וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סייבר קפה

רחל אינגבר

14.4.2007 / 11:45

מחקר שפורסם לאחרונה מוכיח כי בכוס הקפה שלנו יש הרבה יותר סיבים תזונתיים ממה שחשבנו בעבר. האם הם באמת מועילים? נחכה למחקר הבא

כשמדובר במזון, פעמים רבות האריזה משפיעה על מהות התוכן. אכילת פרי בצורתו הגולמית נחשבת מזינה יותר משתיית המיץ שלו, מאחר שבסחיטה נעלמים כמה רכיבים בריאים. יש מקרים הפוכים, כמו שומשום למשל, אותו עדיף לאכול כטחינה, שכן מה שמצוי בתוך הגרעינים אפקטיבי יותר בלי מחסום הקליפה.

כמות הסיבים התזונתיים הגדולה שמכילים פולי קפה היא עובדה ידועה, בעוד שכשמדובר במשקה המוכן המופק מהם, בטבלאות ערכים תזונתיים ניצבה עד כה בגאון מבוייש הספרה אפס לצד סימון כמות הסיבים. מחקר חדש שנערך בספרד, מעיד לראשונה כי גם בקפה מבושל יש סיבים תזונתיים, ואפילו בכמות משמעותית.

בגיליון המגזין האמריקאי "כימיה של חקלאות ומזון" (ACS) פורסמו נתוני המחקר, הראשון מסוגו, שמטרתו הייתה לבדוק האם יש סיבים במשקה והאם הפנולים, נוגדי חמצון שקיימים בו, קשורים לפעילותם. לשם בידוד הסיבים והגדרת כמותם המדויקת השתמשו החוקרים בטכניקה ייחודית בת שלושה שלבים, שכללה טיפול אנזימטי, דיאליזה באמצעות מימברנה ואנליזה במשקאות קפה שמופקים בשיטות נפוצות כמו פילטר, אספרסו ונמס.

הממצאים שהתקבלו מראים שב-100 מ"ל קפה מבושל יש 0.47 עד 0.75 גרם של סיבים מסיסים, יותר מבמיץ תפוזים, שמכיל 0.5 גרם . הכמות היומית המומלצת היא כ-30 גרם. כוס קפה בת 240 מ"ל מכילה 1.8 גרם. אבקת קפה נמס או קפה מיובש בהקפאה, כך מתברר, מכילים יותר סיבים מאספרסו או פילטר.

סיבים מסיסים

בקפה נמצאה גם כמות גדולה של פנולים נחשקים, שתכולתם 87-105 מ"ג ל-100 מ"ל, והם נקשרים אל הסיבים התזונתיים וחלק משמעותי בפעילותם החיובית קשור בסיבים שמכילים אותם. עיקר פעילותם של הסיבים המסיסים (בניגוד ללא מסיסים) מתנהלת במעי הדק, הם סופחים נוזלים והופכים לג'ל שנפרס לאורך המעי. השפעתם החיובית מתבטאת בהאצת קצב ספיגת המזון וסיוע באיזון רמות הסוכר בדם.

דינה פנרובסקי, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות ובביה"ח אסף הרופא, מספרת שכמות הסיבים בהחלט מרשימה בהתחשב בעובדה שפרוסת לחם קל מחיטה מלאה, למשל, מכילה 2.5 גרם סיבים. עם זאת, היא טוענת, לא ניתן בשלב זה להסיק מסקנות לגבי השפעת הסיבים שמקורם בקפה על הגוף, שכן המחקר מציין רק את עובדת הימצאותם בו. למקור הסיבים יש משמעות, והגוף מושפע בצורה שונה מסיבים שבאו מסביבה שהיא מימית מלכתחילה, כמו בקפה, ומכאלה שסופחים מים בהמשך. זה שלב ראשון במחקר, וכדי שיהיה אפקטיבי צריך להמשיך ולערוך מחקר נוסף שיבדוק את השפעת הסיבים האלה על צרכני קפה.

אוהבי הקפה, היא אומרת, יכולים להמשיך לשתות במסגרת הכמות המומלצת (כ-300 מ"ג ליום) וליהנות מהידיעה על התועלת הנספחת, אבל לא להסתמך על הקפה כמקור הבלעדי לסיבים, ולהקפיד לצרוך במקביל גם פירות, ירקות ודגנים מלאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully