וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך המלך: היינות של ויניה ריאל, ריוחה

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 25.12.2022 / 13:37

הוא נוסד בשנות העשרים של המאה הקודמת, היה בין הראשונים ליישן יינות קריאנזה בחביות עץ ושומר עד היום על איזון בין מסורת למודרניות. הכירו את אחד היקבים החשובים של אזור ריוחה

ריוחה הוא חבל היין המוכר ביותר בספרד, אזור בצפון המדינה שהוביל את התפתחות תעשיית היין הספרדית המודרנית מראשיתה, שממנו מגיע עד היום חלק גדול מיינות האיכות הספרדיים. אחד היקבים החשובים באזור ריוחה Viña Real, שנוסד בשנות העשרים של המאה הקודמת על ידי הקואופרטיב האייקוני קונה (CUNE), והיה בין הראשונים ליישן יינות קריאנזה בחביות עץ.

חבל ריוחה משתרע בין האוקיינוס האטלנטי והים התיכון, לצד החבל הבאסקי בצפון ספרד. העמק המוקף הרים, ממוקם בגובה של 700 מטר מעל פני הים, משני צדי נהר האברו. האזור מחולק לשלושה: ריוחה באחה, האזור הגדול ביותר בצד המזרחי, בו הטמפרטורות גבוהות יחסית. ריוחה אלטה הוא האזור המערבי, הגבוה יותר שמתאפיין בטמפרטורות קרירות יחסית. וריוחה אלבסה, השייך לחבל הבאסקי וכרמיו נטועים צפונית לנהר בגבהים המגיעים עד 700 מטר. לכל אחד מהם מאפיינים אקלימיים ייחודיים לו והרכב אדמה מיוחד, שילוב של אדמת גיר חרסית, ברזל ואדמת סחף.

יקב ויניה ריאל, ריוחה. יח"צ,
הכרמים של ויניה ריאל/יח"צ

ברוכים הבאים לארץ הטמפרניו

בריוחה פועלים כיום יותר מ-900 יקבים. זן הענבים העיקרי האזור הוא טמפרניו, ששטח הנטיעות שלו עומד על למעלה מ-65% משטח כל הכרמים בריוחה. אל הטמפרניו מצטרפים הזנים גרסיאנו ומזואלו. משלושתם נעשה הבלנד האדום הקלאסי בריוחה. הזן הלבן השכיח במקום הוא ויורה, או מקבאו בשמו בשאר ספרד.

היינות עשירים, די מרוכזים ומתאפיינים בצעירותם בניחוחות וטעמי פרי אלגנטיים ובמשייות שלהם בהתבגרותם. בשל החוק שדורש יישון ארוך של היינות, לעתים יהיו נוכחים בהם גם ניחוחות אדמתיים וניואנסים של וניל. כיום פועלים באזור יקבים מסורתיים שמיישנים את היינות שנים ארוכות לצד יקבים מודרניים. יינות ריוחה נחלקים לארבע קטגוריות עם דרגות יישון שונות, יינות צעירים, יינות קריאנזה, רזרבה וגראן רזרבה.

יקב ויניה ריאל, ריוחה. יח"צ,
מבנה מרשים וחדיש/יח"צ

אנשי המערות

לקואופרטיב קונה (Cune) יקבים ברוב רחבי ספרד, בריוחה, ריברה דל דוארו, באזור ברצלונה, גליציה ועוד. אחד מהיקבים, והגדול שביניהם בשטח כרמיו, הוא יקב וינייה ריאל, שלו 600 הקטאר של כרמים בריוחה אלבסה.

מדובר באחד היקבים החשובים של אזור ריוחה, ממוקם במבנה ארכיטקטוני מרשים וחדיש, שנחנך בשנת 2004, בלב ריוחה אלבסה, שבו מתרחש כל התהליך מקבלת הענבים ועד לבקבוק היינות.

מערות ענק מתחת ליקב שומרות על טמפרטורה קרירה ללא צורך בקירור ממקורות חיצוניים הקרבה של הכרמים לדרך ההיסטורית 'קמינו ריאל' היוותה השראה לשמו של היקב שהפך למותג יין איכותי ונחשק ברחבי העולם. יינות היקב ידועים כיינות עשירים ומרוכזים יחסית, בעלי גוף, מבנה ועוצמה ארומטית, בייחוד פירותית, ששומרים על אלגנטיות רבה, איזון יפה ופוטנציאל התיישנות מדהים.

יקב ויניה ריאל, ריוחה. יח"צ,
המערות שמתחת ליקב/יח"צ

Viña Real white Fermented 2020

היין הלבן עשוי מ-100% ענבי ויורה המגיעים מכרמים בני עשרים הממוקמים בחלקים שונים של ריוחה אלבסה. לאחר תסיסה בחביות עץ הונגריות, המשיך היין להתבגר על משקעי השמרים במשך חמישה חודשים. יין ארומטי, עם ניחוחות של פרי בשל, אגס, תפוח ירוק, אפרסק, תיבול מתקתק עדין, וניל, בלסמי ועץ אלון עדין, וגוף מלא ונעים. המחיר: 62 שקלים.

יקב ויניה ריאל, ריוחה. יח"צ,
ארומטי, מלא ונעים/יח"צ

Viña Real Crianza 2019

היין נעשה ברובו מענבי טמפרניו, בתוספת גרנאשה, גרסיאנו ומזואלו מריוחה אלבסה. היין התבגר בין שלושה עשר לארבעה עשר חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי ושנה נוספת. בבקבוקים. יש לו ניחוחות עשירים של פרי יער, תותים ותבלינים כמו וניל ואגוז מוסקט., ומבנה מלא ועשר, עם טאנינים רכים וסיומת ארוכה. תמורה טובה לכסף. המחיר: 62 שקלים.

Viña Real Reserva 2016

היין, המורכב ברובו מענבי טמפרניו בתוספת גרנאשה, גרסיאנו ומזואלו מחלקות קטנות, לעתים מדורגות, וגפנים לא מושקות בנות יותר משלושים שנה בריוחה אלבסה, התבגר עשרים ושניים חודשים בחביות עץ צרפתי ואמריקאי ועוד שנה וחצי בבקבוקים. זהו יין אלגנטי, מאוזן ורב שכבתי, עם ניחוחות עשירים של פרי בשל, הרבה תותים ודובדבנים, תבלינים מעט ירקרקים, אדמה ומליחות קלה. המבנה רך, החמיצות נעימה, הטאנינים עדינים והסיומת ארוכה ואלגנטית. המחיר: 95 שקלים.

יקב ויניה ריאל, ריוחה. יח"צ,
מאוזן ורב-שכבתי/יח"צ

Viña Real Gran Reserva 2015

מענבי טמפרניו וגרסיאנו שגדלו בחלקות קטנות הממוקמות בגובה של 500 - 650 מטר בריוחה אלבסה, נעשה יין שהתבגר שנתיים בחביות, אליהן הגיע היין בכוח הגרביטציה, וכשלוש שנים נוספות בבקבוקים. יין אקספרסיבי, אך לא אגרסיבי, עם ניחוחות נהדרים, עשירים ונדיבים של קפה, קקאו, שוקולד, וניל, טבק, תבלינים, פרי בשל וקליפות הדרים, גוף מלא ואלגנטי עם טאנינים עדינים והרבה שכבות מתפתחות. יין עמוק ומורכב, עם סיומת ארוכה ומתמשכת. שווה את מחירו בגדול. המחיר: 160 שקלים.

Pago de Viña Real 2018

100% ענבי טמפרניו מכרם יחיד בן 40 שנה בשם לה רומרה, השוכן על מורדות הר טולוניו, מוגן מרוחות הצפון וחשוף לדרום. המיקום החם והמואר בקיץ והטמפרטורות הנמוכות בלילות, מובילים להתבגרות איטית יותר המשמרת את החומציות הטבעית של הענב. היין, שהתבגר שנה בחביות מציע ניחוחות עשירים ומורכבים מאוד של פרי יער בשל, קסיס, דובדבן, פטל שחור, תבלינים כמו אניס וציפורן, וניל וליקריץ, שוקולד מריר ומנטה, טעמים עשירים מורכבים ומרוכזים, אלגנטיות, רעננות, וסיומת ארוכה מאוד ונוכחת. יין עוצמתי, המשלב מסורת ומודרניות. המחיר: 360 שקלים.

יקב ויניה ריאל, ריוחה. יח"צ,
עשיר ומורכב/יח"צ

שלושה יינות מתיישנים שלא נמכרים בישראל הוכיחו את יכולת ההתיישנות המצוינת של יינות ויניה ריאל

Viña Real Gran Reserva 2007

בעל יכולת התיישנות מרשימה, עם ניחוחות פרי יער שחור, עץ קלוי, טבק, אדמה, פטריות, תבלינים ומינרליות מסוימת. מבנה שמנמן וקטיפתי, חמיצות יפה ומאזנת וסיומת ארוכה ומפולפלת.

Viña Real Gran Reserva 2011

הניחוחות העזים שלו מעידים על יכולת ההתיישנות וההתמדה. יין בעל פרי אדום בשל משולב עם עץ קלוי ומעושן, חריפות פלפלית, מבנה טוב וסיומת ארוכה ומתפתחת עם פוטנציאל התיישנות של עוד הרבה שנים טובות. ריוחה קלאסי, מרשים ובעל אופי.

יקב ויניה ריאל, ריוחה. יח"צ,
יכולת התיישנות מרשימה/יח"צ

Viña Real Gran Reserva 2016

יין מרשים, אינטנסיבי, עשיר, נדיב ומורכב, המשלב עסיסיות פרי, שוקולד, עץ קלוי, מינרלים ושמרים, גוף בינוני מבנה רך ויפה, טאנינים בשלים וסיומת ארוכה, ומעודנת. יין שכדאי לחכות איתו עוד כמה שנים טובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully