וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחרות היין טרה וינו 2024: מי ניצח? מי הפסיד?

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 29.1.2024 / 13:38

אורית גרינבוים-לירון, ששפטה בתחרות הבינלאומית ליין וכהילים, מפרגנת לזוכים ולמארגנים, וחושבת שבשנה הבאה צריכות לשבת לידה הרבה יותר נשים

חבר השופטים, תחרות טרה וינו 2024. איל קרן,
חבר השופטים, תחרות טרה וינו 2024. חפשו את הנשים/איל קרן

תחרות היין הבינלאומית טרה וינו Terravino, התקיימה זו השנה ה-18 במוסד היין "איש הענבים" ביפו, למרות המלחמה ועל אף העדרם של שופטי יין מחו"ל.

לתחרות נשלחו השנה 619 יינות וכהילים מהארץ ומהעולם, כולם נטעמו בטעימה עיוורת במשך יומיים על ידי חבר שופטים מכל קצוות ענף היין והאלכוהול הישראלי. בסוף השבוע הקרוב, 1-2.2, יוכל הקהל הרחב להשתתף בטעימה "טועמים זהב" בבית איש הענבים בה יוגשו לטעימה היינות שזכו במדליות כסף, זהב וזהב כפול.

חיים גן, איש הענבים בכבודו ובעצמו, והצוות שלו מנהלים את תחרות היין טרה וינו שנה אחר שנה בסדר מופתי ובמקצועיות חסרת פשרות, על פי פרוטוקול ה- OIV (International Organisation of Vine and Wine). בשל כך היא זוכה לאמון מצד היקבים והמזקקים, ששולחים את מיטב התוצרת שלהם לשיפוט.

הבחירה לקיים את התחרות כסדרה למרות קולות המלחמה אינה מובנת מאליה ואכן יום השיפוט הראשון נפתח בחגיגיות מהולה בעצב. משהו במפגש יין חגיגי ומקצועי היה מנחם ומרומם נפש מלווה בתחושה מדומה של שיגרה. אחרי הכול, באנו לעבוד.

ביום השיפוט השני קמנו לבוקר "הותר לפרסום" קשה מנשוא. בעיניים אדומות וגרון חנוק נכנסו שופטי היין לבית "איש הענבים" ובשקט ניגשו למלאכת השיפוט, באופן שבו רק ישראלים למודי אסונות יכולים להניח בצד לכמה שעות את המציאות הבלתי נתפסת ולהתרכז בדבר שלשמו התכנסו. גם באותו יום נורא, הליך השיפוט התקיים במקצועיות, כל יין זכה למלוא תשומת הלב ונטעם בכובד ראש.

ארקדי פפיקיאן, תחרות טרה וינו 2024. איל קרן,
כבוד השופט ארקדי פפיקיאן. תחרות טרה וינו 2024/איל קרן

תחרויות יין. בשביל מה זה טוב?

ציונים ותחרויות יין הם נושאים שנויים במחלוקת. שאלות כגון: האם הפרמטרים בהם נבחנים היינות מספקים לקביעת איכותו? האם טעימה עיוורת ללא כל התייחסות לזן ענבים ואזור יין מאפשרת ניתוח מיטבי? והאם אל היין במקום החמישים בסדר הטעימה יכולים השופטים להתייחס כמו אל כמו היין השליש? הן שאלות חשובות ומעוררות דיון.

צריך לומר שהשתתפות בתחרויות יין אינה מתאימה לכל יצרן אך רבים מהם יכולים להפיק ערך שיווקי מעצם הזכייה. עבור לא מעט צרכני וצרכניות יין, מדליה על צוואר בקבוק מסמנת חותמת איכות, שתשכנע אותם ברגע הקנייה לבחור בבקבוק המעוטר במדליה על פני אלו שאינם. וככלל, קיומה של תחרות יין בסטנדרטים בינלאומיים בישראל היא סממן נוסף לתרבות יין מתפתחת וגיבוש זהותנו כמדינת יין מקובלת בעולם.

זאב דוניה, תחרות טרה וינו 2024. איל קרן,
כבוד השופט זאב דוניה, יקב סוסון ים/איל קרן

הזוכה הגדול: אדם מונטיפיורי

טקס הגאלה השנתי התקיים בכבוד וצנעה כיאה לימים אלה. בנוסף ליינות הנבחרים, היקב הביתי, יקב הבוטיק וצוות הייננים הטוב ביותר בתחרות, הוכרז בו גם הזוכה ב"פרס מפעל חיים 2024" על תרומתו המשמעותית לענף היין הישראלי.

השנה נבחר איש היין אדם מונטיפיורי אותו הציג כתב היין קובי קלייטמן במילים: אדם מונטיפיורי תרם ותורם רבות בספרות העולמית בשיתופי פעולה עם שמות מובילים כג'נסיס רובינסון, יו ג'ונסון, אוז קלארק, ג'ואל בטלר ורנדל Heskett. בישראל כותב בקביעות בג'רוזלם פוסט וכן פרסם והשתתף בספרים - רק השנה פורסמו שני ספרים שכתב אודות יקב קסטל ויקב רמת הגולן, לצד ספר בו השתתף אודות יקב צרעה.

מה בדרך? לא פחות מאשר כתיבת הפרק על ישראל בספר שהוא חלק מחזונו ארוך הימים על הצגת יינות מזרח הים התיכון בכפיפה אחת, ובמקרה זה יחבר הספר בין לבנון, קפריסין וישראל.

טעימות יין, תחרות טרה וינו 2024. איל קרן,
מחברים את הנקודות. תחרות טרה וינו 2024/איל קרן

להיות אדם

לפני שנשבה בקסם הכתיבה, שעליה הוא מעיד כי היא דרכו האמנותית לבטא את עצמו, עבד שנים רבות בשדרת הניהול של יקב רמת הגולן ויקבי כרמל, וככזה יזם והוציא לפועל את תחרות 'פרס ירדן' שבמשך שנים הייתה תו תקן למקצוענות ביין, הקים קורס ראשון בישראל לסומליירים, קידם רעיונות כמכירת יין בכוסות במסעדות, הציג שמות שהפכו למותג כמו: 'כרמל מדיטרניאן', ו-'כרם וקאיומי', פיתח את המותג שהוא יקב יתיר ועוד.

מונטיפיורי היה ועודנו יועץ שנגע בצורה זו או אחרת בלמעלה מ-40 יקבים בישראל. איש אמונם של רבים בתעשיית היין וזה אינו דבר של מה בכך. אין ראוי יותר מאדם לפרס מפעל חיים, ובחירתו מהדהדת מסר של תקווה, דרך ארץ ושלום.

חיים גן, איש הענבים. תחרות טרה וינו 2024. איל גוטמן,
חיים גן, איש הענבים. תחרות טרה וינו 2024/איל גוטמן

ההפסד הוא של כולנו

ובנימה אישית: השנה חבר השופטים מנה אך ורק שתי נשות יין! את השנים הראשונות בהן התפתח ענף היין הישראלי ליהקו בתפקידים שונים בעיקר גברים אך בזכות עבודה קשה - תודות לאלת היין ולעוד כמה אלילות, כיום ישנן נשים רבות ומקצועיות במגוון תחומי היין.

אני קוראת לכן, נשות היין של ישראל, להצטרף כשופטות מן המניין ולקחת חלק בתחרות טרה וינו הבאה. מובטחת לכן חוויה לימודית משמעותית ברמה האישית, הערכית והארצית. אנא השמיעו את קולכן החשוב, הנשי והעדכני. ויחד ננצח.

רשימת הזוכים המלאה באתר 'איש הענבים'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully