וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונות יין צהובה: הסודות של משפחת הוגל

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 14:10

חשיפה! ז'אן פדריק הוגל מגלה למירה איתן את הסודות שמאחורי היינות הלבנים הנפלאים מאלזס

טעימת יין, יקב הוגל. מירה איתן, מערכת וואלה!
טעימות יין, יקב הוגל/מערכת וואלה!, מירה איתן

לפני לא מעט שנים טיילתי באלזס, בין ערים עתיקות ועיירות קטנות ציוריות וטעמתי יינות לבנים מהזנים האהובים עלי ביותר. אחד היקבים המרשימים ביותר היה יקב הוגל. שם, לאחר טעימת יינות מאלפת, לקח אותי הבעלים אטיין הוגל, שלצערי הרב נפטר לאחר מספר שנים, לסיור בכפר Riquewihr. את הכבוד ורחשי החיבה שהביעו כלפיו אנשי הכפר קשה לי לשכוח.

אלזס הוא המחוז הקטן מבין עשרים ושניים המחוזות בצרפת, הממוקם בין שווייץ ובלגיה, כשנהר הריין גובל בינו לבין גרמניה. מחוז אלזס לוריין נכבש במהלך ההיסטוריה מספר פעמים, ועבר משליטה גרמנית לצרפתית ובחזרה, והשפעתה של שרשרת אירועים זו על צביון המחוז ועירוב התרבויות ניכרת עד היום. אלזס הוא גם אחד המחוזות המרהיבים ביותר ביופיים. בין ערים עתיקות ועיירות ציוריות, הרי הווז' ונהר הריין, שוכנת דרך יין מקסימה, מענגת וטעימה מאוד.

שבעה זני ענבים מגדלים באלזס לפי חוקי המקום: ריזלינג, גוורצטרמינר, פינו גרי, פינו בלאן, פינו נואר (האדום היחיד), מוסקט וסילבנר. כ-2,000 שנה מגדלים כרמים באלזס, והודות לקרבה לנהר יוצאו היינות מאלזס למדינות רבות גם בזמני מלחמה.

כרמים בחבל אלזס, צרפת. ארז מיכאלי
הכרמים של אלזס/ארז מיכאלי

היין נמצא כבר בענבים

עד למאה ה-18, אלזס הייתה יצרנית יין גדולה ומפורסמת, אך מלחמות רבות לאורך מאות שנים גרמו לירידת קרנו של המחוז, ובתחילת המאה ה-20 מחלות ומזיקים איימו על יצרני היין והפכו את המצב לנואש. בסוף מלחמת העולם הראשונה, החליט קומץ של כורמים ובעלי יקבים להקדיש את חייהם לשיפור המצב ולייצור יינות מהזנים המקומיים. ביניהם היה אמיל פרדריק הוגל, חלוץ אמיתי שתרם רבות לעולם היין של אלזס והקדיש את חייו לקידום יינות איכותיים מזני ענבים אציליים. משפחתו התיישבה באזור כבר במאה ה-15, בלב הכפר ריקייוויר ודורות רבים של המשפחה המשיכו את העשייה המצוינת של יינות לבנים נפלאים.

הבן ז'אן המשיך במסע בהתמדה ובעבודה קשה והוכיח את טיב יינות אלזס. שלושת בניו: ז'ורז', ז'אן ואנדרה, פעלו בקפדנות על אותו מסלול, וקיבלו הכרה רשמית עבור יינות "Vendange Tardive" ו"Sélection de Grains Nobles". הדור הבא המשיך ליישם נאמנה את העקרונות העיקריים שירש מאבותיו. ז'אן-פיליפ, מארק ואטיין הפכו את יינות אלזס ליינות הלבנים הגדולים של המאה ה-21. וכיום ממשיך הדור הנוכחי לשמור על כלל הזהב של המשפחה: "היין נמצא כבר בענבים".

עוד בוואלה!

היין הגיאורגי הראשון שלי

לכתבה המלאה
נהר איל בעיר שטרסבורג, חבל אלזס, צרפת. ארז מיכאלי
שטרסבורג, חבל אלזס, צרפת/ארז מיכאלי

יין לכולם

כמעט כל מרתפי הוגל ממוקמים מתחת לבניינים מהמאה ה-16 שהשתמרו היטב. המרתפים מכילים חביות עץ אלון בנות יותר ממאה שנה, כולל Ste Caterine המפורסם, משנת 1715, המופיע בספר השיאים של גינס. המסורת נשמרת ביקב לצד חדשנות ומודרניזציה כאשר כל יין מפוקח על ידי בני משפחה בודדים בכל שלב של התפתחותו. לאחר הביקבוק היין נמצא במרתפים לפחות שנתיים בממוצע, ומסומן ממש לפני המשלוח, לאחר בקרת איכות אולטימטיבית. כיום מייצרים ביקב כ-850 אלף בקבוקים בשנה.

למשפחת הוגל כרמים באיכות יוצאת מהכלל ברחבי אלזס, בעיקר בכפר ריקייוויר, כולל חלקות רבות בכרמים בעלי הסיווג הגבוה ביותר, גרנד-קרו. היינות של הוגל הינם יינות אלגנטיים ואיכותיים ביותר המבטאים נהדר את המסורת המשפחתית, את הטרואר של אלזס ואת חומרי הגלם המעולים העומדים לרשות היקב.

לאחרונה, ביקר בארץ בן הדור הנוכחי, ז'אן פדריק הוגל, שהסביר את הפילוסופיה ארוכת השנים של היקב. "טרואר בשבילי הוא כל מה שיש במקום, לא רק האדמה, זה גובה הכרמים, הענבים וביחוד האנשים והמסורת שלהם, הן יוצרי היין והן הלקוחות. הגורם האנושי הוא גורם חשוב ביותר בעשיית יין".

"יין טוב עושה את הרגע ואת החוויה ומשאיר זיכרונות טובים. אנחנו מנסים לייצר יין לכולם. יש יינות יותר טובים משלנו ויותר יקרים ויש גם יינות יותר זולים משלנו. אנחנו נטעם מבחר מגוון שייתן את התמונה הכללית של מה שאנחנו עושים".

אלזס, שבוע האוכל הצרפתי. רעות סהר, מערכת וואלה! NEWS
ערים קטנות ועיירות ציוריות/מערכת וואלה! NEWS, רעות סהר

Gentil "Hugel" Dry White 2020

יין הפתיחה של היקב, בלנד של ריזלינג, פינו גרי, גוורצטרמינר ומוסקט. Welcome Wine, קורא לו הוגל. "יין שנעשה על ידי אנשים עבור אנשים. הוא מיוצר בכמות רבה יותר משאר היינות, וזה היין שגם אנחנו שותים יותר", הוא אומר. "אם יין הפתיחה טוב, כנראה שכל שאר היינות גם יהיו טובים. את היין הזה הייתי מגיש גם לג'נסיס רובינסון וגם לחמותי".

לא נותר אלא להסכים אתו. יין ידידותי ביותר, ארומטי וגסטרונומי, ורדים, יסמין, חבושים, קליפות הדרים, חמיצות נהדרת ומאזנת את טיפת המתיקות ביין. יין הרמוני, נעים, עדין וחינני. ישמש כאפריטיף נפלא בכל עת. המחיר: 70 שקלים.

הוגל ג'נטיל. יח"צ,
ידידותי וארומטי/יח"צ

Hugel, Pinot Blanc Classic Dry 2020

"זהו יין הקיץ שלי ויין האוייסטר שלי", אומר הוגל. "זן הפינו בלאן לא מוערך מספיק לדעתי, היין יבש ומהנה. יין לא צריך להיות מפחיד, אלא כיפי". יין קיצי, פרחוני, אביבי ומינרלי, בפה שולטת רעננות נהדרת, תפוח, אננס וחמיצות נהדרת. יין עדין ומלא חיים. וכן, האוייסטר היה חסר. המחיר: 85 שקלים.

הוגל פינו בלאן. יח"צ,
איפה האוייסטר?/יח"צ

Hugel, Riesling Classic Dry White 2022

"אני מעריץ ריזלינג, זה היין שלי לאי בודד" אומר הוגל. "ריזלינג הוא הזן של אלזס והריין הקרוב לאלזס. יש בזן הזה חמיצות רבה וגם מתיקות גבוהה, בדיוק כמו בלימון". יין יבש, צעיר וירקרק, עם ניחוחות מרהיבים, פרחוניים והדריים, של לימון, ליים, תפוחים ואפרסקים, וחמיצות שיוצרת מבנה נהדר. יין מושך מאוד ומפתה, מלא חיים ופותח את התיאבון. המחיר: 110 שקלים.

הוגל ריזלינג. יח"צ,
מושך ומלא חיים/יח"צ

Hugel, Gewurztraminer Classic Dry 2018

"זהו הזן הכי ארומטי והאתגר הגדול אתו הוא לעשות אותו עדין, לקבל רעננות, לשמור על קצת החמיצות שיש בו ועל המרירות שעושה אותו גסטרונומי ולאזן את הכל" לדברי הוגל. גוורצטרמינר אוף דריי, עם מתיקות עדינה ומאוזנת, ניחוחות של פרחים ופירות טרופיים אקספרסיביים במידה: ליצ'י, מנגו, אפרסק ויסמין. יין עדין למדי, מבושם ומינרלי וסיומת שאולי תשכנע גם את אלה שלא אוהבים את הזן. המחיר: 120 שקלים.

הוגל גוורצטרמינר. יח"צ,
אקספרסיבי במידה/יח"צ

Hugel, Riesling Estate Dry White 2018

אחד היינות הטובים ביותר בטעימה. ביקב מאמינים ביישון ארוך של היינות. יין בן חמש שמתחיל רק עכשיו להיות מעניין מאוד ויחזיק כנראה לפחות עוד עשרים שנה. יין אלגנטי, עמוק, מורכב ומאוזן, עם ניחוחות נדיבים ואציליים של מגוון פירות ופרחים, גוף מלא ומינרליות שמוסיפה מעט מליחות לטעמים העמוקים ולחמיצות מושלמת שיוצרים יין יבש נפלא. המחיר: 175 שקלים.

Hogel, Magnum Riesling Grossi Laue Dry White 2013

ביין הזה יש הכל: מתיקות קלה, חמיצות נפלאה, מליחות מינרלית, מרירות פרי ועוד. יין הרמוני, מושך, עמוק וארומטי, עם ניחוחות של אגסים, תפוחים, משמשים, דבש, מנטה, וניל ועוד. בפה ההרמוניה יוצרת תחושה משיית נהדרת ורצון לאכול לידו דגים, פירות ים, בשרים קלים או כבדים יותר, וכל מנה מתובלת כלשהי אחרת. יהיה כנראה נפלא גם בעוד 10 שנים. המחיר: 690 שקלים.

אלזס, שבוע האוכל הצרפתי. רעות סהר, מערכת וואלה! NEWS
מרתף חביות באלזס/מערכת וואלה! NEWS, רעות סהר

Hogel, Reisling Schoelhammer Dry 2012

מפתיע כמה היין מרגיש צעיר, ונראה שבעוד עשר שנים יהיה אף מושלם יותר, אם זה אפשרי. "הוא עוד לא לגמרי מוכן לשתייה" אומר הוגל! יין עז ודחוס עם מרקם מושלם. ניחוחות פירותיים ופרחוניים להפליא, רעננות מלאת חיים ועידון נהדר. בפה מתגלה הרמוניה אלגנטית ומעודנת, דינמיות ועסיסיות, מינרליות ואותנטיות של הזן. יין גסטרונומי נפלא ללא ספק. המחיר: 690 שקלים.

Hogel, Riesling Hugel Dry White 1990

יין ההפתעה! יין לבן בן 33 שנים שבא להראות את יכולת ההתיישנות של יינות הוגל בפרט ויינות אלזס בכלל. מה כבר אפשר להגיד על יין לבן בגיל כזה? ואכן היין חי וקיים, חיוני ועדין, כשהוא מראה את כל מה שצריך להראות ריזלינג אלזסי, יבש, מינרלי, חומצי ומאוזן, עם ניואנסים פרחוניים והדריים, וטעם ארוך, נקי ועדיין מהנה.

אלזס, שבוע האוכל הצרפתי. רעות סהר, מערכת וואלה! NEWS
הכרמים של אלזס בחורף/מערכת וואלה! NEWS, רעות סהר

צהוב זה טוב

ועוד אנקדוטה: ז'אן פדריק סיפר על אודות התווית הצהובה הבולטת למרחוק של יינות הוגל. סבא רבא שלו שרת בצבא בברלין בתחילת המאה העשרים כשהכיר את הרטבים של 'מאגי' עם התוויות הצהובות הבולטות והכיתוב האדום. הוא לא הבין הרבה בשיווק, אך הוא ראה מה עושה התווית הבולטת בצבעה לקונים ובחר את הצבעים גם לתווית של יקב הוגל.

ואכן, התווית עושה את שלה ואת יינות היקב אפשר לזהות מרחוק בכל מקום בעולם. "מאז" אומר הוגל, "בכל ארוחה משפחתית שלנו מונח תמיד על השולחן גם בקבוק מאגי!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully