פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      10 עובדות על גריסים

      הם דורשים קצת יותר טיפול מאורז, אבל מבחינת ערכים תזונתיים הם עולים עליו בהרבה. נסו להכין מגריסים ממולאים, סלטים, דייסה בריאה ואפילו ריזוטו ותגלו דגן עם קסם רב ומאוד שימושי במטבח

      10 עובדות על גריסים

      1

      גריסים הם גרעיני שעורה, שעברו קלייה ואז שבירה על מנת להקל ולקצר את תהליך הבישול. השעורה היא דגן שהיווה מאז ומתמיד דגן ראשי וחשוב לבני האדם.

      2

      גריסי פנינה הם גרעיני שעורה שעברו ליטוש, הוסרו מהם הנבט והקליפה הקשה ומכאן הגוון הבהיר שלהם וגם השם הזוהר. למרות הסרת הקליפה, גריסי הפנינה עדיין נחשבים למאכל בריא ומזין.

      3

      מכינים מגריסים מרקים (המפורסם שבהם מרק קרופניק עם פטריות) קדירות, תבשילים, ממולאים, פילאף וסלטים.

      4

      הגריסים בריאים, כי מלבד הפחמימות והחלבון שבהם הם עשירים במינרלים (סידן, ברזל, נחושת, מנגן וזרחן) וויטמינים מקבוצה B. הם בעלי עומס גליקמי נמוך ביחס למאכלים דומים כמו אורז ופסטה והם מועילים להפרעות במערכת העיכול ודלקת בדרכי השתן. בגריסים הרגילים יש 6.8 גרם סיבים תזונתיים, פי שניים מאשר באורז מלא למשל וכ- 20% מהצריכה היומית המומלצת. כל הגריסים אסורים לחולי צליאק.

      גריסים (ShutterStock)
      גריסים בגרסתם המלאה (shutterstock)

      5

      משרים. כדאי להשרות מראש כדי להתחיל לרכך את הקליפה ולקצר את זמן הבישול. במיוחד אם הולכים להוסיף אותם לתבשיל קדרה כמו חמין. לחילופין משרים את הגריסים למשך לילה,מבשלים ואז אפשר להכין מהן למחרת סלטים עם ירקות טריים או קלויים.

      6

      איך מבשלים? את הגריסים הרגילים אפשר לבשל בסיר גדול עם שפע של מים רותחים כשעה או עד לריכוך. מסננים ומשלבים בסלטים או בתבשילי קדירה. ניתן להוסיף לתבשילים ארוכים ללא בישול מקדים, אך חשוב שיהיה רווי בנוזל כיוון שהן סופחות נוזלים רבים במהלך הבישול.

      את גריסי הפנינה אפשר לבשל באחת משתי דרכים: להוסיף כוס גריסי פנינה לסיר עם כוס וחצי מים רותחים, להנמיך להבה, להמליח ולבשל 25-30 דקות או עד לריכוך. לחילופין לבשל בסיר עם שפע מים רותחים או מרק בשלבי רתיחה. מבשלים עד לריכוך במשך כחצי שעה. הנוזל יסמיך מאוד שכן הגריסים יספחו אותו ויכפילו את נפחם.

      7

      בישול ואיחסון. על מנת לקצר זמן במטבח, מבשלים כמות גדולה של גריסים ללא תיבול, שומרים במקרר ובכל פעם משתמשים לפי הצורך ולפי התיבול שאוהבים; פעם להכנת סלט ופעם כתוספת למרק, פעם בתיבול איטלקי ופעם למילוי ירקות. ניתן להחזיק גריסים מבושלים במקרר עד שבוע בכלי סגור או במקפיא עד 3 חודשים.

      פילאף גריסי פנינה ופטריות (יח"צ , נמרוד סונדרס)
      פילאף גריסי פנינה (צילום: נמרוד סונדרס)

      8

      מרקמם של הגריסים הרגילים מזכיר מעט חיטה, לעומת זאת מרקמם של גריסי הפנינה רך יותר ונוח ללעיסה. העמילן שטמון בהם הופך אותן למועמדות נפלאות להכנת ריזוטו גריסים נעשיר, שכן הם שומרים על צורתם ובכל זאת יוצרים יחד מרקם קרמי. המרקם הזה יעיל גם נגד כיבים ודלקות במערכת העיכול ואפילו דלקות גרון.

      9

      גריסים ודיאטה. אכילתן מומלצת למי שנמצאים בדיאטה שכן הם מעניקים שובע לאורך זמן ומפוגגות את התשוקה למתוק. דייסת גריסי פנינה היא גרסה בריאה ודלת שומן של דגני בוקר. 130 קלוריות ל-100 גרם גריסים מבושלים.

      10

      גרעיני השעורה המשמשים להכנת הגריסים משמשים גם להכנת לתת לבישול בירה.