וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 עובדות על שעועית

13.4.2016 / 8:23

היא הקטניה הכי מגוונת, מזינה ומלאה בחלבון, ובזכות אלו אפשר לשלב אותה כמעט בכל מנה ובכל פעם בצורה שונה. איך קונים, איך מבשלים ואיך מאחסנים? הכל על שעועית

בבושקה הפקות

1

השעועית היבשה על סוגיה השונים, היא אחד המאכלים הבסיסיים והמזינים ביותר בעולם. קיימים זנים רבים, שגדלים בתרמילים טריים שונים: למשל מתרמילי הלוביה הטריה מסתתרת השעועית עם העין השחורה, בתרמילים הירוקים הארוכים שעועית המאש, שממנה מנביטים את הנבטים להקפצה, ואילו מתרמילי השעועיות הירוקות והצהובות הקצרות מתקבלים הזנים השונים של השעועית הלבנה והמנומרת. כולם זקוקים להשריה ולבישול, אבל זמני הבישול משתנים – המאש (הירוקה הקטנה) מתבשלת בתוך שעה ואילו הלימה (""בובס"- הגדולה והשטוחה) מתרככת אחרי שלוש שעות.

2

פירוש השם שעועית "שהיא משעשעת את הלב, ומהלכת את בני מיעים". כך לפי רבי יונה בתלמוד הירושלמי, כלאים א' ב.

3

משעועית מכינים סלטים (פיאס בלקני עם שעועית לבנה, שום ובצל), ממרחים (פיג'ואדה מקסיקנית משעועית אדומה וסקורדליה יוונית עם שעועית לבנה קטנה), תבשילים (שעועית אפויה בסגנון אנגלי עם שעועית צבעונית או תבשיל טורקי עם שעועית לבנה ואורז) ומרקים (פסוליה ומרק שעועית תימני עם שעועית לבנה ובשר, מינסטרונה איטלקי עם ירקות ושעועית פינטו).

sheen-shitof

עוד באותו נושא

10 עובדות על בורגול

בשיתוף סוגת
תבשיל שפונדרה עם שעועית לבנה וירקות שורש. אפיק גבאי,
תבשיל שעועית לבנה עם שפונדרה וירקות שורש/אפיק גבאי

4

תזונה. השעועית מכילה חלבון איכותי (17 גרם בכוס), פחמימות (45 גרם בכוס) והיא כמעט נטולת שומן (1 גרם). בכוס של שעועית מבושלת יש 168 קלוריות ו-7.4 גרם סיבים תזונתיים, המסייעים בהפחתת רמות כולסטרול בדם. יש בה מינרלים חשובים כמו סידן (90 מ"ג ב-100 גרם בדומה לחלב) וברזל החיוניים לשמירה על העצמות ולמניעת אנמיה, ויטמינים מקבוצת B החיוניים לתפקוד תקין של גופנו ולייצור אנרגיה. השילוב בין חומצה פולית וויטמין B6 המצוי בה פועל להפחתת שיעור החומצה האמינית בדם, ובכך מצמצם את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

5

קונים טרי למרות שמדובר בחומר גלם יבש, יש חשיבות לטריות. בוחרים רק קטניות בעלות צבע עמוק בעלות מראה מבריק. מראה חיוור וחסר צבע מעיד על הזמן הממושך שהן נמצאות על המדף. זה משפיע על הטעם ומאריך את זמן הבישול.

6

מאחסנים בכלי סגור, הרחק ממקור חום, אור ולחות. אחרי הבישול מאחסנים במקרר.

שעועית בתוך טורטייה עבור סוגת. סטילס: אפיק גבאי, אפיק גבאי
נפוצה מאוד במטבח המקסיקני. שעועית בטורטיה/אפיק גבאי, סטילס: אפיק גבאי

7

משרים את השעועית כדי להקל על העיכול ולקצר את הבישול. משרים במים לפחות למשך הלילה ועדיף יממה (שעועית לימה "בובס" גדולה מומלץ אפילו עד 48 שעות). את המים מחליפים בכל כמה שעות. יש כאלה שמוסיפים למי ההשרייה קורט אבקת סודה לשתיה (שפוגעת מעט בויטמינים מסוג B).

שעועית ירוקה ברוטב עגבניות ותמרינדי. נמרוד סונדרס,
האביב הוא שיא העונה של השעועית הירוקה/נמרוד סונדרס

8

מנביטים. גם השעועיות כמו יתר הקטניות מועמדות טבעיות להנבטה. התהליך מעשיר את ההרכב התזונתי שלהן: מעלה את כמות חומצות האמינו, משפר את היחס בין סיבים מסיסים לבלתי מסיסים וגם מסייע לפירוק חלקי ולעיתים מלא של האוליגו-סכרידים שגורמים לתסיסה במערכת העיכול.

9

מבשלים בהרבה מים (חדשים, לא מי ההשרייה) בלי מלח עד שהשעועית מתרככת. מביאים לרתיחה, מסירים את הקצף וממשיכים בבישול על אש קטנה. זמן הבישול משתנה בהתאם לסוג ולטריות הקטניה, לפחות שעה וחצי ועד שלוש שעות. הממהרים יכולים להשתמש בסיר לחץ להאצת התהליך. חשוב לשים לב (ועין) ולא להגזים בבישול כדי שהשעועית לא תאבד מרקם וצורה. למי הבישול ניתן להוסיף תבלינים כמו קימל, שומר, כוסברה או כמון, שנחשבים למפחיתי "גזים". את המלח מוסיפים לקראת סוף הבישול.

10

מקפיאים. נצלו את ההזדמנות ובשלו כמות גדולה יותר של שעועית מהנדרש למתכון – את היתר מחלקים למנות ומקפיאים, ככה תהיה לכם שעועית מבושלת זמינה ומוכנה למאכל.


למתכונים נפלאים עם שעועית:
שעועית ירוקה פריכה
תבשיל שפונדרה ושעועית לבנה
מרק קרם שעועית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully