וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טפרברג עושה גרפיטי

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 9:06

היקב שנוסד במאה התשע עשרה ואמן הגרפיטי DEDE, השיקו שיתוף פעולה ושני יינות נהדרים, גם מבחוץ וגם מבפנים

מוטי טפרברג ודדה. Ready action studio,
מוטי טפרברג ודדה/Ready action studio

יקב טפרברג השיק מהדורה מוגבלת של שני יינות חדשים בסדרת Inspire Art בשיתוף פעולה עם אמן הגרפיטי הבינלאומי DEDE. דימויי הפלסטרים האייקוניים של האמן, שמוכרים מרחובות תל אביב וערים גדולות נוספות בעולם, מככבים על גבי התוויות והופכים את הבקבוקים ליצירות של ממש. גם מבחוץ וגם מבפנים.

היקב הממוקם כיום ליד קיבוץ צרעה, נוסד באמצע המאה ה-19 בירושלים על ידי סבא רבא של מוטי טפרברג, שמנהל את העניינים כבר 47 שנים. רבי אברהם טפרברג עלה לירושלים בשנות החמישים של המאה ה-19 ועסק במסחר של יין ואלכוהול. בשנת 1870 הוא השיק את היקב, תחת השם אפרת, כחלק מכבוד לדרך אפרת ממנה הגיעו הענבים. מעניין מה היה לו לומר על המהדורה הזו.

בשנים האחרונות נמצא היקב בעיצומה של מהפכת איכות, הקמת יקב מהחדישים והמודרניים בארץ, השקעות בנטיעת כרמים באזורי איכות, בטכנולוגיות ייצור יין איכותי, בהשבחת ההון האנושי ושדרוג מערכות ההפצה והמידע.

חמישה דורות של עשיית יין ישראלי, הנטוע בתרבות ובהיסטוריה של המדינה, הביאו את היקב הוותיק לחרות על דגלו את הרצון לייצר יין באהבה. יין שורשי ועכשווי שמעצים מפגשים חברתיים בין אנשים ומשפחות.

כיקב שמאמין ביצירה ובתרבות היין המחברים בין מסורת לעולם החדש, החיבור לתרבות הביא באופן טבעי גם לחיבור לאמנות ולאמן צעיר, שמייצג את עולם האמנות החדש, החדשני והחופשי. הבחירה להביא את האמנות שלו אל בקבוקי היין הייתה טבעית.

יקב טפרברג. שני בריל,
חביות יין ביקב טפרברג/שני בריל

מי אתה DEDE?

DEDE הוא אמן עירוני רב תחומי, המשתמש במדיומים שונים כדי להתבטא בזירה הציבורית. את עבודותיו ניתן לראות בגלריות, חללי תצוגה, אירועי אמנות שונים וברחובות בירות אמנות ברחבי העולם, כמו לונדון, ניו יורק, ברלין ות"א.

את ההשראה שלו מקבל האמן מהנוף האורבני ומהשאלות החברתיות והאישיות שהוא מעורר. בעודו אוסף סיפורים ומבנים החבויים בתוך רחובות העיר המשתנים ללא הרף, דדה בוחן ומטיל ספק באורח החיים מעשה ידי אדם, ומהרהר על הקיום האנושי האבסורדי והפרדוקסאלי.

הוא משתמש בטכניקות כמו: אסמבלאז', קולאז', ציור, צילום ומיצב, ועוסק בסדרות מתמשכות המאפשרות לו להרחיב ולהעמיק את מסריו. לוחות עץ, עיתונים וקרטון מצוי, לצד שאריות מעשה ידי אדם, מהווים את מאגר החומרים של האמן ויוצרים קשרים מוחשיים בין רעיונותיו לבין המסגרת בה הוא בוחר לעבוד.

DEDE מונע מהצורך העמוק להשאיר משהו אחריו, מהצורך להיות משמעותי ולקבל משמעות. האמנות שלו היא, לכל דבר ועניין, הצהרת קיום.

עוד בוואלה!

יקב של איש אחד: היינן שלא מוכן להתפשר

לכתבה המלאה
DEDE אמן גרפיטי. מירה איתן, מערכת וואלה!
הדימוי המתמשך של הפלסטר עזר לו להחלים. DEDE/מערכת וואלה!, מירה איתן
"את הפלסטרים התחלתי ליצור מתוך פוסט טראומה עקב השירות הצבאי שלי."

"את הפלסטרים התחלתי ליצור מתוך פוסט טראומה עקב השירות הצבאי שלי." מספר DEDE. "כשהשתחררתי לא ידעתי עדיין שיש כזה דבר פוסט טראומה והדימוי המתמשך של הפלסטר עזר לי להחלים.

"במשך הזמן גיליתי גם עד כמה הסימן הזה משותף לאנשים אחרים. הגיעו אלי אנשים ששיתפו אותי עם הסיפורים האישיים שלהם וחיפשו מישהו שיכיל את זה, בדיוק כמו שאני הייתי צריך שיכילו אותי.

לפני כשנה הגיע החיבור עם יקב טפרברג שרצו לשים את האמנות שלי על מוצר הדגל שלהם. נוצר בקבוק עם ערך מוסף של אמנות שאפשר לדבר עליה".

כרם מלבק טפרברג. יח"צ,
בכרמים של יקב טפרברג/יח"צ

יקב טפרברג, אינספייר, דבוקי 2023

ענבי הדבוקי הגיעו מכרם ותיק וקטן בגבעת נילי שבאזור זכרון יעקב. "יש לנו ניסיון של מספר שנים עם דבוקי, אבל אף פעם לא היה לנו אומץ לייצר דבוקי זני" מספר שיקי ראוכברגר, היינן הראשי של היקב.

"לאורך השנים קיבלנו קצת יותר ביטחון". דבוקי מיוחד, חד ורענן, קריספי ומהנה. יתאים מאוד לשילוב עם אוכל. המחיר: 65 שקלים.

יקב טפרברג, אינספייר ארט, דבוקי. יח"צ,
חד ורענן/יח"צ

יקב טפרברג, אינספייר, סוביניון בלאן 2023

ענבי הסוביניון בלאן הגיעו מכרם בגליל התחתון ליד הישוב שרונה שלמרגלות הר תבור. היין יוצר במספר סגנונות שהביאו אותו לידי ממסך הרמוני, שישה חודשים בנירוסטה, חבית של 5,000 ליטר וחביות קטנות.

יקב טפרברג, אינספייר ארט, סוביניון בלאן. יח"צ,
יתפקד נהדר על שולחן האוכל/יח"צ

השילוב הוביל לחדות ולרעננות וגם לתחושת סמיכות נעימה בפה. יין גסטרונומי שיתפקד נהדר על שולחן האוכל. המחיר: 65 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully