החלה לייצר תמיסה הידרו-אלכוהולית לשימוש בתי חולים ובתי מרקחת. כך הצליחה לשמור המזקקה על עובדיה במסגרת המגבלות המשתנות.

תפוזים. ShutterStock
זה מתחיל כאן/ShutterStock

זוג בכותרות

יצירתיות מעיין זו אפיינה את המזקקה עוד מימי אדוארד קוואנטרו. הוא זה שיצר מסעות פרסום חדשניים והיה לא רק אמן בפני עצמו אלא אשף במיתוג. הוא הגה את צורת הבקבוק המרובעת, מכונית הפרסום הראשונה שהרכיבה בקבוק ענק על גביה, וסרטי הפרסום הראשונים (1898) ושילב את דמות הליצן הצרפתי המפורסם פיירו שכיכב משך שנים רבות כפרזנטור של המזקקה.

היום היינו טוענים שמדובר בניצול מעמד אבל אז היו הדברים מקובלים. אדוארד קוואנטרו היה גם ראש העיר אנז'ה ויחד עם אשתו שקידמה בניית בי"ח לפצועי מלחמה וניהלה את הצד החברתי של המזקקה, היו הזוג המפורסם בעיר וכמובן זוג משמעותי מבחינה כלכלית עבורה. בנם לואי, מנהל המכירות והשיווק, עשה צעד מכריע עבור המזקקה בשנת 1932 כשמכר לראשונה את ליקר הקוואנטרו לשוק האמריקאי ופרץ את הסכר.

מזקקת קוונטרו. עמי הוכנר,
היו זמנים בקוואנטרו/עמי הוכנר

אח שלו, רמי מרטן

החל משנות ה-80, כחלק מנישואין התקרבו מזקקת קוואנרטו ובית הקוניאק רמי מרטן. כיום החברות שותפות ולא בכדי ניתן לראות בחנות המרשימה שבמקום מוצרים של קוואנטרו ורמי מרטן אחד לצד השני. משך דורות המזקקה מנוהלת על ידי המשפחה ועתידה גם להישאר כזו לדורי דורות.

בסוף סיור מרתק במזקקה, כל שנותר הוא להגיע אל הבר, שם ממתין ברמן שעימו יחד תוכלו לטעום ולחוות את המשקה בוורסיות שונות ולהכינן לצידו. נקי עם או בלי קרח או בקוקטייל, זוהי חוויה לכל החושים שבה האקזוטיות של אפריקה ודרום אמריקה מתורגמים בהנאה על ידי הצרפתים, הגסטרונומים הגדולים בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully