וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יין משלהם: חלום דניאל

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 27.2.2023 / 13:02

היינן דניאל פרידנברג, מספר לקובי קלייטמן, על עשייה של יינות מחוץ לקופסא כפרויקט צדדי של יקב מסחרי וקלאסי. כתבה חמישית בסדרה

בציר ידני בכרמי יקב טפרברג. באדיבות היקב,
בציר ידני בכרמי יקב טפרברג/באדיבות היקב

בסדרת הכתבות "יין משלהם" פגשנו עד כה ייננים מנוסים, שעובדים שנים רבות בתחום בתפקידים שונים. לא אמרתי באים בימים, רק שהם מגיעים כבר לא מעט זמן לעבודה אותה הם עושים כייננים מובילים. הפעם ראיינתי את אחד הייננים הצעירים בישראל, צעיר אבל חלק מהצוות המנצח והגאה של יקב טפרברג. מדובר בדניאל פרידנברג, "ינוקא" כך קוראים לו שאר הייננים אבל גם לינוקא מותר להביע את עצמו. לא?

דניאל פרידנברג, בן 33 והצעיר בין יינני יקב טפרברג נולד בארה"ב, מדינת יין מוצהרת, ועלה לבדו לישראל בשנת 2012. הוא עשה זאת לאחר שסיים תואר ראשון במדעי החיים עם הפנים לעולם הרפואה. יחד עם זאת, הוא מספר כי: "...כשסיימתי את התואר ב-2011 רציתי להתעסק בתשוקה אחרת שלי, בעולם הצמחים". מהר מהצפוי שורשי הארץ הכו בו או הוא בהם והוא התאהב בעולם החקלאות.

את התואר השני שלו עשה דניאל במדעי הצמח בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ברחובות וגילה שעולם היין יוכל לבטא עבורו בצורה הטובה ביותר את השילוב שהוא מחפש בין אומנות ומדעים. בשנת 2015 חזר לכבוש את ספסל הלימודים אבל הפעם במולדתו ארה"ב. באונ' קורנל שבאזור היין Finger lake, סיים דניאל תואר שני בייננות וכורמות ולאחר שחזר שוב לארץ, החל את עבודתו ביקב טפרברג.

יינות דניאל פרידנברג. יח"צ,
המותג האישי של דניאל, פרויקט צדדי של יקב טפרברג/יח"צ

תשוקה לביטוי עצמי

טפרברג הוא יקב גדול מאוד המגלם בתוכו מסורת של חמישה דורות, משנת 1830 ועד היום וכוללים מותגים נוספים. הרבה מאוד עבודה והרבה מאוד מגוון. אז מה חסר לדניאל עד כדי כך שהחליט על יצירת מותג אישי? עבודה בטח שלא. "התמריץ היה תשוקה לביטוי עצמי וייצור אומנות היין מפרספקטיבה אחרת" מספר דניאל.

המותג האישי של דניאל נחשב לפרויקט צדדי של היקב וחבריו ביקב בהחלט מביעים בו תמיכה מלאה. "היין שאני מייצר בסדרת קפסולה מיוצר ביקב טפרברג... היינות בסדרה עם האופי המיוחד שלהם מעניקים ערך נוסף ליינות היקב ומציעים מענה לאלו שמחפשים משהו 'אחר' בחוויית היין שלהם." היינות של טפרברג אומר דניאל "קלאסיים עם האופי היותר מסורתי. בניגוד לכך, היינות בסדרה שלי בעלי אופי אחר, out of the box ואולי אפשר להגיד חדשני."

עוד בוואלה!

אבי המהפכה: היינן שהגיע לגליל מכמה סיבות. אחת מהן פוליטית

לכתבה המלאה
ענבי מלבק בכרם של יקב טפרברג. באדיבות היקב,
אשכולות מלבק בכרמי יקב טפרברג/באדיבות היקב

ניסיון שטוב לכל הצדדים

אין ספק כי לדניאל מזל גדול שיקב טפרברג נותן לו גב כלכלי ואפשרות לבטא את עצמו בתוך המכלול הגדול של היקב. יתרה מכך, לסדרת היינות שלו אין שם רשמי (עדיין) אולם החיבור שלו ליקב כל כך חזק עד כדי כך שמצאתי באתר האינטרנט של אחת מחנויות היין של ירושלים, את יינותיו תחת השם "טפרברג, דני פרידנברג" ושם הזן ממנו הוכן היין. סימביוזה לא רעה.

ואם כבר זנים, דניאל עושה שימוש בזנים אותם מגדלים ביקב האב אבל בצורה שונה וככל הנראה גם בשיטות גידול פראיות יותר שאולי היו מהוות סיכון כלכלי ליקב קטן, אבל במקרה זה מדובר וודאי בניסיון שטוב לשני הצדדים.

שלושה היינות בסדרתה הם זניים לחלוטין. אחד מענבי גרנאש, שני מענבי ברברה ושלישי מענבי פינו גרי וקרוי "רמאטו" (מאיטלקית: נחושת. כצבע היין). "היינות בסדרה הם בעלי אופי קליל עם אנרגיה רעננה ומסקרנת" אומר דניאל, ולמרות שכל אחד מהם הוא יין בפני עצמו הוא טוען שיש ביניהם קו מחבר. אם לא תטעמו, איך תדעו?

יקב טפרברג. שני בריל,
הייננים דניאל פרידנברג, שיקי ראוכברגר ואוליבייה פרתי, יקב טפרברג/שני בריל

סיפור של יקב שלם

המקרה הפרטי של דניאל הוא סיפור של יקב שלם. יקב טפרברג מיוחד ובולט בסדרת הכתבות הזו שכן שני ייננים מתוך צוות של שלושה מייצרים ביקב גם מותג אישי- אולבייה פרתי ודניאל פרידנברג.

מאידך אולי אין מקום לפליאה - צריך יינן ראשי כמו שיקי ראוכברגר, מענטש אמיתי, שיודע לפרגן ובעל סובלנות וסבלנות שאינה מאפיינת את מקומותינו, כדי להצליח בצורה כזו. כמדומני, הצלחתו של היקב טמונה באנשיו והנה היקב מרחיב את דעתם של הייננים ודעתם של הלקוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully