וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שידוך משמיים: יין לבן וגבינות

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 14:36

אם אתם מתכוננים לארוחה חגיגית של גבינות ויין, בואו נרים ליקב שנמצא מטרים ספורים מגבול הצפון ולגבינות העיזים של הגליל התחתון

יקב הרי גליל כרמים. יח"צ,
בכרמים של יקב הרי גליל/יח"צ

החג הלבן חוזר אלינו גם כשפגזי מרגמות נופלים בכרמים וטנקים רומסים את שדות החיטה בגליל כי אין ברירה. שבועות אחד מהחגים החשובים ביהדות, הפך עם השנים ללבן וצח,

האם תמיד היה כזה? לא. האם בכל זאת נקפיד להמשיך את המסורת החדשה? למה לא.

יין לבן וגבינות זה שידוך משמיים, שמתאים למזג האויר החם המתדפק על דלתותינו ושדותינו. אולי במקום מגל נניף חולץ פקקים ונשמח קצת לבב אנוש?

שבועות נולד כחג חקלאי בו היהודים הביאו ביכורים לבית המקדש אלא שמאז הספיק להפוך לחג לאומי ואחר כך לרוחני-דתי בו נלמדת תורה לאורך כל הלילה מסיבות שלא זה המקום ללמדן.

דווקא הקיבוצים ומפעל ההתיישבות בישראל החזירו את אופיו החקלאי של החג. מי לא מכיר את הכתבות שמשודרות בטלוויזיה כבר שנים בסמוך לחג ומספרות על ההכנות בקיבוצים, ריקודי העם וחגיגה של עושרה החקלאי של הארץ? אז מאיפה הגיעו הגבינות והיין לחג?

התשובה היא שיווקית. בשנות ה-90 משרדי הפרסום של חברות מוצרי החלב התבקשו לחבר בין החג והחלב. המשרדים הנציחו את הקשר, שכנעו את כולנו, הצמיחו כאן מורשת ישראל חדשה והאמת? הצליח להם ובגדול.

אז אם אתם כבר לבושים לבן ומתכוננים להגיש אל השולחן מיני גבינות ויינות, בואו נפרגן ליקב שחווה את השנה הזו ממש מקרוב ויושב מטרים ספורים ממוצב של חיזבאללה: יקב הרי גליל. לצידו נפרגן ליצרן גבינות של חוות רום מהישוב כמון שבהרי הגליל התחתון.

דוד בר אילן, יינן יקב טוליפ. באדיבות המצולם,
דוד בר אילן, יינן יקב הרי גליל/באדיבות המצולם

עבודה תחת אש

יקב הרי גליל, נטוע ממש על הגבול הצפוני שלנו, בשיחה עם היינן החדש של היקב, דוד בר אילן, התברר שצוות היקב בא והולך תוך אזעקות בלתי פוסקות וריצה מפה לשם אבל כולם עושים את העבודה ומייצרים יין.

העבודה בכרמים מסובכת יותר לדבריו, פצצות רבות נופלות לתוך שטחי הכרמים והורסות את הגפנים ואם לא די בכך, העונה בה הצמחייה יבשה החלה, וכל אירוע כזה מצית אש במהירות. למרות זאת, מצליח צוות היקב לעבד את הקרקע, בזהירות ובתקווה שלא יאונה לעובדים כל רע. ממש עבודה תחת אש.

חוות רום, הוקמה בשנת 1986 על ידי עמית רום, עם עדר של 50 עיזים שגדל היום לכ-120. העיזים מזנים מקומיים, רועות בשטח ולא תאמינו אבל שלא כמו בגוש דן, שם מקפידים באמת לאסוף את גלליהן אחריהן, פשוט כי הם משמשים מאוחר יותר לקומפוסט עשיר.

בחרתי להתאים יינות של יקב הרי הגליל לגבינות של חוות רום. שידוך פלאי בעיניי. את היינות שאציין כאן ניתן כמובן להתאים גם לגבינות של יצרנים נוספים.

עוד בוואלה!

חתימה טובה: יינות יוקרה שאינם (מאוד) יקרים

לכתבה המלאה
יירוטים בגליל העליון בעקבות מטח כבד מלבנון, 12 באפריל 2024/אלה קובי

יקב הרי גליל, סתיו לבן 2023

אז מה אם הקיץ כבר התחיל, מדובר ביין לבן חדש שיצא לראשונה באפריל השנה ומורכב משלושה זנים: ויוניה, סוביניון בלאן ומוסקט קנלי שמחזק עוד את הארומות הפירותיות.

היין שצבעו כמעט שקוף מכיל 13% אלכוהול, ונודף ארומה של בושם אלגנטי המורכב מפרחים ופירות בשלים כמו אגס ומלון.

הגוף שלו בינוני וטעמו מזכיר את מה שהרחנו רגע קודם באף, חומצה בינונית, לא מריר אבל מותיר עוקצנות נעימה שמזכירה פלפל לבן.

היין הזה יתאים לגבינה בשם ולנסי שבאופן אישי מזכירה לי את סנסר שבצרפת וזה כבר עושה נעים. הוא יתאים גם לגבינת קממבר שבחוות רום נקראת "חרמון". המחיר: 60 שקלים.

הענבים מהם נעשו שני היינות הבאים מגיעים מכרמים שמדושנים בקומפוסט שיוצר מקפה ממוחזר של נספרסו.

נכון שברגע ראשון ואולי שני זה נראה קצת כמו טריק שיווקי אבל גידולים חקלאיים זקוקים לקומפוסט ואם כבר אז למה שלא נמחזר. ולא, לא מתקבלים טעמים של קפה לא בתוך היין ולא לצידו.

יקב הרי גליל, סתיו לבן. יח"צ,
ארומה של בושם אלגנטי/יח"צ

יקב הרי גליל, אלון לבן 2023

יין לבן שמורכב ברובו מענבי ויוניה ומעט שרדונה, 13.5% אלכוהול, מאופק ואלגנטי עם ארומות של תפוח ואגס בשלים לצד לחמנייה טרייה.

טעימת היין מלווה ברכות, לימוניות קלה, אותם אגס ותפוח ומרירות קלילה נעימה מאוד.

יין בעל גוף עגול וסיומת שנשארת זמן מסויים איתנו. הייתי שמח לו היה מעט יותר חומצי אבל זה אני. אפשר להתאים לו גבינות בסגנון מנצ'גו או תום. המחיר: 65 שקלים.

יקב הרי גליל, אלון לבן. יח"צ,
גוף עגול וסיומת ארוכה/יח"צ

יקב הרי גליל, יראון לבן 2022

יין לבן העשוי 100% מענבי שרדונה. 13.5% אלכוהול. אומר כבר עכשיו שמדובר ביין מעולה!

צבעו צהוב כקש, באף ניתן לחוש בארומות של אפרסק, שמרים ואף מינרליות קלה וכך גם בטעימה המאוד נעימה שלו הודות למרקם המלטף.

יין עם חומצה יפה מאוד, גוף בינוני ומעלה, סיומת ארוכה ומפולפלת שמשאירה אתכם לחלום על שלום עולמי,

משקה הרמוני ששתייה שלו בליווי גבינות כחולות או גאודה יעצימו את החוויה. המחיר: 110 שקלים.

יקב הרי גליל, יראוןן לבן. יח"צ,
יין מעולה!/יח"צ

יקב הרי גליל, גליל, רוזה 2022

קצת כמו הלחיים שלנו אחרי יין, גם היין הזה ורדרד כיאה לסוגו ומורכב משלושה זני ענבים בעלי שמות סקסיים (לפחות בעיני): סירה, סנג'ובזה וגרנאש.

עם זנים כאלו ועם החוחית שיושבת לה על פרחי בר על גבי התווית, יש לכם יין מעולה לפריסה של יין וגבינות מול הים.

יין בצבע סלמוני עדין, 10% אלכוהול, בריחו ניתן לחוש בתותים, פטל ואפרסק, בישום עדין ופרחוני. בפה חומצה נמוכה, סיומת בינונית ואותם פירות מורגשים גם כאן.

גבינות מהסוג ברי רכה או פטה מלוחה הן שידוך מצוין ליין הזה. המחיר: 65 שקלים.

יקב הרי גליל, גליל, רוזה. יח"צ,
עם גבינות מול הים/יח"צ

יקב הרי גליל, אור, גרנאש 2019

איך אומרים? דווקא בא לי גם יין אדום. זהו יין אדום יבש שאפשר בכיף להגיש מקורר מעט. אמנם יש בו 14.5% אלכוהול אבל הרעננות שלו והארומטיות שלו מסיטות את המחשבות לכיוון אחר לחלוטין.

יקב הרי גליל, אור. יח"צ,
רעננן וארומטי/יח"צ

אשאיר לכם את התיאורים רק אומר שהפרחוניות של היין הזה תתאים מאוד לגבינת "גלילה" (סנט מור) וגם לגבינות קשות כמו מנצ'גו או תום מיושנת. המחיר: 65 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully