וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחתי. וחיות אחרות: הסדרה החדשה של יקב דלתון

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 12:45

היקב הגלילי חוגג שלושים שנות פעילות ומשיק סדרת יינות חדשה. מה קשור היחמור? מירה איתן עם הפרטים

יינות יקב דלתון. יקב דלתון,
גיא אשל, יינן ראשי, יקב דלתון/יקב דלתון

יקב דלתון חוגג שלושים שנה להקמתו, נפרד מסדרת 'רזרב' הוותיקה, ומשיק סדרה חדשה תחת השם: 'אוסף משפחתי'. הסדרה כוללת שלושה יינות שעל התוויות שלהם מופיע יחמור פרסי, בעל החיים אותו החליטו בעלי היקב, בילי ואלכס הרוני, להציב בקדמת הבמה מסיבות טובות שמיד נגיע אליהן.

היקב, הממוקם סמוך למושב כרם בן זמרה, החל לפעול בשנת 1995. המקימים, מתי הרוני ובנו אלכס, זיהו את הפוטנציאל הטמון בגליל העליון, ראו בו אזור פוטנציאלי לייצור יינות איכותיים, ורצו גם לתרום להתפתחות שלו, ליצור בו מקומות עבודה חדשים ולקדם את התיירות. ביקב מייצרים כיום מיליון ו-200 אלף בקבוקים בשנה, מ-1200 דונם של כרמים, רובם נמצאים בגליל, והשאיפה היא לגדול ולהגיע למיליון וחצי בקבוקים בשנה.

על מלאכת ייצור היין אמון היינן גיא אשל, שבשנים האחרונות מייצר יינות מרתקים ומאתגרים יותר מאשר היינות הקלאסיים שאפיינו את היקב בעבר. "ההגעה של גיא אפשרה לנו לפרוש כנפיים ולהגיע לכיוונים חדשים" אומר הרוני. "אנחנו חוקרים יחד גם את השיטות העתיקות של עשיית היין, מחפשים את המסורת, ועם זאת נותנים ליינות את המגע המעז החדשני".

יחמור פרסי. אייל ברטוב, ויקיפדיה, אתר רשמי
בקדמת הבמה: יחמור פרסי/אתר רשמי, אייל ברטוב, ויקיפדיה

מסורת, צמיחה והתחדשות

"האוסף המשפחתי שלנו מורכב מיינות שאנחנו, משפחת הרוני, נהנים מהם בחגיגות וברגעים הבלתי נשכחים במשפחתנו" מכריזים בילי ואלכס. "יינות שמייצגים בצורה מושלמת את המסורת, הצמיחה, וההתחדשות שעברנו כמשפחה וכיקב מראשית דרכינו ועד היום. הסדרה בנויה מיינות זניים מתבגרים שנעשים מהפירות הטובים ביותר, מהכרמים הטובים ביותר שלנו. שנעשים על סמך הניסיון הרב שצברנו, מההיכרות העמוקה שלנו עם האדמה והמקום, פה במרום גליל".

"בסדרה יהיו עוד יינות" מוסיף אלכס, "אני נותן לגיא יד חופשית, לעשות מה שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה. זה יתרון של עסק משפחתי והחלטות שאנחנו כמשפחה יכולים לקחת. להתנסות תמיד היה חלק מה-DNA של היקב. אנחנו רוצים שאתם תשתו את מה שאנחנו אוהבים לשתות ותהנו ממנו".

עוד בוואלה!

בגלל הבירה? צרפת משקיעה 200 מליון יורו בהשמדת עודפי יין

לכתבה המלאה
אלכס הרוני, בעל יקב דלתון. אורי איתן,
אלכס הרוני, בעלים, יקב דלתון/אורי איתן

מה קשור היחמור?

על התווית מופיע כאמור, היחמור הפרסי, שהחל את דרכו בארץ לפני כשלושה עשורים, לאחר שהיה על סף הכחדה, וכיום ניתן לראות אותו משגשג וגדל לתפארת בין הכרמים. גם לבילי וגם לאלכס שורשים בפרס והיחמור הזכיר להם את החיבור שלהם לאזור בו הם נמצאים ופועלים.

"כשישבנו בילי ואני ועברנו על ערימות אינסופיות של תמונות של ההורים והסבים שלנו הבנו שבסוף מה שנשאר לכולנו בחיים הם הזיכרונות. זיכרונות משותפים לרגעים נצחיים שעוברים מדור לדור. כמו התמונות, רק טבעי שהיינות הכי טובים שלנו יהפכו גם הם לאוסף המשפחתי של היקב" מוסיף אלכס. היחמור, שגדל בפרס בתנאים קשים, תקע יתד בגליל, שגשג בשלושים השנים האחרונות, ממש כמו משפחת הרוני ויקב דלתון, וקיבל את המקום הראוי לו בקדמת הבמה.

דלתון, Family Collection, סוביניון בלאן 2022

ענבי הסוביניון בלאן גדלו בחלקה בכרם אלקוש, הכרם הגדול ביותר של היקב, שנמצא בתוך ערוץ נחל מתת. לאחר התסיסה, היין נשאר על משקעיו שלושה חודשים. זהו יין ארומטי ורענן, עם ניחוחות של עשב, גויאבה ואשכוליות, חומציות מרעננת וחלקלקות קרמית. המלצת היקב ללוות עם היין מנות מעודנות כמו דג בעשבי תיבול, עוף בגריל או ספגטי ברוטב פסטו. המחיר: 85 שקלים.

יקב דלתון, פמילי קולקשן, סוביניון בלאן. יח"צ,
ארומטי ורענן/יח"צ

דלתון, Family Collection, שיראז 2020

ענבי השיראז הגיעו מחלקה וותיקה של היקב בשמורת הטבע של הר מירון היין התבגר שנה בחביות, ולאחר יצירת הממסך הסופי, המשיך להתבגר שישה חודשים נוספים בחביות. זהו יין מלא וקטיפתי, עם ניחוחות של פירות בשלים ותיבול מפולפל, חומציות לא גבוהה, אך מאוזנת ורעננה, ורכות נעימה. המלצת היקב להתאים את היין למאכלי קדירה, צלעות טלה או גבינות קשות. המחיר: 125 שקלים.

יקב דלתון, פמילי קולקשן, שיראז. יח"צ,
מלא וקטיפתי/יח"צ

דלתון, Family Collection, קברנה סוביניון 2020

ענבי הקברנה סוביניון הגיעו משלוש חלקות כרם מובחרות במרום הגליל: בכפר שמאי, באלקוש ובכרם בן זמרה. היין התבגר כשנה בחביות, ולאחר יצירת הממסך הסופי התבגר כעשרה חודשים נוספים בחביות. יש לו ניחוחות של פרי בשל ותבלינים גליליים, דובדבנים, מרווה, זעתר וטבק, והרגשה רכה ונעימה בפה. המלצת היקב ללוות עם היין מנות בשריות כמו צלי, סטייקים, או פסטה. המחיר: 125 שקלים.

יקב דלתון, פמילי קולקשן, קברנה סוביניון. יח"צ,
הרגשה רכה ונעימה/יח"צ

רגע, יש עוד יין

'אסופה', היא סדרת יינות גסטרונומיים וסקרניים שנוצרו מאהבת העשייה של היינן גיא אשל. מעין מגרש המשחקים של היינן ואסופת רגעים ורעיונות שצבר במשך הזמן במקצוע. הסדרה נועדה למסעדות. והתוויות שלה מאוירות על ידי אמנים מקומיים.

גיא אשל, יינן יקב דלתון. באדיבות המצולם,
גיא אשל, יינן ראשי, יקב דלתון/באדיבות המצולם

אסופה פרדיסיה 2022

מעין יין כתום, או כמו שקורא לו היינן Skin Contact, במגע עם הקליפות. Paradisia הוא שם נוסף לזן הענבים מוסקט אלכסנדרוני ממנו עשוי היין. הוא נחשב לאחד הזנים העתיקים ביותר שעדיין נטועים כיום.

לדברי היקב, "היין נולד בהשראת מוסקטים עשירים, יבשים ומינרליים ,שמאפיינים כמה איים ואזורים ייחודיים באגן הים התיכון. זהו יין המתאים למחוזותינו ומציע חיבור מעולה לאוכל המקומי. היין נעשה בהשריה של שבעה חודשים על הקליפות, כמו פעם".

הענבים הגיעו מאחד הכרמים הוותיקים של היקב במושב קדרון. ונוספו אליהם גם כ-10% ענבי קולומבר מכפר תבור. לאחר תסיסה ספונטנית של הענבים בשלמותם היין נשאר על קליפותיו כשבעה חודשים, עבר שפייה עדינה ונרגע עוד חודשיים בחביות ישנות.

לאחר סינון גס היין עלול להיות קצת מעונן ולהכיל משקעים. לפי אופן ייצור היין הוא נכנס לקטגוריה של יינות כתומים. יין ארומטי ומבושם, אם כי יבש לחלוטין, ניחוחות הדרים ופירות טרופיים, בפה חמיצות מאוזנת, רכות ומליחות קלילה. יין נעים וגסטרונומי. ייצור בכמות קטנה, ניתן למצוא אותו גם בחנות היקב. המחיר: 90 שקלים.

יינות יקב דלתון. מירה איתן, מערכת וואלה!
"לא קל לעשות כאלה דברים ביקב גדול."/מערכת וואלה!, מירה איתן

דלתון ברוט

ענבי זינפנדל ופינו גרי שנסחטו בעדינות מאשכולות שלמים. ערבוב עם יינות מבוגרים יותר. תסיסה שנייה על השמרים בבקבוק, כשלוש וחצי שנות התבגרות היין יוצר בכמות מאוד קטנה. מבעבע ברמה גבוהה. יופי של יין.

לדברי איש היין אלעד שוהם שערך את הטעימה: "אני רואה כל הזמן את התקדמות היקב, כל הזמן קורה משהו חדש ביקב וזה מאוד לא קל לעשות כאלה דברים ביקב גדול. החופש המקצועי שגיא מקבל לא ברור מאליו ביקב בסדר גודל כזה. אלכס, בילי וגיא שומרים כל הזמן על הזהות של היקב תוך כדי זה שהם מחפשים את המסורת, אך גם מחדשים ושומרים כל הזמן על איכות היינות, והיינות מדברים בעד עצמם. אחד היינות המעניינים ביקב הוא המבעבע בשיטה המסורתית שנעשה בכמות קטנה והגיע לרמת איכות גבוהה ביותר". המחיר: 220 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully