וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

או"ם שמום: יינות מפורטוגל שיעזרו לכם לשים את הפוליטיקה בצד

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 10:35

קובי קלייטמן לא מאמין להייפ ולא מתרשם בדרך כלל מיינות פט-נט ויינות כתומים. יינות פורטוגליים שנחתו לאחרונה בישראל גרמו לו לשנות את דעתו

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במטה הארגון בניו יורק, 6 בנובמבר 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
אחד השמות השנואים במקומותינו/עיבוד תמונה, רויטרס

בכל הנוגע לפורטוגל, אנחנו חיים במעין דיסוננס קבוע. במיוחד מאז השבעה באוקטובר. מצד אחד, אנטוניו גוטרש הפורטוגלי, הפך לאחד השמות השנואים במקומותינו, בהיותו מזכ"ל או"ם כושל ומוטה, לפחות כמו שאנחנו רואים את זה. ארגון האומות המאוחדות הפך לבדיחה גרועה תחת הנהגתו או כמו שבן גוריון אמר בזמנו: או"ם שמום. מצד שני כמה מאיתנו אוחזים בדרכון פורטוגלי או מייחלים לאחד כזה?

זה הזמן להפריד בין פוליטיקה ובין טעם טוב וחדוות עמים. כשאני כותב חדוות עמים, אני מתכוון לחדווה שיש בין כל אלו שאינם פוליטיקאים. האזרחים הפשוטים שהם אנחנו, האנשים שמרכיבים עם, בלי המנהיגים שבהיעדר מרביתם כנראה שהעולם היה נראה קצת יותר טוב.

אם יש משהו שמבחינתי הוא אקסיומה בכל הנוגע ליינות פורטוגל הוא שהיינות והאוכל תמיד, אבל תמיד ילכו יחד. הם פשוט מרימים האחד את השני לטעמים וריחות שגורמים לדמיון להפליג.

ליסבון, פורטוגל. מירה איתן,
ליסבון, פורטוגל/מירה איתן

לכל יין יש שם

פורטוגל, המדורגת במקום האחד עשר בייצור יין בעולם ידועה בזכות מזג אויר חם והשפעות של היבשה שממזרחה וצפונה מחד ושל האוקיינוס האטלנטי שממערבה מאידך. ימיה כמעצמת סחר עולמית נמוגו אבל היא הייתה ונשארה מעצמת יין.

זני המפורסמים ביותר של פורטוגל, ואולי גם בגלל שהם הקלים יותר לביטוי הם" אלבריניו הלבן והזנים באגה ו-טוריגה נסיונל האדומים. לגבי שאר המוני הזנים תחליטו בעצמכם אם ללכת לרופא שיניים ואז לנסות לבטאאת שמם, או לוותר ופשוט לשתות אותם. אני יודע מה אני מעדיף.

אחד היבואנים החלוציים והבולטים של יינות פורטוגל לישראל, הוא אייל מרמלשטיין שאת יינות היבוא שלו ניתן למצוא או במסעדת טשרניחובסקי 6, מעבר לרחוב בחנות היין שלו, וגם במסעדות, ברי יין וחנויות אחרים. שלושה יקבים חדשים הצטרפו לפורטפוליו שלו ולכל אחד מהם סיפור מעניין ויינות שכדאי לנסות.

עוד בוואלה!

לחיי התקווה: הפאב הדרומי שהועתק לתל-אביב זקוק לתמיכה שלכם

לכתבה המלאה
אייל מרמלשטיין, טשרנחובסקי 6. קובי קלייטמן,
אייל מרמלשטיין. מסעדן ויבואן/קובי קלייטמן

ARRIBAS WINE COMPANY - Saroto

אני קורא להם יינות הזיקית בגלל התווית שלהם. בכל הנוגע ליינות פורטוגלים סיגלתי לעצמי דרך לזכור את התוויות יותר מאשר את השמות. כי השמות, כאמור, אינם קלים לביטוי. מדובר בחברה שהוקמה בשנת 2017 ושאחת ממטרותיה המוצהרות, היא רחישת כבוד לכרמים וזני ענבים מקומיים בשיטות הכנת יין מסורתיות.

כל זה קורה בכפר במפוסטה שהוא חלק מאזור קטן המצוי בצפון מזרח פורטוגל וממש גובל בספרד השכנה וקרוב לפארק הלאומי של הדואורו. הכפר נבחר היות וסביו של אחד מהמייסדים (ריקרדו אלווז או פרדריקו מקאדו) נולדו שם, וגם כי כרמים וותיקים, בני 70-100 שנים, החלו להינטש

בכל שנה היקב משתף פעולה עם ארגונים מקומיים ומקדם אותם ע"ג תוויות היין. משמעות השם Saroto כפי שהיקב כותב היא זיקית שזנבה נקטע ואולם היא מסמלת יותר מכל את ההתחדשות והרצון לשקם ולשמר את המסורת העשירה ארוכת השנים של כרמי הכפר.

הלהיב אותי במיוחד היין האדום שהוא בלנד של 70% ענבים אדומים ו-30% ענבים לבנים. היין מאוד פירותי, העץ שבו שהה מקשיח אותו מעט, התחושה בשתייתו משמעותית וממלאה את הפה בהנאה. יין נהדר.

יינות פורטוגל. קובי קלייטמן, מערכת וואלה
היינות עם הזיקית/מערכת וואלה, קובי קלייטמן

Venha Conhecer a Herdade do Cebolal

או בקיצור סבולאל שממנו מיובאים גם כן ארבעה יינות. רעיון טוב לפסח למי שאינו מקפיד על כשרות. קודם כל היינן שרמנטי, הנחתי את זה על השולחן ועכשיו אפשר להמשיך. היקב נמצא בדרום מערב המדינה סמוך לחופי אלנטג'ו היפהפיים. היקב המשפחתי קיים משנת 1890 ומנוהל כיום על ידי הדורות הרביעי והחמישי. הם מלאי אמונה בהליכים טבעיים והשטח שלהם רובו יער ובחלקו הקטן כרמים. הכרם העתיק ביותר שלהם הוא בן 80 וכל הזנים מקומיים.

אמליץ במקרה זה יין אחד: היין הלבן מאוד מינרלי, ירקרק, פירחוני ובעל חמיצות בינונית. יין הרמוני ומאוזן. מעולה.

יינות פורטוגל. קובי קלייטמן, מערכת וואלה
מאמינים בתהליכים טבעיים/מערכת וואלה, קובי קלייטמן

Folias de Baco

לנו, בישראל, יש פתגמים וניבים שכוללים שועלים, פעם גם היו מחזיקי מפתחות עם "זנב" שועל, בפורטוגל יש שועלים באמת, ולא בכדי כל תוויות היקב שעל שמן מתנוססת המילה UIVO (יללה) קשורות בחיה המהממת הזו.

היקב אמנם הוקם בשנת 2007 במרכז צפונה של פורטוגל, אולם ליינן והכורם היסטוריה משפחתית בתחום זה.לימודיו של טיאגו היינן הביאו אותו גם לאורגון בארה"ב ללמוד טכנולוגיות מודרניות ליצור יין. הוא אפילו נטע פינו נואר באיזור, קצת חריג יחסית לכל אלו שמנסים לשמור על מסורת מקומית בלבד. אייל מייבא ששה יינות מהיקב הזה. שווה לשתות אותם והתוויות מקוריות ויפות.

יינות פורטוגל. קובי קלייטמן, מערכת וואלה
ראש לשועלים/מערכת וואלה, קובי קלייטמן

גם כאן בהמלצות שלי, אני חורג ממנהגי וממליץ על היין הכתום של היקב, באמת הפתעה מרגשת. אם תתעמקו בריח היין תמצאו לדר, ורדים, ריחות באמת משגעים ואילו בפה היין יבש, תוסס מעט. האמת? אם אתם ממש רוצים ליהנות ממנו אני ממליץ לשתות אותו לצד עוגת גבינה.

היין השני הפתיע אותי, כי בדרך כלל אני ממש לא אוהב יינות פט-נט, יינות בעלי תסיסה מוגזמת לדעתי, שאינם מרשימים במיוחד. פה כצפוי הבועות ביין היו משמעותיות מאוד אבל משהו בטעם והריח שלו היה מעודן מאוד, הרמוני ולראשונה גרם לי הנאה אמיתי מיין כזה.

יין נוסף הוא האדום, שעשוי מענבים של גפנים בוגרות, בלנד של זנים רבים, יין מרשים ביותר שנשאר בפה זמן רב, קצת קשוח מבחינת הנוכחות בפה אבל אפשר לתת לו קצת לעמוד באוויר החדר כשהוא בכוס או לשתות אותו לצד ביס שמנוני. התוצאה הנפלאה מובטחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully