וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן המטבח: איך מבשלים עם כיריים חשמליות?

11.6.2014 / 10:55

כל מי שיש לו כיריים חשמליות מכיר את הבעיה – איך מכינים מוקפץ או שניצלים כשאי אפשר לשלוט בחום בצורה טובה? מאמן המטבח עונה לשאלות הגולשים ומעניק טיפים לבישול בלי גז

סקרנים לגבי חומר גלם? רוצים לבשל משהו אבל לא יודעים איך? יש לכם שאלה לגבי תהליך הכנה? כתבו לנו בפייסבוק או במייל foodsupport@walla.net.il

כיריים. ShutterStock
מה עושים כשאיו כירת גז?/ShutterStock

גבריאלה כתבה: היי, אני אשמח אם תוכלו לייעץ לי כיצד לבשל בדרך נכונה, למקסימום תוצאות עם כיריים חשמליות. בדירה הקטנטנה בה אני גרה אין אופציה לשים גז בכלל. שניצלים במקום בחצי שעה-ארבעים דקות אני נאלצת לעמוד ולהכין במשך כמעט שעתיים (לא כולל ההכנות לפני). אני אשמח לטיפים לעבודה איתן.

בקצרה: כיריים חשמליות יעילות בעיקר לתבשילים ומנות דומות שלא צריכות בקרת חום מתמדת.

בהרחבה: כסטודנט לשעבר אני חולק את יגונך הקולינרי. עבודה עם כיריים חשמליות יכולה להיות מאוד מתסכלת, במיוחד כשאין זמן לבשל בין עבודות הבית, לעבודה הזמנית, לשיעורים ולכל שאר הדברים שממלאים את תקופת האקדמיה של החיים.

הבעיה הגדולה בכיריים החשמליות, בהשוואה לכירת גז, היא שהן לוקחות את הזמן שלהן. בכירת גז, סיבוב קטן מגביר בצ'יק את עוצמת החום שאת יכולה לשגר למטעמים שאת מכינה, ואילו בחשמליות צריך לחכות ולחכות.

הדוגמה שנתת היא דוגמה מצוינת. הכנת שניצלים היא פעולה שדורשת שליטה מהירה בחום: קודם כל, צריך להביא את השמן לטמפרטורה הנכונה. אחרי כך צריך להוסיף את השניצלים, וכל שניצל שאת מוסיפה מוריד את הטמפרטורה של השמן. מכיוון שכיריים חשמליות עובדות לאט, לוקח להן זמן להחזיר את השמן לטמפרטורת הטיגון הרצויה. בזמן זה פירורי הלחם שבו סופגים את מה שנמצא סביבם, ובסופו של דבר לא רק שלוקח לך פי 4 יותר זמן להכינם, הם יוצאים פחות מוצלחים משניצלים שהוכנו על להבת כיריים.

לכן, העצה הטובה ביותר שאני יכול לתת לך היא לצמצם שימוש בשיטות בישול כמו טיגון עמוק או רדוד, שדורשות כיריים שמגיבות מהר. במקום, עדיף שתחליפי את האוכל בבית לתבשילים, מרקים ונזידים שונים – כאלו שאת יכולה לשים על האש ולשכוח מהם בזמן שהם מתבשלים, ושאינם דורשים השגחה כמו שניצל ומאכלים מטוגנים אחרים.

כך למשל את יכולה להכין תבשיל חזה עוף עם עדשים – מנה שהיא ארוחה שלמה במחבת עם ירקות וקטניות או תבשיל קארי בחלב קוקוס, מנה עם הרבה טעם שלא דורשת הרבה מאמץ.

תבשיל בשר של אבי לוי. מגד גוזני
עדיף להכין תבשילים שמתבשלים על חום נמוך למשך שעות/מגד גוזני

עוד שווה לך לשקול שימוש חכם באביזרי המטבח האחרים – אם יש לך למשל טוסטר אובן, אפשר להיעזר בו להכנת השניצלים. נכון, הם לא יהיו זהובים ופריכים כמו בטיגון, אבל יתנו לך תוצאה ראויה ברבה פחות מאמץ (טיפ: תטבלי את השניצלים המצופים בשמן לפני שאת שמה אותם בטוסטר אובן לקבלת אפקט דמוי טיגון).

עוד כלי יעיל לבישול במטבח מוגבל משאבים, כזה שלרוב מתעלמים ממנו, הוא המיקרוגל. אנחנו רגילים לחשוב עליו ככלי לחימום מזון מוכן בלבד, כשלמעשה הוא יכול לבשל פשוט או יותר כל דבר, והוא עושה עבודה יוצאת דופן הכנת הדברים הבסיסיים – אורז למשל, שהכנתו בכיריים חשמליות יכולה להיות בעייתית. תהליך הכנה בסיסי של אורז קורא לטיגון האורז בשמן, הוספת מים והרתחתם ואז בישול על להבה מכה ואחריה כיבוי הלהבה. כשאין להבה, לוקח זמן יחסית מושך עד שטמפרטורת הכירה נחלשת, מה שמגדיל את הסיכוי לבישול יתר של האורז (אלא אם לומדים לשלוט בזמנים). במיקרו, מצד שני, כל מה שצריך לעשות זה לשים את האורז עם מים, לכסות ולבשל על עוצמה גבוהה, בשביל לקבל תוצאה הגונה ויותר.

כך למשל במתכון הזה: מכינים אורז עם גי (חמאה מזוקקת שאפשר להחליף בחמאה רגילה או שמן זית) תוך 10 דקות. חיפוש חכם ביוטיוב יוביל אותך למדריכים דומים להכנת פסטה, פירה ואפילו כנפי עוף ועוגיות שוקולד צ'יפס במיקרוגל. אז כל מה שצריך זה לעשות סוויץ' קטן בראש ולא לפחד להיעזר גם בו.

איך אופים בלי תנור?
מאמן המטבח: אין עשן בלי אש
כל הסודות לקדירה מושלמת
לבלוג של עז תלם

  • עוד באותו נושא:
  • כיריים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully