וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכוונים גבוה: כרמים חדשים ברמת הגולן

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 11:51

מעיין חי, מנהלת המחלקה החקלאית של יקב רקנאטי והיינן קובי ארביב, מדברים על הסיבות לנטיעת כרמים חדשים ברמת הגולן ועל היינות שיגיעו מהם בקרוב

אבן הפינה למבנה החדש של יקב רקנאטי הונחה בסוף שנת 2020, בפארק התעשיות דלתון לאחר חמש שנים של תכנונים. בקרוב ייפתח היקב לעבודה רציפה ולקבלת מבקרים, במבנה מוקף בגן מטופח, המשתרע על פני 5,700 מ"ר שממוקמים בשטח של 15 דונם. המיקום החדש נבחר עקב קרבתו לכרמי היקב בגליל העליון, ולכרמים חדשים שניטעו ברמת הגולן. פניתי אל מעיין חי, מנהלת המחלקה החקלאית של היקב, וקובי ארביב היינן, כדי לשמוע מהם על הפעילות ברמת גולן.

מעיין חי, רקנאטי. באדיבות יקב רקנאטי,
מעיין חי, מנהלת המחלקה החקלאית של יקב רקנאטי/באדיבות יקב רקנאטי

מרססים רק אם חייבים

מעל 900 דונם ניטעו על ידי היקב משנת 2016" מספרת מעיין. "סה"כ הכרמים של היקב מסתכמים ב-1600 דונם. כ-110 דונם בשטחי אודם, בגובה של 1,050- 1,080 מטר מעל פני הים, על קרקע בזלתית אדומה עם טוף, קרקע אידיאלית לגידול גפנים, המאפשרת גם הזנה ואחיזת מים וגם חלחול של מים ואוורור הודות לטוף, כך שהקרקע מאווררת".

"השטחים באזור אודם ייחודיים לנו. הטיפול בכרמים עם שמירה על קיימות וחשיבה לטווח ארוך. מאוד חשובים לנו מגוון המיקרו-אורגניזמים בקרקע המאפשרים הזנה נאותה ואספקת השקיה לגפנים גם בתנאים קשים. אנחנו עושים זאת על ידי כך שלא מרססים את עשביית הכרם, אלא רק מכסחים עשבייה, ומוסיפים קומפוסט אורגני. גם בתחום הגנת הצומח אנחנו מקפידים לרסס רק אם חייבים ומוכנים להקריב מעט פגעים בלבד וללא לרסס, תלוי בפגע ובחומרה. גידול הכרמים מוקפד מאוד, הזמירה היא הראשונה לקבוע את מבנה הכרם בשנה העוקבת, את היבול והצפיפות. במשך העונה אנחנו עושים דילולי שריגים ודילולי פרי על מנת להגיע לגפן מאוזנת, ויבול איכותי".

עוד בוואלה!

כרמים לבנים: שלג בכרמי רמת הגולן

לכתבה המלאה
כרם מרסאן של יקב רקנאטי. קדמת צבי, רמת הגולן. מעיין חי,
כרמים חדשים, נקיים מווירוסים/מעיין חי

למה לנטוע? הכרמים הקיימים לא הספיקו?

"היקב יוצא מכרמים עם וירוס, כרמים פחות איכותיים, ונוטע כרמים חדשים נקיים מווירוסים וגם בשטחים חדשים ואיכותיים יותר".

איך התקבלה ההחלטה?

"ליקב יש תכנית רב שנתית של נטיעות. אנחנו יושבים כל שנה ומתכננים מה הצרכים, לאחר מכן אני יוצאת לשטח ומחפשת שטחים פוטנציאליים וכורמים איכותיים. גורם חיוני ביותר לענבים איכותיים הוא כורם איכותי שמשקיע בכרם את ליבו ועבודתו הקשה, בשיתוף פעולה מיטבי עם היקב, ויש לנו כורמים נהדרים שהם שותפים לעשייה החקלאית המכוונים לכרמים עם האיכויות אליהן אנחנו מכוונים".

שלג בכרם פזרה, יקב רקנאטי. תומר יוסף,
שלג בכרם פזרה, יקב רקנאטי/תומר יוסף

למה דווקא ברמת הגולן?

"יש ברמת הגולן אזורים קרים באופן יחסי לישראל, עם כמות משקעים גבוהה וקרקעות מצוינות מבחינת אחזקת מים ואלמנטים בקרקע, וגם ה-PH (מדד לרמת החומציות של הקרקע) חומצי יחסית ומאפשר קליטת אלמנטים בקלות רבה יותר לצמח".

מה מיוחד בכרמים האלה?

"הכרמים נמצאים למרגלות החרמונית, בגובה 1,080 מטר, עם נוף מרהיב וכל התנאים לגדל ענבים איכותיים ומעניינים. נטענו שם זנים שיתנו ביטוי מיטבי של עצמם, קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו, קברנה פרנק, סירה, סוביניון בלאן ושרדונה. הטמפרטורות הנוחות מאוד גם בקיץ, 25 - 29 מעלות, מאפשרות הבשלה איטית, כך שהטעמים מצטברים בגרגרי הענבים, מה שהופך אותם למלאי טעם וארומה".

כרם אודם, יקב רקנאטי. תומר יוסף,
כרם אודם, יקב רקנאטי/תומר יוסף

"מרחיבים את הנטיעות בחלקות מובחרות"

קובי ארביב, יינן יקב רקנאטי, נותן כבוד רב לזני הענבים המוגדרים כ-'ים תיכוניים', זנים שמתאימים לא רק לאקלים אלא גם לתפריט ולמצב הרוח האזורי, והוא מוביל ביקב תהליך של מעבר ליינות מכרמים יחידניים. היינות שארביב שואף ליצור הם קלילים יחסית, רעננים ויום יומיים.

בראיון שערכתי עם קובי ארביב בסוף עונת הבציר אמר היינן: "השנה הזו תהיה מורכבת מבחינתנו גם בגלל המעבר הצפוי ליקב בדלתון, שזה לא מעט התעסקות. אנחנו אמורים לעבור במרס 2022. נעשה את זה במקביל תוך כדי עבודה ותנועה."

איך הכרמים החדשים משפיעים על הכיוון של היקב?

"היקב חרט על דגלו להוביל ולייצר יינות איכותיים בעלי אופי המיטיבים לתאר את הטרואר ממנו הגיעו." אומר ארביב, "מחד אנו מרחיבים את הנטיעות בחלקות מובחרות במהלך השנים האחרונות, עם דגש על שימור החלקות המניבות והאיכותיות שברשותנו, דבר המתבטא בירידה לפרטי פרטים ברמת הגידול והיין הסופי, ומאידך יציאה מכרמים שאינם איכותיים שלא משרתים את מטרתנו".

"בנוסף לנטיעות החדשות שעשינו בשנים האחרונות, ברשותנו חלקות בוגרות המשקפות את 'האני המאמין' היינני שלנו ואת תפיסתנו הים תיכונית, כמו: חלקת קריניאן פרא ושנין בלאן הממוקמות באזור שפלת יהודה וחלקות הפטיט סירה והמרסלאן הממוקמות בעמק יזרעאל ובקדמת צבי שבמרכז רמת הגולן. מתקן היקב החדש קרוב יותר למרבית כרמינו האיכותיים שבצפון ויאפשר יצירת יינות בצורה נוחה וחכמה יותר מאשר המתקן בו גדלנו בעמק חפר".

קובי ארביב, יינן יקב רקנאטי. דויד סילברמן,
קובי ארביב, יינן יקב רקנאטי, מוזג/דויד סילברמן

לאילו יינות מיועדים ענבי הכרמים החדשים?

"אנו שואפים לביטוי אותנטי, כן ואמיתי של כל זן שממנו אנו מפיקים יין, כך שישקף את מאפייני הפרי, אזור גידולו וטכניקת היצירה, במטרה לבטא יינות אלגנטיים, מורכבים ואיכותיים. אנו מתרשמים כי חלקות אודם מתאפיינות בביטויים ייחודיים של זנים הגדלים היטב באקלים קר יותר כמו, סוביניון בלאן, מרלו וקברנה סוביניון, כך שבעתיד הכוונה היא להוציא מהם יינות כרם יחידני. כחלק מנטיעות נוספות שעשינו באזור זה לאחרונה, נטענו זנים נוספים מעניינים ומרתקים שאנו בטוחים שגם הם יוכלו לבטא עצמם כראוי, אך עוד מוקדם מדי להחליט על הכיוון ונאלץ להתאזר בסבלנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully