וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בציר 2023. "עדיין לא הגענו לבום הגדול"

טליה לוין

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 11:34

האגרונומית תמר סוקולסקי, משתפת אותנו במה שעובר עליה ועל הכרמים שבאחריותה במהלך בציר 2023. כתבה שנייה בסדרה

תמר סוקולסקי, אגרונומית, יקב טפרברג. אביב שקורי,
""זו עונה מבלבלת מאד, במיוחד השנה". תמר סוקולסקי, אגרונומית, יקב טפרברג/אביב שקורי

לפני כחודש, תפסנו אותה בהכנות האחרונות לקראת בציר 2023, וכעת כמעט בעיצומה של עונת הבציר, אגרונומית יקב טפרברג תמר סוקולסקי, מספרת על הימים החמים בכרמים ואומרת: "אנחנו כרגע עומדים בערך רק על שליש בציר, והשיא עוד לפנינו. עדיין לא הגענו לבום הגדול".

כשאני שואלת אותה אם היא מתאפקת בימים החמים האלה, ותוך כדי בציר בוחנת את הפירות היא מודה שהיא בעיקר מסתכלת על הגפנים ומתרכזת בעבודה, ונותנת לייננים לטעום. "זו עונה מבלבלת מאד, במיוחד השנה. אני רואה את זה גם בעצמי וגם משיחות עם קולגות. אולי החבר'ה בצפון פחות קיבלו את הטירוף של גלי החום ופחות חווים את זה, למרות שגם בגולן היו גלי חום השנה. אבל זה בלתי נודע. בדרך כלל ביום יום אנחנו מביאים דוגמאות מכל חלקה אחת לשבוע, ופה בגלל מזג האוויר זה יכול פתאום לעלות יפה ואז להיתקע. אבל בינתיים טפו טפו הצלחנו להביא פרי יפה כמו שרצינו".

כרם מלבק טפרברג. יח"צ,
כרם מלבק, יקב טפרברג/יח"צ

גלי החום הקיצוניים והארוכים הפכו את הבציר הנוכחי למאתגר יותר?

"יש זנים ומקומות גידול שגלי החום עודדו את ההבשלה, יש כאלה שההבשלה בהם מתעכבת והיו גם כאלה שהראו סוג של after shock, פתאום כשגל החום נגמר הם האטו את ההבשלה. כל זה מקשה לחזות את ההתנהגות של הגפנים".

עוד בוואלה!

חותמים רוזה: יינות וורודים מומלצים לארוחת ראש השנה

לכתבה המלאה

אתם יודעים מראש מתי הזמן הנכון ביותר לבצור?

"באופן כללי הייננים קובעים מתי חלקה מוכנה לבציר, הם מתבססים על הבשלה סוכרית והבשלה פנולית. אבל כל זה בהתאם לאיזה מוצר אנחנו רוצים לייצר מהענבים באותה חלקה. האם זה רוזה או יין אדום יבש? האם מוצר שצריך להתיישן? או אולי יין יותר צעיר? וכמובן מה ההיסטוריה של החלקה? מה הנקודה המיטבית של הפרי בחלקה".

ענבי מלבק בכרם של יקב טפרברג. באדיבות היקב,
כרם מלבק, יקב טפרברג/באדיבות היקב

מה חדש השנה בכרמים שלכם?

"השנה נכנסות לניבה חלקות חדשות עם קלונים מדרום אפריקה, אנחנו מאד סקרנים לדעת איזה פרי ואיזה יין נקבל מהחלקות האלה. בדיוק השבוע בצרנו לראשונה חלקות מלבק חדשות, בינתיים זה נראה מבטיח. אנחנו מאד אוהבים את הזן הזה ביקב".

זו תקופה מאתגרת, ובכל זאת מה מהנה יותר עבורך ומה פחות?

"זאת תקופת שיא, לכאן מתכנסת עבודה של שנה שלמה של גידול. זה כיף ומרגש לראות את התוצאות אם כי מצד שני זה מותח ואין לי כדור בדולח, אני לא יכולה לחזות שום דבר, זה סוג של "פוטו פיניש", ביקב מתחילה העבודה ואצלנו בכרם אנחנו בסוף, ולפעמים הסופים מרגישים הכי ארוכים".

הפוטו פיניש בגמר ה-100 מטר באליפות העולם בלונדון 2017. רויטרס
סוג של פוטו פיניש/רויטרס

איך הכרמים מבטאים את החזון של היקב?

"הייננים שלנו רוצים לייצר יינות עם טעמים של פרי טרי ורענן. כל זה מוביל אותנו יותר ויותר בשנים האחרונות לגדל כרמים עם נוף יותר פתוח ופרי פחות חשוף לשמש ישירה. אנחנו מאמינים גדולים בסידור הנוף ככה שהפרי יקבל אור עדין ובהחלט רואים איך זה מיטיב עם הבשלת הענבים ועם טעמי היין".

יש דבר כזה, "קנאת כרמים"? זאת אומרת, האם לפעמים העובדה שאחרים מתחילים כבר לבצור גרמה לכם פעם להתחיל גם, למרות שלא תכננתם עדיין?

"‏יש בעיקר השוואות בשביל הצחוק, התחרות היא בעיקר בשעשוע. המגדלים שלנו בתקופה הזאת להוטים לבצור ואין ספק שהם לפעמים עושים השוואות מי התחיל לבצור ומי עוד לא, חלקם מודדים באופן עצמאי את רמת הסוכר ומנסים לעודד אותנו לבצור. אבל לא. זה לא משפיע על ההחלטה מתי בוצרים. חבל להוריד לטמיון עבודה קשה של שנה רק בגלל שהדשא של השכן נשמע ירוק יותר".

טפרברג, אימפרשן רוזה. יח"צ,
גולת הכותרת: טפרברג, אימפרשן, רוזה/יח"צ

מה שותים בבציר?

"קודם כל שותים המון המון מים כי חם. אבל אם את באמת רוצה לדעת: בבוקר מוקדם- כוס קפה שחור ענקית. בצהריים- עם מנת פלאפל שאני חוטפת בין כרם לכרם, מיץ אשכוליות. אחר הצהרים- ביקב אספרסו מהמכונה החדשה אני מסנג'רת את דני היינן שיפנק, ואם מצליח לי, גם טעימה של תסיסות מחלקות שנבצרו. וגולת הכותרת היא בערב, תוך כדי שיחות עם כורמים לעדכן על בציר שהיה ויהיה, אני שותה כוס רוזה אימפרשן."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully