וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יין של אלופים

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 9.4.2023 / 17:00

עפרה ואריאל אלמן לקחו על עצמם להציג לחובבי היין בישראל את תרבות היין של ארגנטינה, יצרנית היין החמישית בגודלה בעולם. מירה איתן פגשה אותם וטעמה כמה יינות לא שגרתיים

הכרמים של יקב ארג'נטו. ארגנטינה. צילום מסך,
הכרמים של יקב ארג'נטו, ארגנטינה/צילום מסך

ארגנטינה היא הארץ השמינית בגודלה בעולם, ויצרנית היין החמישית בגודלה בעולם. מדינת יין חשובה, שמייצרים בה למעלה מ-840 מיליון בקבוקי יין בשנה, נכון ל-2018. 76% מהם באזור מנדוזה, רובם מענבי מלבק, והשאר מתחלק חצי חצי בין רוזה ליינות לבנים, כש-20% אחוז מהיינות מיוצאים.

לאחרונה הכרתי, בזכות 'פיות יין' (חפשו בגוגל The Wine Fairy), את חברת 'מלבק קומפני' של עפרה ואריאל אלמן שלקחו על עצמם, באחריות ומתוך אהבה, להציג לצרכן הישראלי את תרבות היין המגוונת של ארגנטינה.

פיות היין, לי הופמן-אגיב ושירה גרנות. טל ווינברום-אלקבס,
פיות יין: לי הופמן-אגיב ושירה גרנות/טל ווינברום-אלקבס

"יקבים שיש בהם רגש"

"בארגנטינה יש שלושה דברים טובים: כדורגל, בשר ויין. היין הוא מוצר לאומי. שותים שם בבוקר, בצהרים ובערב. בכל מקום שעוצרים בדרך שותים יין ולא קוקה-קולה. לילדים מוזגים בגיל צעיר יין עם סודה. וצריכת היין מגיעה ל-40 ליטרים לנפש בשנה", מספרת עפרה, ישראלית שגדלה בארגנטינה והכירה שם את בן זוגה אריאל. כבר אז הם החליטו שיעשו עסקים ביחד, ולאחר שחיו יחד בדרום אמריקה, עלו לארץ עם המון אהבה ליין, אך עדיין לא עסקו בזה.

"לפני מספר שנים, כשעמדנו לנסוע לביקור בארגנטינה, חבר ביקש מאתנו להביא מלבק מארגנטינה" מספרת עפרה. "ראינו שאין לו מושג, כמו להרבה אחרים. רק במנדוזה יש כאלף יקבים וכולם מייצרים יין ממלבק. כשהגענו לארגנטינה הלכנו לחנות יין וראינו שינוי ענק מהפעם האחרונה שהיינו שם. פגשנו הרבה יקבים חדשים שמעולם לא הכרנו, והתפתחות ענקית מבחינת איכות. ואז נולד הרעיון לייבא יינות ארגנטינאיים לישראל ולשדר את התרבות המקומית ואת ההתפתחות הרבה".

"המטרה שלנו הייתה להביא יינות שלא מכירים בארץ" מספר אריאל. "הכל השתנה בשנים האחרונות ורצינו להביא יקבים חדשים מאזורים מעניינים עם טרוארים שונים. חשבנו לבנות את הנישה של היינות הארגנטינאיים ולהראות שיש שם עוד אזורים חוץ ממנדוזה, כמו סלטה בצפון ופטגוניה בדרום. ורצינו להביא יקבים קטנים פחות מוכרים, יקבים שיש בהם רגש, לא מסחריים מדי, כאלה שאנשים יכולים להתחבר אליהם באופן אישי". בשנת 2019 הגיע המשלוח הראשון שלהם לישראל.

עוד בוואלה!

היה היה: היקב מטוסקנה שהולך אחורה כדי לצעוד קדימה

לכתבה המלאה
ליאונל מסי חוגג עם הגביע של נבחרת ארגנטינה עם אשתו אנטונלה. רויטרס
אלופים גם בבשר ויין/רויטרס

איך התחלתם לגבש את הפרוטפוליו?

"בביקור ארוך בארגנטינה קנינו הרבה יינות, טעמנו ושתינו כ-400 סוגי יינות והתחלנו לחפש יקבים. בסוף הגענו למספר קטן של יצרנים שעניינו אותנו. ההחלטה הייתה מראש לא להביא יינות של רשתות שיווק ולהביא יינות שאנחנו רוצים לשתות, שטעימים לנו, גם כאלה שאפשר לשתות ללא אוכל וגם כאלה שצריך את הסטייק לידם" מספרת עפרה.

'מלבק קומפני' מייבאיםיינות משלושה אזורים: סלטה בצפון, מנדוזה במרכז ופטגוניה בדרום הארץ. יינות המגיעים מסוגי אקלים, גבהים וסגנונות עשייה שונים ומגוונים.

מנדוזה. אזור היין הגדול בארגנטינה

זהו הוא אזור היין הגדול ביותר במדינה, שבו נמצאים כ-76% מהכרמים. הגפנים הראשונות ניטעו באזור במאה ה-17 וזני הענבים העיקריים הם: מלבק, בונארדה, סרזה, קריולה גרנדה וקברנה סוביניון, כשהמלבק נטוע בחלק הארי של הכרמים.

מנדוזה מחולקת לחמישה תתי אזורים גדולים, כשנוכחות הרי האנדים מעצבת את האקלים באזור, ויוצרת תנאים אידיאליים לגידול גפנים. המים מגיעים מהשלגים של האנדים, והכורמים דוגלים בקיימות, בלי הרבה ריסוס, ומשתדלים להשתמש בעזרים טבעיים. העובדים במקום מחוברים מאוד לתעשייה ולעתים עובדים שם כל חייהם, כשהם מתחילים בגיל צעיר מאוד.

סטייק. ShutterStock
משהו קטן ליד היין/ShutterStock

סלטה. המחוז הצפוני

אזור סלטה נמצא בצפון הארץ והכרמים שם, המהווים 1.85% מהכרמים של ארגנטינה, ממוקמים בגבהים שמגיעים עד ליותר מ-3,000 מטרים מעל פני הים. זני הענבים באזור הם: מלבק, טורונטס, ריוג'אנו, קברנה סוביניון, טנאט ומרלו. וגם פה קיימת חלוקה לתתי אזורים שונים.

פטגוניה. אזור יין צעיר יחסית

האזור ממוקם בדרום והכרמים שבו מהווים כ-1.95% מכרמי ארגנטינה. זני הענבים העיקריים בפטגוניה הם: מלבק, מרלו, קברנה סוביניון, פינו נואר ושרדונה. האקלים מושפע מהקרבה לאפיקי הנהר או לגדות הנהר שמספקים הרבה מים, בנוסף לכ-391 מ"מ של גשם בשנה.

מזג האוויר משתנה לגמרי במשך היום, בקיץ ההרים מושלגים, ורוחות חזקות משתלבות עם אקלים מתון ושטוף שמש. בפטגוניה כעשרים יקבים, אזור היין יחסית חדש והיינות עדינים יותר משאר אזורי הארץ ומושפעים מסגנונות היין בצרפת, אורגון וקליפורניה.

קרחון בפטגוניה, ארגנטינה. ShutterStock
פטגוניה. כן, עושים שם גם יין/ShutterStock

Saurus Sauvignon Blanc, Patagonia 2022

סוביניון בלאן של יקב משפחתי, משפחת שרדר, דור שלישי בארגנטינה, מהמשפחות החלוציות בפטגוניה. היקב מייצר כשני מיליון ליטר יין בשנה, לא הרבה במונחי ארגנטינה, חצי מהם יינות מבעבעים מענבי פינו נואר ושרדונה. זהו יין מאוזן ואלגנטי, ניחוחות הדרים וירקרקות, יין קליל, עסיסי ונעים גם כאפריטיף. המחיר: 67 שקלים.

Saurus Select Sauvignon Blanc, Patagonia 2022

סוביניון בלאן נוסף של משפחת שרדר, חלקו תסס בחביות. יין עשיר ועדיין מעודן, עם ניחוחות של אשכוליות אדומות, אפרסקים וליים. יין רענן, רך ונקי עם חמיצות נאה ומאוזנת. מרגיש אפילו טוב יותר עם אוכל. המחיר: 99 שקלים.

Colome Estate Torrontes, Salta 2022

מיקב קטן יחסית שפועל תחת ידיים שונות משנת 1831 באזור סלטה הצפוני, מגיע יין מהזן הלבן המקומי הנפוץ ביותר בארגנטינה: טורונטס. הענבים מגיעים משני כרמים בגובה של 1,700 ו- 2,300 מטר מעל פני הים, והיין מאוד אלגנטי, חלק ופירותי, עם ניחוחות של פרחי הדרים ויסמין, טעמים רעננים וחמיצות מאוזנת. המחיר: 99 שקלים.

Saurus Select Pinot Noir, Patagonia 2021

פינו נואר מפטגוניה שמזכיר את הפינו נואר של עמק הלואר ונעשה בעדינות, כדי לאפשר ליין לבטא את הטרואר. יין עדין, נעים וקליל, עם ניחוחות פרחוניים משולבים בפרי אדום טרי, פטריות, ומינרלים וקצת וניל וקקאו. המחיר: 99 שקלים.

Marcelo Pelleriti Signature Cabernet franc, Mendoza 2019

מרסלו פלריטי הוא יינן אמן, שמייצר יינות באזור מנדוזה. ביטוי הפרי בולט מאוד ביין הזה, פרי יער אדום ושחור, גוף די מלא, רענן, מאוזן חלק ועדין. יין טעים מאוד, גסטרונומי וידידותי, עם סיומת פירותית נעימה. המחיר: 119 שקלים.

טעימת יינות ארגנטינה, מלבק קומפני. מירה איתן,
טעימת יינות ארגנטינה, מלבק קומפני/מירה איתן

Amalaya Malbec, Cabernet Franc, Tannat, Salta 2021

בלנד יצירתי של מלבק, קברנה פרנק וטנאט שגדלו בנוף מאוד דרמטי בגובה 1,700 מטר מעל פני הים. ניחוחות פרי כהה, פרחוניות קלה ותבלינים. יין מלא, מורכב ואלגנטי. המחיר: 95 שקלים.

Saurus Select Malbec, Patagonia 2021

מלבק פירותי וידידותי לשתייה מפטגוניה, עם ניחוחות פרי אדום ושחור בשל וחמצמץ גם יחד, ומעט וניל וקקאו מהחביות. המגע עם הפה נעים, עדין, אלגנטי וכיפי. המחיר: 99 שקלים.

Kauzo Cofermented Malbec, Mendoza 2020

ענבי מלבק משני כרמים שנבצרו באותו זמן ותססו יחדיו. יין גסטרונומי, עם מבנה חלק, ניחוחות פרי אדום ושחור ומעט עשבוניות. המחיר: 79 שקלים.

Marcelo Pelleriti Signature Malbec, Mendoza 2019

יין שאפשר להבין דרכו את היכולת של הטרואר ושל היינן, שנעשה מענבי כרמים בגובה של 1,000 מטרים מעל פני הים. יין עוצמתי עם סגנון משלו, ניחוחות פרי אדום, תבלינים ואדמה, ומגע עדין, עגול ואלגנטי עם החך. המחיר: 119 שקלים.

Colome Estate Malbec, Salta 2020

הענבים מגיעים מארבעה כרמים, שנטועים בגבהים שונים בין 1,700 ל- 3,000 מטרים מעל פני הים, באזור הצפוני סלטה. יין עוצמתי עם סגנון משלו, פירותי, מתובל ואדמתי, עם מבנה מוצק ואלגנטי. המחיר: 135 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully