וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק קיאנטי: פגישה עם אחד מיצרני היין המובילים בטוסקנה

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 29.6.2022 / 18:35

מיכאלאנג'לו פיצ'יני, בן הדור השישי ליצרני יין מובילים מטוסקנה, מספר לקובי קלייטמן על היקב המשפחתי בקיאנטי, על ההתפשטות לאזורי יין נוספים ועל המאפיינים הייחודיים של צרכני יין ישראלים

למעלה מעשור מלווה משפחת פיצ'יני האיטלקית, שבסיסה בטוסקנה, את יין צרכני היין הישראלים. כעת בפעם הראשונה הגיע לישראל מיכאלאנג'לו, אחד משלושת ילדיו של מריו פיצ'יני, ראש המשפחה וראש החברה שבבעלותה כיום שלושה יקבים בטוסקנה, בבזיליקטה ובסיציליה למרגלות הר הגעש אתנה. עם השם הרומנטי מיכאלאנג'לו פיצ'יני מגיע גם לוק מצודד, אבל חשוב מכך, תואר בייננות והסתכלות קדימה, ציפייה להטביע את החותם האישי בקבוצת היקבים ההולכת וגדלה.

רבות נכתב בישראל על משפחת פיצ'יני אבל לאלו מכם שטרם הכירו הנה תזכורת זריזה. משפחת פיצ'יני מובלת היום על ידי מריו פיצ'יני, דור חמישי ליצרני יין (מאז 1882) וילדיו הלא הם הדור שישי. המשפחה היא אחד ממותגי איזור היין קיאנטי המוכרים ביותר בעולם ומייצאת את יינותיה לכ-80 מדינות, בהן ישראל.

המשפחה, על רעיונותיה היצירתיים, פרצה דרכים בתחומים שונים: בתמחור הנגיש, בהחלטה לגדל גפנים ולייצר יין באיזור מארמה (Maremma), וכן למרגלות הר הגעש אתנה, גידול 100% מהגפנים בשיטה האורגנית ולאחרונה אף רעיונות שיווקיים פורצי דרך כמו יצירת יין "לבן" מזן ענבים אדום. פריצת דרך נוספת היא גם התווית הכתומה שהולבשה בשנת 2002 על ספינת הדגל שלהם - קיאנטי פיצ'יני DOCG.

משפחת פיצ'יני יקב פיצ'יני טוסקנה. יח"צ,
משפחת פיצ'יני בעבודה/יח"צ

הקהל הישראלי סקרן מאוד

פגשתי את מיכאלאנג'לו לשיחה, יחד עם ולדיסלב בוהרינס, מנהל היצוא של היקב. הלקוחות הישראלים, אותם מכירה המשפחה כאמור למעלה מעשור, מתוארים כבעלי ראש פתוח וסקרן. "הקהל הישראלי סקרן מאוד, אבל צריך להזין את הסקרנות הזו עם חדשנות ופרויקטים חדשים. אנחנו רואים שזה עובד", אומר ולדיסלב . קיאנטי ממשיך להיות ממותג כאחד האזורים המובילים באיטליה והכי מזוהה עימה. "חשוב להבין שקיאנטי הוא איזור יצור יין אבל הוא התגלמותה של איטליה", אומר מיכאלאנג'לו. "אלו היינות הכי חשובים באיטליה, לא רק בגלל האיכות, הכמות והמחיר האטרקטיבי, אלא משום שזה אזור מפורסם מאוד מבחינה היסטורית."

ככלל קיאנטי הוא איזור יין ידוע עוד מהמאה ה-14 אלא שאת החותמת הרשמית לכך קיבל האיזור מהדוכס הגדול של טוסקנה, קוסימו דה מדיצ'י ה-3. מאפיין חיצוני חשוב של האזור הוא התרנגול הידוע המתנוסס כסמל האזור על בקבוקי יינות קיאנטי קלאסיקו.

עוד בוואלה!

מתאים לנו: סדרת היינות שמתמקדת בקשר בין יין לאוכל

לכתבה המלאה
כרם במחוז קיאנטי, איטליה. ShutterStock
כרם במחוז קיאנטי, איטליה/ShutterStock

23 מליון בקבוקי יין בשנה

לדברי השניים, היקב בקיאנטי הוא המוביל בעולם ומהווה 11% מהייצור הכולל המיוצא של האזור. סה"כ מכלל יקבי המשפחה מיוצרים 23 מיליון בקבוקים בשנה, נתון המהווה גידול עצום בדרישה בזמן ואחרי מגפת הקורונה. כידוע מגפת הקורונה שהותירה את חובבי היין בבית ומנעה מהם חוויות גסטרונומיות בישראל ובעולם, גרמה לגידול ברכישת וצריכת יין ואלכוהול. ולדיסלב מספר כי הגידול ארע בקרב שכבות יינות הבסיס והביניים, אולם לא ביינות היוקרה שהם אך אחוז קטן מכלל היצור.

אולם אליה וקוץ בה, רק לאחרונה דווח כי הן המגיפה והן המלחמה באוקראינה גרמו לעלייה של כ-10% במחירי חומרי הגלם והחשמל לתעשיית היין האיטלקית ונראה כי העלייה הזו בלית ברירה תגולגל גם לצרכנים בכל העולם. חומר גלם אחד שחסר מאוד בימים אלה הוא בקבוקים לבנים/שקופים (בעיקר ליינות לבנים ורוזה). בכל חודש מוקצים להם 40 אלף בקבוקים בעוד הצורך הוא 300-400 אלף בקבוקים. איך מתמודדים? בקבוקים ירוקים. אין ברירה. מריו פיצ'יני אבי המשפחה מעדיף לספק יין ללקוחות בצורה רציפה, זה לא רק בגלל הכסף זה בגלל הנוכחות שחייבת להישמר אצל הלקוחות ויהי מה.

יקב פיצ'יני טוסקנה. יח"צ,
11 אחוז מהיין המיוצא מקיאנטי/יח"צ

הכל נשאר במשפחה

שאלתי אם למשפחה כל כך ידועה מטוסקנה, שהתפתחה לכדי יקבים באיזורים אחרים גם כן, יש בכל זאת קו שמחבר בין היקבים ונעניתי בחיוב. מיכאלאנג'לו: "יש פילוסופיה אחת. בכל איזור יש את האדמה שלו והיקב קשור אליה. האזור אחר מבחינה ייננית, ולכל יקב יש את האופי שלו אבל המנטליות היא אותה מנטליות כי הכול תחת אותה המשפחה.

חשוב לנו מאוד לקשר את הטרואר לזני הענבים הטובים ביותר. בדרך כלל כאשר מדובר על חיבור אמיץ וטוב בין הטרואר לזנים, מדובר בזנים המקומיים של אותו האזור. כך למשל באתנה (סיציליה) זה זן הנרלו מסקלזה ועבור בזיליקטה (דר' מז' איטליה) זה זן האליאניקו דה וולטורה, בטוסקנה זן הסנג'ובזה ובמארמה קברנה סוביניון או קברנה פרנק. טרואר אחד זן ענבים אחד שהוא הטוב ביותר לטרואר - זו הפילוסופיה והקשר בין היקבים."

בישראל ניתן למצוא יינות רבים של משפחת פיצ'יני אולם לא את כל ההיצע הקיים. מרבית (כ-70%) היינות שניתן למצוא כאן הם מאיזור קיאנטי קלאסיקו המפורסם. יכול להשתמע כאילו אם יש לך יקב באיזור קלאסי הכל פשוט וחלק, אבל לא. כך למשל קיימת התלבטות תמידית במשפחה לגבי יין ה-סופר טוסקן שלה, האם לייצר אותו עם ענבי סנג'ובזה או לא.

יקב פיצ'יני טוסקנה. יח"צ,
שלושה יקבים, משפחה אחת/יח"צ

לא רק עסקים

שאלתי את מיכאלאנג'לו שחוסה עדיין תחת אביו מה יהיה חותמו על העסק המשפחתי. בחיוך מעט נבוך הוא השיב כי הוא רואה את עסקי המשפחה מתפשטים גם מחוץ לאיטליה: "אנחנו צריכים לקנות עוד 3-4 יקבים באיזורים נוספים באיטליה ולאחר מכן אנחנו צריכים לקנות מחוץ לאיטליה. עם פוקוס טוב ומנטליות בריאה אפשר לממש את החלום הזה. אני חושב על איזור ספרד, צרפת, דר' אמריקה."

ולדיסלב מספר כי היום שלושת אזורי היין ה"חמים" ביותר מבחינת התעניינות ביין האיטלקי הם: פרוסקו, קיאנטי ופוליה. למשפחת פיצ'יני קל להציע לשותפים חדשים ולקוחות יינות מכל האזורים הללו. "הגמישות מאפשרת לנו את זה" אומר מיכאלאנג'לו "פיצ'יני זו משפחה וכשיבואן מתחיל לעבוד איתנו, הוא עובד עם המשפחה. אנחנו בונים משהו יחד - זה מאוד אישי ולא רק עסקים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully