וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולנו בולגרים: היינות של יקב אורנלייה

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 23.10.2022 / 20:43

זו ציפור? זה מטוס? זה סופר טוסקן! טעמנו את היינות של אחד היקבים הידועים והמוערכים מאזור בולגרי, איטליה. היה סופר (בהנחה שיש לכם 1400 שקלים להוציא על יין)

בסוף שנות השישים של המאה הקודמת, כשכל איטליה שתתה יינות קיאנטי קלאסיקו, שלא תמיד הצטיינו בטיבם, הופיעו באיטליה יינות 'סופר טוסקן', המבוססים על זנים צרפתיים, שלא קיבלו את סיווגי האפלסיונים הקבועים בחוק. 'טינייאנלו 'של אנטינורי היה היין הראשון שנוצר 'בסגנון קיאנטי', וססיקאיה, שיוצר על ידי 'טנוטה סן גואידו' בבולגרי, היה אחד מהראשונים והבולטים ביותר, וזכה להצלחה עולמית.

בעקבותיהם הלכו יצרנים אחרים נוספים שטוסקנה היא לא רק קינאטי קלאסיקו. המהלך שינה את תפיסת העולם של היינות הטוסקניים ותרם לעשיית יינות טובים יותר גם בקיאנטי וסביבותיה. אחד מיקבי ה-סופר טוסקן הידועים והמוערכים בעולם, הוא יקב 'אורנלייה', שבבעלות משפחת פרסקובלדי.

מגזין טוסקנה איטליה דלידה מונטפולצ'אנו. ShutterStock
טוסקנה. לא רק קיאנטי קלאסיקו/ShutterStock

יין על החוף

המרקיז לודוויקו אנטינורי חלם ליצור יקב חדש ושונה בכרמי אחוזה משפחתית שירש מאמו. בשנת 1981 הוא ייסד את 'טנוטה דל אורנלייה' באחד מהאזורים היפים בחוף המרכזי של טוסקנה: בולגרי. מכיוון שהושפע מיינות הסופר טוסקן הגדולים שעשו בני משפחתו, נטע המרקיז בכרמיו זנים בורדולזיים: קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו ולצדם גם מעט סנג'ובזה, והחל בייצור יינות המציגים את הטרואר של אזור החוף בטוסקנה. בשנת 2005 רכשה את יקב אורנלייה משפחת פרסקובלדי, שלה היסטוריה של יצירת יינות בת 700 שנים, מהלך שהיווה את הפריצה הגדולה של היקב להכרה בינלאומית.

היקב חבוי למחצה למרגלות הגבעות ליד בולגרי, קילומטרים ספורים בלבד מחוף הים התיכון. בחודשי הקיץ רוח הים הקרירה מלטפת את הכרמים ומטעי הזיתים הסמוכים, בעוד שבחורף הגבעות מספקות הגנה מפני רוחות הצפון הקרות. האקלים הימי, האופי ההטרוגני של האדמה והסחף הוולקני יוצרים סביבה ברורה שבה זנים אדומים וגם לבנים יכולים לבטא את עצמם בצורה הטובה ביותר. חלק מפילוסופיית הייצור של היקב מתבססת על קיימות סביבתית, הגנה על הפוריות הטבעית של הקרקע, מיעוט התערבויות בתהליכים השונים, והצגת יכולת הביטוי של כל כרם בודד.

יקב אורנלייה טוסקנה. יח"צ,
בדרך ליקב אורנלייה, בולגרי, טוסקנה/יח"צ

עוצמתיים ומרוכזים

תהליך ייצור היינות ביקב מוקפד מאוד, ללא קיצורי דרך ותוך כדי שמירה על איכות גבוהה של הענבים. הענבים מכל כרם, למעלה מ-60 יינות בסיס, תוססים במכלים נפרדים, שלאחר תקופה של 12 חודשי התבגרות בחביות עץ אלון צרפתי, תורמים כל אחד מהם לאופי משלו ביצירת הבלנד הסופי.

יינות אורנלייה מכוונים לקהל בינלאומי המחפש אחר יוקרתיות ונהנתנות. מדובר ביינות עוצמתיים בעלי ריכוז פרי גדול, שיוצרים תחושה עשירה, מלאה ומתמשכת של טעמים מורכבים ועשירים, ועם זאת אלגנטיים, מדויקים ומאוזנים, עם סיומת ארוכה ועסיסית.

יקב אורנלייה טוסקנה. יח"צ,
למעלה משישים יינות בסיס תוססים בנפרד/יח"צ

Poggio Alle Gazze dell'Ornellaia 2020

טוסקנה IGT. יין לבן בסגנון בורדו עם טוויסט טוסקני, שנעשה מענבי סוביניון בלאן, ורמנטינו וויונייה, מאחוזת גאדזה שבדרום טוסקנה. מציג ארומטיות יפה של פרחים לבנים, אפרסק, עשבי תיבול ופרי בשל, תוך כדי שמירה על עדינות, מבנה מוצק ומאוזן, רעננות חומצית, מרירות קלה ומינרליות, וסיומת נעימה מתמשכת. המחיר: 159 שקלים.

Le Volte dell'Ornellaia 2020

טוסקנה IGT. בלנד סופר טוסקן של מרלו וסנג'ובזה ומעט קברנה סוביניון. יין הבסיס הצעיר של היקב שאפשר ליהנות ממנו כבר היום. יש לו פרי אדום בשל, פרחי סיגליות, טבק ותבלינים, גוף בינוני, רכות משיית המאוזנת על ידי חמיצות פריכהף וסיומת קטיפתית. יין מהנה וקל לשתייה. המחיר: 149 שקלים.

Le Serre Nuove dell'Ornellaia 2019

בולגרי DOC. בלנד בורדולזי של ענבי קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו מכרמים צעירים. יין הכניסה לדרגת הפרמיום של היקב. יין עוצמתי עם ריכוז פרי אדום ושחור בשל, טיפה בלסמי ואקליפטוס. בפה מתגלה יין רך ומשיי, בעל טאנינים מורגשים, אלגנטיות עדינה, וסיומת ארוכה ומתמשכת. המחיר: 390 שקלים.

יקב אורנלייה טוסקנה LE SERRE NUOVE -. יח"צ,
יין הכניסה לדרגת הפריומיום של אורנלייה/יח"צ

Le Serre Nuove dell'Ornellaia 2014

האח הבוגר, נעשה מענבי בציר מאוחר ותקופת הבשלה ארוכה. יין אלגנטי עם ניחוחות פרי טרי ותבלינים עדינים. גוף בינוני ופירותי, טאנינים עדינים וקטיפתיות שעוטפת את החך בעדינות. הסיומת נקייה ומלאת חיים. מרשים.

Ornellaia 2019

נעשה מענבי קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו שמבטאים נאמנה את הטרואר הייחודי של בולגרי. יין גדול ומסקרן, בעל רבדים שנחשפים לאורך הטעימה. באף: ניחוחות פרי בשל נפלאים, אקליפטוס, טיפה בלסמי, פלפל שחור ועשבי תיבול ארומטיים. בפה: גוף מלא ועשיר הממלא את החך במרקם טאני אלגנטי, עסיסיות ופיקנטיות מפתיעה. הסיומת ארוכה, מתמשכת לאורך זמן רב ופריכה. יין עם פוטנציאל התיישנות של שנים רבות. המחיר: 1400 שקלים.

יקב אורנלייה טוסקנה. אורנלייה. יח"צ,
פוטנציאל התיישנות של שנים רבות/יח"צ

Ornellaia 2011

בלנד בורדו משנת בציר עתירת שמש וענבים שהבשילו מוקדם, המבטא בצורה מושלמת את האיכויות של אורנלייה. האח הבוגר מוכיח שגם לאחר למעלה מעשור היין עדיין צעיר ומחכה להתבגרות נוספת. ניחוחות פרי עשיר בשל לחלוטין, אך גם פריך ומלא חיים, טיפה בלסמי, קרמל, פלפל, טבק, מינרליות ועישון קליל ועומק שכבתי. המגע עם החך מרוכז ועוצמתי, אך גם חלק ומשיי, ממלא את הפה, אך לא כבד מדי. הסיומת עסיסית ואינסופית, עם חריפות קלה ופריכות נהדרת.

Ornus dell'Ornellaia 2019

טוסקנה IGT. עשוי מענבים נדירים בשם פטי מאנסנג שנבצרו מאוחר, בעבודת יד בכרם קטן בשם פאלמטה. יין לבן מתוק המיוצר בכמויות מוגבלות ונחשב לאחד מיינות הקינוח הטובים באיטליה. ניחוחות עזים ומורכבים, המגלים ריחות חדשים בכל הרחה ולגימה. ריכוז פרי נהדר של הדרים, משמש מיובש, אפרסקים מיובשים, דבש, קרמל, קינמון, וניל ואגוזים. בפה איזון בין מתיקות לחמיצות, מינרליות גבוהה ואיזון מופלא. הסיומת ארוכה ומתמשכת, עשירה ואלגנטית ולא כבדה. ואו. המחיר: 520 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully