וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הו מאמא: יינות מבורדו במחירים לכל כיס

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 12.3.2023 / 15:44

טעמנו יינות מעולים במחירים קטנים, שנעשו בהשראת אחת האחוזה הגדולות של חבל בורדו, צרפת. וגם יין אחד ב-3500 שקלים

שאטו הו-בריון, בורדו. יח"צ,
אחד הבתים הגדולים של בורדו: שאטו הו-בריון/יח"צ

לפני עשור או שניים, כשהיו מדברים לידי על יינות בורדו, הייתי קדה עמוקות, אך המחירים של יינות היוקרה היו ממש בלתי אפשריים, והיינות הפחות יקרים שהגיעו לארץ, היו, בלשון המעטה, לא לטעמי. מאידך, יינות איכותיים מכל העולם, הגיעו לארץ במחירים שווים לכל נפש. והיינות הצרפתיים איבדו מזוהרם.

אך לאחרונה יש מעין חזרה ליקבים מבורדו, ובעיקר ליינות הבסיסיים, שטעמיהם השתפרו ומחיריהם הפכו לנגישים יותר. כמו היינות ממשפחת קלראנדל, שנוצרה בשנת 2005 על ידי הנסיך רוברט מלוקסמבורג, בהשראת אחד הבתים הגדולים של בורדו: שאטו הו-בריון, והיינות של יקב שאטו קווינטוס, שהצטרף אל משפחת הו-ברין בשנת 2011.

בציר ביקב שאטו הו-בריון, בורדו. יח"צ,
גראן קרו משנת 1885/יח"צ

האדמה ענייה, היין עשיר

שאטו הו-בריון, Château Haut-Brion, הם אחוזה ויקב בורדולזי, הממוקמים בעיר פסאק שבגראב, במחוז ז'ירונד שבצרפת. הכרם הגדול של היקב נמצא כמה קילומטרים דרומית מערבית לבורדו. היקב מסווג כ- Premier Grand Cru Classé, ו- Cru Classé de Graves, לפי סיווג היינות של 1855 בבורדו. זוהי האחוזה היחידה מחוץ לאזור מדוק שנכללה בסיווג היינות של 1855.

האזכורים הראשונים של ייצור יינות באזור מתוארכים לשנת 1521, אך כבר לפני כ-2,000 שנה התגלו סגולותיהן של אבני הקוורץ הקטנות, שנמצאות באדמת הכרם. בתקופה. המסמך הקדום ביותר המצביע על עיבוד האדמה במקום מתוארך לשנת 1423. לאורך הדורות, ניסו לפענח את המסתורין של אדמה כה ענייה המייצרת יינות כה גדולים. בניהם: הפילוסוף ג'ון לוק ותומס ג'פרסון, נשיאה לימים של ארצות הברית.

עוד בוואלה!

יין משלהם: דולצ'טו ישראלי? יש דבר כזה

לכתבה המלאה
גגות העיירה סן אמיליו, מחוז בורדו, צרפת. ShutterStock
גגות העיירה סן אמיליו, מחוז בורדו, צרפת/ShutterStock

לונדון דרינקינג

בשנת 1533 רכש ז'אן דה פונטק את הזכויות על הו-בריון מסוחר באסקי. מכאן התחיל מסען של הגראנד קרו'ס של בורדו, כשדה פונטק לא מפסיק לשכלל, להרחיב ולחדש את העשייה באחוזה, בכרם וביקב, ואף בונה את הטירה הנוכחית. בהכירו טוב את הטרואר שלו הוא החליט להקים את היקב על שטח חולי למרגלות גבעת חצץ, שאותו הוא שמר אך ורק לגידול גפנים. בסוף ימיו הוא החזיק יותר ממחצית מהגפנים בסביבה.

האחוזה עברה אל בנו ואחיינו, אך היה זה הדור הבא, ארנו השלישי דה פונטק, שבנה את המוניטין של השאטו. איש הרנסנס, ההומניסט והמלומד, בעל אחת הספריות הפרטיות הגדולות בצרפת, הפך במהירות לדמות הפוליטית המשפיעה ביותר בבורדו, ולנשיא הראשון של הפרלמנט של בורדו. ארנו השלישי הכפיל את שטח הכרם והשתמש בהשפעה הפוליטית שלו כדי להרחיב את המוניטין של יינותיו, בעיקר באנגליה. הוא גם חקוק בדברי הימים של היין בכך שיצר סגנון חדש, 'קלארט צרפתי חדש'.

בשנת 1660 על צ'ארלס השני למלכות באנגליה ויינות הו-בריון הופיעו על שולחנו, נרשמו בספר המרתף, והפכו ליינות המועדפים על החברה הגבוהה הלונדונית. מספר שנים לאחר מכן, בנו של ארנו השלישי פתח בבירת אנגליה טברנה ומעדניה, שהפכו למוסד אופנתי ביותר, מקום המפגש של אינטלקטואלים, אריסטוקרטים, אמנים, סופרים וחובבי יין, שחיפושו את הטעם הצרפתי ואת יינות הו-בריון.

חילופי משמר בארמון בקינגהאם שבלונדון, בריטניה. 8 באפריל 2011.. GettyImages
יין של מלכים/GettyImages

ואז הגיע דילון

האחוזה עברה גלגולים נוספים, עד שבשנת 1934, קלרנס דילון, בנקאי ניו יורקי, שביקר בשאטו הו-בריון במהלך שהותו בצרפת, התרשם מאוד וביקש לקנות את המקום. היקב נרכש על ידו וההיסטוריה של הו- בריון בבעלותה של משפחה אמריקאית, החלה. מספר דורות ניהלו את היקב, שיפצו את השאטו, פיתחו ושדרגו את המקום במשך השנים. קלרנס דילון, החזיר את העטרה ליושנה ואת הו-בריון למעגל המצומצם של היינות האגדיים ביותר בעולם.

בשנת 2004 התגלה במערה שקועה למחצה באי מיוט, מטמון פיראטים עם אוצרות רבים, ביניהם בקבוק הו-בריון משנות ה-50 של המאה ה-19. הבקבוק היווה את מקור ההשראה ביצירת הבקבוק של יקב שאטו קווינטוס, שנרכש על ידי דילון בשנת 2011.

הכרם של שאטו הו-בריון משתרע על חמישים ואחד דונמים, בארבעים ושמונה מהם נטועים זני ענבים אדומים: מרלו, קברנה סוביניון, קברנה פרנק ופטי ורדו, ובשלושת הנותרים, זני ענבים לבנים: סמיון, סוביניון בלאן וסוביניון גרי. התערבות בטיפול בכרמים מוגבלת, אין שימוש בקוטל חרקים, ושורות הגפנים הן חלק ממסדרונות אקולוגיים המשמרים מאגרים של מגוון ביולוגי מכל הקיים בבורדו.

היינות האדומים של שאטו הו-בריון לרוב אלגנטיים, מינרליים מאוד ובעלי מורכבות נדירה, בעלי אורך חיים והתמדה ארומטית לטווח ארוך. היינות הלבנים משלבים עושר ארומטי ומצוינות יוצאת דופן ומוכיחים שבבורדו יודעים גם איך לייצר יינות לבנים נהדרים.

Clarendelle Bordeaux Rose 2022

יין בעל ניחוחות עשירים של פירות יער מתקתקים: פטל, תותים, דומדמניות ועוד לצד מינרליות. ותחושת פה קטיפתית ועדינה, עם רעננות מנטה מקסימה, גוונים טרופיים ופלפול קל. יין מקסים וטעים מאוד. המחיר: 79 שקלים.

Clarendelle Bordeaux white 2021

יין לבן, עשיר בניחוחות פירותיים, הדרים, מנגו, אננס ומינראלים, וטעמים עשירים, רעננים ומורכבים. המיטב שאפשר להוציא מסוביניון בלאן וסמיון. נהדר. המחיר: 99 שקלים.

קלראנדל, בורדו לבן. יח"צ,
טעמים רעננים, עשירים ומורכבים. קלאראנדל, בורדו לבן/יח"צ

La Clarte de Haut-Brion 2017

ניחוחות עשירים מקסימים, פירות צהובים אקזוטיים, פרחים לבנים, רוזמרין ומינרליות, טעמים מורכבים וחמיצות נעימה ומאזנת. דוגמא ליכולת ההתיישנות של הלבנים של בורדו.

Clarendelle Bordeaux red 2016

בורדו אדום קלאסי עם ניחוחות של תיבת הסיגרים, פרי מבריק ומעט ירקרקות ועישון. המרקם חלק, המבנה עשיר והעסיסיות מושכת. המחיר: 99 שקלים.

Clarendelle Medoc 2018

באף: ניחוחות של פירות שחורים בשלים עם ירקרקות, עישון ותיבול בולט, בפה: פרי רענן, מנטה וליקריץ שמוסיפים הרמוניה ואיזון. יין אלגנטי, מלא ועוצמתי במידה. המחיר: 109 שקלים.

קלאראנדל מדוק. יח"צ,
אלגנטי, מלא ועוצמתי. קלאראנדל מדוק/יח"צ

Clarendelle Saimt-Emilion 2019

ניחוחות פרי שחור רענן, פרחוניות וטבק. המגע עם החיך מאוזן, משיי ורענן, קלוי מעט וקטיפתי. יין מאוזן, אלגנטי, מלא ומרוכז. מקסים, מושך ומפתה. המחיר: 119 שקלים.

Saint-Emilion de Quintus 2020

ניחוחות עזים של פירות אדומים טריים ועץ עדין ואיכותי, יין רך, נעים, מאוזן ומהנה ביותר. המחיר: 159 שקלים.

Dragon de Quintus Saint Emilion Grand Cru 2016

ניחוחות בשלים ועזים של פירות אדומים פריכים, אדמה, תיבול אקזוטי, אגוז מוסקט, ובפה מתגלים פירותיות נעימה עטופה בעץ נעים, רכות נעימה, חמיצות נהדרת, עושר, איזון ואלגנטיות נפלאה. מרשים. המחיר: 299 שקלים.

דרגון דה קווינטוס. יח"צ,
עושר, איזון ואלגנטיות נפלאה. דרגון דה קווינטוס/יח"צ

Le Clarence de Haut-Brion 2016

צעיר ומאופק אך מלא חיים. ניחוחות של תיבול עשיר, תה, טבק, אדמה, פרחים ופירות (שזיפים ופטל) והכל כל כך מאוזן. הגוף שלו מלא ועסיסי והטאנינים משתלבים בו בצורה מושלמת ומעודנת. המחיר: 999 שקלים.

Château Haut Brion Premier Grand Cru 2014

ניחוחות אינטנסיביים של תותי בר, אוכמניות, טבק, אדמה לחה, מנטה ובשרניות מעושנת, וזו רק ההתחלה. בפה מתגלה טריות וחמיצות נהדרת, המשולבת בריבת תפוזי דם רעננה וטעמים מתפתחים בהמשך. והכל חלק, משיי, עדין, אלגנטי ומפתה, עם סיומת בלתי נגמרת ומושכת מאוד. במילה אחת: מושלם.

יין משנת הבציר הזו לא ניתן לרכוש בארץ, אבל את אחיו הבוגר והמושלם לא פחות, משנת בציר 2019, כן. בהנחה שאתם יכולים להרשות לעצמכם. המחיר: 3500 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully