וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וויסקי ברמה: ביקור במזקקת גולני

מירה איתן

18.9.2023 / 10:06

דייויד ואלונה ציבל, שעלו לישראל בכוונה לייצר וויסקי והקימו מזקקה משפחתית ברמת הגולן, מספרים למירה איתן מדוע ואיך הם עשו את זה. ומשתפים בתוכניות שלהם לעתיד

מזקקת מילק אנד האני/סנהדרינק, וואלה
"התחלתי עם מזקקה קטנה, שבינתיים גדלה, וראיתי שאנשים מתעניינים כבר בהתחלה ומוכנים לקנות את מה שאני נותן להם לטעום."

עד לפני עשור או שניים ידענו, חובבי הוויסקי בישראל, שארצות הוויסקי הן סקוטלנד, אירלנד, ארה"ב וקנדה, ואז החל להגיע גם וויסקי יפני ואחריו גם וויסקי הודי, וויסקי וייטנאמי ועוד. בישראל לא עסקו באופן רציני בזיקוק וויסקי, פרט לניסיון כושל בתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת: מזקקת וויסקי בשם 'אסקוט' בכרמיאל, שנסגרה בשל סיבות משפטיות תוך זמן קצר.

והנה, בעשור האחרון הוקמו בארץ מספר מזקקות וויסקי, ביניהן M&H, שקוצרת הצלחה אדירה וזוכה בפרסים בתחרויות חשובות בעולם, ומזקקת פלטר שפועלת בצמוד ליקב המוערך. באותה תקופה הוקמה בקצרין גם מזקקת גולני, השייכת לדיוויד ציבל.

ציבל עלה לארץ עם משפחתו בשנת 2014 מקנדה, שבה עבד תחילה כשף ואחר כך כאיש נדל"ן. "עלינו לארץ עם כוונה לזקק וויסקי" סיפר לי דיוויד. "הגענו כבר עם ציוד, שבינתיים התחלף פעמיים, מארצות הברית. למדתי את מלאכת הזיקוק בקליפורניה להנאתי והמשכתי ללמוד בסקוטלנד ובצרפת."

"התחלתי כחובב וויסקי והחלטתי להיות מקצוען ולהשלים לימודים. כשהחלטנו לעבור לישראל חשבתי שזו הזדמנות לעסוק בזה. ראיתי שיש בארץ התעניינות בוויסקי, אנשים הולכים לטעימות, יש קבוצות חובבי וויסקי, היבוא לארץ הוגבר ובדיוק עשו גם רפורמה במחירי האלכוהול. יש התחלה. באותו זמן התחילו גם M&H ופלטר. ואז, ברגע שהמכולה הגיעה לארץ התחלתי לזקק".

"החלק הקשה עבורי היה לדעת מה הכיוון שלי" ממשיך דיוויד. "ידעתי שכולם רוצים סינגל מאלט, כי זה מה שידעו באותה תקופה וניסיתי להבין מה יהיה נכון בישראל, כי הרי אין פה היסטוריה של וויסקי. וגם להבין מה זה בדיוק וויסקי עבורי. לא הייתה לי ההזדמנות לייצר וויסקי כתחביב עד אז. כשעברתי לכאן עם אשתי, שהיא ישראלית לשעבר, ראיתי את הגולן והבנתי מיד שפה אני יכול לגור ולעבוד. התחלתי עם מזקקה קטנה, שבינתיים גדלה, וראיתי שאנשים מתעניינים כבר בהתחלה ומוכנים לקנות את מה שאני נותן להם לטעום".

מזקקת גולני. מירה איתן, מערכת וואלה!
לא רק וויסקי. מזקקת גולני/מערכת וואלה!, מירה איתן

וויסקי מקומי, מדגן מקומי

"כיום אנחנו מייצרים כ-75 אלף בקבוקי וויסקי בשנה, מחיטה ושעורה מקומית לרוב, מים מקומיים שמקבלים דרך 'מי עדן' וחביות שהתבגרו בהם יינות ישראליים או סיידר מקומי."

"דבר ראשון חיפשתי את הדגן המקומי, ראיתי שיש חיטה מקומית והחזון שלי היה לעשות גריין וויסקי, שאתו התחלתי. 'וויסקי גולני ראשון' הוא סינגל גריין וויסקי. החיטה מגיעה מאזור עפולה, מעולה חדש מקולומביה שגידל אותה כדי לייצר בירה. ואז עשינו גם סינגל מאלט מקומי. כיום אנחנו מייצרים כ-75 אלף בקבוקי וויסקי בשנה, מחיטה ושעורה מקומית לרוב, מים מקומיים שמגיעים דרך 'מי עדן' וחביות שהתבגרו בהם יינות ישראליים או סיידר מקומי".

הוויסקי הראשון במזקקה זוקק בספטמבר 2014 ויושן בחביות ששימשו קודם לכן להתבגרות יין ביקב רמת הגולן. בשנת 2017 יצאו כבר סוגי וויסקי שהתבגרו שלוש שנים בחביות. פרויקט מימון המונים שהשיק דיוויד סייע לבנות את המזקקה במקומה הנוכחי. שני דודי זיקוק נוספו למזקקה ואיתם גם חביות ומחסנים נוספים. דיוויד מזקק גם ג'ין, ברנדי, ערק, מחיה מתאנים, אבסינט, גראפה, שניתן למצוא רק במזקקה עצמה ועוד.

רוב התזקיקים נמכרים בארץ ומעט הולך לייצוא. בנוסף לשבעה (בקרוב שמונה) סוגי הוויסקי המיוצרים במזקקת גולני, דיוויד הוא גם המייסד של מזקקת ירושלמי, שהחלה דרכה בשנת 2017, במזקקה, במושב זנוח שליד בית שמש, מזקקים וויסקי עם גוונים מעושנים.

עוד בוואלה!

הסקוטי, העצמאי, היפני, הישראלי וזה שאינו וויסקי: מצטייני 'וויסקי לייב 23'

לכתבה המלאה
נוף רמת הגולן. מקס נאש, AP
תבנית נוף מולדתו. רמת הגולן/AP, מקס נאש

עסק משפחתי

"כשהבן יסיים את הצבא הוא ייקח על עצמו לעשות את כל מה שלא הצלחנו להגיע אליו עד היום."

המזקקה בגולן היא עסק משפחתי, וכך דיוויד ואלונה רוצים גם להמשיך. דיוויד מנהל את ענייני המזקקה, מייצר את התזקיקים שהוא אוהב ועורך ניסויים במשקאות שונים. אלונה, אשתו, מקבלת ומדריכה את האורחים הרבים המגיעים למקום, בידענות ובחן רב. הבן טל מתכוון להתחיל לעבוד במזקקה בקרוב כשישתחרר משירות הקבע, כשיש לו כבר מנטור ללמוד ממנו, אבא שלו, ואשתו של הבן מנהלת את החשבונות והכספים של העסק המשפחתי.

"הוא המוח ואני הלב" אומרת אלונה. "דיוויד, שהיה שף בקנדה, הוא גם מומחה בעישון בשר ודגים. אחר כך הוא עבר לעסקי הנדל"ן. ובארץ, הוא זה שבנה את כל המערכת במזקקה והמתכונים של המשקאות הם שלו. כשהבן יסיים את הצבא הוא ייקח על עצמו לעשות את כל מה שלא הצלחנו להגיע אליו עד היום. יתחיל כתלמיד של דיוויד ויעבוד ויפתח את המזקקה בהמשך. יש הרבה עבודה ואנחנו צריכים אותו פה. תמיד אפשר לסמוך יותר על מישהו מהמשפחה, ואני רוצה שהילדים יוכלו להתפרנס ממקור העבודה הזה".

כיום נמצאת המזקקה הקטנה בקצרין. בקרוב מתכוונים בני הזוג לעבור למקום קרוב גדול יותר, שם יוכלו לרכז הכול ולבנות מרכז מבקרים גדול ונוח יותר. הרעיון הוא, לפי דיוויד, להכפיל את הייצור בשנים הקרובות. "טוב לי מאוד עם זה" אומר דייויד, "למרות שזה לא עסק קל. אני נלחם להמשיך לגדול ולהישאר כמזקקה משפחתית".

מזקקת גולני מייצרת ארבעה סוגי סינגל מאלט, ועוד אחד יתווסף בקרוב, ושלושה סינגל גריין. וויסקי נוסף הוא יוניקורן, וויסקי פרי הניסויים של דיוויד, הנוכחי עם דגן מעושן שהתבגר בחבית בירה. "משחק נחמד שאני נהנה ממנו".

מזקקת גולני. מירה איתן, מערכת וואלה!
מזקקת גולני, קצרין, רמת הגולן/מערכת וואלה!, מירה איתן

דבר המועצה

כתבה זו זה יצאה את מפעלנו כשהיא ראויה לקריאה, במיוחד בשבילכם, חובבי היין, האלכוהול והאווירה הטובה אבל אנחנו בני אדם ולפעמים אנחנו טועים. לכן, אם מצאתם פסיק לא במקום, איות שגוי, או עובדות לא מדויקות, נשמח אם תמצאו דקה או שתיים כדי לתקן אותנו, ממש כאן בתגובות. לא תאמינו, אנחנו קוראים את כולן. אם אתם לא מסכימים עם מה שכתבנו, נשמח אפילו יותר אם תשתפו אותנו בדעות שלכם.

אנחנו נמשיך לעשות כמיטב יכולתנו כדי לשתף אתכם בכל מה שחדש, מעניין ומעורר מחשבה בעולמות היין, התזקיקים, הבירה, האירועים, הברים, או בקיצור: תרבות השתיה, ואנחנו זמינים גם: בערוץ 'וואלה+' בטלוויזיה, ברדיו תל-אביב, ובעיתון 'מעריב'. מקווים שתיהנו מהתכנים שלנו, לפחות כמו שאנחנו נהנים ליצור אותם, ומרימים כוסית לחייכם, מועצת סנהדרינק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully