וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק האפור: יינות פינו גרי ישראלים

יאיר גת

עודכן לאחרונה: 24.5.2022 / 13:24

סנובים של יין נוטים להתנשא עליו, אבל כשמתייחסים אליו יפה בכרם וביקב, הוא יודע לתת יופי של תוצאות גם בישראל. טעמנו

איזה כיף זה פינו גרי. יין לבן מתובל ורענן כמו כוס לימונדה טרייה בחומו של יום קיץ. אין פלא שזהו הזן הלבן השני בפופולאריות שלו בארצות הברית. פינו גרי ראוי לשמו הוא יין עם חמיצות נשכנית וטעמים מלאי חיים של לימון, ליים, תפוחים ירוקים ופרחים. את היתרונות של הזן הזה, גילו בשנים האחרונות גם מגדלים ויצרנים ישראלים, שגילו עם השנים שאפשר להפיק ממנו תוצאות שאינן רעות כלל, וגם צרכנים שגילו ליינות הללו יש יכולת להתגבר על מוראות הקיץ הישראלי. לכבוד העונה החמה, שכבר החלה להראות לנו למה היא מסוגלת, ולכבוד חג השבועות, שהפך עם השנים לחגם של היינות הלבנים, השיקו שניים מהיצרנים הגדולים בישראל יינות פינו גרי. אבל לפני הכול: קצת, אבל ממש קצת, היסטוריה וגיאוגרפיה.

לימונים. ShutterStock
מרענן כמו כוס לימונדה קרה ביום חמסין/ShutterStock

הכחול האפור הזה

פינו גרי, או פינו גריג'יו כמו שקוראים לו באיטליה, הוא זן בעל מורשת מכובדת ביותר. למעשה מדובר במוטציה של פינו נואר שהתפתחה בבורגון. ענבי הפינו גרי הם לא ירוקים כמו שאר הזנים הלבנים, אלא בעלי צבע כחלחל אפרפר. לכן הוא נקרא גרי. הזן שנולד כאמור בבורגון, עשה את דרכו לשוויצריה בתחילת האלף הקודם, ומשם המשיך אל צפון איטליה, שבה אפשר למצוא אותו באזורים: לומברדיה, פריולי, טרנטינו ואלטו אדיג'ה. סנובים של יין נוטים להתנשא עליו בטענה שהוא לא מספיק מעניין או מורכב, אבל כמו כל זן אחר, גם האיכויות שלו תלויות בכמויות הייצור ובתשומת הלב שמוענקת לו בכרם וביקב.

עוד בוואלה!

פט נט: המבעבע של הטבע

לכתבה המלאה

יקבי כרמל, הסדרה האזורית, פינו גרי 2019

התווית שלו שלחה אותי לוודא באיזו שנה אנחנו נמצאין. יצרנים ישראלים בדרך כלל לא נוהגים לשחרר את היינות הלבנים שלהם לשוק שלוש שנים אחרי הבציר. אבל תסמכו על יפתח פרץ ואנשי הצוות שלו שהם יודעים מה הם עושים. היין שנעשה מענבי הגליל העליון, הוא זהוב צלול עם ריחות של הדרים, תפוחים ירוקים בשלים, פרחים ומעט תבלינים מתוקים, מרקם חלקלק, חמיצות בולטת וסיומת חדה ומינראלית. כשהוא מקורר היטב, הוא יעשה עבודה נהדרת לצד מנות של דגים, סלטים ואפילו מאפים. בקיצור, כל מה שאוכלים בשבועות. המחיר: 60 שקלים.

יקבי כרמל, הסדרה האזורית, פינו גרי. איל קרן,
כשהוא מקורר היטב הוא יעשה עבודה נהדרת/איל קרן

יקב רמת הגולן, ירדן, פינו גרי 2020

מהדורה חדשה לפינו גרי של יקב רמת הגולן היא תמיד אירוע משמח. הוא נעשה מענבי זוג כרמים בצפון רמת הגולן, תסס בחלקו בחביות עץ גדולות ויוצר בכמויות קטנות מאוד, כך שלא צריך להתאמץ יותר מדי כדי לפספס אותו. מדובר ביין ירקרק ומהודק עם ריחות של תפוחים, פירות טרופיים, פירות לבנים, פרחים ומינראלים, מבנה עגלגל, טעמי פרי מודגשים, חמיצות נושכת וסיומת מרעננת. יין מקסים שמבטא היטב לא רק את האופי של הזן אלא גם את אלה של אזור הגידול, שנת הבציר והיצרנים. המחיר: 76 שקלים

יקב רמת הגולן, ירדן פינו גרי. יח"צ,
יין מקסים, שמבטא לא רק את התכונות של הזן/יח"צ

יקב טפרברג, אסנס, פינו גרי 2021

הענבים מהם נעשה היין הזה, גדלו בגובה של 900 מטרים מעל פני הים בהרי יהודה. הם נבצרו ידנית, נסחטו בעדינות, והמיץ שהתקבל טופל בתהליכים ייחודיים שמנעו את החשיפה שלו לחמצן בשלבי הייצור השונים. היין, שהתיישן על שמריו כארבעה חודשים הוא בעל צבע זהוב, ריחות עשירים של פירות לבנים, פירות ירוקים ומינראלים, המבנה שלו מלא, המרקם חלקלק, החמיצות נעימה והסיומת נעימה ומינראלית.

יקב טפרברג מארז רוזה ופינו גרי. יח"צ,
פינו גרי ורוזה במארז שמפניירה/יח"צ

לרגל החג, שידכו ביקב טפרברג את היין הזה לרוזה אסנס הנהדר ויצרו מארז שמפניירה שתשמחו לקחת איתכם לכל ארוחת שבועות. המחיר למארז: 150 שקלים. מחיר היין: 80 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully