וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היה היה: היקב מטוסקנה שהולך אחורה כדי לצעוד קדימה

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 14:26

היקב שאחראי לאחד עשר אחוז מייצור היין של טוסקנה, חוזר לעבר עם סדרה היסטורית של יינות אורגניים שהתבגרו באמפורות חרס. אורית גרינבוים-לירון עם הסיפור המלא

טוסקנה מתייבשת. אורית גרינבוים-לירון,
טוסקנה. להתאהב ממבט ראשון/אורית גרינבוים-לירון

טוסקנה, כמה שהיא יפה. אין אדם שלא מתאהב בה ממבט ראשון. כבישים מפותלים בין כרמים נטועים עד קצה האופק, שדרות ברושים בדרכים צדדיות, שמובילות לווילות עתיקות וכפרים ציוריים עם רחובות אבן. בתוך כל היופי הזה, מנסים יקבי האזור לשמור על איזון בין ישן לחדש ולזכות שוב בטעם הקהל המשתנה ללא הרף. בסדרת "היסטריו" שכולה מחווה ליין עתיק, יקב פיצ'יני מצליח לשלב בין כל העולמות ולקרוץ לעבר בשפה מלוטשת ועדכנית.

תחת שמי טוסקנה, ביקור ביקב פיצ'יני. מעיין גולד,
חביות ביקב פיצ'יני, טוסקנה/מעיין גולד

הכול חוץ מקיאנטי

עולם היין שינה את פניו בארבעים השנים האחרונות. התחממות גלובלית ושינויים דמוגרפים הם רק חלק ממציאות חדשה, כמו השינויים בהרגלי השתייה, החיפוש אחר זני ענבים ואזורי יין חדשים, הטכנולוגיות המתקדמות בכרם וביקב והשיווק הדיגיטלי. אתגר גדול ניצב בפני יצרני יין ותיקים, ממדינות ואזורים קלאסיים הכפופים למסורת ארוכת שנים וחוקי יין מחמירים, שנדרשים להשתנות ולהתקדם עם רוח הזמן כדי להמשיך ולהתקיים בתחום בו ייצור יין עולה על צריכתו הגלובלית.

קיאנטי, אזור היין הגדול והמוכר בטוסקנה, הוא בין הנפגעים העיקריים מתהליכי המודרניזציה בעולם היין. אמנם בתחילת שנות ה-90 הביקוש ליינות קיאנטי עסיסיים וזולים שמתאימים למנות כמו פיצה ופסטה היה בשיאו אך ככל שהביקוש עלה, כך איכות היינות ירדה, והשם "קיאנטי" הפך מילה נרדפת ליין זול, פשוט ודליל. את תוצאות ההתרסקות נושאים עד היום יצרני האזור והם נדרשים שנה אחר שנה להוכיח לעולם שיש בקיאנטי יינות מצוינים במחירים נגישים, לגלות יצירתיות ולהשקיע משאבים רבים בשיווק והסברה.

עוד בוואלה!

ארבע כוסות זו רק ההתחלה: חבורת סנהדרינק מתכוננת לפסח

לכתבה המלאה
יקב פיצ'יני, טוסקנה. מעיין גולד,
יקב פיצ'יני, טוסקנה/מעיין גולד

כתום עולה

משפחת פיצ'יני היא חלק ממועדון משפחות אצולת יין ותיקות, שבו חברים כמה שמות מוכרים כמו: אנטינורי, ריקאסולי ופרסקובלדי. עדיין בבעלות משפחתית, הם מייצרים יין משנת 1882 בחמישה יקבים שונים: שלושה בטוסקנה, אחד בסיציליה ויקב נוסף בבזיליקטה שבדרום מערב איטליה. פיצ'יני הוא מפעל יין שמפיק כל שנה כ-23 מיליון בקבוקים ואחראי לכ-11% מכלל ייצור היין בטוסקנה עצמה ועם זאת, למרות גודלו העצום של העסק, השכילה המשפחה להתחדש ללא הפסקה.

בשנת 2002 הושק לראשונה קיאנטי פיצ'יני DOCG שהתווית הכתומה והבולטת שלו זיכתה אותו בכינוי "פיצ'יני כתום", ושהפך במהרה לאחד מבקבוקי הקיאנטי הנמכרים בעולם. מהיקב יוצאים גם יינות לא שגרתיים, ולצד קלאסיקות אזוריות, ביניהן: קיאנטי קלאסיקו, סופר טוסקן וברונלו די מונטלצ'ינו, מופיעות סדרות פורצות דרך כמו "ממורו איטליה", סדרה שמנסה להגדיר מהו יין איטלקי וכוללת בתוכה אדום, לבן ורוזה. בכרמים שבבעלות המשפחה מגדלים זנים מקומיים מסורתיים, אך כולם הוסבו בשנים האחרונות לחקלאות אורגנית, כאשר במקביל נבחנים זנים חדשים ושיטות גידול מתקדמות.

יקב פיצ'יני, קיאנטי כתום. יח"צ,
אחד מבקבוקי הקיאנטי הנמכרים בעולם/יח"צ

מחווה ליין היסטורי

טרם ימי בקבוקי הזכוכית, כדי חרס שימשו ככלי קיבול אטומים ונוחים לשינוע ובשנים האחרונות, כחלק מתנועת היינות הטבעיים ורצון של יצרנים רבים בעולם לחזור לשיטות ייצור יין עתיקות הופיעו אמפורות במגוון צורות וגדלים המשמשים כיכלי יישון. בהיותו חומר ניטרלי החרס אינו משפיע על ריחות וטעמי היין אך מאפשר כניסה איטית של חמצן הגורם ליין להתרכך ולהתעגל.

כחלק מאופיו של היקב המבקש לשמור על מסורת ובו בזמן לדבר את רוח התקופה השיק פיצ'יני את סדרת "היסטריו", יינות אורגניים, אדום ולבן, מזנים טוסקנים מקומיים בסיווג טוסקנה IGT, שהתבגרו בכדי חרס כמחווה לאותם ימים עתיקים בהם אמפורות מלאות יין הופצו ברחבי אגן הים התיכון.

אמפורות חרס ביקב דלתון. אורי איתן,
אמפורות ביקב דלתון, ישראל/אורי איתן

פיצ'יני, היסטריו אנפורה לבן

בלנד של זנים לבנים מקומיים: 70% ורמנטינו, 30% מלבזיה. בתום תסיסה אלכוהולית היין התיישן כ-7 שבועות באמפורות. יין בעל צבע זהוב בהיר וארומות של לימון בשל, פריחת הדרים ויסמין, ומעט נגיעות טרופיות. בפה היין יבש עם חמיצות מאוזנת בפרי מרוכז, מליחות עדינה, פרחים והדרים בשלים. יש בו חספוס מעניין ורעננות משלימה, קל לשתייה ומעורר תיאבון. ממש טעים. המחיר: 69 שקלים.

יקב פיצ'יני היסטוריו לבן. יח"צ,
ממש טעים/יח"צ

פיצ'יני, היסטריו אנפורה אדום

בלנד טוסקני של 90% סנג'ובזה ו-10% מלבזיה שחור. בסיום התסיסה האלכוהולית, היין התיישן כ-9 שבועות באמפורות.

יקב פיצ'יני, היסטוריו אדום. יח"צ,
רך ונעים/יח"צ

יש לו צבע אדום בוהק עם ריחות של פטל, דובדבן אדום, בלסמי, חציר ועגבניות מיובשות. בטעימה היין יבש עם חומצה גבוהה, טאנינים קטיפתיים וגוף בינוני. לעושר הפרי מצטרפת מרירות עדינה ומעט טבק בסיומת. סנג'ובזה רך ושתי, ממליצה לקרר מעט לפני השתייה. המחיר: 69 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully