וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'אנג בה: יכול להיות שמצאנו את המסעדה התאילנדית הכי טובה בישראל

7.8.2023 / 6:00

עוד נסיעה, עוד קורס, עוד התמקצעות, עד שמתאהבים

צ'אנג בה, חיפה/צ'אנג בה

הקהל הפודי בארץ אוהב לטייל במדינתנו הקטנה בעקבות מסעדות ומקומות קולינריים שווים, אבל בדרך כלל הטיולים האלו נופלים לקלישאה טעימה אך חבוטה - נוסעים לנצרת בשביל אותן המסעדות, עוצרים בעכו בכמה חומוסיות מהוללות, מגיעים לאיזה מושב בהרי ירושלים או בגליל כי שמעו שיש שם פטיסרי שווה או מסעדת שף מיתולוגית, עגלת קפה עם נוף יפה בשרון וחובה חצי יום בשוק הכרמל או מחנה יהודה, נו, הבנתם את העיקרון.

הרבה מקומות יעשו הרבה רעש. אל תעזו לפספס את הקסם *הזה*
אל תתנו לשלט בכניסה לבלבל אתכם, להיפך. זה כל מה שחלמתם כשרציתם מסעדת שוק
היוונית של חיפה בדיוק עשתה מהפך אמיץ. האוכל לא ויתר על שום דבר בדרך
עם נוף כזה, לא בונים על האוכל. עם אוכל כזה, לא מסתכלים על הנוף

רוצים לטייל בחיפה? לחיפה מגיעים בשביל דוכני השווארמה המיתולוגיים והדוכנים של ואדי ניסנאס בעיר התחתית, לאחרונה גם שוק תלפיות נהיה טרנדי, וזהו בעצם. אבל רגע אחד! (סאונד של חריקת תקליט) בחיפה יש הרבה יותר מרק שווארמה, אם תשאלו חיפאים מי התאילנדית הכי שווה בארץ, בספק אם הם יגידו לכם את החשודות המיידיות מתל אביב, ולספר לכם משהו? גם אני פתאום לא חושב ככה.

מנה תאילנדית של מסעדת צ'אנג בה. יח"צ,
נאמנות ללא פשרות למטבח התאילנדי. צ'אנג בה/יח"צ

מסעדת צ'אנג בה, ששוכנת ברחוב הנמל בחיפה כבר שמונה שנים, נפתחה קודם לכן בגירסה קטנטנה ברחוב נתנזון הצפוף על ידי שני חברי ילדות מעמק יזרעאל, ליאור גולן הבעלים ועידן ליפשיץ שותפו וגם השף בפועל של המקום.

המושבניק והקיבוצניק מהעמק אחראים גם על מסעדת בלה במושב בית שעריים ומתגלים כצמד עם חזון. "עברנו לנמל לפני שמונה שנים בעקבות בקשה של ראש העיר דאז יונה יהב שרצה להחיות את האזור", מספר ליפשיץ, שמאחוריו גם עבר במטבחים של טוטו ושל יועזר בר יין המיתולוגית של שאול אברון.

שותפו משחזר כיצד פנו לכמה מסעדות טובות בעיר ואמרו להן לבוא לנמל ולקבל תנאים טובים ומקומות מרווחים ונעימים. "לא היה פה כלום בלילה ובזכות הסצנה שנוצרה פה הצלחנו להחיות את המקום", תיאר, "לצערנו כיום הזרקור של העירייה מופנה לשוק תלפיות שהוא כמובן נפלא, אבל אנחנו לא חושבים שצריכים להזניח שוב את אזור הנמל. היה פה בעבר ערב קולנוע חינמי תחת כיפת השמיים ושוק עתיקות וכיום כל היוזמות האלו נעלמו".

תחנת חובה

עם נוף כזה, לא בונים על האוכל. עם אוכל כזה, לא מסתכלים על הנוף

לכתבה המלאה
מנת לאב פלה ממסעדת צ'אנג בה חיפה. רותם דרוב, מערכת וואלה!
להתמקצע. צ'אנג בה/מערכת וואלה!, רותם דרוב
"כל פעם שהייתי מגיע לתאילנד, הייתי לוקח עוד קורס בישול ומתמקצע עוד ועוד, אבל דווקא ביפן נפלה בי ההכרה שצריכים להתמקד אך ורק בדבר אחד"

ליפשיץ מבשל תאילנדי, בדגש על גרסאות מוקפדות לאוכל הרחוב של המדינה האהובה כל כך על המון ישראלים. הוא קנאי לחומרי גלם תאילנדיים מקוריים כמו תבלינים ושמנים, ומייבא את הכול בעצמו ישירות, כולל כלי מטבח מתאילנד, וזה אומר גם להכין את הרטבים בעצמו במכתש ועלי, ממש כמו המאמא התאילנדית שתבשל לכם פאד תאי בפינת הרחוב, כשאתם יושבים על שרפרף מפלסטיק בהמולה של העיר הגדולה.

לא תמצאו פה סושי או כל מיני מנות אחרות שנופלות תחת השם הכולל "מטבח אסייתי", אלא אך ורק מטבח תאילנדי עם צוות מטבח תאילנדי. "התאהבתי בתאילנד", סיפר, "כבר הייתי עובד ותיק במטבחים מוקפדים, אבל כל פעם שהייתי מגיע לשם, הייתי לוקח עוד קורס בישול ומתמקצע עוד ועוד, אבל דווקא ביפן נפלה בי ההכרה שצריכים להתמקד אך ורק בדבר אחד. אם היפנים מבשלים ראמן, אז זו רק מסעדת ראמן. אם הם מכינים יקיטורי, אז זו מסעדה שמקדישה את עצמה רק לתחום של גריל יפני. לא מתפזרים מעבר לזה. ככה אני רוצה ש'צ'אנג בה' תהיה".

שף עידן ליפשיץ מסעדת צ'אנג בה. יח"צ,
התאהב במטבח התאילנדי. עידן ליפשיץ/יח"צ

כשאנחנו ממשיכים לפטפט מעל לבקבוקי בירה תאילנדית (איך לא) מגיעות כמה מנות לשולחן. "יאם נה" (51 שקלים) מכילה רצועות בקר עם מלפפונים, כוסברה, נענע, בצל ירוק, שאלוט, שעועית ירוקה ותיבול מתקתק וחריף שעושה חשק לאכול מהסלט החם הזה עוד ועוד ללא נקיפות מצפון.

טעמנו גם "לאב גאי" (40 שקלים), סלט עוף קצוץ וצלוי בתיבול מסורתי עם כוסברה, נענע, שאלוט, מלפפון, רוטב לימון, פיש סוס וצ'ילי, כשהוא מוגש בתוך עלה חסה אייסברג פריך, ממש כמו מנה קטנה וטעימה בפיתה, רק שוב, המקום די מייתר את כל נקיפות המצפון על בצקים או יותר מדי דברים מטוגנים.

היה גם "יאם סום" (46 שקלים) מעין סלט עשיר עם נתחי שרימפס ברוטב סויה מתקתק, בזיליקום, סלרי, נענע, בצל ירוק, פומלה, שעועית ירוקה, עגבניות שרי ובוטנים ברוטב לימון, סוכר דקלים, שום, פיש סוס וסויה בהירה, מנה שנפלה גם היא לקטגוריית "מצדי תביאו לי אמבטיה מזה וסגרנו עניין", ופלה נאן סייאו, דג שלם מאודה עם ציר עוף, סויה, פיש סוס, שום, סלרי, לימון וכוסברה כשכל העסק מוגש עם מטבל בוטנים פיקנטי ואורז. אם אתם חובבי מנות דגים שלמים, איך אומרים, רוצו לנמל חיפה.

מנת דג פלה נאן סייאו של מסעדת צ'אנג בה. יח"צ,
פלה נאן סייאו. מנת דג מעודנת מהמטבח של צ'אנג בה/יח"צ

בינתיים, צ'אנג בה מאיימת להשתלט על אזור הצפון, עם סניף האם בחיפה, סניף נוסף ביוקנעם שבו ביקר בעבר אבי אפרתי (וביקר הכי טוב שיכול להיות) וסניף חדש ואינטימי בצומת מוצא שבקריות, שמכיל רק 20 מקומות.

גולן וליפשיץ יודעים לספר על פוד טראק לאירועים שעתיד לצאת לדרך ואפילו על ליין רטבים שבקרוב יימכר בצורה מסחרית, על בסיס פס ייצור תאילנדי שהם אחראים למתכוניו באופן בלעדי. לי לא נותר רק לומר בפשטות - קחו רכבת לחיפה, רדו בתחנת מרכז השמונה ולכו שלוש דקות ברגל, עד לצ'אנג בה. זאת כנראה הכי תאילנד שתחוו בחלק הצפוני של ישראל.

seperator

צ'אנג בה, הנמל 23, חיפה, 04-6722891

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully