וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגלבוע: אזור היין החדש של ישראל

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 30.3.2022 / 9:55

לאחרונה אנחנו נחשפים ליינות מפתיעים, מאזור שלא נחשב בעבר כמתאים לגידול ענבי יין: הגלבוע. מירה איתן יצאה לכבוש את ההר וגילתה מה הקשר בין טורבינות החשמל לאיכות היין

כשמדברים על אזורי גידול יין מוכרים ומובהקים בישראל מדברים בגדול על רמת הגולן, הגליל, השפלה, הרי יהודה והנגב. והנה לאחרונה אנחנו נחשפים ליינות מפתיעים מאזור נוסף, שלא נחשב בעבר כמקום עם תנאי גידול המתאימים לענבי יין, אזור הגלבוע. שוחחתי עם יונתן שוטס, יינן יקב בנימינה, על טרואר הגלבוע ותנאי הגידול של הכרמים שהם מגדלים שם משנת 2009.

בקינת דוד על שאול ויהונתן, לאחר מותם בקרב מול הפלשתים שנערך על הרי הגלבוע, דוד מקלל את ההרים "הָרֵי בַגִּלְבֹּעַ אַל טַל וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם". ואכן ראשוני הציונות שהתיישבו באזור הגלבוע מצאו הר קרח, יש אגב הטוענים כי זה עקב רעיית יתר. אבל אל דאגה, בתקופה המודרנית קק"ל באו לעזרה ונטעו יערות אורן שהפכו את המקום לירוק. לאורך ההיסטוריה ניטעו על ההר גם כרמים וניתן למצוא שם גיתות עתיקות מפוזרות בחלק של ההר הגבוה.

אירוס הגלבוע. שרון גולדזון, רשות הטבע והגנים
אירוס הגלבוע. לא תמצאו אותו בשום מקום אחר/רשות הטבע והגנים, שרון גולדזון

הטרואר החשמלי

הגלבוע הוא רכס הרים המורכב מ-11 פסגות, המתחבר להרי השומרון, שעולים מהנקודה הנמוכה, עד לממוצע של 450 מטר, ועד לגובה שיא, בהר מלכישוע, 536 מטר מעל פני הים. די גבוה, יחסית לזה שהוא ממוקם בין עמק יזרעאל לעמק הירדן, שני אזורים נמוכים, עד 100 מטר מתחת לפני הים, וחמים מאוד, 40 מעלות ויותר ולחות גבוהה בשיא הקיץ. לכאורה, לא נשמע מקום קריר מספיק לגידול ענבי יין איכותיים, אך כאן נכנס גורם טכנולוגי שבא לעזר, טורבינות הרוח שהוקמו באזור לצורך ייצור חשמל.

"מה שייחודי באזור לגידול ענבי איכות הוא הגובה וטורבינות החשמל" מספר לי יונתן שוטס, יינן יקב בנימינה. "מצהרי היום ועד לפנות ערב מנשבת רוח מאוד חזקה, שמקררת את האזור. החורף קר מאוד, שזה די חריג מהאזורים הצמודים אליו, וגם בשיא הקיץ, בעונת ההבשלה של הענבים, לא חם מדי לגפנים. בדרך כלל בשיא הקיץ, לאחר שהגפן נחה בלילות הקרירים מחום היום המעיק, היא עושה את הסינתזה ומייצרת סוכר, חיה ומבשילה עד לפני הצהרים. ואז, מהשעה 11:00 בבוקר היא נכנסת לסטרס ונסגרת כהתגוננות מהשמש. אך המיוחד לאזור הגלבוע היא הרוח המגיעה מהטורבינות באותו זמן, שיוצרת אפקט של קירור טבעי, התורם להבשלה מתונה יותר. ואז, גם למטה בעמק, שהוא לא אזור שנחשב כטוב לגידול ענבי יין איכותיים, המקום הופך לאזור מיוחד וטוב".

עוד בוואלה!

ימי בנימינה: 70 שנה וסדרת יינות מפתיעה

לכתבה המלאה
כרמים של יקב בנימינה, אזור הגלבוע. יח"צ,
יקב בנימינה. בציר בהרי הגלבוע/יח"צ

"בנוסף, יש גם את האדמות האדומות והחומות של האזור, אדמה בזלתית שנוצרה עם השבר הסורי אפריקאי, שמגיע עד למעלה בהר. אליהם נוסף סלע גיר שמאוד טוב לשורשים, שיכולים להתפתח בצורה מאוד נוחה ולרדת עמוק לתוך הקרקע. ככל שהגפן מעמיקה שורשים היא גם חזקה יותר".

כרמים של יקב בנימינה, אזור הגלבוע. יח"צ,
יקב בנימינה, בציר בהרי הגלבוע/יח"צ

ארבעה עשר זנים שונים

"בשנת 2009 התברכנו בנטיעות של לא פחות מ-14 זנים שונים, סלט פירות שלם היוצר מגרש משחקים נהדר" מוסיף יונתן. " יש לנו קרוב ל-500 דונם של כרמים ובהם יש את הזנים הקלאסיים, כמו קברנה סוביניון, מרלו, פטיט סירה מצטיין, שרדונה וסוביניון בלאן, לצד זנים איזוטריים כמו מרסלאן, המשגשג באזור עם מינימום התערבות, רוסאן ומרסאן, קלאדוק, אלקנט בושה וגרנאש טינטוררה. הזנים האיזוטריים בנו את סדרת צוקים החדשה".

"ואת יכולה גם להוסיף שזה אזור קטן עם יער מסביבו, שיש בו גם את אירוס הגלבוע שהוא זן אנדמי המיוחד לאזור, בעולם כולו".

יין צוקים גרנאשה טינטוררה יקבי בנימינה. אפרת אשל,
ניחוחות של שזיפים, דובדבנים ופטל שחור/אפרת אשל

בנימינה גרנאשה טינטוררה 2020

מורכב מ- 100% ענבי גרנאשה טינטוררה מכרמים בהרי הגלבוע, שהתבגרו לאחר התסיסה כשנה בחביות צרפתיות ואמריקאיות חדשות. יין בעל אופי ים תיכוני, ניחוחות של שזיפים, דובדבנים ופטל שחור, פלפל שחור, עשבי תיבול מקומיים ומתקתקות קלה ולא מעיקה של וניל. גוף בינוני, מרקם חלק וסיומת נעימה. יתאים למנות ים תיכוניות מתובלות, גם בקיץ החם שלנו. המחיר: 110 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully