וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתונה לא לבד: פסטיבל היין שצובע את תל-אביב בכתום

גלי וולוצקי

עודכן לאחרונה: 25.4.2024 / 10:52

פסטיבל של יין כתום מכסה השבוע את תל-אביב. גלי וולוצקי משוחחת עם הנשים שמאחורי המיזם וממליצה על חמישה יינות כתומים שאתם חייבים להכיר

כבר למעלה מעשור מתלבטים אנשי היין בישראל איך לאכול (או לשתות) את העניין הזה שנקרא: יינות כתומים.

מצד אחד, הז'אנר הזה צובר לא מעט אוהדים, בזכות יבואנים כמו: 'גיאקונדה', 'סארו' ו-'עסיס' שמעודדים את הציבור להכיר אותו, ומאידך אנשי יין וותיקים ומוערכים עדיין טוענים ש:"זה לא יין".

כך או כך, נראה שבחסות דור ה-z - הסומליירים והלקוחות - הושלמה המהפכה: כיום אין כמעט יבואן יין שלא מחזיק בפורטפוליו שלו יין כתום, ברי היין החדשים מקדישים חלקים נרחבים בתפריטים שלהם ליינות כתומים. אפילו יקבי מיינסטרים כמו 'ברקן' מוציאים יין כתום.

החברה לחטיפת ענבים. יח"צ,
כתום למתחילים. גונץ, החברה לחטיפת ענבים/יח"צ

בועטים במוסכמות, תומכים באנדרדוג

"זה באמת עניין דורי", אומרת מיכל שלזינגר, סומלייה במסעדת הבסטה, ויזמית פסטיבל "ימים כתומים" יחד עם נטלי שפריר יבואנית היין 'עסיס'.

"כשאני התחלתי לקבל את החינוך שלי על יין בבסטה כבר היו לנו יינות כתומים בכוסות, אבל סוג היין הזה עדיין לא מספיק מוכר בארץ ולא כל כך ברור לקהל."

"קראתי ניתוח מעניין שטוען שהיינות הכתומים פופולריים יותר בקרב בני הדור שלי משתי סיבות: האחת היא בעיטה במוסכמות, והשנייה היא רצון לתמוך באנדרדוג".

אבל היין הכתום הוא לא רק אנדרדוג. "זה יין מאוד אינטליגנטי", מתלהבת שלזינגר. "יש הרבה אפשרויות משחק בעשייה שלו ולכן מנעד הטעמים של היינות הכתומים עצום. ובמדינה כמו שלנו, שקשה כל כך לשתות בה יינות אדומים בקיץ, הוא יכול לתת עושר ומורכבות בלי הכבדות של היינות האדומים".

עוד בוואלה!

רמת טראמפ: טעימת וודקה כשרה לפסח

לכתבה המלאה
ויטובסקה. יין כתום. יח"צ,
מהודק ואלגנטי. זידריץ, ויטובסקה/יח"צ
"יין קצת הלך לאיבוד בתקופה הזאת, ורצינו לתת תוכן משמח שיעסיק גם את אנשי האוכל."

הרעיון להקדיש ליינות הכתומים פסטיבל שלם עלה אצל שלזינגר ושפריר כבר לפני חודשים רבים. שפריר, שחלק ניכר מהפורטפוליו שלה ב-'עסיס' מוקדש ליינות הכתומים ושלזינגר שמוקסמת מהוורסטיליות של הז'אנר התכוונו לערוך את הפסטיבל בסתיו האחרון, אבל דחו אותו בשל המלחמה.

"נורא התלבטנו גם עכשיו, אבל בסוף החלטנו ללכת על זה. יין קצת הלך לאיבוד בתקופה הזאת, ורצינו לתת תוכן משמח שיעסיק גם את אנשי האוכל והיין וגם את הקהל."

בפסטיבל, הבנוי ברוח חופשית, ייפתחו במגוון ברים ומסעדות יינות כתומים של כל יבואני היין לכוסות, ויוצעו בקבוקים מיוחדים שנאצרו במיוחד לאירוע. אחדים מן המקומות: 'קואופרטיב נטור', 'קאב קם', 'כריסטוף', 'הבסטה' ועוד, אף מציעים מנות מיוחדות שהותאמו במיוחד לאירוע.

פסטיבל 'ימים כתומים' ייערך בין ה-23 ל-27 באפריל במסעדות והברים הבאים: הבסטה, אייבי, פרא, קרוט, שאטו שועל, קאב קם, קוצ'ינה הס 4, בר 51, פלור, וינונה פוראבר, קואופרטיב נטור, זרו זרו, כריסטוף סלון יין, הלנה, יין בכרם, וקפה בכרם.

שניאני, יין כתום. יח"צ,
למיטיבי לכת. שניאני, אמבר סטארס/יח"צ

חמישה יינות כתומים שכדאי להכיר:

החברה לחטיפת ענבים
יצרן: גונץ.
יבואן: סארו.

בלנד מצפון מזרח סלובניה, למתחילים בז'אנר. כתום בהיר ורענן שפשוט כיף לשתות. כבונוס - מגיע בבקבוק של ליטר.

אמבר סטארס
יצרן: שניאני.
יבואן: עסיס.
זן: קציטלי.
אזור: קחאטי, גאורגיה.

יקב קטן ומשפחתי שהיה מייצר יין בביתו שנים (כנהוג בגאורגיה) עד שהחליט להפוך לעסק, זן מקומי שהוא הנטוע ביותר במדינה.

השילוב מייצר קלאסיקה של האזור: יין שהוא ביטוי מדויק של הטרואר והמהות של היינות הגאורגיים. כתום כהה עמוק ועכור. למיטבי לכת, אבל אלו שאוהבים ישתגעו.

ויטובסקה
יצרן: זידריץ'.
יבואן: ג'יאקונדה.
זן: ויטובסקה.
אזור: קארסו, פריולי.

לצד גאורגיה, פריולי היא מהאזורים הקלאסיים ליינות כתומים שהביאו את הבשורה לעולם. קארסו הוא פנינה בתוך האזור, עם נוף מרהיב וקרקע ייחודית.

זידריץ' הוא חסיד של השימוש בזנים מקומיים ואכן מדובר בביטוי טהור של הזן. כתום עם גוף מלא, מהודק ואלגנטי. כזה שגם קלאסיקנים של יינות אדומים ייהנו ממנו.

יעקב אוריה, אלפא אומגה, יין כתום. יח"צ,
יעקב אוריה, אלפא אומגה. כתום כחול-לבן/יח"צ

אנינה ורדה
יצרן: מרטין ואנה ארנדורפר.
יבואן: עסיס.
זן: גרונר ולטלינר, על קליפות של ריזלינג.

ניסוי מעניין שבוחן וחוקר את הז'אנר, על הצד העדין והארומטי, המרקם שמתקבל מהקליפות נותן מעטפת לחמיצות והחדות הבועטת הבועטת. יין אינטליגנטי ולצד זאת פשוט כיף. קרוי על שמה של הבת האמצעית של בני הזוג.

אסופת התקווה
יצרן: יעקב אוריה.

יעקב הוא אבי היינות הכתומים בארץ, מדען ונסיין כתומים שאין כמותו. בלנד מבוסס סמיון, שהתיישן קצת על פלור (שכבת שמרים דקה שמתפתחת על היין, נהוגה מאוד בייצור שרי), מלא בפרי, גוף בינוני וארומות עדינות. הפלור מוסיף תיבול ייחודי שמוסיף לכל העניין.

השם הלירי הוא תבלין נוסף, כי כולנו צריכים קצת תקווה בזמנים כאלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully