וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פט נט: המבעבע של הטבע

טליה לוין

עודכן לאחרונה: 19.5.2022 / 20:19

החברות שלה מאסו בקאווה ולא מתרגשות משמפניה. טליה לוין הציעה להן יין מבעבע מסוג אחר והיא סבורה שגם אתם חייבים לנסות אותו

אם אתם שואלים אילו ביטויים מתאימים גם לאלכוהול וגם לבעלי חיים, מיד יקפוץ לי לראש השם "פט נט". אני מודה שכששמעתי אותו לראשונה, ראיתי בעיני רוחי את פרצופה של נינה הכלבה משתקף מבעד לכוס של יין מבעבע. פט נט הוא קיצור למונח צרפתי (פרליאנט נטורל) שבתרגום מהיר לעברית משמעותו היא "תסיסה טבעית". מעין "וריאנט", במובן החיובי של המונח, של היינות הטבעיים שקוראים תיגר על שיטות ייצור היין המודרניות.

כלבה מבקשת לצאת לחופשה. ר. פיצקי, באדיבות המשפחה
מחוץ לתמונה: יין מבעבע/באדיבות המשפחה, ר. פיצקי

אין בריזה, יש יין

זה לא סוד שבקרב רבים מחובבי היין, במיוחד בקרב החברות השתייניות שאני מסתובבת איתן, המבעבעים לא ממש מככבים. אני אפילו לא מצליחה לשמח אותן עם שמפנייה. ככה זה כשאת מרגילה את החברות שלך לטעימות יין שבועיות ברמה גבוהה. ובכל זאת, אני מודה שיינות מבעבעים משמחים אותי, בפרט בעונה הזו עם השרבים הבלתי נסבלים כשאפילו על דק העץ ליד המגדלור בנמל תל אביב, המקום האחרון עלי אדמות שכל משב רוח מרגיש בו כמו סופת ציקלון, אין בריזה.

לא יודעת למה התחלנו לחוש מיאוס מקאוות, אבל אולי ככה זה בעידן השפע. בנות, צריכות כל הזמן לחדש. אז כדי לרענן לי ולהן את החך החלטתי לספר להן על פט נט, שזה נשמע הרבה יותר טוב ממבעבע, וגם ידעתי שהם יזרמו איתי כי הפטיש שיש לי בזמן האחרון ליינות טבעיים הוא גדול מאד.

עוד בוואלה!

המסורת החדשה שלי: לשתות על בטן ריקה

לכתבה המלאה
כוסות יין מבעבע  בסילבסטר. ShutterStock
מבעבעים, נמאסתם! (לפחות על החברות של טליה)/ShutterStock

מבעבעים שאתם לא מכירים

יינות הפט נט החלו לחדור לתודעה הקולקטיבית העולמית לפני כעשור אבל רק בשנה האחרונה הגיעו גם לברי היין הישראלים. לא לכולם, וזה מה שהניע אותי לכתוב את המדור הנוכחי ולהקדיש אותו לסגנון פחות מוכר. אין כמו מבעבע (רצוי טבעי), עם טעם מינרלי ופירותי, כזה שלא מרגישים בו חמיצות מעצבנת, כזה שמצליח לעמוד פתוח גם שעה ואפילו יותר בתוך שמפניירה ולא להתעייף. אני אומרת לכם, זה יין אידיאלי להעביר איתו ערב קיץ חמים בחוץ מול מאוורר ענק. אני אפילו אוהבת להסתכל על מראה ה"עכור" שלו. זה כייף. כמו לדעת שמה שאת שותה זה מיץ תפוזים מתפוז טבעי ולא תפוזינה.

אחד הפט נטים הראשונים שטעמתי היה של דלתון. מבעבע, טבעי, תחושה של תערובת פירות הדר בכוס שלא צריך שום דבר לצידו - אפילו לא קינוח. באחריות.

פט נט, יקב דלתון. יח"צ,
פירות הדר בכוס/יח"צ

חלוץ הפט נט בישראל

אבל מי שבאמת היה חלוץ הפט נט בישראל הוא יוסי רוזנברג מבעלי כרם ברק, אחד מאנשי היין הלבביים ביותר בתעשייה, שסיפר לי כי לפני שלוש שנים הוא טעם פט נט והבין שמצא את הגביע הקדוש. "בשנה שעברה עשינו שמונה סוגים של פט נט כל אחד מיין אחר. שלושה לבנים, משרדונה ויוניה ופרנץ' קולומברד, ואדום אחד מבעבע" הוא אמר, והוסיף שדגדג לו לעשות נוספים כולל פט נט כתום. יינות כתומים אגב, נעשו בכרם ברק עוד מ 2012.

מי שמכיר את היינות הנפלאים של יוסי יודע שהאיורים על התוויות הם מעשה ידיו של בנם של יוסי ויעל, שעל שמו נקרא היקב: ברק ז"ל. דמויות קומיקס מאד ייחודיות. בשנת 2021 כחלק ממיזם אינסטגרם מדליק, הם גם הוציאו סדרה חדשה של 15 פט נטים שעל התוויות שלהם מתנוססות דמויות אמיתיות של אנשי יין, נשות יין ואושיות רשת.

יקב כרם ברק, פט נט. פרטי,
20 סוגי פט נט שונים/פרטי

בכלל, כרם ברק הוא מקום ששווה להגיע אליו, אבל אם אתם מחפשים פט נט להתחיל איתו - מלבד היינות שכבר יצאו יש כמעט 20! סוגי פט נט שונים בין אם בחוץ ובין אם בתהליך, לא צריך לחפש כל כך רחוק, יש לכם את המקור הישראלי. תתפרעו!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully