וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לבנים בחומה

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 10:22

ולא סתם לבנים. נציגים של שלושה יצרני יין מאיטליה, צרפת וגרמניה, נחתו בישראל עם תצוגת תכלית מרשימה במיוחד ויינות שקשה להבין איך הסתדרנו עד היום בלעדיהם

אני מאנשי הקיץ. אני יודעת, אני במיעוט בין חבריי שמגלגלים עיניים ומעקמים את האף, אבל נעים לי יותר כשחם לי, כשאור לי בעיניים עד מאוחר, וכשאפשר לשתות עד אין קץ יינות לבנים קרים, שמצננים את הגוף וממלאים את האף באלפי גוונים של ניחוחות נפלאים. טעימת יינות לבנים מאיטליה, צרפת וגרמניה שבה השתתפתי לאחרונה, הייתה תענוג אמיתי, אז החלטתי לשתף.

הכרמים של יקב סקיופטו, פיורולי, איטליה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ענבים מפריולי, טכנולוגיה מגרמניה, אלגנטיות צרפתית. יקב סקיופטו, איטליה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יקב סקיופטו, פריולי, איטליה

מריו סקיופטו היה ממניחי היסודות חתעשיית היינות הלבנים המודרניים באזור פריולי שבצפון איטליה. הוא נולד בשנת 1930 וגדל באכסנייה שהייתה שייכת למשפחתו. שם, במשך שנים, ותוך כדי נסיעות כנהג משאית, הוא ליווה את אביו, עזר לו לבחור יינות עבור ההוסטל, ולבסוף ניהל אותו בעצמו לאחר פטירת הוריו. בשל אהבתו ליין, בשנת 1963 החל להקדיש את זמנו לייצור ובשנת 1965 השיק את היין הראשון שלו 'טוקאי'. יין שבישר על תחילת עידן היין הלבן המודרני בפריולי, ששינה לחלוטין את תפיסת היין הלבן האיטלקי.

מריו הפך לחלק מקבוצת יצרנים שפעלה מסוף שנות ה-60 ועד שנות ה-70 לשיפור ומודרניזציה של שיטות ייצור היין האיטלקי. הוא ערך נסיעות באירופה כדי ללמוד שיטות חדשות, גילה בגרמניה השימוש בטכנולוגיה במהלך תהליך הוויניפיקציה, קנה גפנים צעירות בצרפת ואסף בה רעיונות איך להפוך את היינות שלו לאלגנטיים יותר.

"ענבים מפריולי, טכנולוגיה מגרמניה ואלגנטיות צרפתית" הייתה הפילוסופיה של מריו. וכך נולד סגנון סקיופטו המתאפיין ביינות סופר אלגנטיים. בשנות ה-80 נחשב מריו לאחד מהאליטה של יצרני היין האיטלקיים והפך למורה ויועץ ליצרני יין צעירים רבים. בהדרגה הצטרפו אליו ילדיו בניהול העסק, כשהם ממשיכים את המיזם שלו ברגישות ובכבוד,תוך כדי שליטה בתהליך הייצור, בטמפרטורה ורמת החמצן, פעולות שמאפשרות לייצר יינות שמייצגים בצורה הטהורה ביותר את זני הענבים והטרואר.

Schiopetto Fireman's Ribolla Gialia 2021

ריבולה הוא זן ענבים שמיועד באיטליה לרוב ליינות אפריטיף, ומייצג את הטרואר של פריולי. יין קל לשתייה עם ניחוחות רעננים של פרחי שדה, פרי צעיר ואגוזיות, חמיצות מאוזנת וסיומת רעננה. המחיר: 110 שקלים.

עוד בוואלה!

פורשת כנף: ביקור ביקב סקוריה

לכתבה המלאה
יקב סקיופטו, ריבולה ג'אלה. יח"צ,
ניחוחות רעננים של פרחי שדה/יח"צ

Schiopetto Fireman's Sauvignon Blanc 2021

סוביניון בלאן טיפוסי ומאוזן, שומר על הרמוניה בין התווים הירוקים לאדמתיות ולניחוחות פירותיים אלגנטיים ופרחים אקזוטיים רעננים. יין אלגנטי עם חמיצות פריכה ומליחות קלה. המחיר: 110 שקלים.

Schiopetto Sauvignon Blanc 2020

סוביניון בלאן שונה מקודמו, יותר מורכב, מאוזן היטב והרמוני, רך, אצילי ואלגנטי. ניחוחות עדינים של פרי אקזוטי, קליפות הדרים ועשבוניות. יין אלגנטי ופרחוני עם חמיצות מרעננת, טיפה מליחות ומרירות של אשכוליות. יין גסטרונומי. המחיר: 160 שקלים.

סקיופטו פיירמן, סוביניון בלאן. יח"צ,
מורכב, מאוזן והרמוני/יח"צ

Schiopetto Malvazia 2021

מלבזיה הוא אחד הענבים ההיסטוריים של גבעות פריולי. זן שגדל היטב בקרקעות עניות המבוססות על חוואר החשופות לשמש. יין עשיר ומורכב, ניחוחות טריים ומאוזנים של מינרליות, מליחות ימית, פרחים ופרי מתקתק בשל. הגוף די מלא וחלק, טעמים מתקתקים ומרעננים עקב החמיצות הגבוהה. הסיומת ארוכה ונעימה. המחיר: 160 שקלים.

דומיין אביג, מאקון, צרפת

דומיין אוביג הוא יקב משפחתי בעל מסורת ארוכת שנים באזור מאקון שבדרום בורגון. השם אוביג מוזכר בהקשר של גידול ענבים באזור כבר בשנת 1629, והיקב עצמו נוסד בשנת 1946. פרנסיס אוביג, המכונה 'הסב' החליט להתמקד ביינות פואי-פוסה, וכך, הוא לקח חלק מרכזי, במהלך שנות ה-50, בפריצת דרך משמעותית ובהפיכת הכפר האלמוני למותג יין שמוכר בעולם כולו.

ביקב מטפחים כ-260 דונם כרמים באפלסיונים פואי-פוסה, סנט-וראן ומאקון. בני המשפחה, האחים ז'אן-פייר ומישל אוביג מנהלים את הדומיין ומיישמים שיטות עבודה מסורתיות תוך כדי מתן כבוד רב לטרואר הייחודי של כל כרם ולערכי הסביבה. התמחות קפדנית בייצור יינות מהזן המקומי, שרדונה, הפכו את היקב לאחד הטובים במאקון. משנת 2018 הייננית היא סלין, שאחראית גם על הכרמים ומייצרת יינות רעננים בעלי מינרליות גבוהה.

דומיין אוביג, כרמים במאקון. צילום מסך, מערכת וואלה!
דומיין אוביג, כרמים באזור מאקון/מערכת וואלה!, צילום מסך

Domaine Auvigue Macon Villages 2021

יין מקסים ומורכב, בעל אופי רענן, מינרלי ועשבוני המלווה בניחוחות של פרחי אביב לבנים, אגסים והדרים, עשיר בחך, עם סיומת מעט אגוזית וקלויה. המחיר: 120 שקלים.

Domaine Auvigue Saint Veran 2021

יין אופייני לאפילסיון סנט וראן, שמבטא את האופי המלא של השרדונה עם ניחוחות הדרים, נענע ומינרלים, פרי הדר ואפרסק לבן. בחך רעננות, חמיצות יוצאת מן הכלל ונדיבות, נעימה ואופיינית. המחיר: 150 שקלים.

דומיין אוביג סנט וראן. יח"צ,
ניחוחות הדרים, נענע ומינרלים/יח"צ

Domaine Auvigue Pouilly Fuisse 2021

חלק מהיין שהה מספר חודשים בחביות על הקליפות, מה שהוסיף למורכבות ולעניין. שרדונה נהדר ואצילי עם ניחוחות עשירים אך עדינים של אפרסק בשל, פרחים, וניל ובריוש. גוף מלא וטעמים עשירים ועגולים עם חמיצות יפה וסיומת ארוכה ומורכבת. המחיר: 210 שקלים.

יקב מרקוס מוליטור, מוזל, גרמניה

חדשנות, אומנות ומסורת, מאפייינות את עבודתו של היינן מרקוס מוליטור. באמצע שנות ה-80 השתלט מוליטור בן העשרים, על היקב המשפחתי בן שמונת הדורות, במטרה להחזיר את יינות האחוזה לתור הזהב של הריזלינג מאדמות הצפחה של המוזל, עם יינות אותנטיים ואקספרסיביים שמייצגים את הטרואר המקומי וניתנים ליישון לאורך זמן.

היקב מטפח חמש עשרה חלקות כרם נפלאות במיקומים הטובים ביותר. ניהול הכרמים רגיש ומאופק, היבול נמוך והבציר מאוחר, על מנת ליצור עושר טעמים שאין שני לו. במרתף העמוק החצוב בסלעי הצפחה, עוברים היינות תסיסה ספונטנית והתבגרות בחביות אלון גדולות. מדובר בכוכב עולמי ולאחד היצרנים החשובים והנחשבים בגרמניה.

מרקוס מוליטור. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרקוס מוליטור בפעולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

Markus Molitor Haus Klosterberg Riesling 2021

ריזלינג מוזל טיפוסי, שער הכניסה לעולמו של מרקוס מוליטור ועמק המוזל. יין צלול, קריר, משובח, מורכב, מתקתק ועתיר ניחוחות. בחך עדינות ומינרליות בולטת, אופי צעיר, רענן, מדויק ונקי מאוד. המחיר: 92 שקלים, לבקבוק בנפח ליטר.

מרקוס מוליטור קלוסטרברג ריזלינג. יח"צ,
ליטר של כיף/יח"צ

Markus Molitor Alte Reben Mosel Riesling 2021

גפני ריזלינג לא מורכבות בנות שמונים ומעלה, הנטועות בשיפועים תלולים בין הכפרים במרכז עמק המוזל. באף זר פרחים מענג ואלגנטי מלווה במינרליות רעננה. החך משיי ומדויק, בעל גוף ודי עז, אינטנסיבי ומעורר. איזון מושלם בין עדינות לעוצמה. המחיר: 150 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully