וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גראן קרוז: טעימה מהפורט הנמכר ביותר בעולם

עודד ויס

11.7.2022 / 10:09

לטעום יין אדום, מחוזק ומתקתק בימים החמים הללו וגם לכתוב על זה, זה לא עניין של מה בכך. עודד ויס התנדב למשימה ושב ממנה בשלום. ועם יופי של רשמי טעימה

זו תקופה מעניינת בשנה לכתוב בה על הפורט של פורטו קרוז. עם סימני השרב הראשונים, הישראלים מחליפים את היין בכוסות מאדום ללבן ישר מהמקרר, יש מי שאפילו טורחים להחזיק בבית שמפניירה מהודרת. אפשר לשבת ולפרוט את הסיבות, החל באפקט הפסיכולוגי של הצבע האדום מול הבהיר, דרך הנחות יסוד עשויות-למחצה על יין וכלה בדחיפה של יינות לבנים (ורוזה) לכל פריים אפשרי בריאליטי הקיצי החביב עליכם (שמתם לב?) אז לכתוב על יין אדום? ועוד מחוזק? ועוד מתקתק? אכן תקופה מעניינת.

פורטו קרוז. פורט. יח"צ,
פורטו קרוז. אפילו בקיץ/יח"צ

פורט לפי הספר, מסוף המאה התשע עשרה

בית הפורט פורטו קרוז נוסד ב-1887 על גדות הנהר בוילה נובה דה גאיה, פורטוגל, כמיטב המסורת. כיוון שמדובר כאן על פורט, המשקה המוגן-אזורית הראשון בהיסטוריה (לפני שמפניה!), התהליך הבסיסי הוא לפי הספר; זני ענבים מקומיים - טוריגה נסיונל, טינטו קאו, טינטה רוריז ועוד - נדרכים לתירוש, שמתחיל לתסוס בדרכו להפוך ליין. בשלב מסוים של התסיסה, בהתאם להתפתחות היין ולשיקולי היינן, מופסקת התסיסה באמצעות תוספת של תזקיק ענבים ניטרלי באחוז גבוה. לפעולה האחרונה שתי תוצאות עיקריות; חיזוק היין מבחינת אחוז אלכוהול (19-20%) ונטרול פעולת השמרים, כך שביין נותרת כמות סוכר גבוהה מהרגיל - מה שיוצר את הטעם המתוק יחסית האופייני ליינות פורט. לאחר מכן, בהתאם לאיכות היין ולייעודו, הוא מועבר ליישון בבקבוקים, מכלי ענק או חביות עץ אלון.

עוד בוואלה!

יין אדום בשיא החום? בשמחה!

לכתבה המלאה
פורטו קרוז פורט. יח"צ,
פורטו קרוז. לפי הספר/יח"צ

הפורט הנמכר ביותר בעולם

פורט טוב הוא משחק של תזמון, איזון ובעיקר מומחיות - שבאה לידי ביטוי בכל אחד מהשלבים שמובילים מהענבים בכרם עד הבקבוק על המדף. בהחלט אפשר לומר שפורטו קרוז שולטים היטב במשחק הזה, עם 10 מיליון בקבוקים שנמכרים בכל שנה במעל 50 מדינות, מה שהופך אותו לפורט הנמכר ביותר בעולם.

באופן אישי, אני לא חזק בספורט ולשחק לא טוב לי לשתיינות, אבל במשחק הזה בלי ספק הכי כיף זה לשבת על הקווים ולשתות משהו. אולי עם איזה משהו קטן ליד, שילך טוב ביחד.

פורטו קרוז. פורט. יח"צ,
תקופה מעניינת, פורט מעניין/יח"צ

פורטו קרוז, טאוני 4 שנים

סגנון הפורט טאוני מקבל את שמו מצבעו החום-אדמדם (tawny). את הצבע הזה, כמו גם את הטעם שמייחד את הסגנון מקבל הטאוני כתוצאה מתהליכי חימצון שמתרחשים בתוך חבית הפורט במהלך היישון. הטאוני של פורטו קרוז מיושן 4 שנים, פרק זמן קצר יחסית במונחים של הקטגוריה, אך דווקא גילו הצעיר מביא איתו מספר יתרונות, בדגש על נועם ונגישות; טעמי החבית מורגשים פחות וכמוהם גם החימצון, שנוטה להעניק לטאוני אגוזיות מסויימת שעבור רבים היא טעם נרכש.

העדינות של טעמי העץ והאגוז מלווה רשמים בולטים יותר של ריבת תותים, חמוציות מיובשות ואפילו מעט ליים. כוס של הפורטו קרוז טאוני 4 שנים תבוא נהדר לצד מלון ירוק, גבינות חצי-קשות ו/או נקניקים עם אחוז שומן גבוה. המחיר: 70 שקלים

פורטו קרוז, ספיישל ריזרב 7 שנים

מהדורות ריזרב הן הזדמנות פז עבור בתי פורט להפגין את יכולותיהם לא רק בגידול ענבים והפיכתם ליין - אלא גם בערבוב יינות שונים לכדי מהדורה אחת, המייצגת נאמנה את רוח הבית. פורט מסוג ריזרב הוא עירוב של יינות פורט של אותו יקב משנות בציר שונות, המחוברים יחד בחבית ליישון ממושך. הספיישל ריזרב של פורטו קרוז מיושן 7 שנים ומציג מחד פורט מגובש ויציב, אך מאידך גיוון ואפילו קצת חוצפה.

האף חמצמץ עם קציפת פירות יער וחומץ בלסמי, הפה דווקא מתוק עם תפוח אפוי וסילאן. מדובר על יין קל לשתייה ובאופן כללי, שיכול לככב בארוחת בשרים, עם המנה העיקרית או בקינוח של סלט פירות טריים. המחיר: 100 שקלים

פורטו קרוז פורט. יח"צ,
מגובש, יציב וחצוף/יח"צ

פורטו קרוז 10 שנים

10 שנים בחבית עץ אלון הן סטנדרט מקובל יחסית בתעשיית הפורט כדי למדוד את איכותו של יין דגל, כאשר במקרה כאן מדובר על פורט בסגנון רובי (אדום) של פורטו קרוז. במהדורה זו כל החביות הן בנות 10 שנים לפחות (חלקן מבוגרות יותר, לעתים בלא מעט שנים), כך שגם חלקו של העץ בארומה ובטעם של הפורט הולך וגדל.

הרשמים המתוקים האופייניים לפורט מסוג רובי מופיעים כאן עם תוספת עומק באדיבות החבית, עם אף של יערת דבש, רוטב שוקולד מריר ואגוז מוסקט. הפה מתגלה כמתובל למדי, עם סומק, היביסקוס ובוטנים קלויים. נדמה שמבחינה קולינרית פורטו קרוז יצרו כאן בן-לוויה מושלם לאוכל פורטוגלי כמו פאשטל דה נאטה (עם הרבה קינמון!) או אורז עם ברווז וגרידת תפוז. נקודת פתיחה מרשימה לסדרה הגבוהה של בית הפורט. המחיר: 213 שקלים

פורטו קרוז 20 שנים

מהדורת 20 השנה של פורטו קרוז מתרחקת מהגדרות ברורות שמנסות לנבא מה יהיה אופי היין. חבית פורט עוברת במהלך 20 שנה שלל תהליכים, מקבילים ומשולבים, שבסופם מתקבל פורט מורכב מאוד שיש מקום לשתות ולהרהר בו באותה רצינות כמו וויסקי או קוניאק. ארומה מפותחת של דבלים, טימין וטבק טרי, טעמים עוצמתיים של דובדבנים, גרידת לימון ורכז רימונים.

תנו לו זמן בכוס, תנו לעצמכם זמן להנות ממנו תוך שהוא נפתח בהדרגה וחושף עוד מההשפעה של שנות דור (!) בחבית, על גדות נהר הדורו. הפורטו קרוז 20 שנה, כמו אחיו הצעירים, גם הוא קולינרי מאוד - אך אני ממליץ לנסות אותו לראשונה כשהוא עומד בפני עצמו. לאחר מכן, ניתן להוסיף לצדו קובייה של שוקולד מריר משובח עם הרבה אחוזי קקאו או גבינת צאן רכה עם קונפיטורת פירות אדומים. המחיר: 371 ₪ שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully