וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביב הגיע אלרגיה באה

איתי להט

4.4.2007 / 9:11

בנוסף לשלל האלרגיות העונתיות כדאי שתהיו מודעים גם לאלרגיות הנגרמות מסוגי מאכלים ומזונות. כמובן שיש גם פתרונות

ליל הסדר מאחורינו, מה שאומר, שרשמית האביב כבר כאן. ועם האביב גם באות האלרגיות – במשך שבועות שלמים מתהלכים בינינו אלה שמושכים באפם, מתגרדים ועיניהם דומעות, אבל הם בחברה טובה. אלרגיה, היא לא נחלתם הבלעדית של הרגישים לאבקנים, היא קיימת על פי מחקרים שונים גם אצל 2% מהאוכלוסייה הבוגרת ואצל 6% מהילדים.

כשמדובר באלרגיה למזון, רוב התגובות השליליות אינן נגרמות באמת מאלרגיה, אלא נובעות מרעילות או חוסר סבילות לסוג המזון אצל האדם המגיב. באלו מזונות מדובר? מחקרים שבוצעו בארה"ב, מלמדים כי 90% מהילדים האלרגיים למזון רגישים ל-5 גורמים עיקריים: חלב, ביצה, בוטנים, סויה וחיטה. אגב בישראל החליפה את האלרגיה לבוטנים אלרגיה לשומשום, שמופיעה בשכיחות גבוהה יותר. לא מעט אנשים גם מגלים רגישות ותגובות גופניות קשות לחומרי צבע וטעם במזונות מעובדים. כך למשל במקרה של טרטזין - צבע מאכל צהוב סינטטי חומר המעורר תגובות אלרגיות אצל הרבה אנשים, ונאסר לשימוש בנורווגיה ואוסטריה.

איך תדעו אם גם אתם שייכים לקבוצת האלרגנים למזון? ברוב המקרים התגובה תהיה מיידית, אבל לא מעט אלרגיים מסתובבים עם התסמינים שמתפתחים רק כמה ימים אחרי המגע עם המזון שעורר את האלרגיה, ותוהים על שום מה הם מתגרדים.

פשוט נמנעים

התסמינים השכיחים כוללים נזלת, גודש באף, ליחות, שיעול, אסטמה, פריחה בעור, כאבי ראש, עייפות ועוד. במקרים קיצוניים האלרגיה תתפתח לכדי התנפחות, הקאה, קשיי נשימה ואפילו ירידה בלחץ הדם, תגובות שהן מסכנות חיים.

איך מתרחשת אלרגיה למזון בגוף? בימי חייו, נחשף אדם בממוצע לכמות אדירה של חומרי מזון אותם צריכה מערכת העיכול לעבד. בממוצע מדובר בצריכה ועיכול של 2 עד 3 טון מזון לאדם. חומרי המזון שחודרים לגוף יכולים בחלק מהמקרים לדלוף למחזור הדם ולגרום להפעלת המערכת החיסונית, בדומה לגורמים מזהמים אחרים המנסים לחדור לגוף. אלא שבעוד שברוב המקרים הגוף שולח נוגדנים של מחלה לטפל בזיהומים, במקרה של חלקיקי מזון שעברו למחזור הדם, הגוף אינו מזהה אותם כמחלה ומגיב תגובה אלרגית.

מה עושים? פשוט נמנעים מהמזון שגורם לאלרגיה, אם אפשר כדאי שלא לגעת בו לעולם. אלרגיות חוזרות ונשנות אצל אנשים האלרגיים למזון ואינם יודעים זאת, יכולות להחליש משמעותית את המערכת החיסונית עד מצב בו יכולים להתפתח גידולי סרטן בקלות. מה אוכלים במקום? הרגישים לחלב יחליפו את מוצרי החלב בסויה. יש ילדים ותינוקות שמפתחים אלרגיה גם לחלב וגם לסויה ובמקרה כזה ניתן לצרוך חלב בנוסחאותיו ההיפואלרגניות, שמכילות רק חלבונים מפורקים. נוטרמיגן, היא סוג של פורמולה שכזאת המבוססת על חלבון חלב פרה שעבר פירוק לחלקיקים קטנים שאינם גורמים לאלרגיה.

כמלחמה כוללת באלרגיות למזון ובכלל, נמצא כי הקוורצטין, חומר אנטיאלרגי יעיל קיים בעיקר בהדרים, פירות גרגרים, בצל, פטרוזיליה, קטניות, תה ירוק וענבים אדומים. צריכה של אלה יכולה להביא להקלה ומזור משמעותיים באלרגיה למזון, במיוחד עם מוסיפים להם מזונות המכילים שפע של אנטיאוקסידנטים כמו סלניום, וויטמינים מסוג C ו-E. כמובן שיש לזכור שטיפול עצמי לא יהיה שלם בלי ביקור אצל רופא מומחה, כמו גם טיפול אלטרנטיבי אצל נטורופת שיכול להועיל רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully