וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו בבסטה: תותים

אדום, בוהק וסקסי – תות שדה הוא אחד מפירות החורף האהובים והפופולריים ביותר. מכינים ממנו שפע קינוחים, אבל גם מנות מלוחות. על ריזוטו תותים כבר שמעתם?

אתניקס הפכו אותם לקאלט ישראלי, ילדים מתים עליהם, ואפילו מלכת אנגליה אוכלת מהם לעיני כל הממלכה מדי שנה, במרוץ הסוסים המפורסם באסקוט. אין ספק, כולם אוהבים תותים, ומתקשים לעמוד בפני האדום הנפלא הזה. לא סתם גואה הביקוש לתות בכל שנה, והחורף אינו חורף כהלכה בלעדיו. השף הפרטי הראל אזיקרי, והמגדל אורי רבינוביץ', מפרטים את נפלאות התות: פרי דל קלוריות ועשיר בברזל, ויטמינים וסידן.

תותים. ShutterStock
תותים/ShutterStock

מהי עונתו של התות?
העונה הקלאסית של התותים מתחילה בדצמבר, וממשיכה עד סוף מאי. לעתים, אם מזג האוויר מתאים, התותים מקדימים להופיע בכשבועיים, ולפעמים גם מושכים עד יוני (אם לא שורר חום כבד). למשתוקקים באמת, יש גידולים קיציים של תותים בצפון רמת הגולן, מיוני ועד נובמבר, אך הם מיועדים בעיקר לייצוא לארצות אירופה.

אילו זנים צומחים בארץ?
יש הבדלים הבסיסיים בין תות שדה רגיל לתות שדה ביו - הגדל בתנאים מבוקרים ובשילוב אמצעי הדברה ביולוגיים, אבל מלבד ההבדלים הללו, יש גם זני תותים רבים הגדלים בארץ. הנפוצים בהם: תמר, אורלי, יובל, חירות, ברק, שקד, הדס, תמיר, רותם, גילי ויעל. אלה זנים פשוטים יחסית ודומים למדי אחד לשני. צורתם עגלגלה, והם נפוצים ברשתות השיווק והשווקים.

מלאך: זהו הזן הטעים, המבוקש והנדיר ביותר במשפחת התותים. נדיר – כי בכל שנה יש רק רבע מהיבול של הזנים האחרים. בארץ מגדלים כ-4,000 דונם של תות שדה, ומהם רק 100 דונם של זן המלאך. למלאך יש ארומה חזקה של תות, מתיקות גבוהה וטעם דומיננטי. השילוב הזה גם מעלה את מחירו ואת הפופולאריות שלו. הוא מזכיר סיגר קובני מוארך, או צינור ארוך וצר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
תותים. ShutterStock
תותים/ShutterStock

מהו טווח המחירים?
הסערה החורפית הגדולה שפקדה את ישראל בשבוע שעבר הותירה עקבות גם על התותים. דונמים רבים של גידולים נפגעו, ונוצר מחסור גדול מאוד בסחורה. לכן, מחיר התותים כיום הוא כ-50 שקלים לקילוגרם, והכמות בשווקים נמוכה יחסית. בעוד כשבועיים צפוי היבול להתחדש, ואז, בהמשך העונה, לקראת מרץ או אפריל, יירד מחיר התותים לכ-20 או 10 שקלים לקופסה של 250 גרם. מחיר זן המלאך, עם זאת, ייוותר גבוה ויעמוד על כ-40 שקלים לקילו גם בשיא העונה. מחירי תותי הביו תמיד גבוהים בכמה שקלים ממחירי התותים הרגילים.

איך מאחסנים תותים?
בקירור. זהו פרי עם חיי מדף קצרים מאוד, לכן מומלץ לא להחזיק אותם במקרר יותר מ-48 שעות, אחרת הם מאבדים ברק והופכים רכים מדי. יום קטיף התותים הוא המועד הטוב ביותר לאכילה.

איך בוחרים פרי איכותי?
כדאי לבחור תותים בשרניים, בצבע אדום זוהר ומבריק. הברק מעיד על טריות. אם קצות התותים, באזור הגבעול, עדיין ירקרקים בהירים, התותים עדין לא הבשילו, ועדיף לשמור אותם במקרר ליום נוסף. אם צבע התות הוא אדום כהה, הדבר מעיד על פרי שעבר את שיא בשלותו, והוא בדרכו לריקבון.

איך מטפלים בתות?
בשל מרקמו העדין של הפרי, חשוב לטפל בו בזהירות. יש להעביר את התותים למסננת ולשטוף אותם היטב תחת מים זורמים. לאחר מכן, יש לקטום את הגבעול הירוק, ולייבש לפני השימוש.

חותכים את התותים. נמרוד סונדרס
קיטום הגבעול הירוק/נמרוד סונדרס

שיטות הכנה מומלצות
יש לא מעט שימושים לתותים, רובם מתמקדים בקינוחים. מאחר שמדובר בפרי עדין, עדיף להימנע מהתעסקות יתר איתו.

• ניתן לחצות ולהשרות את התותים בליקר או בסוכר, כך הם יפרישו מיצים עזי טעם. אחר כך מומלץ לשלבם בעוגות קרם.

• מתותים בשלים במיוחד אפשר להכין מחית פרי, שתשמש לפרפה, מקפא או רוטב תות, שיקשטו מנות אחרונות מגוונות.

• ילדים אוהבים תותים קפואים, שהם מעין שלגון טבעי. אחרי ששוטפים את התותים, מניחים אותם בקערה ומכניסים לפריזר.

קינוח תותים. נמרוד סונדרס
שילוב מומלץ. קינוח תותים ושוקולד/נמרוד סונדרס

שילובים מומלצים
תות בשוקולד: באופן טבעי, תותים משתלבים נהדר עם שוקולד. ממיסים 100 גרם שוקולד מריר, טובלים כל תות עד חציו, ומניחים על מגש להתקרר ולהתקשות.

תות בשמנת, קצפת או מסקרפונה: חוץ מהשילוב הנהדר של תותים טריים בשמנת ומעט סוכר, גם קצפת או קרם מסקרפונה הם ליווי הולם ומעודן לתותים. לצורך כך מקציפים 250 גרם מסקרפונה, 100 גרם אבקת סוכר, ו-1/2 כוס שמנת מתוקה. מוסיפים כפית תמצית וניל ו-2 כפות של שמנת חמוצה, מקפלים ושומרים בקירור לפחות שעתיים. מוציאים ואוכלים עם התותים.

מרקחת ביתית: כדי להכין ריבת תותים, שיכולה להישאר במקרר עד העונה הבאה, משתלם להשתמש בתותים בשלים מאוד, שמחירם נמוך יחסית. על כל קילוגרם של תותים מוסיפים 3/4 קילוגרם סוכר. מבשלים יחד על אש בינונית, מערבבים, עד שמתקבל מרקם צמיגי. מוסיפים מיץ מחצי לימון, ומעבירים לצנצנות מעוקרות. שומרים במקרר.

עוגות: יש מגוון אינסופי של קינוחים ועוגות, שתותים ישתלבו בהם מצוין. למשל בעוגת שכבות של גבינה ותותים, או עוגת ספוג מושרית בברנדי. כמו כן - תותים חצויים ומזוגגים נהדרים כטופינג לטארטלטים במילוי קרם פטיסייר.

ארוחת בוקר: התותים הטריים, כשהם חצויים, מלווים בהצלחה דגני בוקר או גרנולה, עם יוגורט או חלב - שילוב מזין ובריא.

סלט פירות: מלבד בסלטי פירות קלאסיים, אפשר להכין מהתותים וריאציה מיוחדת של סלט פירות, שאהובה במיוחד על ילדים. משלבים תותים חתוכים לקוביות יחד עם חצאי מרשמלו ושמנת מתוקה, המעשירה את המנה. לתותים אפשר להוסיף גם פירות כמו אננס טרי, מלון או מנגו (אחד מהם או כולם יחד).

סלטי עלים: תתפלאו, אבל אפשר לשלב תותים גם במנות מלוחות, שאוהבות נגיעות צבע מתוקות. התות הולך מצוין כתוספת מתוקה לסלט של עלי תרד טריים, בליווי רוטב על בסיס לימון ושמן זית. באיטליה אפילו מגישים ריזוטו תותים, ומעליו זילוף קל של חומץ בלסמי.

מדריך הבישול לריבת תותים
מתכון לקינוח תותים ושוקולד שמוכן צ'יק צ'ק
ההיסטוריה של התותים

טורט תותים. נמרוד סונדרס
מגוון עוגות שתות משתלב בהם. טורט תותים/נמרוד סונדרס
  • עוד באותו נושא:
  • תותים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully