וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכיוון צפון מערב: היינות של איתי להט

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 7.3.2023 / 13:07

"כשטועמים את כולם די ברור שכל אחד יכול למצוא לעצמו מתוכם את היין שיתאים לו." טעמנו את היינות האישיים, של אחד הייננים המסקרנים בישראל

איתי להט, יינן וארגונום גפן. סיגל בראל,
אחד הייננים המסקרנים של התעשייה המקומית/סיגל בראל

איתי להט הוא אחד הייננים המסקרנים בתעשיית היין המקומית. קרוב לשלושים שנים, בהן הוא משמש כאגרונום גפן, אנולוג ויינן (בוגר אוניברסיטת אדלייד שבאוסטרליה), מדריך ויועץ ליקבים רבים. הכרתי אותו לפני שנים רבות, כשהיה אחד מהייננים ביקב ברקן ואהבתי את היינות שיצר, בעיקר את הלבנים. ואז, אחרי שהיה שנים רבות מאחורי הקלעים, הקים לעצמו להט מותג פרטי ואיכותי משלו, עם יינות המשקפים את הפילוסופיה האישית שלו, בתוספת משהו פרטי ושונה.

להט מייצר כעשרת אלפים יינות בשנה, המבוססים ברובם על זני ענבים שמקורם בדרום עמק הרון, ומתאימים לאקלים החם שלנו, כשאת עיקר עבודתו הוא ממקד בצפון הארץ, רמת הגולן והגליל העליון, עם דגש מיוחד על הגליל העליון המערבי. היקב הפרטי שלו פועל ביקב כישור, דקות מספר ממקום מגוריו, בהר חלוץ.

טעימת יינות איתי להט. מירה איתן, מערכת וואלה!
היינות של איתי להט/מערכת וואלה!, מירה איתן

למידה. התבוננות. מחקר

היינות של להט השתנו והתפתחו במשך השנים כשהוא עובר מטרואר אחד למשנהו, בכיוון צפון מערב, תוך כדי למידה, התבוננות, מחקר וייצור מגוון גדול של יינות וסגנונות שהובילו אותו למקום ולסגנון בו הוא נמצא היום. היינות משקפים את הטרואר, הזמן והעשייה האישית של היינן.

אלה הם יינות רעננים, בעלי אלכוהול מתון, חמיצות די גבוהה, וכמו שלהט אומר "עם דגש על ריחות ראשוניים מהפרי, אך כאלה שמושפעים גם מניחוחות התסיסה". חלק מהיינות קל מאוד להבנה וחלק דורש יותר זמן וחשיבה. את רובם אוהבים יותר כשהבקבוק פתוח זמן מה ומתאוורר, וכשטועמים את כולם די ברור שכל אחד יכול למצוא לעצמו מתוכם את היין שיתאים לו.

עמק הרון, צרפת. ShutterStock
עמק הרון. מקור ההשראה/ShutterStock

הולכים קדימה

את הטעימה התחלנו מהיין הבוגר לצעיר, "כדי ללכת קדימה" הסביר להט, "ממה שעשיתי פעם למה שאני עושה היום ואיפה שאני נמצא כיום". היין הלבן הראשון שלו נוצר בשנת 2012, רוסאן הוא הזן המרכזי ביינות הלבנים ואליו מתווספים ויונייה ולעתים גם מעט סוביניון בלאן וגרנאש בלאן. יינות לבנים עשירים ומורכבים.

בשנת 2014 הושק היין האדום הראשון. הזן הבולט ביינות האדומים הוא סירה, שאליו מצטרפים גרנאש, מורבדר ולעתים קצת קברנה סוביניון. יינות אדומים בעלי אלכוהול מתון, חומציות גבוהה ויבשים מאוד, פירותיים במידה ובד בבד גם מתובלים, אדמתיים ובשריים.

ירון בירן, חבר כישורית ומוותיקי עובדי היקב. דיויד סילברמן,
בכרמים של יקב כישור/דיויד סילברמן

להט לבן 2014

שנה טובה שיצרה יין מאופק ודק, כמו רוב היינות של להט, עם ניחוחות עשירים של פירות לבנים, מינרליות מהנה, פה רענן עם חמיצות נהדרת ומעין שמנוניות נעימה שעוטפת את הכל. והכי חשוב: יין טעים.

להט לבן 2019

עוד שנה טובה שיצרה יין נהדר, עם חיזור קל בהתחלה שנעלם בהמשך, לימוניות רעננה ועושר, חמיצות נהדרת בפה ונפח מרשים, אלכוהול מתון ואיזון יפה בין הרעננות למלאות וירקרקות דקה. נהדר.

יקב להט, להט לבן 2019. יח"צ,
להט לבן 2019/יח"צ

להט לבן 2021

בלנד נהדר עם גוף מלא, ארומטיות ותיבול. ניחוחות נעימים של פירות ופרחים, איזון טוב, רחב, ממלא את החך וחמיצות רעננה ביותר. קסם של יין.

להט, רוסאן 2021

היין תסס באמפורות שמתאימות גם להתססה וגם ליישון. יין ייחודי, עדין ומורכב, שמנוני ודי מלא, מאוד אלגנטי, חומצה לא גבוהה מדי, נפתח לאט באף ובפה עם מגוון ארומות עשירות, מפרחוניות ופירותיות ועד לתיבול נעים ומינרליות.

להט אדום 2021

ענבי סירה ומעט קברנה סוביניון. היין עסיסי, מתובל ומפולפל, פרי אדום עשיר, חיזור קל, אדמתיות ומינרליות יפה, פרחוני, בשרני ומעט מעושן, והחמיצות נהדרת ומאוזנת. יין פשוט טעים!

להט, לייבו 2021

גרנאש, סירה ומורבדר, יין ה-GSM שקיבל שם. האח האדום של הלייכטר הלבן שאזל וחבל. יין קל יחסית ועם זאת מורכב וארומטי, ניחוחות שופעים וטעמים מתפתחים בפה, פירותיות, תיבול, בשרניות ואדמתיות. יין מקסים. האדום המועדף עלי.

להט, סירה 2018

יין מופנם ואלגנטי, מבנה קל יחסית, טעמי סירה 'צפוניים', פירות שחורים ותיבול נעים, איזון נהדר וחמיצות לא גבוהה מדי. יין מהנה.

יקב איתי להט, סירה. באדיבות היקב,
מופנם ואלגנטי. להט, סירה 2018/באדיבות היקב

להט, סירה 2019

יין אלגנטי, די קל ומאוד מבושם, ומשלב פירותיות, אדמתיות ושרף אורנים. למרות שהוא מאופק, הוא קצת יותר מוחצן מאחיו הבוגר. החמיצות מצוינת וידידותית. יין נהדר.

להט, סירה 2021

עדיין לא בשוק, ויש למה לצפות. סירה אלגנטי, מופנם, דק, עם ניחוחות אופייניים לזן שנפתחים עם הזמן יותר ויותר בכוס, פירות ותיבול נהדר. חמיצות די גבוהה ורעננה, מבנה יחסית קל וסיומת ארוכה. צעיר ומקסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully