וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזיגות ורכישות: היקבים מישראל שקנו יקב בבורדו

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 22.2.2024 / 13:57

יקב פלם ויקב צרעה מהרי יהודה, רכשו יקב בבורדו, צרפת. הייננים גולן פלם וערן פיק מספרים למירה איתן, מדוע וכיצד הם עשו את זה ומשתפים כמה מהתוכניות שלהם לעתיד

"יקב פלם ויקב צרעה מודיעים על רכישה משותפת של יקב באזור Haut Medoc שבבורדו". זהו שיתוף פעולה בין שני יקבים ישראליים בולטים, יקב פלם, שנוסד בשנת 1998 על ידי האחים גלעד וגולן פלם, עם אימם קמליה, ויקב צרעה, שנוסד בשנת 1993 על ידי רוני ג'יימס, ונמצא בבעלות משפחת חברוני מאז שנת 2006.

העוסקים במלאכה הם שלושה ייננים ישראלים, שמוכיחים עצמם בארץ עם יינות מצוינים: גולן פלם מיקב פלם, וערן פיק MW ודן שיינמן מיקב צרעה, שנכנסו יחד להרפתקה, שנשמעת קסומה, באזור יין עם מסורת וותיקה ותהילה.

האם הם יצליחו לעשות ליין הישראל את מה שעשו שפים כמו אסף גרניט, מושיק רוט, אייל שני וגל בן משה, לקולינריה הישראלית ברחבי העולם? ימים יגידו.


Chateau Tour du Haut Moulin, בדירוג Cru Bourgeois, הוקם בשנת 1870 וכרמיו משתרעים על שטח של כמאה דונם. את היקב העביר לידי אנשי היקבים הישראליים ליונל פואטו, דור שישי למייסדים, שימשיך לשמש ככורם. תפישת הייננות והכורמות של היקב תעוצב ותובל על ידי הייננים של פלם וצרעה, בעזרת וינסנט דופוש, יועץ בכיר, שעובד עם כמה מהיצרנים הטובים באזור

יקב Chateau Tour du Haut Moulin, בורדו. יח"צ,
יקב Chateau Tour du Haut Moulin, בורדו/יח"צ
"כמובן שניסו למכור לנו כמו לזרים שמחפשים Show off, יקב עם בריכה ופינוקים, ברור שזה לא דיבר אלינו."

"זה מסע שהתחיל לפני כמה שנים טובות ואנחנו בתחילתו" מספר גולן פלם. "מחכים לנו אתגרים רבים וכמו כל דבר ביין מסעות ארוכים, והנה יצאנו לדרך."

"ערן פיק ואני חברים טובים, חברות שנרקמה בעיקר מהתשוקה ואהבת היין הגדולה של שנינו. ערן מאוד אוהב את אזור בורדו, ואני אמנם מגיע מרקע איטלקי, אבל בבסיס יש קברנה סוביניון, ולאט לאט הבנו שזה מעניין את שנינו, והתחלנו ביחד בסיורים וטיולי יין מקצועיים והאהבה לבורדו התחזקה עם השנים."

"בשנת 2018 נזרק הרעיון לאוויר, שנינו חשבנו באותו כיוון והתחלנו לגלגל את זה, וזה תפס יותר ויותר נפח ועומק. גלעד גם הצטרף אלינו לסיורים ולבדיקות. היה תהליך ארוך, אבל מאוד ממוקד. החלטנו שמחפשים טרואר וליוו אותנו מתמחים באחוזות יין."

"כמובן שניסו למכור לנו כמו לזרים שמחפשים Show off, יקב עם בריכה ופינוקים, ברור שזה לא דיבר אלינו. ומצאנו את האחוזה שמתאימה לנו עם פוטנציאל אדיר, וכל מה שנשאר זה להחזיר לשם את היין האדיר שעשו שם לפני כמה שנים".

"הבעלים הנוכחי, ליונל, הוא כורם מדהים וזה התלבש כמו כפפה ליד, כי אנחנו צריכים שם את העזרה היומיומית בכרם. ליונל עשה בבורדו יין עם מסורת מיושנת ואנחנו רוצים להכניס לשם את התפיסה המודרנית, ולתת גם הרבה כבוד לתפיסה הבורדולזית."

"אנחנו משתדלים לבוא כמה שיותר צנועים ונעזרים בידע המצטבר שלו בכרם וביקב בתוספת היועץ שמלווה את יקב פלם הרבה שנים, שבעצמו מגיע מבורדו ועובד עם האחוזות הטובות ביותר בגדה השמאלית. אנחנו מנסים להביא את הידע המצטבר שלנו ואת הידע המקומי, גם של הכורם, כדי לנסות לחבר את זה למשהו איכותי וקצת אחר ממה שעשו שם עד עכשיו".

עוד בוואלה!

כמו יין לאמפנדה: המסעדה שמציעה כוס יין ב-15 שקלים

לכתבה המלאה
מיכלי בטון, יקב  Chateau Tour du Haut Moulin. צילום מסך, מערכת וואלה!
יקב Chateau Tour du Haut Moulin/מערכת וואלה!, צילום מסך

למה דווקא בורדו?

"בורדו הוא אחד מאזורי היין החשובים בעולם ויש שם מסורת מאוד ותיקה" אומר ערן פיק. "שני היקבים בארץ עובדים עם יועצי יין מבורדו. אני מאוד מתחבר למקצועיות ולרצינות שיש ביקבים בבורדו. הם לרוב יקבים לא קטנים עם מסורת מאוד ותיקה ועם התייחסות מאוד רצינית, גם בהיבט של הכורמות וגם הייננות."

"ויש גם את היכולת הטובה של היינות להתיישן. הרצון לעשות יין באזור חשוב, זה האתגר והעניין. בתור ייננים ושותפים יש לנו הרבה מה ללמוד מהם. יכולנו כמובן לקנות אחוזה במקם אחר, אבל אין מקום שאפשר ללמוד ממנו כל כך הרבה ולקחת ידע גם לארץ, זה חלק מההתפתחות שלנו."

"ויש פה גם עניין עסקי. יש פה הסתכלות הרבה שנים קדימה, איזה עסק אפשר לבנות שיהיה בר קיימא, לא כתחביב, אלא בראייה להרבה עשרות שנים קדימה. אנחנו רוצים לשאוב הרבה ידע ממה שעושים באזור ולצורך כך מצאנו את הטרואר הנפלא, וזו גם אהבה שלי למקום מאז ומתמיד".

יקב Chateau Tour du Haut Moulin. צילום מסך, מערכת וואלה!
בכרמים של Chateau Tour du Haut Moulin/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדוע החליט ליונל למכור את היקב?

"יש פה שילוב של כמה דברים, מסביר גולן, "אין לו דור המשך, הילדים לא מעוניינים להמשיך. ונהיה לו קצת יותר מדי גם יקב וגם כרם, כשהוא גם פחות מצליח להתחרות עם הגדולים של בורדו. היקבים שם מתמודדים עם תחרות עזה עם העולם החדש. אז הוא החליט לנסות ליהנות מהשנים הטובות שנשארו לו ובלי כל הלחצים הללו."

"הוא מאוד חשש מהמכירה, היה חשוב לו מאוד שיימכר לאנשים שמחוברים לטרואר ולאדמה ולא לאיזה חברת הון סיכון שתשתמש במקום לצורך מסחרי, ולכן הוא גם נשאר אתנו. אמנם לא היה לו קל, אבל הוא שמח ויש חיבור טוב בין כולנו".

ליונל פואטו, Chateau Tour du Haut Moulin. יח"צ,
ליונל וקרול פואטן, Chateau Tour du Haut Moulin/יח"צ
"אנחנו נכנסים כזרים שלא ממש אוהבים שם, אבל יש לנו צוות מנצח."

"חיפשנו בגדה הימנית, אבל רוב האחוזות שם גדולות מדי עבורנו" מספר גולן. "ומצאנו בגדה השמאלית 100 דונם, גודל שהתאים לנו, עם כרמים יציבים בני 30 ו-40 שנים, קרובים לנהר, אדמת קליי (חרסית) עמוקה, יבולים בכמות טובה, כי אין כמעט קרה באזור ליד הנהר. ואנחנו חושבים גם קדימה, על ההתחממות הגלובלית שכבר נתנה אותותיה במקום, החום כבר שם, ועדיין אסור להשקות שם. רוב הענבים שם קברנה סוביניון ויש גם מרלו ונלמד את המקום ונחשוב גם על קברנה פרנק בהמשך. ועכשיו צריך רק לעשות יין מצוין".


"חיפשנו הרבה שנים" מוסיף ערן, "ראינו עשרות יקבים, חלקם היו לא רלוונטיים כי זה דיבר אל אנשים שמחפשים לייף סטייל. כשהתייעצנו עם היועצים שלנו הבנו שהחלקה שמצאנו הכי מתאימה לנו. על קו נהר הג'ירונד יש כרמים קרובים לנהר להרבה יקבים מהנחשבים ביותר, לשאטו מרגו, שאטו לאטור ואחרים. הבנו את ההיסטוריה של הקרבה הזו, ראינו שסוג האדמה איפשר לעשות בה יין לאורך שנים רבות. אדמה מקומית קלאסית המאפשרת לעשות יינות קלאסיים, לא כבדים מדי, יינות מאוד עדינים."

"כשחתמנו על החוזה קיבלנו מהיועץ שלנו מתנה בקבוק יין משנת 1975, שקנה כבר בשנה ההיא מהאבא של הבעלים המקומי. זה היה פשוט פנטסטי, והראה את הפוטנציאל שיש פה. ועכשיו ההוכחה היא עלינו. זה לא פרויקט קל, הוא רחוק מאתנו פיזית, התרבות שונה, אנחנו נכנסים כזרים שלא ממש אוהבים שם, אבל יש לנו צוות מנצח. למשפחת חברוני שקנו את יקב צרעה מהקיבוץ בשנת 2006 יש אהבה גדולה לתחום וגם הם נשאבו לתחום הזה ומתעסקים בו הרבה וכמובן אנשי יקב פלם".

יקב Chateau Tour du Haut Moulin. יח"צ,
"עכשיו, ההוכחה היא עלינו"/יח"צ

איך זה יעבוד? הרי תהליך הטיפול והבציר נערכים בזמנים דומים גם בישראל?

"אנחנו מגיעים כקבוצת ייננים, ופה נאמר סך השלם עולה על כל חלקיו" אומר גולן. "כבר בבציר הזה כל אחד מאתנו היה. דן התחיל את הבציר ונשאר שם, הוא בחור סופר מוכשר ומאוד דינמי, ועובד עם ערן כבר שנתיים. ערן יגיע אחריו ואני אגיע בסוף. אנחנו עושים בינינו חלוקה. בשלב יותר מאוחר אני מעריך שנחפש יינן מקומי. הרעיון קודם כל להכיר לעומק ולהיות מעורבים גם בכרם בגידול ובעשיה. יש כבר קצת יין פיילוט ראשון מבציר 2023 שהתחלנו כדי להרגיש את זה. בשנת 2024 נגדיל את הכמות בצורה משמעותית".

ערן מוסיף ומחזק: "דן עשה את רוב הבציר האחרון, הוא הולך להיות מאוד משמעותי. דן אדם מדהים שזכיתי לעבוד אתו. בעבר עבד כשלוש שנים בבורגון, בעיקר בכרמים, והוא חלק משמעותי מאוד בהצלחת הפרויקט הזה. אנחנו נרגשים מאוד להתחיל וליישם את הידע והניסיון שלנו באחד מאזורי היין האייקוניים בעולם. אנחנו גאים להמשיך את המסע אליו יצאנו לצד צוות משפחתי חזק שחולק חזון משותף."

"לקח לנו הרבה שנים למצוא את המקום וייקח לנו עשרים שנה נוספות להוכיח, אבל יש לנו צוות מצוין, טרואר טוב וסבלנות. אנחנו יודעים שיהיו קשיים, אבל אופטימיים ומקווים שגם נהנה מהתהליך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully