וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן המטבח: המדריך לבישול להמונים

9.4.2014 / 11:01

פסח בפתח והלחץ עולה: כמה להכין? מה להכין? מתי לערוך את הקניות? עז תלם מעניק שלל טיפים שימושיים לארוחה מרובת משתתפים

סקרנים לגבי חומר גלם? רוצים לבשל משהו אבל לא יודעים איך? יש לכם שאלה לגבי תהליך הכנה? כתבו לנו בפייסבוק או במייל foodsupport@walla.net.il

קערת פסח. ShutterStock
אירוח בליל הסדר יכול להיות חוויה מלחיצה. צלחת פסח/ShutterStock

חיים שאל: שלום עז. השנה אני ואשתי אמונים על הכנת ארוחת הסדר. אנחנו נהיה 10מבוגרים וארבעה ילדים צעירים. איזה טיפים אתה יכול לתת לנו לקראת ערב הבישולים?

בקצרה:

1.תירגעו, אתם בכל מקרה תכינו יותר מדי.

2.תעשו כמה שיותר הכנות מראש - תשקיעו בתבשילים וסלטים שיכולים לחכות לאורחים ולא להפך.

3.תבחרו בקפידה את המתכונים שאתם מכינים, אל תקחו יותר מדי סיכונים עם חומרי גלם לא מוכרים.

4.שימו לב לכמויות חומרי הגלם שאתם קונים, כשאתם לוקחים בחשבון את כל מכלול האוכל שיעלה על השולחן.

5.הקדימו קניות לכל מה שאפשר.

6.אל תשכחו לארגן גם יין (או שמישהו אחר יביא, העיקר שיהיה).

בהרחבה:

בישול לאורחים בכלל ובליל הסדר בפרט יכול להיות חוויה מאוד מלחיצה. האם הכל יצליח? האם יהיה טעים? מה בכלל להכין ואיך לחלק את הזמן ככה שמהארוחה הזאת תצאו עם שפיות, הכל שאלות לגיטימיות שעולות לראש לקראת חג החירות (שמצחיק שלקראתו עובדים כל כך הרבה, אבל נו טוב).

הטיפ הכי חשוב שאני יכול לתת לכם הוא ארגון ארגון ארגון: ככל שתהיו יותר מאורגנים עם הרשימות שלכם - של הקניות ושל ההכנות, וככל שתהיו יותר רגועים בביצוע, כך האופרציה תעבור יותר בשלווה.

קודם כל צריך להחליט מה מכינים. אם לא עשיתם זאת עד עכשיו מציע שתעשו - אתם לא רוצים להגיע לקצב ביום שני בבוקר רק כדי לגלות שנגמר הטלה או לשמוע שלירקן כבר אין ארטישוקים. המתכונים צריכים לבוא ממקור אמין ובטוח - קרוב משפחה, אתר אינטרנט רציני (אל תשכחו להעיף מבט בתגובות ולראות שהמתכון עובר מבחינת הגולשים) או ספר שאתם יודעים שאפשר לסמוך עליו.

סלט וולדורף. ShutterStock
חמישה סוגי סלטים ואתם מסודרים. סלט וולדורף/ShutterStock

אני איש של סלטים, אז הייתי אומר לכם לבחור חמישה סוגי סלטים, מרק אחד, 3-4 עיקריות ושתי תוספות. שים לב שמספיק שתכין מתכונים של 4-6 מנות מכל אחד מהנ"ל ולבטח יהיה לך מספיק אוכל עבור כל הסועדים שלכם עם שאריות. במילים אחרות: כשמכינים כמה מנות שונות, לא צריך להכפיל כמויות מכל מתכון.

איזה מנות לבחור? לא מנות של פוזה, כמו רוסטביף שצריך להיות במידת עשייה מדויקת, ריזוטו שצריך לצאת לסועדים בשנייה שהוא מוכן או סופלה שוקולד רחמנא ליצלן שיאלץ אתכם לטרוף חלבונים לצד השולחן. כל המנות האלו כבודן במקומן מונח אבל הן לא שייכות לשולחן החג.

מה שאתם כן צריכים הן מנות שהזמן עושה להם טוב: למשל סלט צימעס או סלט גזר מרוקאי, שניהם סלטי גזר שיכולים לשבת במקרר שבוע ורק להשתבח. או למשל סלט כרוב, שנהיה יותר כיפי לאכילה ככל שהו מושרה יותר זמן עם הרוטב. בגזרת המנות העיקריות, תבשילים הם החברים הטובים ביותר שלכם: כאלו שיכולים לנוח על הפלטה ולהשתבח בזמן שאתם צוחקים על הילד הכי קטן שצריך לשיר מה נשתנה (לפחות ככה זה אצלנו).

מה זה אומר? שחזה עוף, אנטריקוט, צלעות טלה וסינטה בחוץ, כרעיים, צוואר בקר וכתף טלה בפנים. כל הנ"ל נהיים עסיסיים יותר ככל שהם מתבשלים יותר (וכאן תוכל ללמוד למה).

כתף טלה בסילאן וטימין.
כתף טלה תמיד תהיה רעיון טוב

אחר שבחרת את המתכונים, צריך לעבד את הכל לרשימת קניות מסודרת. כדאי לשים לב איפה אפשר להיות יעילים: אם מנה אחת צריכה חמוציות ומנה אחת צימוקים, אפשר להשתמש בשתי המנות בחמוציות ולחסוך עוד שקית - אותו כנ"ל באגוזים השונים.

שים לב לעשות גם רשימת הכנות נוחה. אם אתה מכין שני סוגי תבשילים, רוב הסיכויים שתשים לב שההכנות דומות (לקצץ בצלים וגזר למשל). אז משימות כמו קיצוץ ירקות שאתה יכול לעשות אפילו לילה לפני, אתה מוזמן לעשות.

זה לא הזמן להתפרע ולהתחיל לשחק עם יוזו, רוטב דגים וטעמים לא קשורים למסורת החג. לך על מנות שמתאימות לטעמי האורחים שלך (לא משנה מאיזה עדה הם). שווה לעשות מעין סקר מקדים, אולי לדודה יש איזה מתכון סודי לתבשיל בקר בערמונים שהיא תסכים לחלוק איתכם.

כל מה שאפשר לקנות מראש תקנו מראש בלי לחשוב פעמיים: אורז, אגוזים, פירות יבשים, ירקות שלא מתקלקלים ואפילו בשרים (במיוחד כשאנחנו עוסקים בבשרים לתבשיל שאפשר לקנות קפואים באיכות טובה).

ולקינוח עוגה פשוטה ואיכותית שמתאימה לחג ופירות טריים יעשו את העבודה (למרות שבסוף הערב כולם רק רוצים לישון).

ואל תשכחו להשקיע (או להגיד למישהו אחר להשקיע) ביין: גם אם אתם לא מבינים גדולים, ההיצע ביום בחנויות ואפילו בסופרים מאפשר למצוא יין טוב שכיף לשתות, ולפעמים אפילו במבצע.

שיהיה בהצלחה!!

גם לכם יש טיפים לליל הסדר? ספרו לנו בתגובות
סיקור מיוחד: עשרות מתכונים לפסח
עוגת השוקולד המנצחת של ארז קומרובסקי
מתכון לקציצות דגים חגיגיות
לבלוג של עז תלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully