וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקרוא ולשתות: הביוגרפיה של יקב קסטל

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 28.3.2023 / 11:44

בין היינות הרבים המושקים לקראת פסח, הושק השנה גם ספר חדש המביא את סיפורו של יקב קסטל. קריאת חובה לכל חובב יין

יקב קסטל, הביוגרפיה. מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography,
בציר בכרמים של יקב קסטל/מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography

ספר חדש בא לעולם. הביוגרפיה של יקב קסטל. סיפור של אדם, אלי בן זקן, משפחה תומכת ויקב. הספר נכתב בשפה תיאורית קולחת על ידי איש היין אדם מונטפיורי לאחר ארבע עשרה שעות שיחה עם אלי בן זקן, יינן, איש חזון, מייסד, ומבעלי היקב, ושיחות עם בני משפחה, עובדים, יועצים ואחרים. קראתי את הספר בנשימה אחת ורציתי לשתף אתכם בהתרשמות ובהתרגשות שלי.

הספר כתוב באנגלית, כשמשפט אחד ויחיד בשפה העברית ותמונה סמלית אחת מופיעים בתחילתו ובכך כמעט מסכמים את הסיפור כולו, המשפט הוא: "דרך ארץ קדמה לתורה", שמתאר את הפילוסופיה של אלי בן זקן מאז ומתמיד, ובתמונה מופיע אלי, לא נער צעיר, עומד לבדו באומץ, בלי להתחשב בסכנה, ומניף צינור מים מול השריפה הגדולה שאיימה להגיע ליקב בשנת 2021.

אלי בן זקן בנה שני יקבים, שהחלו כמעשה חלוצי, באזור הרי יהודה, והפך עם השני לסמל לפרפקציוניזם, מצוינות, רצינות, איכות ואסתטיקה. קסטל היה היקב הישראלי הראשון שזכה בתואר יין החודש במגזין דקנטר היוקרתי, שהכיר לראשונה ביקב ישראלי והעריך אותו. הסיפור החל לפני 30 שנים, אך קדמו לו שנים רבות של חיים, תהפוכות, נדודים, תהיות וסיפוק.

יקב קסטל, הביוגרפיה. מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography,
לבד מול השריפה בשנת 2021/מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography

אפשר לעשות מזה סרט

הפתיחה עוסקת באלי, אישיותו המיוחדת והמורכבת, שאיפותיו, חלומותיו ופעילותו, מתוך הערכה לאדם, להישגיו, לעקשנותו ולנדיבותו, לעבודת הצוות המבורכת של המשפחה ולמי שעזרו להציב את ישראל על מפת היין העולמית.

מפרק הביוגרפיה חובקת העולם של אלי בן זקן, האיש וכובע הפנמה, אפשר לעשות סרט קולנוע באורך מלא. אלי, איש העולם הגדול, נולד באלכסנדריה, לאב ציוני עם שורשים במרוקו ובסוריה ולאם ממוצא איטלקי, כשהשפה המדוברת בבית הייתה צרפתית. בהיותו בן 14, נאלצה המשפחה לעזוב את אלכסנדריה, עזבה את ביתה, חבריה ואורח חייהם והיגרה לאיטליה.

עוד בוואלה!

יין ושוקולד: שיתוף פעולה רב-חושי שייקח את החך שלכם למחוזות אחרים

לכתבה המלאה
יקב קסטל, הביוגרפיה. מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography,
נטיעות כרמים ביקב קסטל/מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography

איש העולם הגדול

הפרק הבא מספר על איש העולם הגדול ושזור בו סיפור מרתק של נדודים, הרפתקאות, אומץ והתבגרות. ילד צעיר שעושה נסיעות מפרכות מאיטליה בגפו, כדי ללמוד בבית ספר באנגליה, ממשיך ללימודים באוניברסיטה של מילאנו, מתנדב לשירות קצר בצבא האיטלקי וממשיך ללימודים בג'נבה, שם הוא מכיר את אשתו העתידית ושם מגיעה לעולם בתו הראשונה, אילנה. בשנת 1970, מתוך ערכי הציונות עליהם גדל שורפת המשפחה את כל הגשרים הבינלאומיים ועולה לישראל.

הפרק השלישי עוקב אחר סיפור המהגרים בארץ חדשה, ללא שפה, ללא עבודה, בלי שמץ של מושג מה הם עומדים לעשות. המשפחה עוברת תלאות, עבודות שונות, מעבר מחיפה לירושלים, שני ילדים שנוספים למשפחה: איתן ואריאל, התגייסות לצבא במלחמת יום כיפור, בית חדש, לול, חוות סוסים, מסעדה מצליחה בירושלים והרבה חלומות, שחלקם מתנפצים לרסיסים. וכל זה עדיין בלי סימן וזכר ליקב שיקימו בהמשך.

יקב קסטל, הביוגרפיה. מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography,
איש צעיר מול העולם הגדול/מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography

ואז נולד היקב

סיפורו של היקב מתחיל בפרקים הבאים. ההתחלה הנאיבית, המכתב של סרנה סאתקליף, מאסטר אוף וויין, שמהללת את היין הראשון של היקב, הדרך הלא פשוטה של השנים הראשונות וההתאחדות של כל בני המשפחה סביב העשייה. יקב קסטל שהתחיל דרכו כתחביב, עם 600 בקבוקים בשנתו הראשונה, והפך עם השנים ליקב לתפארת, המייצר 400 אלף בקבוקים בשנה, כשלצידו יקב נוסף, רזיאל, בו מייצרים עוד כ-50 אלף בקבוקים בשנה, כולל יינות מבעבעים בשיטה המסורתית. ועוד ועוד.

יקב קסטל, הביוגרפיה. מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography,
בכרמים של יקב קסטל/מתוך הספר: Domaine Du Castel – The Biography

קריאת חובה לכל חובב יין

בספר 192 עמודים, והוא משובץ בסיפורי חיים אישיים, אנקדוטות, זיכרונות ותמונות מהעבר ומההווה. תמונות מרשימות המתחילות בילדותו של אלי, דרך המעברים בחיי המשפחה ועד לתמונות היקבים היפהפיים, הכרמים, העשייה הנוכחית והיינות.

יקב קסטל, הביוגרפיה. כריכת הספר: Domaine Du Castel – The Biography,
כריכת הספר/כריכת הספר: Domaine Du Castel – The Biography

קראתי אותו בנשימה אחת כמעט. סיפור תרבותי ויצרני, על איש ללא חת, היהודי הנודד, 'מענטש', זאב בודד ביסודו שמגבה אותו משפחה חזקה, מאוחדת ומיוחדת, שאותה הוא מאוד מעריך.

סיפור בינלאומי, חוצה יבשות, שיעניין כל קורא בכלל וכל חובב יין בפרט. וסיפור מקומי חשוב מאוד, שדרכו אפשר ללמוד רבות גם על עולם היין הישראלי וגם על מה שלפעמים אנחנו שוכחים פה, ש"דרך ארץ קדמה לתורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully