וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכות המדבר: נשות 'השזרה' ביקבי הנגב

אורית גרינבוים-לירון DipWSET

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 15:58

חברות קהילה 'השזרה' יצאו לטיול יין במדבר, גילו סצנת יין וקולינריה מסקרנת במיוחד וחזרו מאוהבות

השזרה בכרם פינטו, ירוחם. מרב סריג,
נשות השזרה בכרם פינטו, ירוחם/מרב סריג

אם אתם מטיילים בדרום הארץ ובדרכם חולפים על פני כרמים ירוקים רחבי ידיים, אל דאגה לא התייבשתם. זו לא פאטה מורגנה ולא חיזיון. אתם עדים להגשמה של חלום ישן: הפרחת השממה. בימיה הראשונים של המדינה אפילו דוד בן גוריון לא יכול היה להעלות על דעתו, שכעבור שבעים חמש שנה, תשגשג תעשיית יין מדברית ייחודית במקום שהוא כל כך אהב.

בהשראתו ובזכות בעלי חזון כמותו, הצליחו חלוצים וחלוציות בני זמנו, לעשות את הבלתי יאומן: לייצר יין מדברי איכותי ולבנות סביבו מוקדי תיירות מרהיבים, גופי מחקר וטכנולוגיות חקלאיות פורצות דרך. נשות השזרה יצאו לטיול ביקבי המדבר והתאהבו.

כרמים במדבר. אורית גרינבוים-לירון, מערכת וואלה!
משהו קר בלב מדבר/מערכת וואלה!, אורית גרינבוים-לירון

נשות השזרה: במקום הנכון בזמן הנכון

תחילת מאי, עדיין לא חם וכבר לא ממש קר נראה כמו הזמן הנכון לצאת לטיול יין במדבר. טל טאובר-גוטסדינר ומרב שריג המנהלות יחד את השזרה, קהילת נשות היין והאוכל בישראל, תפרו במלאכת מחשבת, טיול בן יומיים ליקבי הדרום, שם צומחת בתנאי יובש וחום קיצוניים, סצנת יין וקולינריה מסקרנת במיוחד.

התקבצנו כשלושים נשות יין ואוכל, כל אחת מחוברת לעצמה וממוקדת בעשייתה, וחזרנו לאחר יומיים עם לבבות מפרפרים, מרחפות מעל הקרקע ומאוהבות בא.נשים שפגשנו בדרך, בנוף הגפנים על רקע המדבר הצחיח, ביין, באוכל ובוויב הדרומיים.

עוד בוואלה!

עוד לבנים בחומה

לכתבה המלאה
השזרה בכרם פינטו, ירוחם. מרב סריג,
השזרה בכרם פינטו, ירוחם/מרב סריג

נגב - יין מהמדבר

טיול נשות השזרה למדבר התקיים בשיתוף עם קרן מיראז', מקימת מועדון יקבי וכרמי הנגב. מועדון המאגד למעלה משלושים חקלאים ויזמים. את המועדון מובילה נועה שוורץ, מנהלת תיירות חקלאית בנגב מטעם קרן מיראז', שמספקת לחברי המועדון ליווי עסקי הכולל הכשרות מקצועיות והתמודדות עם בירוקרטיה, מארגנת מפגשים קבועים בין חברי המועדון ועוד.

הקרן, שמלווה מקצועית על ידי איש היין גיא הרן, יוזמת פסטיבלי יין וחקלאות מקומיים ופועלת להכרה באזור הנגב כסימן מקור (אפלסיון). פרטים נוספים אודות המועדון, תוכלו למצוא באתר האינטרנט: נגב - יין מהמדבר

נועה שוורץ, מנהלת תיירות חקלאית בנגב, קרן מיראז'. אורית גרינבוים-לירון, מערכת וואלה!
נועה שוורץ, מנהלת תיירות חקלאית בנגב, קרן מיראז'/מערכת וואלה!, אורית גרינבוים-לירון

יקב יתיר: אנרגיה ירוקה

המסע שלנו החל ביער יתיר, בליוויו של יעקב בן דור, מנכ"ל יקב יתיר מיום הקמתו בשנת 2000. כשהאוטובוס יוצא מצומת שוקת, חולף על פני חורה, חוצה את נחל חברון ומתחיל לטפס במעלה היער, יעקב מדבר בתשוקה נערית על תתי אקלים בתוך היער, על מבנה הקרקע המשתנה, על אורן ירושלים, על החלמונית המבשרת על בוא הגשם ועל סבכי שחור כיפה המאיים על אשכולות ענבים בשלים. אי אפשר שלא להיסחף בסיפוריו ולהתפעל מהידע והתשוקה שלו לטבע, להיסטוריה, לארכיאולוגיה וכמובן לכרמים.

יער יתיר, היער הנטוע הגדול בישראל (מעל 40,000 דונם), מהווה מוקד מחקר והתעניינות בעולם מתחמם ודוגמא להתמודדות עם תהליכי מידבור באזורים גדולים. אך יותר מכל יער יתיר מסמל חדשנות ישראלית, אותה התווה דוד בן גוריון כאשר דרש לפטר את המומחים שקבעו שאדמת לס ותנאי מדבר אינם מתאימים לגידולים חקלאיים ולנטיעת עצים ואף הוסיף: "מומחים הם מומחים למה שהיה - לא למה שיהיה".

סמוך לבית היערנים, נקודה סמלית בה החל פרויקט נטיעות יער יתיר, עצרנו לטעימת רוזה הר עמשא ומשם המשכנו לחורבת ענים ובית הכנסת העתיק, בו סיפר יעקב על יצור יין באזור בעת העתיקה.

השזרה ביער יתיר. מרב סריג,
השזרה ביער יתיר/מרב סריג

למרגלות היער בבקעת ערד ממוקם היקב עצמו. שם פגשנו את ערן גולדווסר שגם הוא, כמו יעקב, מלווה את היקב כיינן מראשית ימיו. אחרי עשרים ושלוש שנות יצור יין, ערן יודע לאפיין את האופי "היתירי" של יינותיו אותו הוא מגדיר כ"אנרגיה ירוקה" - בשלות סוכרית גבוהה (אלכוהול גבוה) לצד ארומות וטעמים ירקרקים, עשבי תיבול ומעט עישון.

טעמנו את שלושת היינות מסדרת הר עמשא ושני יינות מסדרת נחל יתיר ואכן אפשר לטעום ביינות האדומים את אותו אופי יתירי שתיאר ערן. הר עמשא לבן רענן וארומטי ונחל יתיר לבן מורכב ומינרלי.

אתי אדרי, מנהלת הייצוא של יקב יתיר ויקבי כרמל סיפרה על האתגרים וההזדמנויות בשיווק יין ישראלי בעולם ועל הניסיון לצאת מקטגוריית היין הכשר ובכל זאת כל שנה נתקלת בכמות ביקוש שעולה על הצע.
יעקב, ערן ואתי הם צוות מנוסה שעובד יחד מעל עשרים שנה ומכיר יותר מכולם את אדמת הנגב הצפוני לכן הייתה זו בחירה נהדרת לפתוח ביקב יתיר את טיולנו למדבר.

ערן גולדווסר, יינן יקב יתיר. ונשות השזרה. אורית גרינבוים-לירון, מערכת וואלה!
ערן גולדווסר, יינן יקב יתיר. ונשות השזרה/מערכת וואלה!, אורית גרינבוים-לירון

יקב פינטו: חדוות יצירה בירוחם

תנופת בנייה והשקעה בחינוך, קהילה צעירה ושוקקת חיים, בית מלון מפנק, פארק ומיזמי אוכל הם רק חלק מסממני פריחתה של העיר ירוחם. ויש בירוחם גם יקב, יקב פינטו. האחים סם וג'ימי פינטו עומדים מאחורי מיזמים פילנתרופים חינוכיים בפריפריה החברתית בישראל ומתוך אהבתם לנגב וליין החליטו לנטוע כרמים ולהקים יקב בירוחם, פרויקט חקלאי תיירותי כחלק משגשוגה של העיר.

דוד פינטו, איש יין ובנו של ג'ימי עומד בראש הפרויקט שהחל לקרום עור וגידים בשנת 2018 וכיום מייצר יין מענבי הכרמים בירוחם זו השנה השנייה. לפרויקט הנהדר הזה רתמה משפחת פינטו את היינן שאולי יותר מכל מזוהה עם אדמת המדבר - יעקב אוריה שהחל את הרומן שלו עם אדמת לס צחיחה ביקב אסיף (ז"ל) בערד כבר ב-2009.

מאז אוריה חוקר ומחפש זהות מקומית ביינות המדבר וכשהגיעה ההצעה להצטרף כיינן ליקב החדש בירוחם הוא לא היסס לרגע וקפץ לדיונה. יצר סקרנות, יצירתיות, הרפתקנות וחדוות עשייה ניכרת בכל יין שנושא את שמו אם תחת יקב פינטו או במותג הפרטי שלו ולכן מוערך כאדם ואיש מקצוע מהטובים בארצנו בקרב אנשי התעשייה והצרכנים כאחד.

יעקב אוריה, יינן יקב פינטו, ירוחם. אורית גרינבוים-לירון, מערכת וואלה!
חוקר ומחפש זהות. יעקב אוריה, יקב פינטו/מערכת וואלה!, אורית גרינבוים-לירון

כמה הרפתקן יעקב? כל כך הרפתקן שמעז ליצר שרדונה אחד מכ-13 תסיסות שונות מאותו כרם, להביא לעולם יין כתום מתוק מבציר מאוחר של גוורצטרמינר ואפילו להעתיק יחד עם זוגתו את מקום מגוריהם לבית חדש בירוחם.

גם דוד וטניה פינטו, יחד עם שתי בנותיהן הצעירות, מעזים לנטוש את תל אביב הגדולה ולעבור בקיץ הקרוב לירוחם לטובת הגשמת חלום היין המדברי. נמרוד שקד, איש יין ושיווק מוכר ומוערך גויס לפרויקט כמנהל השיווק והמכירות של היקב ויחד עם דוד ויעקב שועטים בדרך הבטוחה להפוך את יקב פינטו לסיפור הצלחה מירוחם.

ליקב שלוש סדרות: סדרת הבסיס "נחל שועלים" על שם הנחל שבאפיקו נטועים הכרמים, סדרת ביניים "שועל חולות" - שועל נגב נדיר וסדרה גבוהה "שועל צוקים" החי במצוקי המדבר. פגשנו את אנשי החזון וההגשמה של יקב פינטו לטעימת יין מול כרמים ירוקים מלבלבים על רקע הר שקד ואדמת מדבר צחיחה, הרוח נשבה והקלה על עומס חום קל של תחילת מאי, דיברנו, אכלנו אבטיח צונן, שתינו יין נהדר, הלב נפתח והיה לנו טוב. .

טעימת יין בכרם של יקב נה. מרב סריג,
טעימת יין בכרמים של יקב ננה, מצפה רמון/מרב סריג

יקב ננה: התגשמות החלום

ערן רז המכונה "ננה", הגיע לאפיק העליון של נחל צין סמוך למצפה רמון ביולי 2007 בחיפוש אחר מקום מתאים לנטיעת כרם. בדיקות קרקע ושרידי טרסות מתקופת הנבטים, הוכחה שבמקום התקיימה חקלאות עתיקה, גובה של 800 מטר מעל פני הים, אקלים צחיח וחם עם לילות קרירים - תנאים טובים שהובילו אותו לנטוע כרם כבר באותה השנה.

ננה, כורם מנוסה וותיק מדבר הרבה על כורמות מדברית, נטיעת שורות עם כיוון מי השיטפונות ושימור הטרסות העתיקות המגנות על הגפנים מפני סחף אדמה, אך לכורמות מדברית יש נדבך נוסף. לאחר נטיעת הכרם הראשון הסתבר שפלש לנתיב הברחת סמים וכמו בסצנה מ"שובר שורות" נאלץ להתמודד עם טיפוסים שדאגו להבהיר בדרכים שונות ויצירתיות שהוא והגפנים שלו אינם רצויים. וכן, הייתה גם דרישה לפרוטקשן. אך ננה, איש קשוח וקצת גנגסטר בעצמו, סירב להיכנע, שמר על הכרם יום ולילה ואיגד סביבו קהילה חקלאית מקומית תומכת לחימה ובירוקרטיה.

כמעט 16 שנים אחרי אותם מאורעות, יקב ננה מייצר כ- 85,000 בקבוקים בשנה מענבי הכרמים שבנחל צין ובימים אלה נבנה מתקן יקב חדש במצפה רמון. ליקב מרכז מבקרים קסום לצד הכרמים הנטועים באפיק הנחל ולצידם יחידת אירוח מפנקת במרכבת טילי פטריוט ישנה משופצת. שום דבר כאן אינו שיגרתי.

ערן רז, יקב ננה. טל טאובר,
ערן רז, יקב ננה, מצפה רמון/טל טאובר

ננה מספר על שיתוף פעולה בינו לבין למו"פ רמת נגב שהוביל להקמת חוות ניסוי בת ארבעה דונמים ובה נטועים 28 זני גפנים. מכל זן מיצרים כמות קטנה של יין במטרה להבין מהו הזן הנכון והמתאים ביותר לגידול במדבר. כעבור 11 שנים מיום הקמת חוות הניסוי יכול ננה להצביע על מספר זנים שהוכחו כמתאימים ומוצלחים לגידול בתנאי הקיצון של מצפה רמון: הזן הלבן פרנץ קולומבר והאדומים גרנאש, פטי ורדו ומורבדר.

תהליכי הלמידה אינם נפסקים וננה, כורם חלוץ באדמת המדבר מגשים את החלום עם מנכ"לית היקב לי בן יהודה והייננית דנה בני, יחד מיצרים יינות שנחטפים מהמדפים זמן קצר לאחר צאתם לשוק כמו פט נט "מעונן" ורדרד עשוי 100% ענבי סירה, גרנאש אדום קליל ונהדר וכמובן לבן מזן שנין בלאן, כוכב עולה בשמי המדבר.

טעמנו ודיברנו עם ננה ולי בזמן שהנשים מקפה "גינה" במצפה רמון הכינו לנו ארוחת צהרים שהייתה טעימה במיוחד. ושוב מצאנו עצמנו שבעות, שתויות ומאושרות מול הכרמים.

שפית נורה הרץ ביקב ננה. טל טאובר,
שפית נורה הרץ בכרם ננה, מצפה רמון/טל טאובר

כרם אשכולות. משפחת מרום

רוני ושמחה מרום הגיעו למצפה רמון בעקבות שירותו הצבאי של רוני וכשפרש החליטו להישאר ולחיות בקצב המדבר. רוני הקים חווה חקלאית תיירותית במישור הרוחות, ממש בכניסה למצפה רמון, שבה נטע כרם זיתים ושבעת המינים, כאשר שמחה תמכה מרחוק וגידלה את בניהם התאומים.

בשנת 2013, ארבע שנים לאחר הקמת החווה והכרם, רגע לפני מסיק הזיתים השנתי, התבקש רוני להתמודד על רשות מועצת מצפה רמון. שמחה התנגדה, אבל רוני התמודד וניצח. בלית ברירה תפסה שמחה את מקומו בניהול החווה. שמחה שיתפה בגילוי לב את ההתמודדות שלה כאישה וכאמא חקלאית במדבר ואת ההתאהבות שלה בעבודת הכפיים, ששאבה את כל כולה לטיפול בכרם ובשבעת המינים, ולהדרכת סדנאות בנושא חקלאות מדברית.

בחווה נטועות גפנים מהן מפיקה שמחה 800 בקבוקי יין בלבד אך עיקר עשייתה מתמקדת בהפקת שמן זית מעולה כאלפיים עצי זית מזני סורי, ברנע ופיקואל. כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר שמחה צללה עמוק אל תוך עולם שמן הזית, חקרה ולמדה שיטות גידול ומסיק, אופן עשייה ודרכי טעימה. טעמנו שני סוגי שמן מכרם מרום, הראשון סורי עם מרירות וחריפות עדינה והשני מזן פיקואל שהיה ירקרק וחריף יותר, שניהם מאוד טעימים.

14 שנה חלפו מיום הקמת הכרם, רוני מרום עדיין ראש מועצה, הילדים כבר בצבא ושמחה משקיעה את רוב זמנה בחינוך ולימוד חקלאות מדברית וגם עוקרת, שותלת, משקה, גוזמת, בוצרת ומפיקה יין ושמן זית משובח. הגענו לכרם אשכולות בזמן פריחה כשהחווה בשיא יופייה ושמחה, אישה אמיצה מעוררת השראה גם היא פורחת בשיא יופייה ונשבנו בקיסמה.

שמחה מרום, כרם אשכולות, מצפה רמון. אורית גרינבוים-לירון, מערכת וואלה!
שמחה מרום, כרם אשכולות, מצפה רמון/מערכת וואלה!, אורית גרינבוים-לירון

מצפה רמון שייכת לצעירים

אל תגלו לאף אחד אבל דברים מעניינים מתרחשים במצפה רמון. גלריות, מופעי מוזיקה, בתי קפה, בתי מאפה, מסעדות נהדרות, פאבים וברי יין הם חלק מסצנה מצפאית תרבותית חדשה ומרגשת, בהובלת סטודנטים וצעירים מכל רחבי הארץ.

ארוחת ערב מעולה ב"סומסומיה" ומפגש עם ייננים מקומיים וטעימות יין בבר היין היפיפה "מיד-בר" שכולו בנוי על טהרת תוצרת המדבר, היו רק טעימה קטנה מאותה סצנה קולינרית שעשתה חשק לחזור למצפה רמון ולהנות ממנה עוד.

יומיים עמוסי יין, אוכל, מפגשים מרתקים וחברה נהדרת על רקע נוף מדברי הכי יפה בעולם גרמו גם לציניקנית כמוני להתרגש עד דמעות ולהשתמש שוב במושגים כמו "הגשמת החלום הציוני" במובן הטהור והמקורי שלו, ציונות שהופכת את הבלתי אפשרי למציאות ומקדשת חיים שקטים, משמעותיים וטובים בארץ הזאת. .

נשות השזרה, תמונה קבוצתית במדבר. אורית גרינבוים-לירון, מערכת וואלה!
תמונה קבוצתית במדבר/מערכת וואלה!, אורית גרינבוים-לירון

קצת על השזרה

השזרה היא הבית של נשות היין והאוכל בישראל; עסק חברתי שמטרתו לקדם את התרבות הקולינרית בארץ ולהגדיל את הנוכחות הנשית בתחום. הטיולים של השזרה ייחודיים בכך שהם מבקשים לספר סיפור ולהעמיק בו, לשזור את הטעימות והתכנים, לנרטיב שחשוב לנו לקדם ולחלוק עם נשות היין והקולינריה בישראל. הקהילה מונה כיום מאות חברות רשומות, ופתוחה גם לנשות מקצוע בתחום הקולינריה וגם לחובבות אוכל ויין.

השזרה מציעה טיולים קולינריים למדבר ולאזורים נוספים בארץ גם לארגונים - עובדות ועובדי חברות, צוותים, מנהלות ומנהלים. טיול של יום או יומיים, המותאם אישית לקבוצה על פי העדפותיה הקולינרית וצרכי הארגון.

פרטים והצטרפות: באתר השזרה
לפרטים והזמנת טיול: Tal.hashizra@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully