וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקב פלם: סוס עבודה, שהוא גם מטובי האדומים המקומיים בקטגוריית עד 120 שקלים

31.1.2024 / 6:00

עדיין אחת המניות היותר בטוחות בתעשייה

יקב פלם, הרי ירושלים/יקב פלם

פלם, היקב המשפחתי מהרי ירושלים, הוא מוותיקי יקבי הבוטיק בארץ. מובילים אותו האחים גולן וגלעד פלם. גולן הוא היינן, גלעד מנהל בפועל. הפלמים הם נצר למשפחת יין. אביהם, ישראל פלם, הוא מראשוני הייננים בתעשיית היין המודרנית בארץ ועבד שנים רבות ביקבי כרמל, כשעוד נקראו "כרמל מזרחי".

לכל טורי היין של אבי אפרתי

בסיס העשייה הייננית של פלם נמצא בעולם היין הישן, עם כבוד ניכר לזן ולמקורו והתערבות מועטה יחסית כדי להשפיע על התוצאה הסופית. המהלך המשמעותי ביותר שאנשי פלם מנהלים בשנים האחרונות הוא מעבר לענבים המגיעים כולם מכרמים בהרי ירושלים, בגבעת ישעיהו ובאבן ספיר. הצעירים מבין יינות הטעימה הנוכחית (מבציר 2022-2023) כבר מגיעים משם. הוותיקים יותר, אלו המתיישנים, מגיעים מהגליל העליון. בהדרגה יעבור היקב לענבים שמגיעים כולם מאיזור מושבו.

יקב פלם, הרי ירושלים. יקב פלם,
היכונו לשינוי. יקב פלם/יקב פלם

בטעימה מתגלים יינות פלם כאחת המניות היותר בטוחות בתעשייה. יינות שנעשים בשום שכל ואיפוק יינני, תוך כבוד עצום למקדם הפרי ומאפייני הזן, ועם איפוק ניכר. נוכחות הכרמים מהרי ירושלים מתחילה לאפיין שינוי בטעמי היינות. בולטת מאוד ההשוואה בין שני יינות שאינם כלולים בסקירה אך נטעמו אף הם - "פלם, קמליה 22" מול "פלם, קמליה 23". הראשון כבר לא נמצא בשוק והשני ישוחרר באפריל וטעימתו הייתה בעצם טעימת חבית. זה לא שהאחרון טוב מקודמו, הוא פשוט שונה, במובהק. זה אומר שבשנים האחרונות נחזה בעוד ועוד יינות פלם שמשנים את אופיים.

כל היינות איכותיים, לא זולים אבל מספקים תמורה ראויה בעליל לכסף. כמו תמיד, "פלם קלסיקו" הוא הנגיש מבין היינות, "פלם נובל" הוא הגבוה והיקר מביניהם ויין ה"ווייט לייבל" מהווה סוג של יציאה. יש בו עידון ורכות והוא מסרב להתנהג כמו אדום ישראלי יקר יחסית טיפוסי. אוהבי לבן? אל תדלגו על "פלם, סוביניון בלאן" המינרלי, החד, היבש והמדויק. לחיים!

יקב כרמל

במחיר כזה, אין הרבה יינות שיספקו תמורה טובה יותר

לכתבה המלאה

פלם, רוזה 2023

יינות יקב פלם, הרי ירושלים. יקב פלם,
חמיצות חדה. רוזה 2023 של פלם/יקב פלם

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 73% סירה, 14% קברנה סוביניון ו-13% קריניאן מכרמים בגבעת ישעיהו ואבן ספיר שבאזור יהודה. תסיסה ושהות בת מספר שבועות במכלי נירוסטה. צבע ורוד סלמון. באף פרי אדום ופרחים. גוף קל-בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 115 שקלים.

הכי מתאים ל: עוף, גבינות, כריכים, סלטים, פיצה, פיקניק.

דבר המבקר: פרי אדום מקסים, רב נוכחות אך מאופק, חמיצות חדה, יובש טוב, רעננות ונגיעה מינרלית.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

בחמש מילים: רוזה מקומי חד ויבש במיטבו.

פלם, סוביניון בלאן 2023

יינות יקב פלם, הרי ירושלים. יקב פלם,
הדרים ופרחים. סוביניון בלאן 2023 של פלם/יקב פלם

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 93% סוביניון בלאן ו-7% שרדונה מגבעת ישעיהו במורדות יהודה. 12% מהיין מתיישן בחביות בנות 225-500 ליטר בנות 2-4 שנים. צבע זהוב מעט חיוור. באף הדרים ופרחים. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 115 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, פסטה.

דבר המבקר: הפרי רענן מאוד, רב קסם ומאופק אבל את הטון כאן נדמה שמכתיבה החומצה המצוינת, המעודנת והחדה. מינרליות נעימה, יובש, ניקיון ודיוק.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשש מילים: סוביניון בלאן מייד אין אלה וואליי.

פלם, הרי יהודה, קלסיקו 2022

יינות יקב פלם, הרי ירושלים. יקב פלם,
עבודה מאופקת. הרי יהודה, קלסיקו 2022 של פלם/יקב פלם

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 38% מרלו, 34% קברנה סוביניון, 14% פטי ורדו, 6% סירה, 4% קריניאן ו-4% מלבק מכרמים נבחרים באיזור יהודה. 14 ימי תסיסה עם הקליפות במכלים, לכל זן בנפרד ולאחר מכן 10 חודשים בחביות עץ אלון אירופאיות כבלנד ושישה חודשים נוספים בבקבוק. צבע אדום מעט כהה. באף פרי אדום ותבלינים. גוף בינוני. 14% כוהל בנפח.

כמה? 119 שקלים.

הכי מתאים ל: מינוט סטייק, על האש, סטייקים.

דבר המבקר: זהו סוס העבודה של יקב פלם מימים ימימה. היין שמיוצרים ממנו הכי הרבה בקבוקים שהוא כמובן גם הכי נמכר וזה שכו-לם מכירים. להבדיל מיין הסוביניון בלאן שנסקר ממעל, שבו החמיצות היא המנהלת, כאן זה הפרי, העגלגל והשופע למדי, שמאוזן בחמיצות טובה. העבודה המאופקת בעץ שומרת על היין הזה מלהיות חנפני אבל מדובר ללא ספק בבקבוק בעל ממשק המשתמש (לחיך) הכי ידידותי ונגיש של פלם. ככזה, הוא עשוי מצוין.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בחמש מילים: מטובי האדומים המקומיים בקטגוריית "עד 120".

פלם, הרי יהודה, ווייט לייבל 2022

יינות יקב פלם, הרי ירושלים. יקב פלם,
מימד אופי אחר. הרי יהודה, ווייט לייבל 2022 של פלם/יקב פלם

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 69% סירה, 17% קברנה פרנק ו-14% קברנה סוביניון. ענבי הסירה והקברנה סוביניון מגיעים מהגליל העליון. ענבי הקברנה פרנק מכרם אבן ספיר. 12 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי (80% מהן משומשות ו-20% חדשות). צבע אדום כהה. באף פרי אדום ותבלינים. גוף בינוני. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 165 שקלים.

הכי מתאים ל: צלעות טלה, קדירות טלה, סטייקים.

דבר המבקר: "ווייט לייבל" הוא ורסיית גולן פלם לז'אנר "בחירת היינן" - יינות מחוץ לקופסה על פי טעמו האישי לגמרי של היינן. "בחירת היינן" של פלם סוחבת לאגן הים התיכון, עם הסירה שמביא שפע תיבול ומידה של קטיפתיות אלגנטית וגם דקות מבנית יחסית. אבל השינוי המשמעותי בבציר 22 נעוץ במקור ענבי הקברנה פרנק, שמגיעים לראשונה מהכרם החדש של היקב באבן ספיר שבהרי ירושלים ומוסיפים נגיעת פלפל שחור ופרי יער ומימד אופי אחר במובהק מיינות המגיעים מכרי הגליל העליון. יין מעודן, אנין, עם אחוזי אלכוהול גבוהים אבל קל יחסית, מלא ניואנסים ועם מקדם גסטרונומי גבוה במיוחד.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה. לא זול אבל טוב באמת).

בתשע מילים: מאופק, אלגנטי מלא ניואנסים וגסטרונומי מאוד. יין אוכל מושלם.

פלם, קברנה סוביניון רזרב 2021

יינות יקב פלם, הרי ירושלים. יקב פלם,
פרי רב הבעה. קברנה סוביניון רזרב 2021 של פלם/יקב פלם

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 85% קברנה סוביניון, 10% סירה ו-5% פטי ורדו מכרמי דישון ובן זמרה בגליל העליון. תסיסה עם הקליפות. 12 חודשי חביות עץ אלון צרפתי, 40% מהן חדשות והשאר בנות שנה. צבע אדום עמוק מעט אטום. באף פרי אדום וסגול, תבלינים. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 185 שקלים.

הכי מתאים ל: נתחי בקר על עצם מיושנים ממושכות. תבשילי קדירה.

דבר המבקר: גוף מלא אך לא מסיבי, עוצמתיות ששלובה באיפוק, פרי רב הבעה שמאוזן בחמיצות חדה, ריבוי רבדים ומורכבות. קברנה סוביניון "עולם ישן" על אמת.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בחמש מילים: קברנה סוביניון "עולם ישן" במיטבו.

פלם, נובל 2020

יינות יקב פלם, הרי ירושלים. יקב פלם,
קטיפתי. נובל 2020 של פלם/יקב פלם

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 60% קברנה סוביניון, 30% סירה ו-10% פטי ורדו מהגליל העליון (כרם דישון וכרם בן זמרה) ומהרי יהודה (כרם מטע וכרם גבעת ישעיהו). 16 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון (70% חדשות ו-30% בנות שנה) ו-16 חודשי התיישנות נוספים בבקבוק. סך הכול 32 חודשי התיישנות. צבע אדום עמוק כהה, מוטה לאטום. באף פרי אדום ושפע תבלינים. גוף מלא. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 380 שקלים.

הכי מתאים ל: ארוחות מושקעות על בסיס בקר וטלה.

דבר המבקר: פרי עשיר, מעודן מאוד, מאוזן היטב, קטיפתי, אלגנטי, מורכב. היין הזה ראוי מאד ללגימה כבר עכשיו אבל שנות התיישנות רבות עדיין לפניו. בעוד שנתיים יהיה פתוח יותר בוודאי. בתנאי אחסון ראויים יכול להתיישן גם עשר שנים. כמו כל יין דגל יקר, מקדם התמורה לכסף של היין הזה אינו רלוונטי ולכן סעיף זה הושמט מהסקירה. לחובבי יין המשקיעים ביינות יקרים מסוג זה להתיישנות ארוכה, הוא בהחלט ראוי.

בשמונה מילים: קנו (אם ידכם משגת) ואחסנו לזמן ארוך בסבלנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully