וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שטעמנו בארבעים ושמונה: וויסקי ב-11,000 פאונד (לפני מס)

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 13:24

מחוף האגם הגדול ביותר בסקוטלנד עד לחופה המערבי של המדינה. מירה איתן עם הסיפורים והמוצרים של שתי מזקקות וויסקי מרתקות. ובקבוק אחד שלא דומה לשום דבר שאנחנו מכירים

Loch Lomond הוא הגדול באגמי סקוטלנד ואחד היפים שבהם. לוך לומונד הוא חלק מהפארק הלאומי הראשי של סקוטלנד, שממוקם בהיילנדס, כ-35 ק"מ צפון מערבית לגלזגו. בקצהו הצפוני של לוך לומונד ממוקמת מזקקה בעלת אותו שם, שמייצרת סינגל מאלט וסינגל גריין, כבר די הרבה שנים.

המזקקה המקורית נוסדה בשנת 1814 בעיירה Arrochar בקצה הצפוני של האגם, אבל הצליחה לשרוד רק מספר שנים בודדות. למרבה הצער, בימים ההם נשמרו מעט רשומות, כך שתאריך הסגירה של המזקקה לא ברור. מה שברור: 150 שנים לאחר שנוסדה, בשנת 1964, הוקמה המזקקה שנית בצידו בשני של האגם, על ידי הבעלים לשעבר של מזקקת ליטלמיל, כמה קילומטרים במעלה הכביש לכיוון גלזגו. הזיקוק הראשון התבצע בה בשנת 1965.

במשך השנים עברה המזקקה עוד עליות ומורדות. בשנת 1984 העבודה במזקקה דממה בשנית, אך למרבה השמחה, בשנת 1987 רכשו אותה אלכסנדר בולוך וחברת גלן קטרין, שחידשו את ייצור הלתת והוויסקי. בשנת 1994 הייתה לוך לומונד המזקקה היחידה בסקוטלנד שייצרה גם גריין וגם מאלט וויסקי. העסק סיפק את כל צרכי המזקקה: דגנים, לתת, סדנת חבתנות ומים. ואז, לפני שנים ספורות נרכשה המזקקה על ידי בעליה הנוכחיים והיא זכתה לתנופה בייצור ובשיווק.

לוך לומונד, מזקקה ליד גאלזגו. ניר קיפניס,
מזקקת לוך לומונד, סקוטלנד/ניר קיפניס

הנהלה חדשה, כיוונים חדשים

אם בזמנו ייצרה המזקקה בעיקר וויסקי לבלנדים ומכרה את רוב תוצרתה לשימוש תעשייתי של ענקי המבקבקים בסקוטלנד, הרי שהקונים החדשים, שני חברים שעבדו בתעשיית הוויסקי בשתי חברות מתחרות, 'דיאג'ו' ו-'גראנט'ס', החלו להגשים את חלומם לייצר בעצמם וויסקי איכותי ושונה.

לאחר שרכשו את לוך לומונד השתלטו השניים על מזקקות נוספות, אחת מהן היא גלן סקוטיה מאזור קמבלטאון. וגם על מפעל לייצור חביות ומפעל לביקבוק. קבוצת המזקקות החלה לייצר ולבקבק מספר ביטויים שונים ונגישים, בעלי חוט שדרה ברור למדי.

עוד בוואלה!

אגם של וויסקי

לכתבה המלאה
לוך לומונד, פוט סטיל ועמוד, שני סוגי דודי זיקוק. ניר קיפניס, מערכת וואלה
דודי זיקוק במזקקת לוך לומונד/מערכת וואלה, ניר קיפניס

בינתיים בקמפבלטאון...

גלן סקוטיה היא אחת משלוש המזקקות הפעילות שהחיו מחדש את קמפבלטאון, אזור הוויסקי הקטן ביותר בחוף המערבי של סקוטלנד. בעבר פעלו בו 30 מזקקות, והוא זכה להכרה כאזור בעל מאפיינים ייחודיים משלו. המזקקה הקטנה מייצרת וויסקי מאלט בכמות מוגבלת משנת 1832 ברציפות, ובשנת 2014 חודש בה הציוד החיוני לייצור מאלט איכותי. היא שוכנת בעיר קמפבלטאון עצמה, ומושפעת מהאקלים הלח והקר של האוקיינוס האטלנטי.

בשתי המזקקות, לוך לומונד וגלן סקוטיה, אפשר לחוש בהלך הרוח ובפילוסופיה המכבדת את הנוזל עצמו ורק אחר כך את הסיומות. לאחר זיקוק בדודי זיקוק מסורתיים ו'ארוכי צוואר' הוויסקי ברובו מיושן בחביות עץ אלון אמריקאי על מנת לקבל נוכחות פירותית, דבשית ומעט מעושנת.

Loch Lomond 10 Year Old Single Malt

וויסקי קלאסי וטיפוסי מבית לוך לומונד, יוצר בשני סוגי דודי זיקוק: דוד עם צוואר ארוך ודוד עם צוואר ברבור, ומיושן בשלושה סוגי חביות עץ אלון אמריקאי. התוצאה, וויסקי הרמוני וחמים, ניחוחות וטעמים של פרי, תפוח ירוק, אגס והדרים, וניל ועישון קליל ביותר. נגיש, מתקתק, רך וקל לשתייה. המחיר: 169 שקלים.

לוך לומונד 10. יח"צ חו"ל,
נגיש, מתקתק ורך/יח"צ חו"ל

Loch Lomond Steam & Fire

במקרה הזה נעשה שימוש שימוש בשני סוגי דודי זיקוק, וגימור בחבית אלון לימוזין צרפתי. וויסקי מעודן עם תיבול קל, קינמון וציפורן, ופירות כמו תפוחים, אגסים, הדרים ואננס ורמז לעישון. נעים לשתייה, נגיש וטעים. המחיר: 169 שקלים.

לוך לומונד steam anf fire. יח"צ חו"ל,
מעודן ומתובל/יח"צ חו"ל

Loch Lomond 14

מזוקק בדודי הזיקוק הייחודיים של המזקקה, ומתבגר בחביות עץ אלון אמריקאי. וויסקי מקסים ורך המשלב ניחוחות וטעמים של פרי, תפוחים ואפרסקים, תיבול, וניל וקינמון, דבש ושוקולד ועישון קליל. הרמוני ונעים מאוד. המחיר: 269 שקלים.

לוך לומונד 14. יח"צ חו"ל,
הרמוני ונעים/יח"צ חו"ל

Glen Scotia 8 Campbeltown Malt Festival Edition 2022

פסטיבל Campbeltown Malts הוא חגיגה של מורשת הוויסקי העשירה של האזור. במשך שבוע אחד בכל חודש מאי, פותחות המזקקות את שעריהן למבקרים. המהדורה המוגבלת של הפסטיבל מציגה וויסקי שזוקק בשנת 2013, התבגר כשבע וחצי שנים בחביון בורבון, ועוד שנה סיום בחביות פדרו חימנז. יש לו ניחוחות של תבלינים עשירים, כבול, עשן עדין ומליחות קלילה מהים הקרוב. הרמוני וכיפי. 56.5% אלכוהול. המחיר: 300 - 320 שקלים.

גלן סקוטיה 8 פסטיבל. יח"צ חו"ל,
מהדורה מוגבלת וכיפית/יח"צ חו"ל

Glen Scotia Double Cask Rum Finish

קמפבלטאון הייתה אחד הנמלים העסוקים ביותר של סקוטלנד במאה ה-19, עם נתיבי סחר שנפרשו על פני כל כדור הארץ. הוויסקי המקומי נשלח משם לכל העולם. עוד בטרם ייסוד המזקקה היו בעיר חביות רום. הוויסקי הזה הוא חיבור בין ההיסטוריה לבין הפסטיבל המקומי. התבגרות בחביות אלון אמריקאי וסיומת של לפחות 8 חודשים בחביות רום. וויסקי עשיר ואקזוטי, המשלב מתיקות של פירות טרופיים ותבלינים בשלים, שמנים ארומטיים ומליחות ים קלה. 46% אלכוהול. המחיר: 240 - 260 שקלים.

גלן סקוטיה דאבל רום. יח"צ חו"ל,
עשיר ואקזוטי/יח"צ חו"ל

Glen Scotia 11 Campbeltown Malt Festival Edition 2023

עוד מהדורה מוגבלת מהפסטיבל המקומי השנתי, הפעם סיומת של 12 חודשים בחביות פורט לבן. וויסקי בעל ניחוחות וטעמים של פירות בוסתנים, תיבול נעים מאוד השזור בעישון קליל ורמזים למלח מהים. נעים, מושך וטעים. חוזק חבית -54.7% אלכוהול. המחיר: 300 - 320 שקלים.

גלן סקוטיה 11. יח"צ חו"ל,
מושך וטעים/יח"צ חו"ל

Glen Scotia 12 Amontillado Sherry Finish Seasonal Release 2022

מהדורה עונתית משנת 2022, וויסקי שסיים את דרכם בחביות שרי אמונטיאדו משובחות, ומציג ניחוחות וטעמים חמים ואגוזיים משולבים בתבלינים עדינים, וניל ושוקולד, מליחות קלילה וסיומת יבשה ועדינה. כיף של וויסקי. המחיר: 400 - 420 שקלים.

גלן סקוטיה 12. יח"צ חו"ל,
ניחוחות וטעמים חמים/יח"צ חו"ל

Glen Scotia 48 Campbeltown Single Malt

וויסקי נדיר ומיוחד במינו, בן 48 שנים, ממנו יוצרו רק 250 בקבוקים ממוספרים לאספנים. הנוזל החל דרכו בדצמבר 1974 ועבר דרך ידיים וטיפול של דורות רבים של מזקקים. התבגר שילוב מסורתי של חביות אלון אמריקאי. לאחר 43 שנים שיצר לעצמו אופי מיוחד המשיך להתיישן עוד 5 שנים בחביות של שרי אולורוסו שהוסיפו לו ניחוחות הדריים מבושמים, ועוד 6 חודשים בחביות של פדרו חימנז שהוסיפו מתיקות של מרמלדת הדרים ותיבול נעים, אגוז מוסקט וקינמון. טעמים וניחוחות שמשתלבים באופי הימי המלוח העדין, בתוספת ירקרקות צמחית ומתיקות של צימוקים וריבת תפוזים ומשמש.

גלן סקוטיה 48. יח"צ חו"ל,
לא דומה לשום דבר אחר/יח"צ חו"ל

סינגל מאלט בעל אופי יוצא דופן, לא דומה לשום וויסקי אחר בטעימה. 40.8% אלכוהול. מארז עץ אלון מיוחד בעבודת יד, בהשראת אמנות העיצוב הספרדית של המאה ה-18 וה-19. כל בקבוק ממוספר בחריטה בנפרד, עם עיטור זהב ופקק מתכת כבד. המחיר: 11,000 פאונד בסקוטלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully