וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוח חדשה ביקבי ירושלים

מירה איתן

20.3.2023 / 17:32

הצטרפותו של היינן ליאור לקסר ליקבי ירושלים, מפיחה רוחות של שינוי ביקב ההיסטורי. המסקנה של מירה איתן: יש למה לצפות

יינות יקב ירושלים. מירה איתן, מערכת וואלה!
תמונה קבוצתית עם טחנת רוח/מערכת וואלה!, מירה איתן

יקבי ירושלים, (לא הצלחתי להבין מדוע השם בלשון רבים) לא נתפס בעבר כאחד היקבים המעניינים והמסקרנים בישראל למרות שמייצרים ביקב כבר כשלושה מיליון בקבוקים. אך בעשור האחרון היקב עובר מהפכת איכות. זה התחיל עם היינן סם סורוקה שנטע את זרעי המהפכה, וקיבל חותם רשמי עם הצטרפותו של ליאור לקסר ליקב כיינן וכמנכ"ל. נפגשתי עם לקסר ועם כרמית אהרנרייך, סמנכ"לית השיווק של היקב, טעמתי מספר יינות ראויים ביותר, והמסקנה שלי: יש למה לצפות.

שורשי הסיפור של 'יקבי ירושלים' נמצאים בשנת 1848 בעיר העתיקה. בני משפחת שור החלו לייצר יין בעיר והקימו במשך הזמן חמישה יקבים: ארזה, הכורמים, ציון, טפרברג, ושמשון. רוב היקבים יצאו עם הזמן מהעיר העתיקה ורק היקב האחרון נשאר בתחומי ירושלים. בתום מלחמת העצמאות, עבר היקב לשכונת 'בית ישראל' ובשנת 1976 נקבע משכנו בחלקה הצפוני של ירושלים.

בשנת 2006 רכש את היקב עופר גואטה, בן למשפחת כורמים ממושב בני ראם, שהחליט להרחיב את פעילותו לתחום היין והתיירות, והיה לו חשוב להישאר בתחומי הבירה. השם שונה ל'יקבי ירושלים, אגודה חקלאית שיתופית', והוא היקב היחידי שפועל בעיר.

ליאור לקסר, יינן ומנכ"ל, יקבי ירושלים. דייויד סילברמן,
היינן ליאור לקסר בכרם של יקבי ירושלים/דייויד סילברמן

"לא מספיק לייצר יין, גם אם הוא טוב, צריך לעשות שינוי"

"עופר קנה את היקב שייצר אז 300 אלף בקבוקים, הרבה מיץ ענבים ויינות קידוש" מספרת כרמית אהרנרייך, "והיום מייצרים ביקב מעל לשלושה מיליון בקבוקי יין ומיץ ענבים (ללא יינות קידוש). בשנת 2018 הבנו שלא מספיק לייצר יין, גם אם הוא טוב, צריך לעשות שינוי כדי להגיע לנחלת הכלל, כדי שיכירו את היקב. ואז הוחלט על בניית מרכז מבקרים, שנבנה בטחנת הרוח ההיסטורית מונטפיורי במשכנות שאננים, מקום בו החלה דרכו של היקב לפני למעלה מ-150 שנים."

"מרכז טעימות קטן ואינטימי שפונה לעיר העתיקה, בו נפגשים עם הצרכן החופשי, בחיבור חזק ונכון של היקב למקומו. אנחנו יושבים בירושלים וזה השוק החשוב ביותר שלנו, אנחנו נמצאים במרבית בתי המלון ולאט לאט מתרחבים גם למסעדות וגם מייצרים תוויות פרטיות".

עוד בוואלה!

הו מאמא: יינות מבורדו במחירים לכל כיס

לכתבה המלאה
טחנת הרוח בשכונת משכנות שאננים, ירושלים, דצמבר 2013. AP
טחנת הרוח בשכונת משכנות שאננים, ירושלים, דצמבר 2013/AP

רואים לעתיד

ליאור לקסר, מנכ"ל היקב והיינן הראשי, הגיע עם 20 שנות ניסיון בתעשיית היין, לאחר לימודי ייננות בבורגון ושנים רבות של הובלת יקבי כרמל כיינן ראשי. ביקבי ירושלים החל לקסר את דרכו בשנת 2018 כיועץ ובתחילת שנת 2019 קיבל את המושכות להובלת היקב כיינן וכמנכ"ל. "קיבלתי את היקב שהיה כבר בתנופה של השקעה, גם בציוד וגם בכרמים ומאז אנחנו ממשיכים כל שנה להשקיע במשאבים רבים" אומר לקסר.

"האתגר הגדול ביותר של בעלים זה לראות לעתיד. בתעשייה קלאסית אתה משקיע וקונה ורואה די מהר תוצאות. ביקב ובכרמים חולף הרבה זמן עד שאתה מרגיש בהשפעת ההשקעה. אך בשל העובדה שההנהלה שלנו די קטנה יחסית זה מאפשר בכל ישיבה לדון, להסכים, להחליט, ולהוציא מהכוח אל הפועל במהירות".

"כשיש מנכ"ל שמבין מה זה יין ומהי חשיבותו" מוסיפה כרמית, "קל להרים ולהעלות מהלכים, ועם ליאור, שבא כבר עם ההבנה הזו, קל יותר להוביל, להסביר לבעלים מה צריך, לשנות ולהתקדם". יינות היקב מופקים מענבים מכרמי היקב בהרי ירושלים, מורדות הכרמל ושפלת יהודה.

העיר העתיקה. צילום - ארנון בוסאני, אתר רשמי
העיר העתיקה/אתר רשמי, צילום - ארנון בוסאני

יקבי ירושלים, פרימיום, סוביניון בלאן 2022

הענבים הגיעו מכרמי הר ברכה ואש קודש, לאחר שעברו בציר מוקדם. "הייתה שנה טובה, הכל קרה כמו שצריך" אומר ליאור. ליין ניחוחות ירקרקים מתפרצים של ירק טרי, דשא קצוץ ופסיפלורה, חמיצות מודגשת ומרעננת ועמוד שדרה נאה. יין שכיף לשתות באקלים החם שלנו. המחיר: 60 שקלים.

יקבי ירושלים, פרימיום, סוביניון בלאן. יח"צ,
כיף לשתות באקלים חם/יח"צ

יקבי ירושלים, פרימיום, רוזה 2022

ענבי פינו נואר מהר ברכה שנבצרו מוקדם. "אנחנו מייצרים שלושה סוגי רוזה" מספר לקסר. "הרוזה עולה בכל העולם, גם בפרובנס, שפעם היו מוכרים את הרוזה כיין פשוט, סוברים כך היום, והמחירים שם עלו בהתאם. הכל השתפר, כרמים, טרואר, טכנולוגיה. מעבר לזה, זה יין שמכינים ודי מהר מקבלים עליו את התמורה, לא יין שצריך לשבת שנים בחביות ביקב ולחכות למכירתו."

"פינו נואר לא מתאים בארץ לעשיית יינות אדומים טובים, אפשר לעשות ממנו יין בסיס למבעבע רציני או לעשות רוזה טוב. יין מבעבע עדיין אין לנו, ולכן אנחנו מטפחים את הפינו נואר הזה לרוזה". ניחוחות של פרי אדום, תותים, פטל, פריחת הדרים וגם אפרסק צהוב, חמיצות די גבוהה, אך עדיין מאוזנת. יין יבש, קל ונגיש. המחיר: 60 שקלים.

יקבי ירושלים פרימיום רוזה. יח"צ,
יבש, קל ונגיש/יח"צ

פרויקט טחנת הרוח

ב- The Windmill Project של היקב היו עד כה ארבעה יינות סינגל ויניארד - קברנה סוביניון, פטי ורדו, פטיט סירה גפנים בוגרות ושיראז מחוזק. "אנחנו עוסקים ביקב הרבה במחקר ופיתוח" אומר לקסר, "לסדרת -The Windmill Project, המורכב משישה כורמים ועשר חלקות כרם, נולדו לאחרונה שני ילדים נחמדים והחלטנו לבקבק אותם כבני זוג במארז זוגי. קולומבר גפנים בוגרות וקריניאן גפנים בוגרות. היינות יצאו לשוק בשבועות הבאים". מחיר לזוג: 190 שקלים.

יקבי ירושלים, The Windmill Project, קולומבר גפנים בוגרות 2022

נעשה מענבי כרם בין עשרה דונמים עם גפנים בנות ארבעים וחמש שנים. יין מאוד רענן עם ניחוחות של אשכוליות, פיג'ויה והרבה ליים, חמיצות מאוד רעננה וחדה. יין גסטרונומי שיתאים לאוכל שלנו ולאקלים החם. תענוג. בדיוק מה שהיינו מצפים מקולומבר טוב.

יקבי ירושלים, The Windmill Project, קריניאן גפנים בוגרות 2022

"לפני כשנתיים התחלנו בתהליך שינוי בכרם והתקבל פרי איכותי" מסביר לקסר. "הניסיון היה לשקף את בית הגידול ואת הפרי ולכן השתמשנו רק בחביות משומשות גדולות ותסיסה עדינה". זהו יין ים תיכוני קלאסי, הרבה פרי אדום טרי, ליקריץ, חספוס אדמתי נעים וחמיצות ורעננות מקסימה ומושכת. כל הטוב שיש לקריניאן לתת.

יקבי ירושלים, ווינדמיל פרוג'קט, פטי ורדו 2019. יח"צ,
ניחוחות של פירות שחורים, פרחוניות, לקריץ ועור/יח"צ

יקבי ירושלים, The Windmill Project, פטי ורדו 2019

הענבים הגיעו מחלקת כרם אחת מהרי ירושלים. "יש פה ניסיון להפוך את הפטי ורדו לקצת יותר מתורבת" מסביר לקסר. "משתדלים להזיז את היין כמה שפחות, אין תהליכי זיכוך, יש סינון אחד גס והיין יושב בבקבוקים עוד שנה ביקב לפני היציאה לשוק".

ניחוחות של פירות שחורים, פרחוניות, לקריץ ועור, בפה גוף די מלא, חמיצות מאוזנת וסיומת ארוכה. המחיר: 120 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully