וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהכרם לגביע: מחזור החיים של היין

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 12:44

אורית גרינבויים-לירון, מלווה את העשייה של שלושה יינות מבית גידול וותיק ומנוסה. כתבה ראשונה בסדרה

יקב בנימינה אירוע השקה 70 שנים/עריכה: גלעד מן מנהיים

"הפילוסופיה של היין" הייתה הכותרת הסקסית להרצאתו המרתקת של ד"ר ארקדי פפיקיאן, איש יין ותיק ומוכר. בהרצאה, אותה שמעתי מפיו לפני שנים רבות, פרש פפיקייאן את משנתו והשווה את שלבי עשיית היין מהכרם ועד לכוס לחייו של בן אנוש הכוללים: הריון, לידה, חיים ומוות.

תפיסתו הפילוסופית והפואטית של ארקדי לתהליכים טכניים, נשמעה לאוזניי הציניות קסומה ורומנטית באופן מוגזם, אך ככל שלמדתי והעמקתי בעולם היין אימצתי את משל החיים והמוות, כיוון שיש ביכולתו להסביר באופן ברור תהליכי יצור ולגרום לכל שותה להעריך את בית הגידול ממנו מגיע כל יין. לכל בקבוק יש שם.

על פי אותו משל, גידול הענבים בכרם מיומם הראשון ועד לבציר הוא שלב ההריון: הגנטיקה ותנאי הגידול הם אלה שקובעים את איכות חומר הגלם הבסיסי. לידתו של יין הוא תהליך טכני במהותו, מעבר מ"עובר" ל"תינוק", כרוך בתכנון מדוקדק (שתמיד משתבש) ומאמצים פיזיים קשים, מתבצע כאשר הענבים מגיעים ליקב, נמעכים והופכים למיץ ענבים.

חייו של היין מתחילים בתהליך תסיסה אלכוהולית ותהליכים נוספים ביקב כמו: הבגרה בחביות עץ או מיני מיכלים, הוספת חומצה, שפייה וייצוב, יצירת בלנדים ופעולות שונות שמקבילות לפעולות בהן נוקט כל הורה שרוצה להעניק לילדיו הצעירים את הכלים הטובים ביותר להפוך לאנשים שלמים בעולם. חיי היין מגיעים לשיאם כאשר בבשלותו הוא מבוקבק ויוצא לעולם. קורות חייו המשתנים של היין נמשכים בתוך הבקבוק, שם הוא עובר תלאות ותהליכי הזדקנות עד שמגיע מותו הבלתי נמנע, כמו כל בן אנוש.

כרמים של יקב בנימינה, אזור הגלבוע. יח"צ,
בציר בכרמים של יקב בנימינה/יח"צ

שלושה יינות, שלושה סיפורים

סדרת הכתבות "מהכרם לגביע" תלווה את מסע חייהם של שלושה יינות מבית גידול ותיק ומנוסה בן שבעים ואחת שנים שהפך עם השנים למוסד יין, יקב בנימינה: הבכור, אדום גדול ואחראי, איכותי ואהוב על כולם, כשמו כן הוא: 'יהלום' מסדרת הפרימיום 'אבני החושן', מבציר 2021.

היין השני בועט, סופרסטאר כובש לבבות, מאצ'ו שאינו מודע למאצ'יותו, ים תיכוני בלבן, שרדונה ללא חבית מסדרת המושבה 2023.

יקב בנימינה, אבני החושן, יהלום. יח"צ,
גדול, איכותי ואהוב/יח"צ

היין האחרון הכי חביב בהופעת בכורה חגיגית, חדש חדיש ומחודש, סמוק, צעיר, יפה מבחוץ וגם מבפנים, לא מתיישר עם אף מיינסטרים ואפילו פורץ גבולות . גבירותי ורבותי, קבלו את רוזה מרלו מסדרת 'בנימינה רזרב', בציר 2023.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully